* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: APK in aantocht  (gelezen 5904 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
APK in aantocht
« Gepost op: 09 augustus 2012, 23:32:03 »
De verplichte APK voor motorfietsen en bromfietsen (een aanhangwagens w.o. caravans).

Bij de EC is het voorstel ingediend. Een meerderheid van de Europese landen lijkt voor invoering te zijn van deze (voor alle lidstaten verplichte) Europese wetgeving.
Nederland is thans nog een van de vijf Europese landen waar een periodieke technische en veiligheidskeuring nog niet is ingevoerd.

De frequentie van keuren in het voorstel is 4-2-1. Dat betekent dat een motorfiets ouder dan 6 jaar ieder jaar gekeurd moet worden.

Uiterste invoeringsdatum is één jaar na aanneming van het voorstel door de EC, dus reken maar op 1 januari 2014.

Voor de doorzettende lezertjes:

(1)   
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/events-archive/2012_07_13_press_release_en.htm
(2)   
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/road_worthiness_package/proposal_for_a_regulation_on_periodic_roadworthiness_tests_en.pdf
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Specter

  • Wat er ook gebeurt, altijd blijvuh hakkuh!!!!
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 851
  • Geslacht: Man
    • Partyflock
Re: APK in aantocht
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2012, 00:09:40 »
Wat ik er van gelezen heb de laatste tijd willen ze op deze manier de oorzaak achter minder dan 1% van de ongevallen met motorfietsen "oplossen".  :043:

De echte reden zal wel iets financieels zijn, werkplaatstarief, boetes voor als je te laat bent met je APK.

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: APK in aantocht
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2012, 08:20:17 »
Hoop dat het niet door gaat. Want dan kan ik er wel mee stoppen.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline The Hawk

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1261
  • Geslacht: Man
  • The Hawk
Re: APK in aantocht
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2012, 08:47:32 »
Aan de andere kant er zijn zat mensen die er dus geen ruk aan doen om hun motor 100% te houden.
En als je alles onderhoud zo als het moet kan zo een apk nooit veel kosten ben niet echt tegen bij deze.
 :048: :048: :048:
Ben ik weer nu op een Yamaha xt 600 e

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: APK in aantocht
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:01:24 »
Geldklopperij. De volgende melkkoe; da's het enige waar het om gaat.

Ik ga daarom niet stoppen met motorrijden, maar zal wel tegen wat 'probleempjes' aanlopen zoals velen van ons denk ik. We zullen het wel zien; valt toch niets meer tegen te doen. We hebben nou eenmaal niks te zeggen en krijgen alles door om strotje heen geprakt.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: APK in aantocht
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:15:12 »
Het zal weer wel veel gaan kosten die apk kijk maar naar het uur tarief wat het kan kosten zoals bij  de auto, s.
Dan nog de  mogelijkheid om in de buurt een apk keuring plek te vinden want niet ieder die zo maar mag keuren.
En of het nog iets uithaalde zoals al heel lang bekend is dat de oorzaak van een ongeval dus in 1 % van de ongevallen de mogelijke oorzaak kan zijn.

Een jaarlijkse ogentest van de bestuurders van voertuigen zou meer van toepassing zijn, het grootste aantal van de bestuurders is al lang aan een bril toe en wil die ivm niet willen dragen dus ook niet gebruiken met als gevolg ik had het niet gezien . :103:

En dan nog de mentaliteit zoiets ik zit in mijn blik lekker veilig dus rij maar raak , zeker als er haast bij is.

Goed onderhoud is natuurlijk wel belangrijk maar om er nu ook nog een apk aan toe te moeten voegen voor de weinig gereden kilometers van de gemiddelde motorrijder.
dat zal die 1 % toch ook niet verminderen  :042:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: APK in aantocht
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:45:09 »
Mini-knippers is niet zo'n probleem, de wet schrijft geen grootte van de knippers voor. Geïntegreerde knippers is een afkeur, knippers moeten achter minstens 18cm uit elkaar staan en voor 24cm, symmetrisch vanuit het midden.

Andere afkeur: Kentekenplaat aan de zijkant. Door topkoffer afgedekte kentekenplaat. Te veel lichten of lichten die niet aan de eisen voldoen (b.v. lichtbeeld bij slechte, goedkope xenon aftermarket in halogeenarmatuur). Geen spatbord (afscherming) over het achterwiel of voorwiel. Witte reflectie aan de achterkant. Breuken of scheurtjes in frame, motorophanging of rubbers. Krom frame. Aangetaste remleidingen. Speling op of slijtage van wielllagers of balhoofdlager. Kapotte uitlaat. Isolatie van elektrische bedrading. Kapotte snelheidsmeter (na 1975). Profieldiepte van de banden minder dan 1,0 mm. Werking en staat van het veersysteem. Werking en slijtage remsysteem (w.o. ABS en remschijven). Ontbreken van spiegels indien bij toelating verplicht. Verweerd of gebarsten spiegelglas. Niet werkende toetert. Goede werking alarmsysteem.

Groot voordeel van de APK is de verplichte kilometerregistratie, zodat niet meer met de kilometerteller kan worden geknoeid.

De verplichte APK komt echt uit de koker van de EC in Brussel. Nederland heeft zich altijd tegen een verplichting uitgesproken.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: APK in aantocht
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:53:35 »
dank je voor de checklist Art!  :039:   :+

--- ff tussen een paar haakjes ----
Ik ben welliswaar geen anti-globalist, echter met al dat gepijpzeik van de afgelopen jaren (Spanje, Italië, Griekenland, APK, BPM, Brommobiel, rijbewijzen, bromfiets, etc.) ben ik het aardig beu. Ik zal er geen politiek, lees; partij, label aanhangen, echter zal ik mijn stemkeuze mogelijk voor het eerst sinds ik mag stemmen, gaan aanpassen. Ik wordt er doodmoe van. En krijg niet de indruk dat wij als klein landje erg veel instem hebben.  :027:
----  zo, dat lucht op!  ----


!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Lil-Devil

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
Re: APK in aantocht
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2012, 06:46:33 »
ja peu i.d.d. maar zal het helpen???
ik dacht het helaas van niet.

groet lil die der ook op tegen is devil

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: APK in aantocht
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:10:15 »
Bij één motor heb ik het probleem van de knippers en toetert opgelost..

Die heb ik er gewoon afgehaald...  :026:


Toezicht op de technische staat van een voertuig, daar kan ik niet tegen zijn. Wat mij wel tegen de borst stuit is dat dit natuurlijk weer behoorlijk geld gaat kosten. En naar mijn mening er idd meer winst te behalen valt bij toezicht op de staat van de bestuurder..

Maar hoeveel motoren zouden er nou daadwerkelijk in een slechte conditie verkeren, hoeveel kilometers worden daarmee gereden en wat is dan daadwerkelijk de kans op een ongeval met letsel of erger.. Ik denk dat dat getal heel klein is en er meer winst op andere vlakken te behalen valt. Om te beginnen met een beginnersrijbewijs voor auto bestuurders... Toch?
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: APK in aantocht
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2012, 11:12:52 »
Om te beginnen met een beginnersrijbewijs voor auto bestuurders... Toch?

Ja, absoluut! Eigenlijk ben ik van mening dat mannelijke personen onder de 24 geen rijbewijs zouden mogen hebben  ;)  Maar een alternatief is idd een beginnersrijbewijs of zoiets als de 25kW regeling maar dan voor auto's.  Heb teveel jonge bestuurders die nog totaal geen voertuigbeheersing (en ook geen zelfbeheersing trouwens) hebben zichzelf en anderen dood zien rijden.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Passie

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
APK in aantocht
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2012, 11:54:18 »
Ik zie in het lijstje van art, kapotte uitlaat staan. Geld het ook als de buitenkant beschadigd is? Neem aan dat er ook gelet gaat worden op het geluid van de uitlaat, max aantal decibel?

Verder denk ik dat er heel veel motoren afgekeurd gaan worden als je rond kijkt opende weg, en vind het ook meer geld klopperij dan dat je er voldoening aan hebt, enige voordeel is de kilometerregistratie, de rest is een moment opname. Dat laatste vind ik ook voor de APK voor de auto.

Suzuki GSX 600F '96, Suzuki GSX-R 600 '03, BMW K1100LT-P '01, BMW R1150RT '04.

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: APK in aantocht
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2012, 12:30:33 »
En zodra die APK is ingevoerd, wordt gelijk die km registratie gebruikt om nog meer geld uit je portemonnee te kloppen.
Het blijft gewoon een never-ending story. De overheid heeft geld nodig, en zal elke mogelijkheid onderzoeken om deze te gebruiken. 



Is there anybody out there

Offline Passie

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
APK in aantocht
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2012, 12:47:07 »
En zodra die APK is ingevoerd, wordt gelijk die km registratie gebruikt om nog meer geld uit je portemonnee te kloppen.
Het blijft gewoon een never-ending story. De overheid heeft geld nodig, en zal elke mogelijkheid onderzoeken om deze te gebruiken.

Daar heb je ook zeker gelijk in, want dan gaan de verzekering ook weer kijken hoeveel km er gereden wordt, conclusie premie wordt ook hoger


[Mobile Post] iPhone using Tapatalk
Suzuki GSX 600F '96, Suzuki GSX-R 600 '03, BMW K1100LT-P '01, BMW R1150RT '04.

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: APK in aantocht
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2012, 13:04:51 »
25kw voor autos? In Zweden ben ik bijna tegen een beginnende bestuurder opgeklapt. Die mogen daar maar 50km/u. Verwacht je niet op lange rechte wegen waar je makkelijk 120 kan... Wel voorzichtig zijn met zulke middelen...

[Mobile Post] GT-S5570
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: APK in aantocht
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2012, 13:13:32 »
ook weer zo`n uiterste  ;)

als ik de reacties zo lees, kan ik eigenlijk weinig meer concluderen dat prio 1, de veiligheid, een bijkomstigheid lijkt.
Er lijken zoveel "extra`s" aan te hangen, die metname kosten voor de gebruiker geven, dat het mij overkomt als financiele voordelen voor de andere partijen, of ookwel stimulering van (overheid/verzekeraars/garage-houders etc).

Ik moest heel even denken aan de verplichting van het hebben van (2 stuks) blaastests in je wagen, in Frankrijk. Welke Franse politicus heeft er een aandeel in de productie van die dingen?  :+

!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: APK in aantocht
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2012, 13:16:58 »
't Is maar de vraag of:
a) die APK er dus echt komt
b) en als ie al komt in welke hoedanigheid
c) welke criteria er in Nederland gaan gelden

Als ik eerder geposte "checklist" bekijk, heb ik toch bij een aantal punten mijn vraagtekens. Zeker als ik deze lijst vergelijk met de checkpunten lijst die in Nederland voor auto's geldt.
Witte reflectie van achteren was trouwens ooit een vereiste voor fietsen en bromfietsen, maar is (in Nederland) afgeschaft.
Isolatie van elektrische bedrading wordt bij auto's ook niet gecheckt.
Alarminstallatie dito.
En een krom frame, hoeft afhankelijk van de mate van krom zijn, niet gevaarlijk te wezen. Autocarrosserieën worden hier ook niet op gecontroleerd.
Ik vraag me zelfs af, hoeveel goed gebruikte en/of wat oudere motoren met aardig wat vermogen die men zou controleren of ze nog een 100% recht frame zouden hebben, er geen kleine afwijking zouden vertonen.
Denk dat er dan aardig wat "onveilige" motorfietsen in Nederland rondrijden.
Een aantal punten, zoals uitlaatsysteem, positie nummerplaat en verlichting zijn nu ook al eisen voor, die door menigeen bewust worden genegeerd, maar bij afwijkingen min of meer worden gedoogd.
We kunnen elkaar gaan lopen opfokken en ons zelf van te voren een maagzweer gaan aankweken, maar wellicht is het wijzer om gewoon af te wachten wat het werkelijk worden gaat.
Dan zal waarschijnlijk het gezegde van die hete soep wel bewaarheid gaan worden.
De APK op auto's heeft ook héél Nederland in beroering gebracht en was "onnodig" , "pure geldklopperij" en "nooit waterdicht te krijgen"

Ik geef toe, deze APK valt waarschijnlijk nog genoeg over te zeggen, maar
bleek achteraf voor de doorsnee autobezitter nog best mee te vallen.
Ik maak me overigens nooit druk als mijn auto (9 jaar oud) voor de APK moet.
Het resultaat is wel: (vergeleken bij de periode van vóór de APK) véél minder echte wrakken op de weg.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2012, 13:29:32 door Arnold »

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
AW: APK in aantocht
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2012, 13:53:52 »
Gewoon afwachten wat het precies gaat worden....daar zeg je wat. We zullen sowieso niet veel anders kunnen doen. :-(
Als ik terug denk aan de keuring van mijn DR 350 bij de RDW (verplicht bij invoering) dan stelde het niet veel voor: controle framenummer. check of de noppenbanden in Nederland op de weg gebruikt mogen worden en een remproef (rondje op het buiten terrein) - dat was het. Om een jaarlijkse herhaling van de apk geloofwaardig te maken zal er wel meer werk van gemaakt worden, zoals ART opsomde.
Met een hele schuur vol met oldtimers wordt dit niet alleen een kostbare grap maar ook nog eens een logistieke uitdaging.....
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: APK in aantocht
« Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2012, 19:09:16 »
Kom maar op met die APK...........alles hier is goedgekeurd en die Gixxer kan ik nog rekening mee houden tijds de bouw  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: APK in aantocht
« Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2012, 11:40:33 »
en het geld groeit bij jou wel op de rug  :+
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
20 Reacties
4876 Gelezen
Laatste bericht 20 oktober 2010, 21:21:21
door Lil-Devil
18 Reacties
3781 Gelezen
Laatste bericht 20 oktober 2010, 21:13:22
door Lil-Devil
34 Reacties
5854 Gelezen
Laatste bericht 22 maart 2011, 18:41:20
door Specter
17 Reacties
3515 Gelezen
Laatste bericht 04 november 2012, 10:23:09
door Twin-Power
14 Reacties
4805 Gelezen
Laatste bericht 21 december 2013, 11:44:08
door Oemoemenoe