* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland  (gelezen 3796 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Gepost op: 28 september 2010, 08:16:04 »
Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in NederlandKomend weekeinde is het TT circuit in Assen het decor van de allereerste Grand Prix voor volledig elektrisch aangedreven racemotoren in Nederland. Brancheorganisatie BOVAG en de gemeente Assen ondersteunen Stichting Motorwegraces Assen (SMA) in de organisatie van het evenement. Er staan twee races om het Europees Kampioenschap op het programma.

Aan de start verschijnen teams uit heel Europa met volledig elektrisch aangedreven motorfietsen die qua prestaties niet onderdoen voor traditionele racemotoren. Het uiterlijk van de tweewielers is tevens identiek, hoewel uiteraard een uitlaat ontbreekt. Tijdens Ecomobiel, de vakbeurs voor groene mobiliteit in Rotterdam, presenteerde voormalig wegracer Jurgen van den Goorbergh een van de deelnemende motorfietsen aan de aanwezigen. Hij verraste door vrijwel geluidloos en zonder uitstoot met de elektrische racemotor over de beursvloer binnen te rijden.

Blik in de toekomst
BOVAG, gemeente Assen en SMA geven met deze unieke Grand Prix het Nederlandse publiek een kijkje in een toekomst die dichterbij is dan men denkt. BOVAG-voorzitter en lid van het Formule E-team Geert Vermeer: "Duurzame mobiliteit staat bij BOVAG hoog in het vaandel. Elektrische fietsen en scooters zijn inmiddels gemeengoed in Nederland en ook de elektrische auto is bezig aan een opmars. Maar elektrisch aangedreven motorfietsen, laat staan om competitief mee te racen, heeft nog niemand hier gezien. De techniek van deze snelheidsmonsters zit over niet al te lange tijd wellicht in elektrisch aangedreven motorfietsen voor op de weg. Daarom is het uniek dat dit spektakel nu in Assen te zien is. De motorbranche draagt graag een steentje bij."
Ook Jaap Timmer, voorzitter van SMA, is enthousiast: "Vergroening van mobiliteit en van motorsport staat hoog op de agenda, evenals het beperken van geluidshinder. Wij zijn dan ook verheugd dat wij, met steun van BOVAG en de gemeente Assen, een voortrekkersrol kunnen spelen en deze Grand Prix op dit wereldberoemde circuit mogen verwelkomen."

De Grand Prix-wedstrijden voor het Europees Kampioenschap vinden plaats op zaterdag 25 september op het TT-circuit van Assen. De vrije training en kwalificatie is op vrijdag 24 september. Meer informatie is te vinden op http://www.egrandprix.com.

Bron: Bovag.nl

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2010, 09:34:59 »
JA......!!??! Ga ze daar in Assen ff lekker op een idee brengen....  :043:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2010, 17:25:36 »
Wat bedoel je precies? Ik ben niet tegen, is toch lekker, hard gaan zonder dat je anderen stoort?
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2010, 17:32:29 »
Wat bedoel je precies? Ik ben niet tegen, is toch lekker, hard gaan zonder dat je anderen stoort?
Een motor heeft een verbrandingsmotor en die maken geluid, zonder lijkt het me vreselijk.

Op TT-Man rijden ze al 2 jaar races met batterijen  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2010, 19:36:42 »
Wat bedoel je precies? Ik ben niet tegen, is toch lekker, hard gaan zonder dat je anderen stoort?

Straks zeggen ze: "ja dat bedoelen we".. en worden de races met verbrandingsmotoren verboden..  :016:

En hard gaan zonder dat een ander zich er aan stoort is ook relatief. Dat circuit ligt er al eeuwen en dan mopperen dat het zo'n lawaai maakt dat race gebeuren.. Die 8 dagen in het jaar.. Of 21 inmiddels??
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Sunny

  • Gast
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2010, 19:50:20 »
...Komend weekeinde is het TT circuit in Assen het decor van de allereerste Grand Prix voor volledig elektrisch aangedreven racemotoren...
De Grand Prix-wedstrijden voor het Europees Kampioenschap vinden plaats op zaterdag 25 september op het TT-circuit van Assen. De vrije training en kwalificatie is op vrijdag 24 september.
Volgens mij was dat afgelopen weekend, hoor. Kan het mis hebben, maar hier is het momenteel de 28e... :042:

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2010, 21:29:42 »
...Komend weekeinde is het TT circuit in Assen het decor van de allereerste Grand Prix voor volledig elektrisch aangedreven racemotoren...
De Grand Prix-wedstrijden voor het Europees Kampioenschap vinden plaats op zaterdag 25 september op het TT-circuit van Assen. De vrije training en kwalificatie is op vrijdag 24 september.
Volgens mij was dat afgelopen weekend, hoor. Kan het mis hebben, maar hier is het momenteel de 28e... :042:

Ssstttt.. Die jongen slaapt al zo weinig...  :018:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Aprilia Gek

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • beter wild leven, dan angstig sterven
    • Brouwers racing team
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2010, 22:13:34 »
En een spektakel was het hoor  :037: :037:
eerste wedstrijd 5 rijders aan de start 2e wedstrijd nog maar 4 , 1 had zijn accu opgeblazen (of verlengsnoer te kort)
Op de veenslang staan kijken maar het is niet echt mijn ding

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2010, 22:20:22 »
...Komend weekeinde is het TT circuit in Assen het decor van de allereerste Grand Prix voor volledig elektrisch aangedreven racemotoren...
De Grand Prix-wedstrijden voor het Europees Kampioenschap vinden plaats op zaterdag 25 september op het TT-circuit van Assen. De vrije training en kwalificatie is op vrijdag 24 september.
Volgens mij was dat afgelopen weekend, hoor. Kan het mis hebben, maar hier is het momenteel de 28e... :042:

Ssstttt.. Die jongen slaapt al zo weinig...  :018:

 :X

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2010, 09:14:28 »
Een motor heeft een verbrandingsmotor en die maken geluid, zonder lijkt het me vreselijk.


We weten natuurlijk allemaal al járen dat de grootste vooruitgangen op het gebied van vermogenswinst en duurzaamheid van het "ouderwetse motorblok" niet vanuit de fabriek, maar vanuit de racerij komen. Deze bevindigen worden vervolgens weer deels meegenomen bij de fabricatie van de "fabriek-af racemotoren". Dus mede door de racerij zijn de benzinemotoren nu geworden wat ze zijn.  :054:

Het grootste probleem wat de elektrische motoren momenteel hebben, is niet zozeer het vermogen, maar de manier om de benodigde energie op te kunnen slaan en mee te kunnen nemen. Hoe meer ze met die dingen racen, hoe efficiënter ze hierin zullen worden.
Als we dus niet oppassen, denk ik dat straks de meeste van ons die rijdende batterijen niet eens meer kunnen bijhouden op onze octaanfietsen...  :069:


Ergens diep van binnen ben ik ook wel een klein beetje voostander van deze milieuvriendelijkere vorm van racen, maar het grootste gedeelte van mij wil nog steeds de benzinedamp ruiken, en het toerental schreeuwend horen oplopen bij een draai aan de rechterkant van het stuur.... :+

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2010, 11:13:05 »
In eerste instantie ben ik het wel eens met Trip, maar ik heb toch een paar innerlijke kanttekeningen. Wat Trip zegt over de ontwikkeling van de verbrandingsmotor in relatie met de racerij is helemaal waar. Maar de grondslag voor die ontwikkeling was om zoveel mogelijk PKs en/of KMs met zo min mogelijk brandstof te genereren (en daar komt dan nog de gewichtsstrijd bij, waar we ook veel technieken van terug zien in onze hedendaagse voertuigen, evenals manieren om die PKs zo goed mogelijk op de weg te krijgen en te houden. Maar dat is in dit verhaal even minder relevant) puur uit het oogpunt om de race te kunnen winnen. Niet omdat dat beter voor het milieu zou zijn.

Met het electro gebeuren zal bovenstaande tendens wel doorgaan, maar de grondslag om überhaupt met electro te gaan racen is de zogenaamde milieu-kwestie. En dat laatste vind ik nogal een twijfelachtig iets, waar we nog heel lang over kunnen discussiëren, maar feit is dat dat milieu gebeuren bijna alleen maar om geld draait en dat er steeds meer bewijzen komen die eerdere stellingen over het (rampzalige) milieu met de grond gelijk maken en dat het al met al nog niet zo slecht gaat met moeder aarde. Om nog maar te zwijgen over het genereren van stroom, het opslaan van stroom zowel in als extern en de hoeveelheid milieu-belasting die daar bij komt kijken. Dan blijkt dat je toch nog heel wat kilometers met een voertuig moet maken voor je over break even point komt, los van alle overige ongemakken die elektrisch rijden nu nog heeft. Maarja, dergelijke milieu-belasting zien, ruiken en horen we niet aan een electro voertuig, dus is die kolencentrale ver van ons bed, net als de zware metalen in de accu's.

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2010, 12:03:26 »
In eerste instantie ben ik het wel eens met Trip, maar ik heb toch een paar innerlijke kanttekeningen.

...

Maarja, dergelijke milieu-belasting zien, ruiken en horen we niet aan een electro voertuig, dus is die kolencentrale ver van ons bed, net als de zware metalen in de accu's.

True, point taken  :054:

Waar ik dan wel weer een mogelijk voordeel in zie, mbt het bereiken van zoveel mogelijk pk's of km's:
Puur het verhogen van de pk's of km's door het verhogen van de input, of het vergroten van de capaciteit van de accu's, is niet zo'n kunst.
Ik ben juist benieuwd tot hoever ze de effectiviteit (rendement) kunnen opschroeven van zo'n elektrisch ding, wat ze ook vast zullen gaan proberen...


Alles wel inderdaad los gezien van de manier hoe ze elektriciteit produceren, want daar valt natuurlijk ook nogal tamelijk op te verbeteren....


Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 29 september 2010, 13:08:01 »
Waar ik dan wel weer een mogelijk voordeel in zie, mbt het bereiken van zoveel mogelijk pk's of km's:
Puur het verhogen van de pk's of km's door het verhogen van de input, of het vergroten van de capaciteit van de accu's, is niet zo'n kunst.
Ik ben juist benieuwd tot hoever ze de effectiviteit (rendement) kunnen opschroeven van zo'n elektrisch ding, wat ze ook vast zullen gaan proberen...

Helemaal mee eens en door de racerij zal daar een hoop in verbeterd worden. Alleen is nu het milieu de 1e insteek en is het behalen van overwinningen in eerste instantie secundair en dat vind ik wat twijfelachtig. Andersom bekeken, als die knappe koppen uit de racerij (en dat zijn knappe koppen) brood hadden gezien in de electro motor, dan was die er allang geweest alvorens deze in de straat uitvoering op de markt zou komen.

Maar goed, als die electromotor ons dan toch door strot moeten worden geduwd ivm het milieu, worden we van de racerij alleen maar beter, dat is zeker.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 29 september 2010, 14:14:36 »
Niet alleen in verband met milieu maar ook met het uitputten van natuurlijke reserves. Er gaat een tijd komen van schaarste en dan wordt het sowieso een asociale en onbetaalbare hobby :016:
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Sunny

  • Gast
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 29 september 2010, 21:35:35 »
Buiten het opraken van de reserves om is de overheid al aardig bezig om dit ervan te maken, helaas.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Grand Prix voor elektrische racemotoren primeur in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2010, 22:42:32 »
Elektra op een motor oké maar dat voor de verlichting en vonken  :020:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
2 Reacties
1998 Gelezen
Laatste bericht 20 juli 2010, 10:57:05
door Rider-64
26 Reacties
5521 Gelezen
Laatste bericht 25 juli 2010, 13:07:51
door Sledge HaMMeR
1 Reacties
2324 Gelezen
Laatste bericht 24 december 2012, 19:00:27
door The Mechanic
0 Reacties
1778 Gelezen
Laatste bericht 08 september 2014, 16:22:49
door MotorFreak
0 Reacties
150 Gelezen
Laatste bericht 27 maart 2023, 12:27:44
door Ghulst