Motorveilige geleiderails (MVG’s) voorkomen dat motorrijders die in een bocht ten val komen tegen de geleiderailstijlen onder de vangrail botsen. En verkleinen zo de kans op ernstig letsel. Tot op de dag van vandaag paste Rijkswaterstaat alleen stalen MVG’s toe. Nu bekijkt de organisatie ook de mogelijkheden van een nieuw Spaans alternatief.
De stalen motorveilige geleiderails zijn planken onder de geleiderail om de stijlen af te schermen. Sinds 2007 plaatst Rijkswaterstaat deze motorrijders vriendelijke geleiderails in gevaarlijke bochten op de rijkswegen. Dit op verzoek van en na een jarenlange lobby van motorbelangenverenigingen KNMV en MAG om de gevaren voor motorrijders te verkleinen. De criteria van gevaarlijke bochten stelde Rijkswaterstaat in 2007 samen op met deze motorbelangenverenigingen. In de voorbereiding op de plaatsing van de MVG’s brachten de afzonderlijke diensten van Rijkswaterstaat de gevaarlijke bochten in kaart.
Inmiddels zijn al verschillende typen MVG’s op de markt. En de ontwikkeling van nieuwe systemen gaat in hoog tempo. Zo toonde een Spaanse producent afgelopen maart een aantrekkelijk alternatief tijdens de Intertraffic Amsterdam 2010, de vakbeurs voor de verkeer- en transportindustrie: een brandwerend doek gemaakt van elastisch geotextiel. Dit doek bleef niet onopgemerkt. Het doek is een beschermingssysteem zonder overgangen dat onder de geleiderail wordt aangebracht. Deze variant voldoet als motorveilige geleiderail al aan de nog vigerende Spaanse norm UNE 135900. Het Spaanse testhuis CIDAUT legde het doek bloot aan verplichte full scale tests. En liet een testpop in verschillende posities tegen de MVG glijden. De Europese norm EN 1317-8, die de Spaanse en Franse normen op dat gebied vervangt, wordt momenteel voorbereid.
Uit de onderzoeken blijkt dat een motorrijder bij een val door de elasticiteit van het doek in dezelfde richting wordt teruggekeerd. Daarmee maakt hij geen klap in tegengestelde richting. Volgens de Spaanse producent vermindert hierdoor het aantal fatale ongevallen door botsingen tegen geleiderails. Het doek is bestand tegen temperaturen die variëren tussen de -20 en 80 graden Celsius. Door het geleidende vermogen is er minder frictie op het moment van de botsing met de motorrijder. En is de kans op brandwonden kleiner. Daarnaast is het elastische doek gemakkelijk te monteren op alle bekende geleiderailsystemen en is het onderhoud- en brandvrij. Mooie bijkomstigheid is dat het doek bedrukbaar is met bijvoorbeeld kleuren of logo’s. Ook past het prima in het kader van duurzaam bouwen van Rijkswaterstaat, omdat het 100 procent recyclebaar is.
De Spaanse variant lijkt daardoor een prima alternatief voor de stalen MVG’s. Wilco Gorter, adviseur/specialistisch medewerker bij de afdeling Ontwerp en Inrichting van de Dienst Verkeer en Scheepvaart, zegt: “Het doek is volgens de Spaanse norm getest en zal naar verwachting ook voldoen aan de Europese norm, die momenteel wordt voorbereid. Toch staan er nog vragen open. Want hoe herstel je het doek na een aanrijding? Binnenkort hoopt Rijkswaterstaat deze en andere zaken met de producent te bespreken.”