* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: FF er voorbij...  (gelezen 2674 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
FF er voorbij...
« Gepost op: 29 mei 2015, 20:54:31 »
Op de motor zijn we natuurlijk wendbaarder en sneller dan de meeste andere verkeersdeelnemers. Ik wil nog wel eens her en der tussendoor gaan en toen ik net terugreed uit Den Haag, was ik wel eens benieuwd hoe jullie dat doen (en wat je ervan vindt).

- Vooraan gaan staan bij het verkeerslicht
Dat is nou echt zoiets dat ik eigenlijk altijd wel doe. Eigenlijk geen idee hoe netjes het is, maar het is wel verdraaide handig, want dan schiet je tenminste een beetje op... Zeker in de randstad is hier ook veel mee te winnen. ;) Doe jij dat ook?

-Door de file heen
Ik kom net in de spits, door de regen uit Den Haag. Wat denk je zelf? Natuurlijk rij ik tussen de file door. Als hij harder gaat dan 60 wil ik wel eens wat van baan wisselen en auto's links/rechts op een hele rijbaan inhalen. Als het langzamer gaat, dan ga ik er tussendoor. En jij? Wachten of door?

- Erlangs op de afrit
Dat vind ik een lastiger punt. Soms doe ik het, soms ook niet. Het ligt ook een beetje aan de afrit en hoe de ruimte is. Vandaag ging ik er na de Haringvliet af richting Zierikzee. Daar was het natuurlijk lekker druk en ik had geen zin om te wachten. Het nadeel is, dat je niet over de vluchtstrook mag rijden. Links inhalen zou wel mogen, maar daar is eigenlijk geen ruimte om op te rijden naast de linkerstreep. Op de streep van de vluchtstrook kon ik prima rustig langs de file rijden... Maar wat vind jij? Wel of niet doen?

- Erlangs op de provinciale weg
Vroeger stonden er gewone strepen tussen Oosterland en Nieuwerkerk. Tegenwoordig is dat allemaal dubbel en doorgetrokken. Je mag daar dus niet meer inhalen. Maar als het daar nou hartstikke vast staat vanwege al onze gewaardeerde buitenlandse gasten die hier hun geld op komen maken? Vroeger ging je er dan rustig langs zolang er niets van de andere kant kwam. Blijf je nu netjes in de rij staan, of?


Ik heb met de bovenste 3 nog nooit problemen gehad. De vierde is een dilemma. Overigens had ik vanmiddag op de terugweg wel een linke gozer met een Mercedes A op mijn staart. Ik was hem (en wat andere auto's) voorbij gereden bij het verkeerslicht voor Zierikzee onderweg naar de Zeelandbrug. Dus lekker doorgetrokken naar iets boven de officiële limiet en dan maar tegen de wind in. Geen probleem zou je denken. Nou, daar dacht hij anders over. Hij kwam een meter van mijn achterwiel zitten en slingerde flink van links naar rechts. Ik voelde me behoorlijk onveilig op dat moment. Bij de parkeerstrook voor het (ex-)restaurant heb ik hem er maar even langs gelaten, waarna hij de BMW voor me kon pesten. Weer maar een meter afstand. Maar goed, dat zal allemaal zijn gekomen door de frustratie dat ik hem bij het licht inhaalde... ;)

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: FF er voorbij...
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2015, 21:13:43 »
De eerste 2 punten, heb ik geen enkele moeite mee en doe ik ook geregeld.
Die dingen mogen ook, mits je het netjes doet.
De laatste 2 doe ik dus niet.
Dit zijn namelijk vette overtredingen, die ook zéér vet bestraft worden als ze je snappen. Kan m'n geld wel beter gebruiken.
Ook vind ik het niet al te netjes, geef je een verkeerd voorbeeld en verpest zo het imago van de motorrijder.
Ik tref het wel eens op een provinciale weg, dat een auto dan wat naar rechts gaat, zodat ik er net langs kan, zonder over de doorgetrokken streep te hoeven gaan. Mag dus wettelijk ook, volgens dezelfde regel, dat je bij file tussendoor mag rijden.
Oftewel met gepaste snelheid en mits er genoeg ruimte is.


Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: FF er voorbij...
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2015, 21:22:59 »
ik doe ze alle 4  :103: maar de eerste 2 punten doe ik ook vooral voor me eigen veiligheid. Dit omdat je als motorrijder achter een auto of vrachtwagen een stuk minder zichtbaar bent, dus om te voorkomen dat ze de kreukels in me kentekenplaat rijden ga ik meestal naar voren. bij kleinere kruispunten doe ik dat uiteraard niet. maar als ik weet dat het licht nog wel even op rood staat kruip ik naar voren.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: FF er voorbij...
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2015, 21:37:27 »
De laatste 2 doe ik dus niet.
Dit zijn namelijk vette overtredingen,
...
Mag dus wettelijk ook, volgens dezelfde regel, dat je bij file tussendoor mag rijden.
Oftewel met gepaste snelheid en mits er genoeg ruimte is.
:)
Kijk, dat bedoel ik nou. Vette overtredingen, of mag wettelijk ook. Waar ligt de grens?
Ik reed over het algemeen net links van de lijn van de vluchtstrook langs de auto's. Soms net op de lijn van de vluchtstrook, maar niet over de vluchtstrook... Vette overtreding, of? Daarbij wilde ik niet achteraan aansluiten achter de lijnbus op de afrit, om te voorkomen dat iemand met 130 het toch net ff verkeerd inschatte en mij tussen zijn bumper en de voorbumper van zijn auto op te vouwen...

En die tweede heb ik ook nog nooit gedaan. In Engeland geven auto's je vaak de ruimte in zo'n situatie. In Nederland vraag ik me af hoe dat zit. Als je ze binnen de ruimte rechts van de dubbel doorgetrokken streep kunt inhalen, dan is het geen inhalen? Blijft apart...

Offline Lancolot

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
    • Fourfusion
Re: FF er voorbij...
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2015, 21:44:41 »
Ik doe de eerste 2 altijd, tijdens het lessen (Voor A2) dacht ik vraag het eens of het eigenlijk wel legaal is dat naar voren kruipen. Volgens mijn instructeur is dat eigenlijk niet toegestaan maar ze accepteren het wel. De laatste 2 doe ik bijna nooit.
In Engeland is het namelijk wel toegestaan dat noemen ze daar filteren (filtering).

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: FF er voorbij...
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2015, 23:05:33 »
Enige tijd geleden ging het bij "Blik Op De Weg" over het tussen de auto's doorrijden van motoren bij een file.
Toen werd het volgende naar voren gebracht:
Nergens staat in de wet, dat er bijv. op een snelweg, niet meer als 2 voertuigen naast elkaar mogen rijden. Er mogen zoveel voertuigen naast elkaar rijden als de veiligheid toestaat. In de praktijk komt dat dus op 2 voertuigen neer. Als de auto's niet te breed zijn, de auto's voldoende ruimte laten en de snelheid van alle voertuigen beperkt is, past daar dus (met aangepaste snelheid) veilig een motor tussen. Komt wel bij, dat het inhalen altijd links moet gebeuren. Rijdt jij tussendoor, haal je zowel links als recht in, maar filerijden wordt de linksinhalen-regel echter niet meer toegepast.
Wettelijk dus niets op aan te merken. De onderbroken streep op de snelwegen heeft geen wettelijke status, maar is er als hulpmiddel.
Alles heeft dus te maken met de combinatie van ruimte en gereden snelheid.
De doorgetrokken strepen (in het midden van de weg of aan de zijkanten) hebben echter wèl een wettelijke status.
Er mag dus meer als je denkt, mits je maar binnen de lijnen blijft.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: FF er voorbij...
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2015, 06:58:48 »
Ik doe ze alle vier op de motor. Ben met de jaren wel iets wijzer geworden en doe het wel gepaster en minder asociaal. Overschat overigens de wendbaarheid van je motor op de snelweg niet,  boven de 100 km/h kan menig auto wendbaarder zijn, als in een kortere zijwaartse verplaatsing inzetten (maar ze zijn wel breder)

Overigens heb ik ooit eens een flauwe boete gehad van het wegmisbruikers team,  voor het niet volgen van de rijrichting tijdens het vooraan kruipen bij een stoplicht (ik reed tijdens het passeren in een leeg naastgelegen voorsoorteer vak)

Doorgetrokken strepen respecteer ik in de auto en met de motor heb ik er compleet schijt aan.

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: FF er voorbij...
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2015, 09:41:24 »
Wat sledge zegt. Het ligt er trouwens wel aan of ik alleen ben, of als er iemand meerijdt, wie dat dan is...

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: FF er voorbij...
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2015, 20:13:02 »
Rij nu behoorlijk vaak op en neer naar de randstad en alleen puntje 4 doe ik niet aan mee. Overige punten heb ik geen enkele moeite mee.
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline Passie

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
Re: FF er voorbij...
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2015, 20:23:26 »
De eerste 2 doe ik meestal wel, maar alleen als ik het zelf veilig vind. de andere doe ik eigenlijk nooit, het 3de punt alleen als ik zelf op de afrit rij maar anders ga ik niet speciaal er op rijden om in te halen.
Suzuki GSX 600F '96, Suzuki GSX-R 600 '03, BMW K1100LT-P '01, BMW R1150RT '04.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: FF er voorbij...
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2015, 14:22:40 »
Blijft altijd lastig, ik ben een keer op de deltaweg rechts langs een file gegaan wat met 166 euro kostte...

Als het echt stil staat ga ik er aan voorbij rijd het langzaam dan maar gewoon ff mee sukkelen. Tenzij er ruimte genoeg is.
Straight to your face with the truth!

Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 621
  • Geslacht: Man
Re: FF er voorbij...
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2015, 19:36:53 »
Op zich is het helemaal niet ingewikkeld. Tussen de file mag je door rijden, mits het tussen de meest linkse en op een na linkse baan is. Zodra het maar 1 rijbaan is, mag je er niet langs, tenzij je overduidelijk binnen de lijntjes langs kan. In de regel gaat dit niet.
Zodra er een baan is afgekruisd op een 4-baans, ga ik er absoluut niet langs.
Bij een stoplicht vooraan wordt gedoogd, voor mensen die zich als dame of heer gedragen in het verkeer. Iets links voor het voorste voertuig gaan staan. Natuurlijk niet in allerijl een honderden meters lange baan voorbij willen racen en dan op het laatste moment maar invoegen, omdat de gegenliggers komen.

Groet,
Jack

Offline Floris 500

  • 2 x 500
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 468
  • Geslacht: Man
  • Honda VTR1000f
Re: FF er voorbij...
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2015, 15:48:33 »
Wat sledge zegt. Het ligt er trouwens wel aan of ik alleen ben, of als er iemand meerijdt, wie dat dan is...

Dit vat het voor mij ook wel samen.. Mijn bui of mate van haast op zo'n moment is ook nog van invloed.. Als ik die dingen doe, doe ik het wel zo netjes mogelijk.
It's sad that, in our blindness we gather thorns for flowers

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
2 Reacties
2210 Gelezen
Laatste bericht 14 juni 2010, 22:37:16
door MotorFreak