* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Andere helm kiezen  (gelezen 4740 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Andere helm kiezen
« Gepost op: 19 juni 2013, 20:23:52 »
Vanwege een ongelukkig voorval mag ik waarschijnlijk van de verzekering een andere helm uit gaan zoeken. Maar wat ga ik doen? Ik heb nog weinig ervaring met verschillende helmen, dus vandaar maar eens een topic.

Op dit moment heb ik een Scorpion EXO-1000. Op zich een prettige helm, maar de ventilatie voldoet niet helemaal aan mijn verwachtingen. Ook vind ik dat het vizier in te weinig posities vastgezet kan worden en dat het zonnevizier wat aan de lichte kant is. Verder sta ik overal voor open. Integraal, systeemhelm, enduro helm...

Eisen? Ik hoop dat mijn volgende helm wat beter is in de minpunten van de EXO. Stiller mag altijd. Budget? Max €300.

Ik heb vandaag de HJC IS-Max B.T. gepast


En ook de HJC SY-MAX III


Bij een eerdere sessie kwam er niet veel anders uit. Veel helmen hebben niet echt een lekkere pasvorm voor mij. Tenzij ik voor Schuberth C3 ga, maar die steekt een beetje boven het budget uit. ;)

Wat vinden jullie dat ik zou moeten passen/proberen?

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2013, 20:33:09 »
Ik heb zelf vorig jaar een HJC gekocht, wel gelijk zo'n fancy ding met gouden stripings erop zodat het ook weer bij de Varadero past. Maar ben er zeer tevreden over! Ventilatie is als je alle schuifjes open zet op de koudere dagen echt te veel, maar in de zomer is dit heerlijk. Vizier kan werkelijk op elke stand gezet worden en er zit bij mij ook een race sluiting op het vizier zodat ie niet ineens open springt als je een keer 140+ rijd.

Kortom prima merk!
Straight to your face with the truth!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2013, 21:31:29 »
Passen, passen en nog eens passen....

Elke hoofd is anders en bij elke vorm past een merk. Dus qua pasvorm valt er weinig aan te bevelen.
Ik zelf ging voor een Shoei maar die paste voor geen meter. Ook één of andere geile Carbon Uvex kreeg ik niet eens over mijn kop heen en dat lag niet aan de maat maar aan de pasvorm.. Uiteindelijk ben ik bij Arai terecht gekomen hoewel HJC ook lekker zat.. Koop nooit te ruim. Helm moet strak zitten. Niet té maar wel strak.. De padding, de kussentjes aan de binnenkant nemen in verloop van tijd af in druk en kracht. Toen ik met mijn helm thuis kwam vreesde ik zelfs of ik hm niet te strak gekocht had. Dat is dus snel bijgetrokken..

Overigens was mijn eerste helm een Nolan maar die had als nare eigenschap dat bij 130+ km/h de helm aan mijn hoofd trok. Ik vond het een nare eigenschap. Naar mijn gevoel een nare aerodynamica..

Ik denk dat je je qua kwaliteit aan de bekende merken geen buil zal vallen. Het zal eerder afhangen van de winkel waar je hm koopt. En nu komt ie, hoewel ik niet echt fan ben van Motorport Goes ben ik over de hulp, kennis en kunde en vooral de service op helm gebied zeer tevreden. Nu zijn zij Arai service punt dus moeten ze wel maar ik denk dat de service voor de andere merken net zo goed zal zijn. Ik ben fan van Pinlock en heb zelfs de meekleurende variant. Dat is wellicht een puntje van aandacht, welke voorziening is er getroffen om ervoor te zorgen dat je vizier niet beslaat. En dan is ventilatie niet voldoende.. Muur heeft een Carberg maar die beslaat bij het minste geringste.. Ik vind hm waardeloos en dan echt waardeloos want een helm waar je geen donder door ziet daar heb je niks aan. Ze moet het vizier dan op een kier zetten om weer zicht te krijgen.. Wel handig is het ingebouwde zonnevizier maar dat heb ik dus zelf met mijn meekleurende Pinlock ondervangen.

En dan het geluid.. Tsja Schubert is de geruislooste.. Mijn Nolan is stiller dan mijn Arai maar ik rij toch altijd met oordoppen dus is dat voor mij niet zo'n item.. Misschien dat andere mensen hier iets over kunnen zeggen..

Oh en de sluiting, tsja Dubbel DD Hè..?? Vooral omdat ik dan eigenlijk aan hele andere dingen moet denken  :103:

Succes met je aankoop  :039:

Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2013, 21:33:14 »
Ik rijd ook met HJC. Wel geen integraal, maar een jethelm, met een vizier.
Pasvorm is goed. Goede helm voor een leuke prijs.  :071:
Mijn ervaring met helmen is, dat elk merk zo'n beetje een andere pasvorm heeft.
Omdat elk mens ook een andere vorm hoofd heeft. moet je gewoon door passen jouw merk zoeken. Heb je je merk gevonden, dan is het type vaak een kwestie van smaak.  :092:
Qua ruis-arm zijn, scoren de wat duurdere helmen doorgaans wat beter, wat met een paar oordopjes ook op te lossen is.......   :034:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2013, 21:51:43 »
Ik vind de ratelsluiting toch wel fijner hoor. Minder gevogel om het vast en los te krijgen. ;)

HJC paste me wel lekker. De binnenvoering van de SY is natuurlijk wat dunner dan die van Schubert, maar dikker dan die van de IS. Nou lijkt het dat de SY ook wat meer ventilatie heeft dan de IS. Ik vraag me af of de SY stiller zou zijn dan mijn EXO. Oordopjes gebruik ik eigenlijk altijd als ik de snelweg op ga, of als er flink wat wind staat.

Vandaag was ik in Utrecht bij Motozoom. Ook wel een leuke zaak met aardig wat kennis.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2013, 22:34:18 »
Die dubbel D sluiting wen je snel aan hoor, ik was de eerste keer bijna 5 min bezig om het voor elkaar te krijgen. Nu is het net zo snel als de standaard klik verbinding. Voordeel van de D-Sluiting is dat die altijd strak zit.

Pinlock heb ik ook op mn HJC, werkt prima.
Straight to your face with the truth!

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2013, 22:34:48 »
Ik heb sinds kort een Shark Evoline 2 en dit bevalt me uitstekend. Deze helm is zowel open als dicht te dragen en is gekeurd als integraal en als jet helm. Deze helm is eigenlijk ontwikkeld voor scooterrijders in Frankrijk, maar is ook goed draagbaar op de motor. In de stad staat de helm altijd open, wat er ook voor zorgt dat je een breed blikveld hebt en met warm weer voor goeie ventilatie. Ik heb er nu zelfs 170 mee gereden en dan was het systeem niet eens dicht. Het systeem is erg makkelijk te bedienen met handschoenen aan tot nu toe hen ik er nog geen problemen mee gehad. Zonnevizier is ook prima en makkelijk te bedienen en het geluid is ook acceptabel, ik rij standaard met oordopjes dus dat is bij mij nooit een probleem.

Even een kort uitstapje naar windruis en turbulentie bij helmen, komt van een kennis vandaan die daar voor zijn studie onderzoek naar heeft gedaan (en ik maar afvragen waar mijn belasting voor wordt gebruikt :007:)
Een stille helm bestaat niet, de meeste herrie wordt veroorzaakt door turbulentie wat het gevolg is van een slecht gestroomlijnde motor. Zo heb je op een naked of cruiser veel minder last van herrie, waar je vol in de wind zit, terwijl je op veel motoren met een kuip met je helm in de turbulentie zit. Turbulentie klapt als het ware tegen je helm aan en geeft daardoor de trillingen rechtstreeks aan het hoofd door, daar doe je dus met oordopjes niet veel tegen. Het kan dus ook voorkomen dat persoon 1 een helm heeft die naar zijn bevinding stil is, terwijl persoon 2 dezelfde helm, maar een andere motor, heeft en deze als erg rumoerig bestempeld. Ik heb zelf een tijdje met een fly screen gereden en dit zorgde ervoor dat je minder druk op de borst had, maar wat ik ook probeerde er ontstond veel turbulentie met een constant gebulder als gevolg, mijn helm die redelijk stil was, was in een keer erg rumoerig.
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2013, 22:46:21 »
1e belangrijke punt:passen
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Volume

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2013, 19:34:34 »
Stel je in ieder geval niet teveel voor van de ingebouwde zonnebril, ik vind het vaker irritant dan handig. Als je met open vizier rijdt komt de wind er precies onderdoor waardoor je ogen zeer ergerlijk gaan tranen, als je met dicht vizier rijdt werkt de ventilatie niet helemaal lekker waardoor de zonnebril beslaat. Het knopje om hem terug omhoog te laten schieten vind ik meestal pas als ik de tunnel alweer uit ben en dan moet ik hem rijdend weer naar beneden zien te krijgen. Ik zet dan ook maar gewoon mijn normale zonnebril op en laat dat ingebouwde apparaat maar voor wat het is.
Ik ben vaker af- dan aangeraden een HJC helm te kopen omdat ze zo lawaaiig zouden zijn, ik rij vaak met oordoppen, maar als ik zonder rij vind ik het geluid ook niet erg hinderlijk. Dan moet ik er wel bij vermelden dat ik vrij makkelijk ben en niet snel 'last' heb van iets. Behalve die ingebouwde zonnebril dus.
Ik heb een HJC FS-11 (dacht ik toch).

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2013, 19:54:05 »
Een paar jaar geleden heb ik dankzij tests de C3 van Schuberth gekocht. Ik had een standaard helmpje die voor mij gewoon teveel herrie maakte. Zelfs met oordoppen was ik doodmoe van een dagje sturen. Nu met die C3 heb ik nergens last van.

Denk niet dat je voor die prijs het perfecte model hebt. Het zonnevizier is prima; ik kan er makkelijk bij, om hem open of dicht te schuiven. Maar als het 30+ graden is, krijg je het wel behoorlijk warm. Zelfs met klep open. Qua ventilatie heeft ie niet zoveel.

Bij redelijk warme dagen (20+) heb ik liever de klep op een kiertje. Dan komt er wat frisse lucht binnen, en kan ik toch normaal ademen. Dat lukt me niet als ik 80+ rij met het visier helemaal open. Hier zit voor mij dus het struikelblok, de bevestiging van het vizier is niet stevig genoeg om die stand vast te houden bij een beetje wind. Gevolg; hij klapt vanzelf dicht.

Dat je het even weet, duurkoop is niet per definitie extreem goed ;)
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline RLooise

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2013, 20:00:13 »
Ik heb zelf een Nolan N103 systeemhelm en die bevalt best goed. Het ingebouwde zonnevizier is alleen nauwelijks te gebruiken met opengeklapt vizier/helm omdat dit maar een slap plaatje is wat dan alle kanten op zwabbert. Borging van het vizier is ook niet altijd sterk genoeg om het open te houden het valt meestal vanzelf weer dicht. Wel makkelijk is de borging van het opklapgedeelte zodat dit niet tijdens het rijden naar beneden kan komen. En deze helm is ook met opengeklapte voorkant goedgekeurd, iets wat niet bij alle systeemhelmen zo is.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2013, 23:59:43 »
Ja, dat passen is inderdaad wel een belangrijk punt. Ik heb die Nolan opgehad en de Shark Evoline ook, maar de pasvorm klopt gewoon niet bij mijn hoofd. Dus daar ben ik al wel weer uit. Terwijl ik de Evoline wel een leuke helm vind. Ook vooral door de mogelijkheden om open te rijden etc. Maar als hij niet lekker past, dan ben je natuurlijk snel klaar.

Interessant om ook de ervaring met de Schuberth te horen. En dat terwijl ik inderdaad verwacht dat je tegen die prijs wel een redelijk perfecte helm zou moeten hebben. Eerder vandaag hoorde ik ook al over een hele slechte klantenservice van Schuberth en dat ging om een carbon helm van €900+. Iets boven mijn budget dus, maar door de vorige eigenaar binnen een jaar compleet versleten bij normaal gebruik.

Nee, ik geloof dat ik op dit moment toch nog steeds wel bij de HJC's blijf hangen. Tot nu toe zaten die wel het prettigst. Zeker kijkend naar prijs-kwaliteit, want ik vond de Schuberth niet echt veel lekkerder zitten, terwijl je voor die prijs bijna twee SY-Max-en kunt halen.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2013, 20:48:03 »
De schade expert van de verzekering kwam vandaag langs. Goed nieuws, alles is akkoord. Minder goed nieuws is dat hij de EXO-1000 meegenomen heeft voor onderzoek. Dat betekende dat ik wat sneller de knoop door moest hakken, want dit prachtige zomerweer wil je natuurlijk niet laten schieten. Vanmiddag bij Ten Cate de HJC SY-Max III besteld. Ik had Motoport ook nog gebeld, maar bij Ten Cate hebben ze 15% korting op alles en dat maakte het gat wel erg groot. Ruim €55 vind ik op een bedrag van €255 procentueel te groot. ;)
Als alles goed gaat, komt de helm woensdag binnen. Ik ben benieuwd.

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2013, 21:13:30 »
1e belangrijke punt:passen

Klopt.
Een goed passende goedkope helm is veiliger dan een dure helm met speling.
Beste is natuurlijk een kwaliteitshelm die goed past.
Wanneer die niet goed past(speling) is een passende brommerhelm nog veiliger.



Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2013, 21:20:53 »
1e belangrijke punt:passen

Klopt.


Daarom ben ik deze keer ook eerst eens bij drie verschillende zaken wezen passen. Dat heb ik vorige keer niet gedaan en dat was nu wel heel prettig. Overal goed geholpen en bij alledrie paste deze het beste.

Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 621
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #15 Gepost op: 24 juni 2013, 00:07:44 »
Check de prijzen van een Schubert eens bij Louis in Duitsland. Ook een winkel in Aken, dan kun jet koppelen aan een toertochtje. Wellicht heb je dan de benzine kosten al terug verdient.

Groetjes en succes met de keus,
Jack

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2013, 12:15:14 »
Prijzen vergelijken, ok. Maar als je nu hier in de buurt goed geholpen wordt dan ga je toch niet ergens anders kopen - zou ik niet doen. Dan kun je beter proberen om wat van de prijs af te halen. Service in de buurt is toch ook wel iets waard!
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2013, 14:14:39 »
In mijn geval ben ik bij twee lokale bedrijven geweest, maar ben ik ook in Utrecht wezen passen bij MotoZoom. Alledrie prima zaken. Lokaal had ik mijn aanschaf best aan Motoport willen gunnen. Ik kom er vaker, al is dat meestal voor kleine dingen. Helaas hadden ze de helm niet in de kleur die ik wilde (mat zwart) en was het gat te groot. Ik heb daar wel contact met ze over gehad, maar zoals ik eerder al schreef, vind ik 20% verschil toch wel behoorlijk op dezelfde helm. Was het 10% geweest, dan had ik hem hier in Goes gehaald.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2013, 18:58:01 »
En voor die paar tientjes, ga je in Utrecht passen en hier passen en daar passen.............. :012:
Wat is dan uiteindelijk je voordeel  :042:

Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 621
  • Geslacht: Man
Re: Andere helm kiezen
« Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2013, 20:15:05 »
En voor die paar tientjes, ga je in Utrecht passen en hier passen en daar passen.............. :012:
Wat is dan uiteindelijk je voordeel  :042:
De kleur en een paar extra toertjes denk ik.
Zelf koop ik trouwens alle onderhoudsmiddeltjes, helmen, laarzen e.d. bij Louis in Aken. Aangezien ik nogal eens in Heerlen moet zijn, hoef ik daar maar 10 km voor te rijden. In mijn geval dus dichterbij dan Goes.

Groetjes,
Jack

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
30 Reacties
6151 Gelezen
Laatste bericht 23 februari 2021, 12:46:13
door Dick
53 Reacties
9731 Gelezen
Laatste bericht 26 maart 2012, 15:04:06
door Pepe
15 Reacties
2733 Gelezen
Laatste bericht 20 januari 2015, 23:14:39
door Ghulst
6 Reacties
523 Gelezen
Laatste bericht 23 juni 2022, 13:54:04
door Anthony