Ik maak me niet zo druk om de keuring van zowel de motor als de aanhanger als de caravan. Wel vind ik het zonde van het geld, want alle3 zijn in orde bij mij. Alhoewel ik me afvraag hoe ze mijn aanhanger APK plichtig willen stellen, wanneer deze geen kenteken heeft. Lijkt me lastig te controleren door de verschillende instanties. Daarnaast is een reperterende keuring om de 5 jaar nog altijd Periodiek. Alles hangt af van de randvoorwaarden. Deze moeten in heel Europa hetzelfde worden. Succes ermee!!!
Als we dan de keuringscriteria op een rijtje zetten voor de aanhanger cq caravan, hebben we daar zelf een groot aandeel in.
- Frame;
- Losbreek-reminrichting;
- Rijwielgedeelte als in banden (voor banden zijn er al leeftijdsrestricties bij caravans-> max 6 jaar oud), lagers en schokbrekers ed;
- Verlichting;
- Bevestiging van gasflessen (alleen bij caravans)
Het kan onmogelijk om de integriteit van de installatie in de caravan gaan, daar dit niet van invloed is op het deelnemen aan het verkeer. Uiteindelijk controleer ik zelf op al het bovenstaande voorafgaande de vakantie. Alleen de oplooprem kan ik niet controleren, behalve door de handrem aan te trekken en te kijken of ik de caravan kan verplaatsen. Ook voel de werking van zo'n rem goed in de auto. Dat zou voor de enige toegevoegde waarde zijn. Ook de aanhanger controleer ik van tijd tot tijd al heeft deze geen kenteken.
Voor wat betreft motoren, zie ik geen totaal geen toegevoegde waarde. Geen van ons zal rijden met versleten banden, remschijven, remblokken, weggecorrodeerd frame ed. We volgen allemaal braaf BRAVOK. Wanneer er maar ergens een "nee" is, dan zullen we niet snel de weg opgaan. Ze zouden dan alleen kunnen afkeuren op een niet gasdicht uitlaatsysteem.
Aan de andere kant bestaat de MOT (de Engelse APK) al jaren voor motoren. Een auto zonder APK kopen we niet. Een motor, aanhanger of caravan daarop waarschijnlijk ook niet. De eigenaars worden dan wel gedwongen om hun zaakjes in orde te brengen. Al blijft het een momentopname.
En voor diegene, die wel bewust risico's willen nemen, helpt geen enkele APK voor welk voertuig dan ook. Het blijft toch allemaal je eigen verantwoording.
Kwikshit is een officiele keuringsinstantie. Die zullen het druk krijgen met het aanbod van motoren, aanhangers en caravans.