* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Zijwind  (gelezen 13606 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Zijwind
« Reactie #40 Gepost op: 02 november 2013, 10:33:14 »
Een KD is om de maximale hellingshoek van de motor aan te geven, wanneer de knie op de grond zit is het maximale bereikt.

Als je kijkt naar onderstaande foto vraag ik echt af wat het nut van de knie op de grond is..

Is dat niet een beetje tegenstrijdig..  :042:

Volgens mij ben je op de maximale hellingshoek als de vonken achter je aan vliegen door het geschraap van je stepjes over de grond. Maar dat zegt nog niets of je ook je maximale bochtensnelheid gehaald hebt. Dat is volgens mij afhankelijk van je positie op de motor los van knie binnen of buiten je motor.. En waar je je begeeft op de motor. Er naast hangen als een aap ziet er leuk uit maar is niet altijd effectief. Merk zelf dat meer richting spiegel en mee bewegen naar de richting en vorm van de bocht meer effect heeft op de wegligging en de vloeiing in de lijn dan plompverloren naast je motor te gaan hangen. Maar voor ieder wat wils..
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #41 Gepost op: 02 november 2013, 12:24:19 »
Hier een demo Arnold.........

Ik bedoelde eigenlijk een demo van Hans met een knietje aan de grond op z'n opoefiets............ :070:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Zijwind
« Reactie #42 Gepost op: 02 november 2013, 12:31:33 »
Disclaimer

Ik neem geen verantwoordelijkheid als je jezelf bezeerd, torenhoge fleppen incasseert, in de gevangenis belandt of je vrouw/man je verlaat als je de dingen die je nu gaat leren in de praktijk brengt. Dit zijn mijn ervaringen op het gebied van kneedowns en ik kan ook niet garanderen dat die voor iedereen hetzelfde zijn! Ga NIET over je grens heen: als je het eng vindt, STOP dan, schrik reacties zijn funest voor je eigen welzijn! Als je er nu al zin in hebt, veel plezier!


HET RECEPT

Knietjes rijden is één van de meest ontspannende vormen van motorrijden. Het biedt over het algemeen meer voordelen dan nadelen. Vrouwen vinden knieschrapende motorrijders helemaal The Bomb (hoewel ze altijd het tegendeel zullen beweren; aard van het beestje) en voor de vrouwelijke lezers onder ons; welke man wordt nou niet opgewonden van een dame die zonder moeite haar knie aan de grond plakt?
Verder de blikken van automobilisten als je ze buitenom inhaalt, de bocht induikt, de vonken van de voetsteunen af laat vliegen en vervolgens achteromkijkend twee vingers in je neus steekt.

Juist.. weegt allemaal weer keurig af tegen boetes, schade, letsel, gedeukte ego's (of zeg maar bekraterde) en straatgevechten met diezelfde automobilisten die je van je motor plukken en je eigenhandig een paar klappen wijzer maken. Mensen, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: DRAAG DIE BESCHERMENDE KLEDING. Mensen hebben de handige eigenschap dat ze wel twee keer denken voordat ze iemand met kevlar knokkels en titanium kneesliders aanpakken.


Ingrediënten

De benodigdheden voor een middagje knieën in relatieve veiligheid zijn niet gering.


MOTOR.
Ik ga er voor het gemak (en ook je eigen gemak) maar even van uit dat je geen zijspan of aanhangwagen aan je motor gekoppeld hebt. Verder kun je met elke, in redelijke staat verkerende, motor je knie aan de grond rijden (heck, ik heb het zelfs mensen met Harleys zien doen). Zorg ervoor dat je banden in goede staat verkeren en dat er niets mis is met je balhoofd en vering.

BESCHERMING.
Je bent bezig met een verrichting waarbij het minste kiezeltje op de weg je motor uit balans kan brengen. Helm, handschoenen, goed pak (bij voorkeur met kneesliders) en laarzen. DRAAG ze, ik toon geen medelijden met mensen die onderuit gaan in hun t-shirtje en korte broek.

EEN GOED STUK EFFEN ASFALT.
dus hoe minder van de bovenstaande kiezeltjes hoe beter. Zorg dat er een mooie semi-scherpe bocht in het asfalt zit waar je goed in kunt kijken en dat de strook asfalt breed genoeg is om uit te kunnen wijken mocht het mis gaan!

TOTALE AFWEZIGHEID VAN BLAUW.
Oom Agent heeft een hekel aan knietjes. Hij kan je op de meest waanzinnige manieren pakken. "Roekeloos rijgedrag" of "Niet in volledige controle van de motorfiets" of "Het in gevaar brengen van andere verkeersdeelnemers". You name it, they have a ticket for it.

ZELFVERTROUWEN.
Het liefst een gezonde dosis, maar een beetje mag ook. Zelfvertrouwen van een kat in een boom is out of the question.






Bereiding

Oké, je hebt je in je pak gehesen, je moed bij elkaar geraapt, een bocht uitgezocht en geïnformeerd naar de lokale controles bij het politiebureau. Nu ben je bijna klaar om te beginnen met je eerste schreden op het Verlichte Pad Der Knieschrapers. Voordat je zonder nadenken die knie uitsteekt (pas op fietsers!) en de bocht induikt doe je er verstandig aan om nog enkele voorbereidende maatregelen te treffen.


Rijd je banden goed warm! Warme banden "plakken" goed aan het asfalt en dat geeft je niet alleen meer zelfvertrouwen maar ook meer kansen om de bocht veilig uit te komen. Ga bijvoorbeeld even een blokkie om (10-15km is wel genoeg) en schroom niet om een paar keer te slalommen (meer wrijving betekent banden sneller warm). Laat het geheel een minuut of wat sudderen op een mooi stuk voorverwarmd asfalt (ZON, als je op dit moment je föhn al in je tanktas gestopt hebt kun je beter nu kappen met motorrijden.)
Neem de bocht een aantal keer op je gemak en kijk of er geen rotzooi in de bocht ligt. Die doe ik ELKE keer weer als ik ga knieën (ook al heb ik de bocht al 200 keer genomen). Laatst was er een trekker door die bocht gereden en die had me toch een portie landbouwdiesel verloren.

En dan nu het ECHTE werk.die knie aan de grond. Stap voor stap.


Nader de bocht (bocht naar rechts links naderen, bocht naar links vice versa) met een constante snelheid. Bepaal van te voren hoe hard je hem ongeveer gaat nemen, en houd je gas dan constant op die snelheid.
Kruip dicht tegen de tank aan.
Zet de neus van de voet die de bocht in wijst met het puntje van de neus op de voetsteun (zodat je voet niet het asfalt raakt)
Verplaats je kont. Bocht naar rechts; kont naar rechts. Bocht naar links; vice versa. Ga er voor je gevoel een flink eind naasthangen en steek je knie uit. Niet een klein beetje, maar ook voor je gevoel weer lekker extreem, alsof je een split maakt (boxershorts werken hier beter dan ballenknijpers, heren).
Zorg ervoor dat je schouders recht blijven tijdens het rijden en niet afzakken.
Leun voorover zodat je armen een beetje gebogen staan. Dat haalt druk van het stuur, het is tijdens het knierijden absoluut niet de bedoeling dat je armen gestrekt zijn. Laat het stuur zijn werk maar doen en houd je armen ontspannen.
Kijk de bocht in. De motor gaat de kant op waar jij naar kijkt. Ga niet naast je staren, of naar je kilometerteller, of naar die onwijs mooie blonde dame die op haar picknickstoeltje is gaan zitten kijken naar jouw gestuntel.
Laat de motor nu de bocht "invallen" (je mag met je heupen wel meewerken, vooral als je lerende bent vergemakkelijkt dat het insturen van de motor). Onthoud dat je het gas er NOG STEEDS CONSTANT op hebt staan. Zodra je de bocht instuurt ga je een beetje gas geven. De kunst is om het gewicht op het achterwiel te houden, dat is namelijk het stabielst. Als je van het gas afgaat bij het insturen krijg je al het gewicht op je voorwiel en dan gaat de motor zwabberen. Gooi je de motor zonder gas de bocht in en geef je pas halverwege de bocht gas, dan komt er ineens teveel gewicht op het achterwiel en dan kan je achterwiel uitbreken. Houd je knie uit, kont naast het zadel, armen ontspannen en KIJK DIE BOCHT IN.
Bij het uitkomen van de bocht gewoon het gas er constant ophouden (rijd eerst maar eens je knie aan de grond voordat je fel gaat uitaccelereren). Want wat merkte je? Je knie zat niet aan de grond. Dit is een normaal verschijnsel. Als je het gevoel krijgt "Jaaaa, nou zou die knie toch wel moeten schrapen" kun je nog een paar centimeter verder voordat ie het ook daadwerkelijk doet. Herhaal de bovenste stappen gewoon en blijf fanatiek dooroefenen tot het lukt. Het zal ff schrikken zijn als je ineens het asfalt op je slider voelt, ga vooral niet van het gas af als dat gebeurt. Dan krijg je weer het gewicht op het voorwiel, richt de motor zich op en ga jij linea recta richting de vangrail / sloot / vrouw op picknickstoeltje.en dat wil je niet.
Herhaal de bovenste stappen tot het je lukt. Het kan voorkomen dat je heel lang moet oefenen voordat het je echt lukt en dat is niet erg. Voordat ik mijn eerste knie aan de grond kreeg ben ik wel 40 keer door dezelfde bocht gegaan. Geef vooral niet op. Als het je eenmaal lukt en je blijft dooroefenen wordt het een automatisme, dan ga je ongemerkt ook steeds platter.

Merk je nou bij jezelf dat de motor heel onstabiel is in de bochten dan kan dat zijn doordat je op een onwijs oud lel rijdt waar de roest vanaf fladdert, of je zit te krampachtig op de motor. Toegegeven, in het begin is het enorm wennen om naast je motor te gaan hangen, en juist daarom ga je je spieren aanspannen. Daardoor voel je alle kleine trillingen in de motor door jezelf heengaan, ook de dingen die je niet hoort te voelen. De motor kiest zijn eigen weg wel, houd dat in je achterhoofd! Blijf ontspannen en als je ff de zenuwen hebt, kom dan op adem langs de kant van de weg alvorens het weer te proberen. Probeer ook niet te fanatiek achter elkaar je knie aan de grond te krijgen. Vaak doet een nachtje erover slapen je meer goed dan het voor de 40e keer te missen op één dag.

Nog ff de belangrijkste punten benadrukken:


Draag bescherming
Nader de bocht met constante snelheid
Ga NOOIT van het gas af in een bocht. Geef rustig gas bij
KIJK DE BOCHT IN
Gebruik je KNIE niet als schokdemper, dan raakt de motor uit balans. Laat hem rustig "skiën" over het asfalt

Serveertips (of Voor De Gevorderden)

Knietje aan de grond rijden is geen probleem meer, maar je merkt dat de motor af en toe wel instabiel is, of je wilt een keer die voetsteunen aan de grond krijgen. Tips om stabiliteit te bewaren tijdens het knieën.


Zet tijdens het invallen en knieën met je voet eens druk op de buitenste voetsteun, zodat je jezelf eigenlijk een beetje optilt. Je benen gaan dan als extra "schokdemper" functioneren. Er zit minder gewicht op de motor, er trilt minder mee en dus kan de motor zijn weg makkelijker vervolgen.
Hang je bovenlichaam ook naast de motor. Dit zorgt ervoor dat de motor makkelijker en sneller de bocht invalt, zodat je die bocht nog extremer kan nemen.
Leun de buitenste arm tijdens het knieën eens op de tank. Een extra "draaipunt" helpt de motor juist in te laten vallen en richting te laten kiezen.

Napret (of That's Basically It)

Als het goed is zijn op dit moment je kneesliders tot op je pak afgesleten, is er niks meer van je voetsteunen over, kom je om in de schulden van de bekeuringen en hangt die mooie vrouw om je nek. Wat wil je nog meer?
Okay, cut the bullshit;
Nu heb je door hoe IK mijn knietjes rijd. Iedereen heeft zijn eigen stijl dus je zult echt niet van iedereen hetzelfde horen, en er zullen ook mensen zijn die mijn techniek verfoeien, but it works for me, so why shouldn't it work for you? Mensen, heel veel succes en plezier met het knietje rijden.
Edo Boekholt; aka Happy Crash
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline SiFu

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #43 Gepost op: 02 november 2013, 12:32:08 »
Knie aan de grond doe ik omdat het er leuk uitziet en om te voelen hoe plat ik ga.
Ernaast hangen doe ik om de motor wat rechter op te houden. Vind het wel een fijne gedachte dat de banden wat meer contactoppervlak hebben.



Buikschuiver - Check
Strak leren pak - Redelijk, ben wat afgevallen  :018:
Kan ik harder door de bocht? - Ongetwijfeld
Heb ik plezier in het rijden? - Zeker

En ik denk dat het onderste is waar het om draait

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: Zijwind
« Reactie #44 Gepost op: 02 november 2013, 12:43:34 »
Knie aan de grond doe ik omdat het er leuk uitziet en om te voelen hoe plat ik ga.
Ernaast hangen doe ik om de motor wat rechter op te houden. Vind het wel een fijne gedachte dat de banden wat meer contactoppervlak hebben.



Buikschuiver - Check
Strak leren pak - Redelijk, ben wat afgevallen  :018:
Kan ik harder door de bocht? - Ongetwijfeld
Heb ik plezier in het rijden? - Zeker

En ik denk dat het onderste is waar het om draait


Dat is het belangrijkste aan motor rijden :034:
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #45 Gepost op: 02 november 2013, 12:57:36 »
Prachtige uiteenzettingen allemaal hierboven, maar ik  wacht eigenlijk nog steeds op een demo van Hans met een knietje aan de grond op een opoefiets.......... :070:

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: Zijwind
« Reactie #46 Gepost op: 02 november 2013, 13:06:39 »
Prachtige uiteenzettingen allemaal hierboven, maar ik  wacht eigenlijk nog steeds op een demo van Hans met een knietje aan de grond op een opoefiets.......... :070:
Ik heb geen opoe fiets, en ik zei dat ik platter door de bocht kon zonder dat ik daar een knie voor nodig heb  :007:
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #47 Gepost op: 02 november 2013, 13:16:30 »
Ik heb geen opoe fiets, en ik zei dat ik platter door de bocht kon zonder dat ik daar een knie voor nodig heb  :007:

.......zelfs mijn Gazelle krijg ik platter door de bocht en daar heb ik echt geen knie voor nodig...... :037:


Een demo plat door de bocht mèt of zonder knietje op je Gazelle mag ook hoor......... :034:

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #48 Gepost op: 02 november 2013, 14:10:02 »
Ik heb geen kneedown nodig, ik heb voetsteunen om mijn maximale hellingshoek aan te geven, en eens in de zoveel tijd vervang ik die:

Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: Zijwind
« Reactie #49 Gepost op: 02 november 2013, 14:44:15 »
Ik heb geen kneedown nodig, ik heb voetsteunen om mijn maximale hellingshoek aan te geven, en eens in de zoveel tijd vervang ik die:


:036: :036: :036: :036:

Ze vroegen overigens in de Motoplus nog gebruikerservaringen met de Crosstourer, niks voor jou?
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Zijwind
« Reactie #50 Gepost op: 02 november 2013, 15:18:55 »
Rotondes en korte lage snelheid bochten en je voetsteunen slijten als een malle..........rechts is duwen op de rechtse voetsteun en links visa versa  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #51 Gepost op: 02 november 2013, 15:46:45 »
Heb je meer info, Hans, ik lees geen motorbladen...
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #52 Gepost op: 02 november 2013, 15:47:12 »
Ook bij snelle bochten, Louis...
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: Zijwind
« Reactie #53 Gepost op: 02 november 2013, 16:19:34 »
Heb je meer info, Hans, ik lees geen motorbladen...
Bij deze.
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Zijwind
« Reactie #54 Gepost op: 02 november 2013, 16:33:14 »
Ook bij snelle bochten, Louis...
Ik heel weinig eigenlijk, zoiezo ben ik niet zo van de snelle bochten  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #55 Gepost op: 02 november 2013, 17:07:14 »
Ik heb geen opoe fiets, en ik zei dat ik platter door de bocht kon zonder dat ik daar een knie voor nodig heb  :007:

.......zelfs mijn Gazelle krijg ik platter door de bocht en daar heb ik echt geen knie voor nodig...... :037:


Een demo plat door de bocht mèt of zonder knietje op je Gazelle mag ook hoor......... :034:
:034: :034: :034: :034: :034: :034:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 621
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #56 Gepost op: 09 november 2013, 22:23:16 »
Om even on topic op die knie tegen de wind in terug te komen; dat helpt dus echt wel voor de stabilitiet. We hebben het hier over gewoon rechtdoor met zijwind in het verkeer, toch?
Die knie moet dan wel, net als de armen, ontspannen en losjes hangen. Ons been is een van de zwaarste lichaamsdelen en als we dat laten wapperen in de wind, kan de motor met zijn tweer draaiende wielen gewoon lekker rechtdoor  blijven gaan. We kunnen hier heel ingewikkelde natuurkundige wetten en berekeningen bij halen, maar de mensen die niet na het eerst buitje motregen de motor in de winterstalling zetten, kunnen het eens gewoon uitproberen.
Stukje knieen stijf tegen de tank en dan een stukje met de knie losjes tegen de wind in hangend, zodat die wat heen en weer zwiept door de windstoten.

Groetjes,
Jack

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #57 Gepost op: 11 november 2013, 00:34:48 »
Hangt dan blijkbaar af van motor tot motor, bij mijn allroadervaring is de knieen tegen de tank een stuk stabieler. En ik rij weer en wind zoals je weet.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #58 Gepost op: 11 november 2013, 11:01:25 »
Jack heeft zeker een punt, zolang je op een rechte weg een vaste koers rijdt met een constante zijwind. Ideale omstandigheden dus.    :098:
Maar...........................  :050:

Komt echter bijv. een vrachtauto of bestelwagen je tegemoet, of nader je een reeks bomen/struiken, die even de wind weg zal nemen, kan je toch echt beter je knieën aan de tank hebben.

Om toch even natuurkundige wetten erbij te halen.....
Door het gyroscopisch effect, zal de motor onder ideale omstandigheden inderdaad altijd rechtdoor willen gaan. Dan kan het uitsteken van je knie idd wat extra contragewicht geven voor jezelf, om beter in het zadel te blijven, want de wind drukt immers ook tegen jou aan.

Als de druk van de wind (of het wegvallen van de winddruk) de verticale stand van de motor wijzigt, (net zoals  je om te sturen met je gewicht de stand van de motor wijzigt) zal de kracht op het wiel zich 90 graden verplaatsen en wil de motor toch echt de hoek om. Knietje uit of niet.  :079:
Aangezien je een motor toch voor het merendeel met je gewicht bestuurt, is het toch wel handig als je bij het tegensturen van de motor één bent met je motor en dat bereik je toch het beste met 2 knieën aan de tank  ....    :048:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Zijwind
« Reactie #59 Gepost op: 11 november 2013, 18:31:06 »
 :034: :039:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden