* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]  (gelezen 107271 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2224
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #720 Gepost op: 27 november 2016, 12:55:29 »
Alles wat verborgen is , maakt het wel veeeeeeel spannender.........toch? :048:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #721 Gepost op: 27 november 2016, 18:56:54 »
 :042:
 ;)

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #722 Gepost op: 01 december 2016, 22:17:56 »
Weet iemand misschien waar ik wat hulp kan krijgen in combinatie met wat vloeibare stikstof? Tijdje geleden een fietsie gekocht, blijkt de (alu) zadelpen vast geoxideerd te zijn aan het frame (alu). Het plan is om de zadelpen heel te houden!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #723 Gepost op: 02 december 2016, 12:24:59 »
Weet iemand misschien waar ik wat hulp kan krijgen in combinatie met wat vloeibare stikstof? Tijdje geleden een fietsie gekocht, blijkt de (alu) zadelpen vast geoxideerd te zijn aan het frame (alu). Het plan is om de zadelpen heel te houden!
Met kruipolie/petroleum in laten werken enkele dagen.
Daarna warmen met verfstripper, een klein verschil in temperatuur kan veel doen.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #724 Gepost op: 03 december 2016, 01:29:17 »
Gewone kruipolie zit er al een beetje in, maar lastig te bepalen hoe diep dat komt. De oxidatie blokkeert misschien een goede verdeling, overlap pen/frame is een kleine 20cm. Heb er ook al even cola in gehad, via een gat boven de trap as. Verfstripper zie ik niet zo zitten op het gelakte frame, heb wel al meerdere malen kokend water erover gekieperd.. met ijs in de zadelpen. Laatste paar keer met een handdoek erover zodat het warme water niet meteen weer het frame af druipt.

Sledgehammer suggereerde droogijs/CO blusser..morgen kijken op t werk of er wat voorhanden is :054:

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #725 Gepost op: 03 december 2016, 10:02:27 »
Bij een overlap van 20 cm zal het wel even duren voordat de cola, kruipolie of wat dan ook, alle oxidatie bereikt heeft. Als de oxidatie echter zo ver is, dat het aluminium "aangevreten" is, dan is het ook uitgezet en wordt het wat moeilijker.
Kan zijn, dat dit aan het begin (overgang frame naar zadelpen) al het geval is. Zou je moeten kunnen zien. Ziet alles er op het oog goed uit, is het mogelijk enkel oxidatiepoeder en zal het op een gegeven moment echt wel nat worden.
Droogijs of CO-2 blusser kan prima werken, als je daarmee enkel de zadelpen kan afkoelen zonder het frame. Als het i.d.d. allebei aluminium is, heeft het dezelfde uitzettings/krimpings coëfficiënt. (sorry voor het dure woord).
Als er dus genoeg zadelpen uit je frame steekt is het te proberen.
De oxidatie werkt ook wat isolerend, zodat de kou niet direct afvloeit via het frame.
Mijn tip zou zijn, geduldig steeds opnieuw kruipolie of cola (wel coca cola, die is het agressiefste) poos laten intrekken en na elke poging ( met een plankje er tussen ) even op de pen tikken. Ik zou geen cola, kruipolie of wat anders door elkaar gaan gebruiken. Succes èn geduld in ieder geval. :054:

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #726 Gepost op: 03 december 2016, 18:59:26 »
De pen "vriendelijk" inklemmen en voorzichtig tikken en wringen elke x.
Eventueel gewoon met het/een zadel.

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #727 Gepost op: 04 december 2016, 01:13:24 »
Bij een overlap van 20 cm zal het wel even duren voordat de cola, kruipolie of wat dan ook, alle oxidatie bereikt heeft. Als de oxidatie echter zo ver is, dat het aluminium "aangevreten" is, dan is het ook uitgezet en wordt het wat moeilijker.
Kan zijn, dat dit aan het begin (overgang frame naar zadelpen) al het geval is. Zou je moeten kunnen zien. Ziet alles er op het oog goed uit, is het mogelijk enkel oxidatiepoeder en zal het op een gegeven moment echt wel nat worden.

Vandaar vooral bezig geweest met temperatuurverschil, met de kans op snel resultaat. Gelukkig is de zadelpen geanodiseerd, en vormt daarmee misschien een grens voor de oxidatie van het frame. En daarmee misschien een weg voor de coca.

Aan de sleuf bij de zadelpen klem is niets bijzonders te zien :054:

Droogijs of CO-2 blusser kan prima werken, als je daarmee enkel de zadelpen kan afkoelen zonder het frame. Als het i.d.d. allebei aluminium is, heeft het dezelfde uitzettings/krimpings coëfficiënt. (sorry voor het dure woord).
Als er dus genoeg zadelpen uit je frame steekt is het te proberen.
De oxidatie werkt ook wat isolerend, zodat de kou niet direct afvloeit via het frame.

De zadelpen heeft een bodem, het gaatje daarin heb ik gestopt met een stukje rubber. Koude vloeistof zou ik dus in principe in heel de zadelpen kunnen zetten. Opwarmen dacht ik te doen vanaf de trapas. Zo kan het omgevingsmateriaal vast opwarmen en begint de uitzetting op afstand van de zadelpen, met de gedachte dat je een sticker ook pelt vanaf een hoekje?!

Mijn tip zou zijn, geduldig steeds opnieuw kruipolie of cola (wel coca cola, die is het agressiefste) poos laten intrekken en na elke poging ( met een plankje er tussen ) even op de pen tikken. Ik zou geen cola, kruipolie of wat anders door elkaar gaan gebruiken. Succes èn geduld in ieder geval. :054:

Bij gebrek aan andere middelen in huis ben ik zojuist een coca offensief gestart, vanaf boven. Er zit nu een stuk transparant plastic om het uiteinde van het frame getapet en steekt boven de zadelpen uit. Hier heb ik net cola in gezet met een merkteken voor de hoogte, kijken of ik niveau verschil kan waarnemen. Liefst had ik het afgesloten, en met een ventiel druk op gezet, maar dat is me nu even teveel gepuzzel..

De pen "vriendelijk" inklemmen en voorzichtig tikken en wringen elke x.
Eventueel gewoon met het/een zadel.

Het binnenwerk van de (verstelbare) zadelpen is eruit, dus geen zadel. Van het deel dat uitsteekt is minder dan 5cm te gebruiken om in te klemmen, de rest is verdikking en schroefdraad. Vervorming van de buis zal waarschijnlijk consequenties hebben voor het verstelbare binnenwerk, dus geweld op dat gebied is het laatste redmiddel.


Zover beide bedankt voor inzichten & meedenken :039:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #728 Gepost op: 04 december 2016, 01:25:35 »
Ter illustratie, zadelpen ongeveer zo'n gevaarte:



Best ingenieus spul, zover ik heb begrepen werkt het met onder & overdruk. Bij het bedienen van het hendeltje komt de zadelpen vanzelf omhoog.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #729 Gepost op: 04 december 2016, 18:48:44 »
Is er aan dat bovenste gietstuk niets vast te klemmen om te wringen, een canvas filtertang bv  :042:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #730 Gepost op: 04 december 2016, 19:44:21 »
Dat deel werd rechtuit gehouden door sleuven en de drie pennen in het zwarte deel. Beide aluminium dus betrekkelijk fragiel. Maar dat spul is er allemaal uit, alles behalve de zwarte buis.

Bij de automateriaalzaak hadden ze wel oliefilter tangen, maar de diameter is maar 32mm. Als het stuk mag dan kan dat allemaal wel maar zover ben ik nog niet!

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #731 Gepost op: 05 december 2016, 00:31:36 »
Nog 1 van de redenen dat ik eerder wat terughoudend was met coca, als het droogt zit het dicht! Misschien toch morgen maar iets bij kieperen om het wat te verdunnen.

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 468
  • Geslacht: Man
  • Honda VTR1000f
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #732 Gepost op: 05 december 2016, 09:01:36 »
Ah een KS dropperpost als ik het goed zie, moet je inderdaad niet te grof mee om gaan, zijn gevoelige dingen! Ben je al iets verder?
En ik ben nu benieuwd welke fiets eraan vast zit!
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #733 Gepost op: 05 december 2016, 16:24:20 »
Goed gezien :039:

De eerste opstelling met het plastic en de coca lekte wat, via een vouw in het plastic. Gisteren tape om het frame gedaan om het plastic strak over te schuiven, daar weer tape om en een slangklem. Nu is het dicht en staat het te staan. Af en toe tik ik er wat op, geen idee of het helpt. Normaal gesproken zie ik graag wat er gebeurd, dus helemaal happy ben ik er niet mee zo.. maar is niet anders.. hopen op een wonder.

Het is een SC Chameleon, die met het ex-center bb. Steviger/preciezer gemaakt/fijnere ergonomie/efficiënter dan m'n oude flexy framepje, hoop ik. Deze fietsen bij elkaar en wat er nog ligt is een mooie verzameling onderdelen waarvan ik een fiets ga bouwen waar ik lang plezier van kan hebben. Als ik daar tevreden mee ben ruim ik de rest op.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #734 Gepost op: 06 december 2016, 20:57:04 »
Oooh een SC Chameleon, zeg dat dan.
Verzet m eens naar een andere achtergrond,  kijken of dat de zadelpen doet veranderen :+

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #735 Gepost op: 06 december 2016, 21:56:36 »
Jokejacket!

Nog maar wat gezocht en gelezen, daarbij op een website gekomen van een ervaren zadelpen verlosser. Het staat er niet met zoveel woorden, maar zoals ik het lees gebruikt hij een zadelpen trekker. Hoe ik het precies aan ga pakken weet ik nog niet..

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 468
  • Geslacht: Man
  • Honda VTR1000f
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #736 Gepost op: 07 december 2016, 08:59:10 »
Leuke fiets lijkt me :)
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #737 Gepost op: 07 december 2016, 09:34:47 »
Op alle mtb incarnaties heb ik nog lol gehad dus dat komt vast goed! Gebruik ze eigenlijk precies als een supermotard.. regelmatig op 1 wiel.. af en toe een trapje.. en niet te zuinig op zijn!

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 468
  • Geslacht: Man
  • Honda VTR1000f
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #738 Gepost op: 07 december 2016, 13:23:20 »
Haha zoals het hoort dus :p Waar ben je meestal te vinden?
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Grote Kletspraat en Babbel -topic [Part IV]
« Reactie #739 Gepost op: 07 december 2016, 16:26:54 »
Het is een rotklus. Ik heb het pas met alu in carbon gehad. :( Wat een gedoe. Als je hem er uit hebt, dan wel max elke 6 maanden even loshalen en insmeren met pasta. Dat scheelt alles.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
1645 Reacties
205441 Gelezen
Laatste bericht 23 november 2021, 17:59:39
door Jack
1639 Reacties
200644 Gelezen
Laatste bericht 27 mei 2023, 08:02:45
door Motormuis
1462 Reacties
187054 Gelezen
Laatste bericht 02 september 2022, 18:07:29
door Ghulst
1147 Reacties
123584 Gelezen
Laatste bericht 08 juni 2024, 09:22:08
door Motormuis
9 Reacties
2415 Gelezen
Laatste bericht 10 mei 2016, 19:42:03
door V-Strom Pierrio