* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Stealth] ZX-6R Ninja!  (gelezen 56058 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #80 Gepost op: 12 oktober 2008, 11:47:01 »
Daar komt dus het verhaal demping bij kijken, harde veerring knalt op slechte weg maar strak op circuit, harde veerring in combinatie met goede demping strijkt alles glad...............je zou eens op mijn CX een rondje moeten doen, dan merk je wel verschil  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #81 Gepost op: 12 oktober 2008, 13:12:39 »
Waarom is dan niet elk voertuig uitgerust met strakke vering en knappe demping ?

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #82 Gepost op: 12 oktober 2008, 13:38:04 »
omdat je comfort er nou niet echt op vooruit gaat  8)

en de meesten kiezen toch voor comfort ipv sportieve rij-eigenschappen  :054:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #83 Gepost op: 12 oktober 2008, 18:50:30 »
Waarom is dan niet elk voertuig uitgerust met strakke vering en knappe demping ?

Om wat te noemen: budget, budget, je raad het al, toepassing, onderhoud, veiligheid..

Wat doet budget hier allemaal aan? Meer techniek is natuurlijk duurder. Een conventionele vork is goedkoper dan een conventionele vork met cartridges en een die is weer goedkoper dan een upsidedown vork. En zo'n geile öhlins vork heeft ook geen gouden binnenpoten alleen omdat het zo mooi is. Het is gladder dan gewoon chroom, zodat de keerringen minder last hebben van weerstand. Keerringen heb je goedkoop en duur, weer het weerstand verhaal. Uiteraard komt er ook een stukje duurzaamheid bij kijken. Op een KTM zit dan wel WP spul, maar dat moet ook vaker onderhoud krijgen (zover ik weet, MFreak?)

Vering en demping verschilt per toepassing. Een TL1000 heeft 10cm veerweg voor ofzo, vergelijk dat met een dakar machine.. die heeft er meer dan 20 ofzo? En de demping staat daar natuurlijk ook naar. Als je veel veerweg hebt, maar de demping knal en knal hard zet.. dan werkt het ook niet. Want dan heeft de motor wel de ruimte om in te veren (veel veerweg, slappe veren) maar niet de snelheid om te reageren op hobbels.. omdat de demping zo ver dicht staat. Je kunt dus geen lange veerweg sportief maken door de demping veel bij te stellen. Steek je er toch stijvere veren in, dan blijf je met veerweg zitten die je niet kunt gebruiken.. dus dat is ook zinloos.

Het veiligheid verhaal weet ik niet zeker, maar dit is mijn kijk erop: een Öhlins schokbreker heeft iets van 25 clicks instelbaarheid op bijvoorbeeld rebound. Zet je hem helemaal open, dan is er zowat geen demping. Zet je hem helemaal dicht dan kun je met je volle gewicht een duw op de voetsteuntjes geven, afstappen en zien hoe de motor terug in zijn rust positie komt. Ben je een dummy en verpest je de settings grandioos met bijvoorbeeld veel meer uitgaande demping dan ingaande, dan kan dat ronduit gevaarlijk zijn om mee te rijden. Niet alleen omdat je je veerweg tot nul kunt reduceren maar ook omdat dat de geometrie van de machine behoorlijk anders maakt. En iedereen die wel eens wat heeft geexpirimenteerd met het doorsteken van een voorvork, of met preload, weet watvoor verschil dat kan maken.

En wat op de ene machine werkt werkt op de andere niet. Rijderspositie en hoogte, wielbasis, de lengte van de achterbrug, link systemen, balhoofdshoek. Je kunt het zo gek niet verzinnen.. Wat dat betreft is het net zoals geometrie "you can't change just one thing". Als je zulke materie interessant vindt kun je hier eens kijken: Sportrider en in die PDF waar ik je over pm'de staat ook info!  :054:

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #84 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:15:16 »
Zo post jij is een berichtje!

Wel waterdicht verhaal voor zover ik er verstand van heb! Weer een hoop geleerd! ;)
Straight to your face with the truth!

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #85 Gepost op: 12 oktober 2008, 19:28:51 »
Zo post jij is een berichtje!

Wel waterdicht verhaal voor zover ik er verstand van heb! Weer een hoop geleerd! ;)

Ja het heeft m'n interesse wel.. valt het op?

Als je interesse hebt in een pdfje met 'wat' meer info over vering/demping,banden, balans, geometrie, aerodynamica, remmen.. :054:

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #86 Gepost op: 12 oktober 2008, 20:13:28 »
Min laatste post was eigenlijk een reactie op dit bericht van Freak

harde veerring in combinatie met goede demping strijkt alles glad...............

Wat volgens Loki dus niet geheel juist is.

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #87 Gepost op: 13 oktober 2008, 01:15:38 »
Het is wel juist, mits je er de juiste toepassing bij pakt! Goeie demping is.. goeie demping :+

Stugge vering is onlosmakelijk verbonden met een korte veerweg. Eigenlijk ook vrij gemakkelijk te verklaren omdat klappen op moet worden gevangen op een kortere veerweg. Zonder door te slaan uiteraard! Een korte veerweg is dus voornamelijk geschikt voor op het circuit.

Demping is ook onlosmakelijk verbonden met vering. Want de stugheid van de veer heeft invloed op het gebruik van de veerweg bij oneffenheden. En daardoor beïnvloed je het gebruik van de demping weer mee.

Wat het beste is om alles glad te strijken is een lang zwaar voertuig met een heel laag onafgeveerd gewicht, een korte wielbasis, en een laag "centre of mass". Een Amerikaanse auto is er een mooi voorbeeld van!

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #88 Gepost op: 13 oktober 2008, 06:53:17 »
blijkt dus maar weer dat mijn arcade-info ook door de bocht genomen niet blijkt te kloppen. Uiteraard wist ik dat het complexer was dan wat ik er vanaf weet, maar ik dacht dat mijn stelling grofweg wel zou kloppen.

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #89 Gepost op: 13 oktober 2008, 13:36:10 »
Wat het beste is om alles glad te strijken is een lang zwaar voertuig met een heel laag onafgeveerd gewicht, een korte wielbasis, en een laag "centre of mass". Een Amerikaanse auto is er een mooi voorbeeld van!

De gemiddelde Amerikaanse auto heeft een 4x4 systeem of iig RWD zodat het onafgeveerd gewicht hoog is dankzij de aandrijving, een lange wielbasis vergeleken met onze Europese kleine koekblikjes en door de hogere bodemvrijheid een hoger zwaartepunt (leer eens normaal Nederlands te spreken). Beetje kromme vergelijking dus.

En waarom zou een korte wielbasis bijdragen aan comfortabel weggedrag? Volgens mij heb je daar juist een lange wielbasis voor nodig.
Einde reclamezuil :-)

Offline Hoogesteger

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 416
  • Geslacht: Man
  • wat blauw is moet blauw blijven!!!!!
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #90 Gepost op: 13 oktober 2008, 14:10:31 »
mooie motor hoor  :054:

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #91 Gepost op: 13 oktober 2008, 14:30:16 »
De gemiddelde Amerikaanse auto heeft een 4x4 systeem of iig RWD zodat het onafgeveerd gewicht hoog is dankzij de aandrijving, een lange wielbasis vergeleken met onze Europese kleine koekblikjes en door de hogere bodemvrijheid een hoger zwaartepunt (leer eens normaal Nederlands te spreken). Beetje kromme vergelijking dus.

En waarom zou een korte wielbasis bijdragen aan comfortabel weggedrag? Volgens mij heb je daar juist een lange wielbasis voor nodig.

Het was een voorbeeld, niet hét voorbeeld. Je begrijpt de essentie dus aan jou de eer om er een mooi boorbeeld bij te zoeken :054:

Voor mij is een comfortabel weggedrag meer dan alleen het zo goed mogelijk absorberen van oneffenheden? Anyway, wanneer het voertuig een stuk langer is dan de wielbasis hebben oneffenheden minder invloed op het in beweging brengen van het voertuig. Omdat de invloed van de hobbel niet bij het uiterste punt v h voertuig gegeven wordt (langste arm). Scheelt natuurlijk wel hoe het gewicht verdeelt is..

(leer eens normaal Nederlands te spreken)

Ik zal er aan denken wanneer je het weer hebt over een volvo estate :056:

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #92 Gepost op: 13 oktober 2008, 14:47:27 »
Het was een voorbeeld, niet hét voorbeeld. Je begrijpt de essentie dus aan jou de eer om er een mooi boorbeeld bij te zoeken :054:

Uh, jij hangt hier toch een heel verhaal op? Doe 't zelf :+

Anyway, wanneer het voertuig een stuk langer is dan de wielbasis hebben oneffenheden minder invloed op het in beweging brengen van het voertuig. Omdat de invloed van de hobbel niet bij het uiterste punt v h voertuig gegeven wordt (langste arm). Scheelt natuurlijk wel hoe het gewicht verdeelt is..

Dat is niet waar. Bij een korte wielbasis is de relatieve verticale beweging van het voorwiel (of het achterwiel) ten opzichte van het zwaartepunt van de motor een stuk groter dan wanneer je een langere wielbasis zou hebben. Daarom wordt er bijvoorbeeld in de automobielindustrie vaak voor gekozen om de wielbasis zo groot mogelijk te kiezen met een zo kort mogelijke overhang voor en achter om het deinen te voorkomen.

(leer eens normaal Nederlands te spreken)

Ik zal er aan denken wanneer je het weer hebt over een volvo estate :056:

En dan?? Ik zie het verband niet. Voor het geval je op 'estate' doelt, dat staat gewoon in de Van Dale
Einde reclamezuil :-)

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #93 Gepost op: 13 oktober 2008, 18:55:55 »
Loki kan je dat pdf'je met "Wat" info niet in een bericht posten. Dan heeft iedereen er wat aan. Kunnen we leren en discussiëren. :054:
Straight to your face with the truth!

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #94 Gepost op: 14 oktober 2008, 01:15:55 »
Uh, jij hangt hier toch een heel verhaal op? Doe 't zelf :+

Leidinggevende functie zeker :056:

Dat is niet waar. Bij een korte wielbasis is de relatieve verticale beweging van het voorwiel (of het achterwiel) ten opzichte van het zwaartepunt van de motor een stuk groter dan wanneer je een langere wielbasis zou hebben.

Volgens mij dicteerd de hobbel (of kuil) hoeveel verticale beweging het wiel maakt? Maar ik denk dat je bedoelt dat hetzelfde hobbeltje bij een korte wielbasis meer invloed heeft op de hoek van het voertuig. Bij een voertuig zonder vering zeg ik direct ja. Maar bij iets met vering weet ik het zo net nog niet.. want het kost meer moeite om iets te draaien als de arm kleiner is. En eer die beweging in gang is gezet zijn korte oneffenheden al voorbij en is het onafgeveerde boeltje al weer hersteld?

Daarom wordt er bijvoorbeeld in de automobielindustrie vaak voor gekozen om de wielbasis zo groot mogelijk te kiezen met een zo kort mogelijke overhang voor en achter om het deinen te voorkomen.

Volgens mij is een korte overhang gunstig voor de wendbaarheid, weer vanwege massa, arm etc. En is het tevens om duiken en hurken tegen te gaan. En dat is volgens mij meer van de afdeling handling, niet de ideale setup om oneffenheden op te vangen.

Geweldige oneffenheden absorbtie mobiel met bar slechte handling:



Loki kan je dat pdf'je met "Wat" info niet in een bericht posten. Dan heeft iedereen er wat aan. Kunnen we leren en discussiëren. :054:

Ja in een persoonlijk bericht! Gezien de reacties op dit onderwerp zit niet iedereen te wachten op een pdf van 500 pagina's. Bovendien wil ik graag weten wie het genoeg interesseert om zoiets te gaan zitten lezen :054:

Offline Rik

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 666
  • Geslacht: Man
  • FZR1000
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #95 Gepost op: 19 oktober 2008, 23:18:37 »
Ik hoop niet dat ik de heren te veel stoor in hun discussie...  :097:

@Stealth je hebt een wondermooie motor aangeschaft!  :034:

Zo, kunnen jullie weer verder  ;) Foto doet me denken aan mijn Chevrolet Nova, slechte herinneringen aan.
Heb ik een plan? Ik heb een doel, het plan moet nog komen.

Offline Sander

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 868
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #96 Gepost op: 20 oktober 2008, 09:55:13 »
Zo, kunnen jullie weer verder  ;) Foto doet me denken aan mijn Chevrolet Nova, slechte herinneringen aan.

Vonkte die ook niet :085:













 :+
GSX-R 750 '10
VW Golf GTI MK IV '09

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #97 Gepost op: 15 februari 2009, 14:06:26 »
Dames,

Over 35 dagen mag de 25kw set eruit. Ik ben al bij Abco langs geweest om te vragen wat het kost (2 uurtjes werk dus ongeveer 100 euro) maar moet ik nou ook m'n kentekenbewijs weer opsturen naar het RDW om dat 25kw eraf te laten halen??

Want er staat natuurlijk op dat ie 25kw is en ik neem aan dat bij een aanrijding de verzekering weer moeilijk kan gaan doen omdat het voertuig anders is dan het kenteken vermeld....


@Sjees: Hoe heb jij het gedaan met je SV?? Staat ie nog steeds op 25kw?? :042:
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2009, 14:14:06 door Stealth »
Straight to your face with the truth!

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #98 Gepost op: 16 februari 2009, 08:03:56 »
Ben dan wel geen dame maar ik reageer toch... :093:

Je kentekenbewijs opsturen kan, maar je kunt het ook door abco laten doen, is voor jou weer makkelijker...

Zou het voor alle zekerheid inderdaad wel doen, al weet ik niet of het strikt noodzakelijk is..

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Stealth's ZX-6R Ninja!
« Reactie #99 Gepost op: 16 februari 2009, 08:38:43 »
Ben dan wel geen dame maar ik reageer toch... :093:

Je kentekenbewijs opsturen kan, maar je kunt het ook door abco laten doen, is voor jou weer makkelijker...

Zou het voor alle zekerheid inderdaad wel doen, al weet ik niet of het strikt noodzakelijk is..


Op de site van RDW is er verder niets over te vinden... Ik zal ze van de week is een mailtje sturen of even interpolis bellen hoe en wat....
Straight to your face with the truth!

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
142 Reacties
25833 Gelezen
Laatste bericht 27 maart 2011, 16:53:53
door Arnemuiden-RS
131 Reacties
20876 Gelezen
Laatste bericht 02 september 2012, 16:36:07
door The Mechanic
8 Reacties
2551 Gelezen
Laatste bericht 16 augustus 2017, 22:26:12
door Ghulst