* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Helm kiezen  (gelezen 523 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Helm kiezen
« Gepost op: 20 juni 2022, 19:26:24 »
Ik zit te denken om mijn HJC SY-MAX te vervangen door een nieuwe helm. Deze komt al aardig op leeftijd en eerlijk gezegd, vind ik hem ook gewoon lawaaierig. Zeker op langere ritten is dat vervelend. Ik heb ook een headsetje in de helm zitten, maar zodra ik de snelweg op ga, hoor ik daar niets meer van. Ik heb al een hele serie helmen gehad en eigenlijk was windgeruis altijd wel een uitdaging. Afgelopen week heb ik bij MotoPort gewinkeld voor schoenen en handschoenen en heb ik ook even voor helmen gekeken. Dat was geen onverdeeld succes. Er waren wel wat aardige helmen, maar het kwam er uiteindelijk op neer, dat ik ze wel kon passen, maar daarna is het kopen en afwachten.
Hoe weten jullie of je de juiste helm te pakken hebt? Hoe maken jullie die keuze? (En viel het wel eens tegen?)

Offline Veloce

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 229
Re: Helm kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2022, 13:44:09 »
Een stille helm i.c.m. juiste pasvorm zijn het belangrijkste bij een helm. Ik heb een Schuberth C3 die ik volgend jaar ga vervangen.
Waarschijnlijk wordt het een C5 of een SHOEI Neotec. Volgens mij zijn dat de huidige toppers.

Ik zit/zat wel een te denken aan een integraal i.p.v. een klaphelm, omdat ik denk dat dat uiteindelijk de stilste zijn maar dat wordt toch wel tegengesproken door sommige.

De pasvorm van een C5 is het zelfde als mijn huidige C3 bovendien zou hij iets stiller zijn dan mn huidige C3.
Dus dat is op dit moment wel de kanshebber.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Helm kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2022, 13:22:02 »
Ik hoor dat ook wel vaak. Een systeemhelm is minder stil dan een integraalhelm, omdat er toch nog een rand zit om het vlak dat je opklapt. En hoe minder randen, hoe stiller. Is mij wijsgemaakt. ;) Ik zit daar ook wel over te twijfelen. Ik gebruik de klapfunctie toch vrijwel nooit. Al is het soms wel handig. Als je even gaat betalen na het tanken in Duitsland of zo...

Ik heb altijd positieve dingen gehoord over Schubert, maar nooit gehad. Shoei zou ook goed zijn en ik heb wel een aanbieding om de Arai X4 een keer te rijden in Bodegraven. Eerder heb ik helmen gehad van Scorpion, HJC, Bayard, LS2 en Airoh. Bij MotoPort kwamen ze met Shark en Scorpion. Ik ben nog niet overtuigd. ;)

Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 297
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: Helm kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2022, 14:25:06 »
Voor een jaarlijks terugkerende Truckersrtocht, heb ik een paar jaar geleden een Shark Evo One gekocht. Deze is oor zowel open als dicht goedgekeurd. Dan met het oog om te kunnen praten met mensen en de leuke mededeling te doen dat ze naar 80 vrachtwagens kunnen zwaaien. De Evo One is geen aanrader. Er zijn toch een paar kleine dingetjes mee. Bovendien de 2e generatie al snel geïntroduceerd. Laatst begreep ik dat de 2e generatie ondertussen ook alweer vervangen is. Kan alleen maar beter zijn geworden  ;)

Bovenaan mijn lijstje staat de Scorpion Exo Tech. Deze helm lijkt wat robuuster dan de Shark. Hopelijk iets meer ruimte voor de communicatie in de helm. Maar met voornaamste reden dat de kinbak helemaal naar achteren kan. Moet ik nog wel een keer passen ed. Iets moet bovenaan een lijstje staan  8)

Met de kinbak naar achteren reed ik op de FZR best wel eens bij lage snelheden. Met de RT is dat alleen nog maar meer geworden en bij andere snelheden. Achter het scherm zit je best goed uit de rijwind. Ik sluit de kinbak dan eigenlijk alleen voor de andere rijders in het groepje, omdat we verbonden zijn via de Mesh. Bij de andere rijders klinkt er dan windgeruis door de oortjes. Dat vind ik zelf ook niet prettig.

Bijkomend voordeel is dat zo'n openklaphelm wat meer ruimte geeft om je bril op te zetten. Bij een visuele beperking is dat toch best fijn om zo'n bril goed op je neus te hebben   :007:

Over de Scorpion kan ik nog niet veel zeggen qua windgeruis van de helm. Bij de Shark weet ik het zeker. Het is zeker geen stille helm. De muziek uit de oortjes wordt bij de Cardo ook aangepast aan de omgevingsgeluiden. Waardoor ie eigenlijk steeds harder gaat en weer stiller wordt als je tot stilstand komt. Boven de 150km/u op de FZR wint de wind het van de muziek op de FZR. Bij de RT kun je tot 140km nog alles prima horen (harder nog niet gereden op de RT). Ergo: Gehoorbescherming is een must met een Shark. Ik rij altijd met gehoorbescherming, omdat ik gek wordt van het kabaal aan mijn oren. Sommige zullen mijn muziekkeuze ook kabaal vinden, maar daar denk ik klaarblijkelijk anders over!! Bovendien heb ik dan de keuze om het geluid harder of zachter te zetten. Dat lukt slecht met geluid om een helm. Natuurlijk ga ik wel eens vreemd: Als ik de motor van achter naar voren rij, dan rij ik even zonder gehoorbescherming. Na het pakken mijn spulletjes en voor het klaarmaken om weg te gaan, glipt de gehoorbescherming mijn oren in.

Met mijn hele relaas ten einde, heb ik ook begrepen dat zowel de Schubert als de Shoei erg stille helmen zijn. Uiteraard zijn daar gradaties in. Deze zijn voornamelijk gekoppeld aan de prijsklasse.

Offline RLooise

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Helm kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2022, 19:21:47 »
Ik heb de Shoei Neotec 2 en daar ben ik erg tevreden over. Hij is een stuk stiller dan mijn vorige Nolan (N102 denk ik). Ik heb er de SENA communicatie in die bij de helm hoort (dus volledig geïntegreerd) en die is ook bij snelwegsnelheden nog prima te verstaan. Bij de Nolan met N-com systeem hield dat bij iets van 80-100 km/u wel op, zelfs op de hardste stand. Ik rijd wel altijd met op maat gemaakte oordoppen in dus dat scheelt natuurlijk ook.

Bij Shoei heb je ook de personal fitting optie waarbij ze de binnenbekleding aanpassen aan je hoofd, dus er is best veel mogelijk op het gebied van pasvorm. Uiteindelijk is de helmkeuze natuurlijk een heel persoonlijke en hoe meer mensen je er over hoort hoe meer opties je hebt, maar toch veel succes met de keuze!

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Helm kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2022, 12:09:31 »
Shoei is voor mij geen hele nieuwe toevoeging hoor. :) Die stond ook al wel op mijn lijstje, want daar hoor ik ook veel goede verhalen over. Ik vraag me ook af, of mijn super goedkope communicatieset misschien ook wel averechts werkt om echt wat te horen. Ik heb geen op maat gemaakte oordoppen en gebruik meestal de Alpine pluggen. Een vriend van mij had op maat gemaakte pluggen, maar dan ook weer met een miniatuur drie-weg systeem er in. Dus eigenlijk gewoon een setje serieuze speakers achter je dop. Geen idee of dat nu nog zou werken, want dat was nog in de tijd dat we nog 3.5mm pluggen gebruikten om doppen aan te sluiten. ;)

Nolan heb ik ook op gehad bij Motoport. Zat nog verbazend goed en de afwerking leek in ieder geval een stuk beter dan het Nolan dat ik van de middelbare school kende van de brommerhelmen. ;)

Offline Anthony

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 297
  • Geslacht: Man
  • Bob de Verbouwer
Re: Helm kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2022, 13:54:04 »
Tijdens mijn werk gebruik ik wel altijd otoplastieken. Tijdens het rijden op de rij ik het liefst met van die schuimpjes. Dat vind ik toch net even stiller en geeft geen vibraties door. Met otoplastieken is wel beter te communiceren. Gelukkig hoef ik dat op de motor een stuk minder  ;)

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
30 Reacties
6150 Gelezen
Laatste bericht 23 februari 2021, 12:46:13
door Dick
53 Reacties
9731 Gelezen
Laatste bericht 26 maart 2012, 15:04:06
door Pepe
20 Reacties
4739 Gelezen
Laatste bericht 25 juni 2013, 23:07:56
door Ghulst
15 Reacties
2733 Gelezen
Laatste bericht 20 januari 2015, 23:14:39
door Ghulst