* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?  (gelezen 6070 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Raptor

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 617
  • Geslacht: Man
  • GS road to Adventure
    • http://communities.zeelandnet.nl/data/malamute/index.php?page=1
Rij niet sneller als je beschermengel vliegen kan

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #21 Gepost op: 08 december 2014, 16:11:02 »
Paulusssttt  is de verbrandingsmotor dan zo schoon.?

Laatst was nog op het nieuws, dat de nieuwe generatie auto's al zoveel schoner zijn geworden, dat met bijv. 3 personen de auto pakken, al beter is voor het milieu als met OV. Zegt toch wel wat...... :068:
De hele discussie gaat niet over het feit, dat auto's géén schadelijke stoffen zouden uitstoten, maar of een elektrische auto (motor) zo veel beter zou zijn voor het milieu.
Als je enkel en alleen kijkt naar de uitstoot tijdens het rijden, is een elektrisch voertuig natúúrlijk schoner als een brandstof voertuig, omdat ie niets uitstoot.
    Hè - hè...... :048:

Maar als we de productie bekijken van brandstofvoertuigen (incl. de benodigde brandstof) en van elektrische voertuigen (benodigde energie om ze te maken en uitstoot van die fabrieken) en daar bij optellen, wat de productie van elektriciteit aan uitstoot geeft (kolencentrales....?) en aan energie vraagt, en de vervuiling/energie meerekent voor het verwerken van versleten accu's en latere sloop van deze auto's, komt het rekensommetje al héél anders te liggen.

De vervuiling van de raffinaderijen e.d. stop je ook niet met alle auto's op elektra.
Waar denk je dat de kunststof onderdelen van je motor van gemaakt zijn??????
(Nog maar niet gesproken over het vele kunststof en andere chemische materialen in elektrische voertuigen.)

Ook zal het nog een héle tijd duren, voordat de elektrische voertuigen qua prestaties volledig kunnen wedijveren met brandstofvoertuigen.
Heb je al een elektrische auto gezien met een (flinke) caravan er achter?????
Of een elektrische auto, die met z'n actieradius kan wedijveren met een brandstofauto uit dezelfde klasse?
Of......niet een elektrisch bestelautootje, maar een vette elektrische truck??????
Dan heb je met de huidige technieken,
of......een hééééééle grote accubak nodig,
of.....een bovenleiding op de snelweg  :070:

Toegegeven, de technieken verbeteren met de dag en voor stadsverkeer, zeker v.w.b. de afstanden en de uitstoot is het een zéér goed alternatief, maar verder...........? :042:
« Laatst bewerkt op: 08 december 2014, 16:29:15 door Arnold »

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #22 Gepost op: 08 december 2014, 18:29:20 »
 :039: mooi uitgelegd.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #23 Gepost op: 08 december 2014, 20:27:16 »
Er is nog veel werk te verzetten om samen milieuvriendelijker te rijden. Het rendement van benzinemotoren moet nog omhoog kunnen (Opel had een auto in de jaren vijftig die ruim 1:50 deed), maar ook de opslag en laadtijd van de opslag van elektriciteit zal nog veel moeten en gaan verbeteren.

Ik ben geen fervent voorvechter van alles elektrisch, maar ik denk wel dat het een van de belangrijke brandstoffen van de komende 50 jaar gaat worden. Daarbij vind ik het instant power karakter van elektrische motoren wel erg leuk.

Ik heb wel het idee dat we het moeten zien als twee alternatieve mogelijkheden voor aandrijving. Daarbij moeten we het gezeur over kolencentrales ook eens stoppen, want het is mogelijk om energie duurzaam op te wekken. En dat is niet met kolen. Daarbij is de olie en gasindustrie net zo goed niet heilig en wordt daar ook her en der vervuild. Beide industrieën houden zich bezig met geld verdienen en niet met sociaal ondernemen. Dat is nou eenmaal zo. Verbrandingsmotoren hebben een paar decennia extra ontwikkeling achter de rug en dat missen de elektrische motoren. Dat zal ook moeilijk in te halen zijn, maar niet onmogelijk. Het heeft alleen tijd nodig. En in de tussentijd volg ik dat gewoon. Want ik vind het gevoel leuk en ik hou van nieuwe ontwikkelingen. (Maar ook van oldtimers en het geluid van een straight 6, V8, V10, V12 of een 23,5 liter Fiat viercilinder.)

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #24 Gepost op: 08 december 2014, 20:36:35 »
Paulusssttt  is de verbrandingsmotor dan zo schoon.?

- Goed verhaal -



 :039: Ik had het niet beter uit kunnen leggen..

Ik heb hier op het forum, een jaar of 5 à 6 geleden wel eens een vergelijkbare discussie gevoerd over duurzame energie, windmolens en dat soort dingen.. Rode draad in dat verhaal was ook dat je alles mee moet nemen in de vergelijking. Vanaf de grondstofwinning voor de productie en de productie van de productie middelen tot en met de opruiming en/of hergebruik van de productiemiddelen en het gewenste niveau van betrouwbaarheid en beschikbaarheid van energiestromen.

Voorbeeldje: wat kost het om een windmolen te bouwen en te onderhouden, welke belasting is dit voor het milieu (bouw en beheer), hoe zit het met de levenscyclus en hoever ga je nog updaten.
Leuke vraag hierbij is, wat te doen als het niet waait? Zet je dan je koelkast uit of zetten we een andere energie (centrale) in omdat we een gegarandeerde energiestroom willen hebben..??

Blij dat ik tegenwoordig hele andere dingen doe  :070:

Maar ik geloof dat we een beetje off topic gaan..  :+
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #25 Gepost op: 08 december 2014, 23:06:46 »

Rode draad in dat verhaal was ook dat je alles mee moet nemen in de vergelijking. Vanaf de grondstofwinning voor de productie en de productie van de productie middelen tot en met de opruiming en/of hergebruik van de productiemiddelen en het gewenste niveau van betrouwbaarheid en beschikbaarheid van energiestromen.

Maar ik geloof dat we een beetje off topic gaan..  :+

:) Dat ben ik helemaal met je eens. Overigens is het wel vaak zo, dat de productie van bijvoorbeeld windmolens wel helemaal moet worden meegenomen, maar het boorplatform en de raffinaderij worden vaak vergeten. Al zou niemand dat hier doen natuurlijk. Over het off-topic ben ik het overigens ook eens, trouwens. ;)

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #26 Gepost op: 12 december 2014, 23:31:05 »
Van alles een beetje reactie:

1)Windmolens zijn de grootste scam van deze eeuw, hahaha.

2) die moderne groene zuinige autootjes staan gemiddeld na 8 jaar op de sloop. Dat vertekend wel even de gehele footprint van mijn 17 jaar oude diesel, nog helemaal zo gek niet. Toch mag ik straks Utrecht niet meer in, omdat ik teveel vervuil, pffft

3) Wat alle auto's in NL per jaar uitstoten, staat ongeveer gelijk aan wat de industrie in NL in één dag uitstoten. Misschien kunnen we beter wat nuttigs doen, dan klooien met een druppel op een gloeiende plaat.

Maar hey, groen is hot hot hot tegenwoordig en daar betalen we graag wat meer voor, want het voelt zo lekker geaard.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2014, 10:21:13 »

2) die moderne groene zuinige autootjes staan gemiddeld na 8 jaar op de sloop. Dat vertekend wel even de gehele footprint van mijn 17 jaar oude diesel, nog helemaal zo gek niet. Toch mag ik straks Utrecht niet meer in, omdat ik teveel vervuil, pffft
Daarom ben ik ook heel blij met onze V70 op lpg. Dat is nog eens echt groen rijden. Bijna 18 jaar oud en bijna 4 ton op de klok. Niks mis mee. En het scheelt een hoop in de CO2 uitstoot, want hij scheelt waarschijnlijk 3 nieuwe auto's produceren. ;)

Oh, en ik ben een watje en vast ook niet groen genoeg, want ik heb mijn speel-proefrit op de Zero DS gisteren toch afgezegd.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #28 Gepost op: 13 december 2014, 10:24:29 »
Ghulst het was ook lekker weer ook.
Ga je later nog proefrijden op de zero DS?
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #29 Gepost op: 13 december 2014, 10:29:41 »
Ja, het was gisteren redelijk pestweer. Heb een rondje Goes, Berkel-Enschot, Rotterdam, Leiden, Rotterdam gedaan voor afspraken en zeker met de wind 's ochtends bleek het voor heel wat mensen een uitdaging om op hun eigen helft te blijven.

Ik ga de Zero zeker nog rijden en het liefst de Brammo ook nog eens. Je moet een beetje op de hoogte blijven, toch? ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3275
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Wat als de motorsport straks volledig elektrisch is?
« Reactie #30 Gepost op: 16 december 2014, 10:41:09 »
Ik kwam net een leuk onderzoek tegen uit Amerika. Natuurlijk openen ze met de kop dat als we allemaal elektrisch rijden er 70% minder luchtvervuiling gerelateerde doden zullen zijn. Prachtig om mensen naar het artikel te krijgen, maar verderop vind ik het eigenlijk interessanter, want ze maken de vergelijking realistisch. Zo rekenen ze de CO2 mee die geproduceerd wordt bij het produceren van de brandstoffen. Zo komen ze er op uit dat elektrisch rijden op brandstof uit duurzamebronnen als zonne- en windenergie het schoonst is. Daarna komt elektriciteit die is opgewekt met gascentrales. Als derde komt de verbrandingsmotor uit de bus en daarna de elektrische auto die rijdt op stroom opgewekt uit kolen. Brandstoffen uit biomassa worden als slechtste beoordeeld, zeker als ze de gewassen daar ook speciaal voor hebben laten groeien. Voor gewasresten komt het misschien net iets lager uit dan voor gewone benzine. Aardgasauto's zijn ook niet positief.

Het zou nog leuker zijn als ze ook de lange termijn effecten van de productie van de centrales, de windmolens, de zonnepanelen en de voertuigen mee zouden nemen. Dat doen ze nog niet, maar ik vind het toch wel een interessant verhaal.

http://phys.org/news/2014-12-vehicles-powered-electricity-renewables.html

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
3 Reacties
2156 Gelezen
Laatste bericht 19 juli 2010, 23:05:31
door Big Twin
5 Reacties
2403 Gelezen
Laatste bericht 24 december 2010, 14:51:36
door Rider-64
18 Reacties
4144 Gelezen
Laatste bericht 15 april 2011, 22:42:46
door Twin-Power
14 Reacties
5056 Gelezen
Laatste bericht 06 februari 2011, 13:45:09
door Zeeuwse Klei
2 Reacties
880 Gelezen
Laatste bericht 13 januari 2021, 19:30:39
door Ghulst