Zo, na een hoop toffe reactie's over mijn Gixxer maak ik maar een eigen topic aan.
Afgelopen zaterdag was het dan zo ver.....BA gaat om zijn eigen eerste motor, en gelijk al een fiets waar ie een beetje op verliefd is geworden qua merk en model van dit bouwjaar..namelijk de modellen tussen 1991 en 1996.
Zo ben je op motorocasion aan het surfen en kom je een Gixxer tegen......huh? Das toch wel weinig geld voor die motor...57000km en uit '94.
dat bleek ook....schade aan de linker kant, verf zit er niet meer zo mooi op (iets wat ik niet erg vind) en een 2e versnelling die er uit zo willen bij 8 a 9k tpm.
De goede man de volgende ochtend gebeld.....wat is er nou precies mee??
De man heeft zijn verhaal gedaan en zo te horen leek het mij mee te vallen.
Dus een fiets met wat werk.....op zich geen probleem, dat was juist de bedoeling ook om een fiets op te zoeken met werk aan terwijl ik dan in de tussentijd aan mijn RBW kan gaan beginnen.
Het 1 en ander geregeld met het bedrijf waar ie vandaan komt, vervoer geregeld en op naar Nijkerk.
Eenaaml aangekomen na een rit van 2 uur is naar de motor wezen kijken....zag er niet uit, een hoop vliegenlijkjes en redelijk zwart van de remstof. Motor wou niet starten...accu leeg gelopen door het alarm waarschijnlijk, dus maar een batterypack er naast gezet en de gixxer sloeg zo aan zonder problemen.
Gelijk ook een donkere roffel uit de Bos pot....motor klinkt goed...ik hoor geen kleppen maar wel de distributie, niet overdreven hard maar wel aanwezig....
Motor op de aanhangert gezet en weer rap richting huis....10 uur weg gereden en 12 uur weer terug thuis, gelukkig maar want later op de middag stonden er toch een zooi files in gelderland....niet mooi meer
. Affijn s'middags maar is kijken of de motor aan de gang te krijgen was.
Helaas.......platte accu...even gemeten ....starten met 10,50 volt in de accu was geen optie meer, dus kwam mijn recent gekochte optimate 3 goed van pas.
Accu lekker een dag onder de lading laten staan om zeker te weten dat ie goed geladen is.
Vanmiddag heb ik de Gixxer maar is een beetje uitgekleed, kijken wat er van onder komt.
Viel me niks tegen.....ondanks de lage verkoop prijs.
Er zitten een hoop goeie dingen aan, maar ook een paar slechte zoals de eerder genoemde dingen die niet zo goed meer waren.
Maar goed, eerst het kuipwerk er maar is afhalen en wat daar vanonder kwam viel mij niet tegen.
Frame ziet er goed uit, gelijk richting het voor tandwiel, dus deksel er af om te kijken wat daar van over was....die is wel zo zachtjes aan vervanging toe.....ook de ketting heeft zijn beste tijd wel gehad.
Het achter tandwiel daar in tegen is dan weer wel redelijk goed.
De achterband heeft zijn beste tijd ook wel gehad......aardig versleten Pirelli Dragon Evo, aan de voorkant een nog redelijke Bridgestone BT014....dus nog ergens is een goedkope gebruikte 180er achterband op de kop zien te tikken.
Alvast een paar plaatjes...
Okee, dus na het deksel van het voortandwiel te hebben verwijderd kwam ik dit tegen...
Behoorlijk wat overtollig ketting vet, een beetje lekkage van een olie stop aan de linkerkant, dus dat was een beetje nattig van de olie...maar niks verontrustends gevonden..
Ook aan de andere kant een spoor van lekkage..
Goed weer een stapje verder...hoe zou het met de luchtfilter zijn......
Tank er af, luchtfilterdoos open en daar kwam een redelijk schone filter tevoorschijn....geen K&N...maar een originele Suzuki filter..
Ook kwam ik nog wat anders tegen...iets wat zich duidelijk laat horen als je dat niet van te voren uit zet
Een Red Alert alarm met start onderbreking......damn wat maakt dat pokke ding een herrie
Ook heb ik de aansluitingen van de carbs op de spruitstukken nog maar is aangezet.....zaterdag vond ik nog al dat ie veel wisselde met zijn statio toerental.....na ze aangezet te hebben draait de gixxer een heel stuk rustiger.
Tijdens het draaien van de motor hoor je wel dat de distributie ketting aanwezig is....is niet zo heel erg.....maar is later ooit nog is vervangen.....zolang het niet te erg wordt laat ik het lekker zitten.
Ook hoor je de ketting die tussen krukas en versnellingsbak wat jutteren, maar zo snel je wat gas geeft is dat ook weer verdwenen.
Ook gelijk de laadspanning maar is meten nu dat ie toch draait....en een keurige waarde van 14,7 - 14,8 volt op de meter....kijk daar doen we het voor!
Goed alles gezien qua motor, nu maar is kijken wat nou daadwerkelijk de schade is aan het kuipwerk.....
blijkt een meevaller.....de zij schermen zijn gelukkig heel, de topkuip heeft betere tijden gekent.
Een scheurtje hier een daar, en knipperlichtjes die afgebroken zijn...dus die dienen ook vervangen te worden.
En dit is de schade aan de linker kant....zo zie je dat de verf op sommige stukken gewoon weg is......voor mij niet erg...ik stoor me er niet aan, ik vind het belangrijker dat ie uit 1 goed deel bestaat
Ook dat weer bekeken......voorkuip is iets wat ik toch wil gaan vervangen voor een andere....er zitten zoveel dingetjes aan die dan ik moet gaan lijmen oid en dan maar hopen dat het blijft zitten....zo ook zijn er 2 van de 4 ophang punten af waar de koplamp aan hangt, en nog meerdere plekken die belangrijk zijn.
Het zit er nu weer terug op, het zit wel steviger terug dan gisteren...maar goed is het niet...dus die staat op de nominatie lijst om vervangen te worden.
Remmen zijn gelukkig ook goed op deze fiets, schijven zien er goed uit, zowel voor als achter......remblokken voor kunnen nog even mee, achter zit er nog genoeg vlees op.
De voorvering op de Gixxer is gelukkig ook goed, geen lekke keerringen geen pitting in de binnepoten en qua werking doen ze het ook goed....dus dat was ook weer mooi meegenomen.
Veel pekel schade heeft de Gixxer ook niet, je kan op de sokken van de binnenpoten wel zien dat ie een keertje met pekel is buiten geweest, maar daar hebben de vorige eigenaren aardig voor gezorgd dat dat redelijk netjes bleef.
Oke...fiets weer dicht gemaakt...ik weet wat er aan gebeuren mag en ik weet wat voor een fiets ik gekocht heb...
Dus wat mag er aan gebeuren:
Olie wissel met filter.
Bougie's vernieuwen.
Voortandwiel en ketting vervangen.
Achterband vervangen.
Richting aanwijzers voor vervangen.
Red Bull cover op de gaspot van achterschokker vervangen (verkleurt)
Remmen ontluchten en remolie verschonen.
Zo...tot zover mijn eerste post van mijn Gixxert.....als afsluiter nog een paar plaatjes