* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Geschiedenis van legendarische Honda's V4 in de MotoGP  (gelezen 2690 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Border

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 1819
  • Geslacht: Vrouw
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Geschiedenis van legendarische Honda's V4 in de MotoGP
« Gepost op: 20 augustus 2012, 17:13:44 »
Liefhebbers van de motorracesport kunnen hun hart ophalen op Honda's speciale website over de legendarische V4 motor, waarmee Honda in de MotoGP geschiedenis schreef. Zeer recent toegevoegd is het hoofdstuk 'A concentration of unique technology' over de geboorte van de NR500 en het debuut op Silverstone.


De geschiedenis van de V4-motor omvat ruim 35 jaar en begon in 1977, op het moment dat Honda na een afwezigheid van 11 jaar terugkeerde op het wegracecircuit. Tweetaktmotoren domineerden het circuit, maar Honda begon met de tegendraadse ontwikkeling van de viertaktmotor, die zou uitgroeien tot een racemonster van wereldformaat.

De NR500 was de eerste racemotor waarin het V4-motorblok met ovale zuigers en 8 kleppen per cilinder werd gebruikt. De NR500 debuteerde in 1979 op het circuit van Silverstone en hoewel de prestatie bij die race niet wereldschokkend was, bleek de V4-techniek dat wel. Inmiddels rijden alle klassen van de MotoGP op viertaktmotoren en is de Honda RC213V een van de meest krachtige motoren op het circuit.

De Honda V4 story, inclusief het nieuw toegevoegde hoofdstuk over de NR500, met prachtig beeldmateriaal, is te lezen op: http://world.honda.com/V4-story/03/
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Geschiedenis van legendarische Honda's V4 in de MotoGP
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2012, 20:19:14 »
Thanks for sharing!  :039:
Werkelijk een fantastisch stukje technisch vakmanschap! Altijd een zwak gehad voor de Honda V4's.
Als eerste motor wilde ik ooit een vfr400r kopen in Rothmans uitvoering kopen. Wezen kijken ook maar ging uiteindelijk niet door. Ubergaaf ding hoor!
Later nog een VF750S en een VF750S gehad. Maar vooral die daarna kwamen waren prachtig.

En wat te denken idd van de NR (750)... Met haar ovale zuigers, 8 drijfstangen, 8 bougies en 32 kleppen!
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
17 Reacties
4931 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
4 Reacties
2377 Gelezen
Laatste bericht 11 juli 2010, 17:15:40
door Sander
1 Reacties
1945 Gelezen
Laatste bericht 22 juli 2010, 14:22:47
door Border
7 Reacties
3784 Gelezen
Laatste bericht 02 januari 2012, 07:57:24
door Thervain
0 Reacties
2190 Gelezen
Laatste bericht 16 mei 2012, 09:02:17
door Border