In het laatste Zign magazine las ik een artikel over een nieuw type helm;
Motorhelm met achteruitkijk functie
Er is nu een nieuwe valhelm op de markt die het motorrijden nog veiliger moet maken, de Reevu MXS-1 met achteruitkijk-systeem. Het helmenmerk hoopt met deze helm ongelukken te kunnen voorkomen, doordat motorrijders nu ook weten wat er achter hen gebeurt.
Dankzij het achteruitkijk-systeem kunnen ook motorrijders nu afrekenen met de 'dode hoek' waarmee ze dagelijks te maken hebben. Aangezien de tijd voorbij is dat motoren nog onschuldige voertuigen waren en steeds geavanceerder en sneller worden, werd het tijd dat ook de veiligheidsvoorzieningen daarop werden aangepast.
Zicht
Een belangrijk aspect bij het motorrijden is het zicht. Volgens het ministerie van verkeer en waterstaat is het risico dat de motorrijder een ongeluk krijgt vijftien keer groter dan voor automobilisten. Door vergroting van het waarnemingsgebied kan een groot deel van het aantal ongelukken voorkomen worden.
Er zijn al vele helmen die zijn verbeterd, door gebruik van sterkere materialen en betere ontwerpen, maar is nog nooit een helm uitgevonden met een 'totaalzicht'. Naast het voorkomen van ongelukken, is de MXS-1 ook geschikt voor het tegengaan van ernstig letsel bij een eventueel ongeluk. De MXS-1 is goedgekeurd door alle Europese geldende keurmerken en is voorzien van het EEG keurmerk ECE R22-05.
Werking
De ontwikkelaars van Reevu zijn aan de gang gegaan en kwamen op een heel bijzondere oplossing: In de binnenschaal, gemaakt van piepschuim, is langs de bovenkant (beginnend bij het achterhoofd en uitkomend net boven het vizier) een tunnel opengelaten. Daarin zijn drie spiegels aangebracht, die ervoor zorgen dat het beeld van achteren geprojecteerd wordt op een minuscuul spiegeltje van 8,5 centimeter breed en een centimeter hoog dat bovenin je vizier zit. Dit minuscule spiegeltje zorgt ervoor dat het beeld vergroot. Zo zie je in één oogopslag wat er achter je gebeurt, zonder dat je eerst opzij moet kijken in je zijspiegels.
MSX-1
Deze helm heeft een automatische anti-verblind functie, die fel zonlicht tegengaat. De buitenschaal is van glasvezel, kevlar en carbon. Het interieur is uitneembaar en wasbaar.