* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Tijd voor een nieuwe?  (gelezen 13827 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Tijd voor een nieuwe?
« Gepost op: 02 september 2011, 21:46:44 »
Ik ben al een tijdje aan 't nadenken om een nieuwe motor te kopen, de mijne (CB600FS) heb ik destijds gekocht als ideale beginners fiets, en heb ik toch jaren plezier van gehad.
Alleen na 3000km heen-en-weer naar Italië gereden te hebben, ben ik nu toch opzoek naar een motor met wat meer rijcomfort. Mijn oog valt nu op een Honda Transalp, gewoon omdat die wat hoger is ('k ben best lang) en omdat ie meer gemaakt is om ook wat verschillende terreinen aan te kunnen.
Mijn CBtje laat me altijd in de steek als 't om gladde ondergronden gaat, grind/slik, ik ben er als de dood voor. Vandaar da'k zondag (tijdens de ZMVC rit) meer op 't wegdek zat te letten, en niet echt kon focussen op de bochten.
Hebben jullie misschien ervaring met deze, of iets soortgelijks? Adviezen; waar ik op moet letten?
Ik ben voorstander van Honda, juist omdat ik 'm zo vaak heb laten vallen, en al twee keer onderuit gegleden ben door grind, en ik heb alleen maar overeind hoefde te zetten, en ik kon weer door.
Maar graag hoor ik jullie ervaringen met iets "all-terrain" achtigs.
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2011, 22:00:43 »
BMW GS! Zo, ART ben ik vast voor :029:

Zonder gekkigheid, zulke omstandigheden kunnen altijd lastig zijn. Beste remedie is nog steeds om je bocht erop aan te passen. Zo niet, dan te zorgen dat de kans om weg te schuiven minder is. Dus de motor rechtop houden, geen rem en geen trekkende of remmende motor (of koppeling in). Als de remmen op je motor niet mooi vrij lopen dan is dat weer een ander verhaal natuurlijk.

Verder is het eigenlijk meer een kwestie van wat wil je precies. Een beter zadel, een andere zithouding of betere vering/demping? Betere bescherming tegen de wind is ook een stukje comfort lijkt me.. all up to you.


Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2011, 22:04:42 »
BMW GS! Zo, ART ben ik vast voor :029:

 :070:
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2011, 22:07:06 »

Mijn CBtje laat me altijd in de steek als 't om gladde ondergronden gaat, grind/slik, ik ben er als de dood voor. Vandaar da'k zondag (tijdens de ZMVC rit) meer op 't wegdek zat te letten, en niet echt kon focussen op de bochten.


Heeft dat niet meer iets met bandenkeuze en -spanning te maken dan met de soort motor?  :042:
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline Oemoemenoe

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 343
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2011, 22:27:21 »
eh Ptr , heb es paar X op een Varadero gereden , fijne Honda fiets maar als ie valt heb je hulp nodig  :+
rijd wel super in de Eifel enz....
qua bandenkeuze zit je dan in het allroadgedoe waar veel keuze is in goeie regen/slik banden.
veel bagagemogelijkheden en perfecte windbescherming voor lange trips.
 8)

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2011, 23:16:30 »
BMW GS! Zo, ART ben ik vast voor :029:

 :037:

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #6 Gepost op: 02 september 2011, 23:27:03 »
Straight to your face with the truth!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #7 Gepost op: 02 september 2011, 23:55:37 »
Thervain op gladde ondergronden is met elke motor wel een probleem wat je toch bij de bestuurder moet zoeken.
en ben benieuwd of er wel een motor bestaat die met grint geen moeite heeft.
beter op blijven letten en aanpassen aan de omstandigheden lijkt me meer een optie dan een andere motor aan te schaffen waar je ook weer aan moet wennen.
misschien een slipcursus volgen misschien dat zoiets meer helpt.
t'ja en als dat niet meer helpt dan maar zijwielen monteren  :018:
en zeker verder kijken dan die 10 meter voor je uit je zit tenslotte niet in een blik dan zie je vuil en andere zooi ook eerder en kun je er wel op tijd op reageren.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

kleintje

  • Gast
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2011, 01:27:53 »
heb nog een mooie african twin in de aan bieding goede fiets veel nieuw en zeer geschikt voor grote mensen  :054:

Offline Twin-Power

  • por op de ketel!!
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 995
  • Geslacht: Man
  • hank is allessssssssss.
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2011, 07:45:51 »
Is een superfiets Kleintje :039:

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2011, 09:23:37 »
Op m'n CB-tje zitten al allroad banden... Misschien doe ik er wel iets te veel lucht in, ik hou de fabrieks standaard aan (2.6 voor, 2.9 achter). Slip cursus is inderdaad een idee!
Voor mij is 't voornamelijk de zithouding waarom ik een andere wil, 'k moet toch m'n benen best dubbelvouwen nu. En op lange afstanden is dat geen pretje.
Een paar mooie koffers is ook zeker een pré, hoef ik niet meer drie tassen achterop te binden.
'k Ga maar doorsparen voor zij-wieltjes... lijkt me de beste oplossing...  :070:
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

kleintje

  • Gast
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2011, 09:40:12 »
op de african twin zit een hepco en becker koffer rek en geloof me als ik er met mijn 2 meter 8 en 150 kilo op pas dan jij zeker  :+

eliminator

  • Gast
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2011, 09:42:19 »
Nu heb ik een vergelijk tussen twee fietsen hier; de eli en de DR.. Op de DR voelde ik me al snel goed; dat dingetje geeft veel vertrouwen en je hebt het gevoel of je alles aan kunt. Het frame buigt in alles mee maar de motor blijft recht zolang je maar gas blijft geven..is ook lekker licht!

Het afgelopen ritje heb ik echter met de eli gedaan en dat rijdt zeker heel anders...lager zwaartepunt; stug frame; wel goede, maar geen speciale banden eronder.. Toch geeft ook deze me veel vertrouwen, zeker nu dit ritje ook zonder problemen ging en ik me geen enkele keer heb voelen wegglijden. Zelfs op het grindpad liet ie me niet in de steek! Ik pas dan wel mijn snelheid aan en ga niet sturen waar het niet kan..

Voor langere trips zou een combi tussen deze twee zeker geweldig zijn; alleen; ik vind veel allroaders zo groot!!


Daar zit volgens mij ook een punt; op het moment dat je je niet zeker voelt op en met je motor, ga je verstijven en juist in de bochten werk je met je hele lijf en bij wat wegglijden zeker ook met je heupen. De kans dat je eerder glijdt heeft daar volgens mij ook mee te maken. De eli heb ik zelfs een keer de berm in gestuurd in een bocht en ondanks dat hij weggleed toch er weer netjes doorheen kunnen krijgen. Vandaar dat ik het gevoel heb dat dit motortje gewoon goed bij me past. Hij geeft mij een goed gevoel..

Dus Peter; misschien moet je gewoon eens wat motoren uitproberen..eens kijken waar jij je veilig en prettig op voelt. Dat heeft zeker zijn weerslag op het rijden, al kunnen we allemaal een keer onderuit gaan natuurlijk! Ik weet ook niet wat er gebeurt als mij dat overkomt hoor..misschien ben ik dan ook mijn vertrouwen kwijt in de motor. In elk geval heb ik zeker gemerkt dat het een grote rol speelt in het hele rijden op zich; ik heb oude motoren en als ik iets hoor wat niet klopt rij ik anders...voorzichtiger en daardoor minder soepel. De eerste keer op mijn noppen over het asfalt heb ik stapvoets gereden met dichtgeknepen billen haha totdat ik van anderen zag dat het best harder kan..

Kortom; vertrouwen in jezelf en je motor is heel belangrijk!
Misschien moet je  eens een offroadritje meedoen..ik ben ook een echte beginner op dat gebied, maar heb wel ondervonden dat het goed is voor je zelfvertrouwen..

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2011, 10:42:42 »
Maken we toch een test ochtendje voor Peter?
Verschillende bikes bij de Mac en Peter rij om beurten op onze fietsen! :103:
Zoekende naar..

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2011, 15:14:18 »
Thanks voor de tips Eli! 'k Denk dat ik gewoon m'n vertrouwen weer terug moet krijgen.
En offroad rijden lijkt me wel eens cool om te proberen.
Maar niet met de mijne, daar kan ik niet fatsoenlijk op staan, en lijkt me best belangrijk!

op de african twin zit een hepco en becker koffer rek en geloof me als ik er met mijn 2 meter 8 en 150 kilo op pas dan jij zeker  :+
Moet je er vanaf?  :103:
'k Ga nog maar even door op de mijne, zowiezo tot ik m'n vertrouwen weer helemaal terug heb.

Maken we toch een test ochtendje voor Peter?
Verschillende bikes bij de Mac en Peter rij om beurten op onze fietsen! :103:
Erm. Zijn jullie verzekerd?  :044:
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

eliminator

  • Gast
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #15 Gepost op: 03 september 2011, 15:30:55 »
Je had het ook nog over bandenspanning: Tijdens ons ritje heb ik ook wat lucht weg laten lopen omdat de voorband te hard stond en dat rijdt idd niet lekker!

We moeten maar snel eens een offroadritje plannen..misschien heeft Klei er nog eentje voor je om te kunnen gebruiken? Ik vond het de vorrige keer in elk geval erg leuk en alleen ga ik niet snel op pad met mijn onervarenheid..

Dus....Wie heeft er zin???

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2220
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #16 Gepost op: 03 september 2011, 16:02:56 »
Ik zei de gek, kunnen we zondag misschien wat afspreken? :048:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

eliminator

  • Gast
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #17 Gepost op: 03 september 2011, 18:51:28 »
Bedoel je morgen?? Dan zit ik helaas weer op verjaardagsvisite.. De 18e zou ik wel kunnen..

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #18 Gepost op: 03 september 2011, 20:36:29 »
Tijd voor een nieuwe? ...............of..............Tijd voor een andere?

Alles staat of ligt met je buget, ga je voor nieuw of een goede 2e-hands, wat is je rijstijl en pas daar je motor op aan en niet zoals velen een motor kopen en er niks mee kunnen, wil je veel reizen, doe je af en toe maar eens een paar duizend kilometers maken binnen een korte tijd en doe je ook woon-werk verkeer met je motor? Allemaal zaken die je eerst op een rijtje kunt zetten en dan inderdaad proefrijden met verschillende motoren  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2220
  • Geslacht: Man
Re: Tijd voor een nieuwe?
« Reactie #19 Gepost op: 04 september 2011, 19:09:50 »
Bedoel je morgen?? Dan zit ik helaas weer op verjaardagsvisite.. De 18e zou ik wel kunnen..












Nee Lisanne zei: morgen wat afspreken, NIET rijden :+
Had vanmorgen eerst druktes voor de kerk en vanmiddag schuuuuuuuuurverkoop aan huis.(gisteren trouwens ook)
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
250 Reacties
54310 Gelezen
Laatste bericht 03 december 2012, 19:34:01
door 4tm
8 Reacties
3197 Gelezen
Laatste bericht 24 november 2012, 00:29:55
door Big Twin
30 Reacties
5338 Gelezen
Laatste bericht 09 maart 2013, 18:24:33
door Pepe
19 Reacties
1706 Gelezen
Laatste bericht 29 juli 2020, 07:44:40
door Dick
13 Reacties
477 Gelezen
Laatste bericht 19 februari 2023, 22:03:41
door Ghulst