* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Nieuw wegdek moet stroom opwekken  (gelezen 4896 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Gepost op: 26 januari 2011, 20:12:40 »
TNO en drie andere partijen hebben een wegdek met geïntegreerde zonnecellen ontwikkeld. Een fietspad in Krommenie wordt volgend jaar bij wijze van proef voorzien van het nieuwe wegdek.


Over een lengte van 100 meter komt een blauwkleurige bedekking te liggen. Het experiment, dat SolaRoad heet, neemt vijf jaar in beslag. Het wegdek bestaat uit geruwd glas, dat grip geeft en verblinding tegen gaat. SolaRoad is het eerste wegdek met geïntegreerde zonnecellen ter wereld. Op woensdag 26 januari 2010 presenteert provincie Noord-Holland samen met haar partners TNO, Imtech en Ooms het eerste prototype van deze innovatie op gebied van duurzame energie en mobiliteit.

In 2012 zal het eerste pilotproject van SolaRoad in de vorm van een zonnefietspad in Noord-Holland geopend worden.

SolaRoad maakt het mogelijk om de weg te gebruiken en tegelijkertijd zonne-energie op te wekken. Op de ruim 137.000 kilometer aan wegen in Nederland valt meer dan genoeg zonlicht om alle voertuigen die erop rijden, te kunnen aandrijven met elektriciteit uit zonne-energie. En dat levert energie-, milieu- en gezondheidsvoordelen op.

Deze innovatie wordt ontwikkeld door TNO in samenwerking met provincie Noord-Holland en de bedrijven Ooms Avenhorn Groep en Imtech. Met deze innovatie willen alle partijen een bijdrage leveren aan duurzame energie uit infrastructuur en op termijn klimaatneutrale mobiliteit.
Straight to your face with the truth!

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 20:22:26 »
Benieuwd hoe het met de grip zit.....
Zoekende naar..

Offline The Hawk

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1261
  • Geslacht: Man
  • The Hawk
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2011, 20:26:37 »
Was net op het nieuws bij rtl 4 ja is nogal wat zijn wel meerdere plekjes waar je die zooi kwijt kan dacht ik zo.... :103: :103:
Ben ik weer nu op een Yamaha xt 600 e

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2011, 20:36:11 »
als je met regen op je bek ga dan heb je er nog glassplinters in ook
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2011, 20:45:01 »
als je met regen op je bek ga dan heb je er nog glassplinters in ook

Nou het schijnt een speciaal type glas te wezen, wat wel gewoon grip heeft en niet spiegelt. Het is ook sterk genoeg om (vracht)auto's te dragen.

Voorlopig vind ik het allemaal wel een positief verhaal, het zal waarschijnlijk ook een bak geluid schelen in vergelijking met asfaltbeton. Dat opwekken van energie is op zich een leuke bijkomstigheid.
Straight to your face with the truth!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2011, 21:06:47 »
 :043: Kan iemand mij uitleggen wat voor zin het heeft om PV-panelen te integreren in een fietspad....???

Kunnen die Willie Wortels MIJN/ONS geld niet aan andere dingen besteden..??
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2011, 21:12:53 »
Het moet je toch juist een fijn gevoel geven Paulussstt dat er van ons geld een bijdrage word geleverd aan de verbetering van ons milieu. Innovatie nu, de techniek van morgen. :048: :+ :X :037:
Zoekende naar..

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2011, 21:13:51 »
voor de verandering denk ik.
 op daken is er al.
 zelfs transparante voor de kassenbouw laten 60% aan licht door
ben benieuwd water nog meer gaat komen
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2011, 21:30:01 »
Het moet je toch juist een fijn gevoel geven Paulussstt dat er van ons geld een bijdrage word geleverd aan de verbetering van ons milieu. Innovatie nu, de techniek van morgen. :048: :+ :X :037:

Er is maar één oplossing die het milieu echt ten goede komt en dat is een forse (2e) Kerncentrale...  :020:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2011, 21:45:30 »
 :021: En goed voor de werk gelegenheid!  :034:
Zoekende naar..

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2011, 22:51:45 »
Zonnepanelen horen op een dak, niet op de weg  :020:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2011, 23:28:04 »
Citaat
Voorlopig vind ik het allemaal wel een positief verhaal, het zal waarschijnlijk ook een bak geluid schelen in vergelijking met asfaltbeton. Dat opwekken van energie is op zich een leuke bijkomstigheid.

+1
Ik vind het geen gek idee..olie en gas voorraden raken op..kernenergie is levensgevaarlijk..dus waarom niet investeren in natuurlijke bronnen? Er ligt genoeg asfalt overal..zou mooi zijn als de wegen ook nog kunnen dienen voor energieopwekking.
Ook daar zal de nodige werkgelegenheid bij te pas moeten komen denk ik.
(mits de grip er niet op achteruit gaat en er geen andere technologieen aan verbonden gaan worden..big brother bekijkt ons al genoeg!)

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2011, 00:01:44 »
geen pekel meer nodig ? zit mischien wel genoeg energie in de weg zodat deze niet meer (kan) bevriezen

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2011, 08:32:17 »
geen pekel meer nodig ? zit mischien wel genoeg energie in de weg zodat deze niet meer (kan) bevriezen

Nu word ik pas echt enthausiast! :034:
Zoekende naar..

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2011, 09:15:33 »
..kernenergie is levensgevaarlijk..

 :023: Totale onzin die nergens op gebasseerd is....

..waarom niet investeren in natuurlijke bronnen?

Is een alternatief maar dan moet je niet denken aan wind energie en in NL ook niet aan zonne energie.
Is geen gegarandeerde energie dus zal je voor je prognose en programma altijd een alternatief achter de hand moeten hebben in de vorm van een extra centrale. Dubbele investering en een onrendabele centrale.

Buffering o.b.v. waterstof gegenereerd door wind of zonne energie (electrolyse) zou een alternatief kunnen zijn. Nu nog erg duur, op termijn wel betaalbaar maar of dat genoeg capaciteit biedt zou ik nu zo 1, 2, 3 niet weten..


Maar zonnepanelen in een fietspad is werkelijk totale onzin...  :X
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2011, 19:35:28 »
ook niet aan zonne energie.
Is geen gegarandeerde energie
Maar zonnepanelen in een fietspad is werkelijk totale onzin...  :X

Das dus ook onzin ... hedendaagse zonnepanelen zijn wel degelijk gegarandeerde energie, want het hoeft tegenwoordig geen direct zonlicht meer te zijn, daglicht doet ookal een hoop.

Kijk anders eens naar Zetigeist die ik in het moppen-topic heb geplaatst (en niet omdat het een mop is). Voor deel II (Addendum) heeft een heel stuk over groene energie waarvan zat meer dan zat voorradig is.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2011, 20:13:12 »
hoewel ik tegenover dit idee wel positief sta, heb ik ook nog ff een minpuntje...

Wegen worden vies door gebruik, op asfalt zie je dat niet maar kijk maar is naar de verkeersborden in NL die moeten ook regelmatig schoongemaakt worden.

Als zo'n Solaroad vies wordt komt er geen zonlicht meer op en werkt dus minder/niet. Gaat dus weer bakken met geld kosten om dat weer schoon te houden...
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2011, 22:46:41 »
hoewel ik tegenover dit idee wel positief sta, heb ik ook nog ff een minpuntje...

Wegen worden vies door gebruik, op asfalt zie je dat niet maar kijk maar is naar de verkeersborden in NL die moeten ook regelmatig schoongemaakt worden.

Als zo'n Solaroad vies wordt komt er geen zonlicht meer op en werkt dus minder/niet. Gaat dus weer bakken met geld kosten om dat weer schoon te houden...
Juist  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2011, 20:18:33 »
hoewel ik tegenover dit idee wel positief sta, heb ik ook nog ff een minpuntje...

Wegen worden vies door gebruik, op asfalt zie je dat niet maar kijk maar is naar de verkeersborden in NL die moeten ook regelmatig schoongemaakt worden.

Als zo'n Solaroad vies wordt komt er geen zonlicht meer op en werkt dus minder/niet. Gaat dus weer bakken met geld kosten om dat weer schoon te houden...
Juist  :034:

Hey ho! er is iemand het met mij eens  :037: Normaal ben ik gewend dat er 6 posts achteraan komen met "Ja, maar...", "Nee, Stealth het zit zo..."

 :018:
Straight to your face with the truth!

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw wegdek moet stroom opwekken
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2011, 21:28:49 »
Met een buitje spoelt het zo weer schoon joh.

Mij lijkt dat ze dit niet in een week hebben gerealiseerd, dus vast wel over nagedacht hebben. Daar waar energie behoefte is zijn in elk geval vaak genoeg wegen te vinden dus dat is misschien ook wel handig. Het is wel te hopen dat ze niet te vaak stuk gaan..

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
1645 Reacties
198360 Gelezen
Laatste bericht 23 november 2021, 17:59:39
door Jack
22 Reacties
6538 Gelezen
Laatste bericht 25 juli 2010, 11:19:57
door MotorFreak
0 Reacties
1642 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2010, 11:31:10
door Border
11 Reacties
3351 Gelezen
Laatste bericht 03 september 2012, 20:04:40
door Thervain
1 Reacties
2342 Gelezen
Laatste bericht 24 december 2012, 19:00:27
door The Mechanic