Voor een jaarlijks terugkerende Truckersrtocht, heb ik een paar jaar geleden een Shark Evo One gekocht. Deze is oor zowel open als dicht goedgekeurd. Dan met het oog om te kunnen praten met mensen en de leuke mededeling te doen dat ze naar 80 vrachtwagens kunnen zwaaien. De Evo One is
geen aanrader. Er zijn toch een paar kleine dingetjes mee. Bovendien de 2e generatie al snel geïntroduceerd. Laatst begreep ik dat de 2e generatie ondertussen ook alweer vervangen is. Kan alleen maar beter zijn geworden
Bovenaan mijn lijstje staat de Scorpion Exo Tech. Deze helm lijkt wat robuuster dan de Shark. Hopelijk iets meer ruimte voor de communicatie in de helm. Maar met voornaamste reden dat de kinbak helemaal naar achteren kan. Moet ik nog wel een keer passen ed. Iets moet bovenaan een lijstje staan
Met de kinbak naar achteren reed ik op de FZR best wel eens bij lage snelheden. Met de RT is dat alleen nog maar meer geworden en bij andere snelheden. Achter het scherm zit je best goed uit de rijwind. Ik sluit de kinbak dan eigenlijk alleen voor de andere rijders in het groepje, omdat we verbonden zijn via de Mesh. Bij de andere rijders klinkt er dan windgeruis door de oortjes. Dat vind ik zelf ook niet prettig.
Bijkomend voordeel is dat zo'n openklaphelm wat meer ruimte geeft om je bril op te zetten. Bij een visuele beperking is dat toch best fijn om zo'n bril goed op je neus te hebben
Over de Scorpion kan ik nog niet veel zeggen qua windgeruis van de helm. Bij de Shark weet ik het zeker. Het is zeker geen stille helm. De muziek uit de oortjes wordt bij de Cardo ook aangepast aan de omgevingsgeluiden. Waardoor ie eigenlijk steeds harder gaat en weer stiller wordt als je tot stilstand komt. Boven de 150km/u op de FZR wint de wind het van de muziek op de FZR. Bij de RT kun je tot 140km nog alles prima horen (harder nog niet gereden op de RT). Ergo: Gehoorbescherming is een must met een Shark. Ik rij altijd met gehoorbescherming, omdat ik gek wordt van het kabaal aan mijn oren. Sommige zullen mijn muziekkeuze ook kabaal vinden, maar daar denk ik klaarblijkelijk anders over!! Bovendien heb ik dan de keuze om het geluid harder of zachter te zetten. Dat lukt slecht met geluid om een helm. Natuurlijk ga ik wel eens vreemd: Als ik de motor van achter naar voren rij, dan rij ik even zonder gehoorbescherming. Na het pakken mijn spulletjes en voor het klaarmaken om weg te gaan, glipt de gehoorbescherming mijn oren in.
Met mijn hele relaas ten einde, heb ik ook begrepen dat zowel de Schubert als de Shoei erg stille helmen zijn. Uiteraard zijn daar gradaties in. Deze zijn voornamelijk gekoppeld aan de prijsklasse.