* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen  (gelezen 5029 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Gepost op: 02 februari 2012, 14:22:30 »

Rijscholen moeten na invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn voor elk van de drie rijbewijscategorieën aparte lesmotorfietsen gebruiken voor praktijkexamens, zo meldt de Bovag afdeling Rijscholen. Als een motorrijschool in alle categorieën motorrijles wil gaan geven, moeten ze straks over drie soorten lesmotoren beschikken, omdat ze die voor examens nodig zullen hebben. De vraag is of en hoeveel vraag er zal zijn naar de categorieën A1 en A2, waardoor motorrijscholen zullen afwachten voor ze investeren in de aanschaf van een compleet nieuw lespark. De lessen mogen wel gegeven worden op motorfietsen die eigenlijk "te zwaar" voor het examen zijn. Mogelijk is de verhuur van examenmotoren hierdoor een optie. De Bovag meldt: "In het najaar van 2011 heeeft Bovag Rijscholen bij de Europese Commissie een voorstel ingediend, betreffende het combineren van lesvoertuigen voor dezelfde rijbewijscategorie in de nieuwe rijbewijsrichtlijn, ingaande op 19 januari 2013. Dit voorstel is niet overgenomen door Brussel. De Europese Commissie zegt in haar antwoord dat de opleiding voor een bepaalde rijbewijscategorie mag worden gevolgd met een voertuig dat past bij de zwaardere categorie. Het examen moet echter worden afgelegd met het voertuig dat past bij de categorie waarvoor examen wordt gedaan. In de praktijk komt dit neer op aparte lesvoertuigen per rijbewijscategorie. De motorrijscholen zullen voor A1, A2 en A in drie verschillende soorten lesmotoren moeten investeren."

De Derde Rijbewijsrichtlijn werd aangenomen nadat er een fout gemaakt werd over het al dan niet als hamerstuk afhandelen door CDA-kamerlid Sander de Rouwe. Het blijft volgens velen onbegrijpelijk dat een voor de toekomst van motorrijden en mobiliteit zo cruciaal wetsvoorstel zonder slag of stoot is aangenomen. Blijkbaar is het de motorindustrie niet gelukt hier enige invloed op aan te wenden.
Straight to your face with the truth!

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2012, 14:30:53 »
Als ik het onderste regeltje lees dan zou je bijna denken wat voor nut het nog heeft je aan te sluiten bij een motor organisatie..  :019:

Maar vrees dat er op die manier niet veel "jonge aanwas" aan motorrijdend Nederland wordt toegevoegd met gevolg vergaande vergrijzing, en uit eindelijk... einde van..?
Terwijl het alleen al voor het file probleem een geweldig alternatief is. Waar blijft de politiek die dit ook in ziet?
Zoekende naar..

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2012, 19:37:43 »
Laten we wel wezen, welke 18jarige gaat nu nog z`n motorrijbewijs halen met die nieuwe richtlijn? Hij moet dan nl. 6(!!!!) keer examen doen: 1 AVB en AVD x voor 125cc op 18, dan 1x avb en avd op 20 zodat ie de middenklasse mag doen en nog een keer avb en avd als ie zwaar wil gaan rijden op 22. Als je 24 bent kan je gewoon in 1 x avb en avd examen doen. Dus 6 x (zeg ongeveer 300 euro per AVD+AVB) maakt 900 euro alleen al voor de examens. Rijscholen moeten er dan zo`n opgevoerde vibrator bijkopen van 125 cc waar wsl niemand op gaat lessen want wie wil nog dat rijbewijs halen op die manier? Daarbij komt: kleine rijscholen doen het sowieso niet wegens de kosten. Voor grote rijscholen zoals dek en roelse maakt dat ene motortje niet uit. Maar iemand die dan z`n lichte categorie bij een grotere heeft gedaan gaat voor de andere rijbewijzen niet naar die kleine rijschool want die gaat meestal terug naar z`n oude docent. Het is een sterk staaltje foute klootzakkerij.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2012, 19:43:53 »
Elke keer opnieuw examen doen? Wattafak!?!?
Nee, dan zou ik ook wachten tot ik 22 was... Wat een geldklopperij!  :027:
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2012, 19:49:23 »
Maar, ik begrijp uit ART zijn post dat je, wanneer je >24 jaar bent, nog steeds in ene keer zwaar kunt afrijden.
Tis nie veel, maar dat voorkomt tenminste dat motorrijders echt een uitstervend ras worden.

Kortom, geen motor tweewielers meer tot je 24e en lekker vanaf je 16e in de auto met onbeperkte PKs

Mobile Post

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2012, 19:50:18 »
Gewoon terug naar 30 jaar terug,  18 jaar naar politie om een oefenvergunning, theorie halen en je rijbewijs, kost je dan hooguit 100 euro. Als je het denk dat je het nodig hebt kan je altijd nog een lesje nemen, De rest is gewoon geldklopperij. De jeugd rijdt echt niet beter of voorzichtiger dan de oude garde, of krijgen minder ongelukken denken wel dat ze na al dat geles alles aankunnen.Motorrijden leer je in de praktijk.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2012, 19:51:03 »
Klopt vanaf 24 mag je gewoon onbeperkt examen doen. Het slaat echt nergens op want de grootste risicogroep bij motoren is de 40ers, de herintreders, de midlifecrisis mensen... die jonge gasten hebben tenminste leren sturen.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2012, 19:52:11 »
Sorry Erik, dat heb je echt fout. Ik doe zowel rijlessen geven als VRO`s en ik zweer je, de oude garde kan meer dan een paar lessen gebruiken, al helemaal wat voertuigbeheersing betreft.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2012, 19:53:50 »
denken vaak dat ze hebben leren sturen

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2012, 20:06:59 »
Wie denkt dat? De oude garde of de jonge? Neem het maar van mij aan, ik heb er dagelijks mee te maken.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2012, 20:18:22 »
'k Hoor misschien niet helemaal bij de oude garde...
maar dankzij 3000 euro en drie examens weet ik in iedergeval wel mijn limieten als 't om sturen aankomt...
Ik zal nooit een coureur worden, maar geniet nu wel op een tempo dat ik aankan...
'k Denk dat ik mezelf in één klap kapot gereden had, als ik alleen maar een letter hoefde op te halen.
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2012, 20:22:15 »
Dan kunnen ze beter de auto's ook maar eens gaan begrenzen nu kan iemand die net zijn rijbewijs heeft met alles rijden maar of ze dat kunnen is maar de vraag.
Met een auto kun je toch meer mensen overhoop rijden of grote aanrijdingen veroorzaken dan met de motor.
ben benieuwd wat er van terecht gaat komen.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2012, 20:24:34 »
Die kronkel die snap ik ook niet helemaal, nu mogen ze een jaar bij 4 "coaches"rijden, familie ofzo, die daarvoor helemaal niet hebben moeten bewijzen of ze die verantworodelijkheid wel aankunnen en zelf zo goed kunnen rijden... en dan op 18 jaar, onbeperkt welke auto dan ook rijden. Nou geef mijn portie maar aan fikkie...
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2012, 20:26:35 »
Tuurlijk, rijdt zelf ook al ruin 36 jaar motor, en veel zomer en winter, er er zijn altijd dingen die je je zelf fout aangeleerd hebt, maar door ervaring en inzicht en het kennen van je beperkingen denk ik toch redelijk veilig door het verkeer te kunnen komen.

Denk dat een VRO dag zeker goed is evenals een circuitdag  heb dit ook regelmatig gedaan, en je leert altijd weer bij, maar ben ook van mening dat toen ik in het verkeer stapte met mijn oefenvergunning ik me heel bewust was van het feit dat ik geen enkele ervaring had en super geconcentreerd en ook voorzichtig bezig was.

Ben er de laatste jaren helaas te veel tegen gekomen die hier in de buurt met net  het rijbewijs net op zak en slechts enkele duizenden kilometers achter de kiezen dachten dat ze heel de wereld aankunnen en uiteindelijk naast de weg belanden, soms me heel vervelende gevolgen.


Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
AW: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2012, 22:39:24 »
Stel nou, dat er wel veel jongeren  die zes examens zouden willen afleggen, wie gaat die dan afnemen? Het cbr heeft nu toch al te druk met het gevolg van lange wachttijden - of is dat intussen niet meer zo?


Hestuurd vanaf mien wrieftelefoon.
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2012, 23:58:26 »
Nee, dat is niet meer zo, er zijn er genoeg, er is in ieder geval geen aanwervingsbeleid voor examinatoren momenteel.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Twin-Power

  • por op de ketel!!
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 995
  • Geslacht: Man
  • hank is allessssssssss.
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #16 Gepost op: 03 februari 2012, 06:57:59 »
Die kronkel die snap ik ook niet helemaal, nu mogen ze een jaar bij 4 "coaches"rijden, familie ofzo, die daarvoor helemaal niet hebben moeten bewijzen of ze die verantworodelijkheid wel aankunnen en zelf zo goed kunnen rijden... en dan op 18 jaar, onbeperkt welke auto dan ook rijden. Nou geef mijn portie maar aan fikkie...
  en wie controleert het dat ze zonder Coach rijden !! :056:

Offline CBRenee

  • Streetfighter's Rule !
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 681
  • Geslacht: Man
  • !!!!!! Hoppa !!!!!!
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2012, 07:20:56 »
Tis gewoon geldklopperij, en die lui die hele spul inc. de B rijbewijs toestanden SPOREN gewoon ECHT NIET!
Honda CB1100RR StreetFighter,  Oldskool Suzuki GSXR 884 BBK Fighter,  Goldwing GL1500 Aspencade

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2012, 07:33:35 »
Tis gewoon geldklopperij, en die lui die hele spul inc. de B rijbewijs toestanden SPOREN gewoon ECHT NIET!

Volgens mij ben je wat tekst vergeten? Haal even adem, en probeer opnieuw.  ;)
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Derde rijbewijsrichtlijn vraagt grote investering motorrijscholen
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2012, 11:30:53 »
en wie controleert het dat ze zonder Coach rijden !! :056:

Die controle is gelijk aan wanneer je nu op je 17e alleen in de auto zou stappen, dus dat maakt weinig verschil.


Overigens zijn de resultaten/ongevalsstatistieken uit het buitenland vrij positief (voor zover ik weet) mbt deze manier van je auto-rbw verkrijgen.
Dit heeft op zich natuurlijk niets te maken met de nieuwe ridicule manier om een motor-rbw te behalen, hoewel er naar mijn mening wel een ontmoedigingsbeleid/verband tussen beide is.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
1645 Reacties
198384 Gelezen
Laatste bericht 23 november 2021, 17:59:39
door Jack
814 Reacties
103025 Gelezen
Laatste bericht 24 december 2020, 09:24:21
door Dick
9 Reacties
4799 Gelezen
Laatste bericht 22 juni 2011, 11:47:23
door Aladin
3 Reacties
1794 Gelezen
Laatste bericht 11 juni 2014, 19:55:22
door Dick