* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Verleidelijk weer voor motorrijders!  (gelezen 7664 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Gepost op: 04 maart 2011, 18:02:55 »

Als het grijze dak plaats maakt voor een ogenschijnlijk lekker zonnetje worden de motorrijders naar buiten gelokt. Hou rekening met een paar zaken voordat het echt mooi weer wordt!

Na weken van neerslag en stevige vrieskou nemen de kansen op beter weer toe. Dat is het moment dat velen hun motor van stal halen voor een eerste toertocht, of een bezoekje aan de dealer. Hoe staat het met de motor, je kleding en andere weggebruikers?
 
Een paar handige tips:
- Voordat je van start gaat is het aan te bevelen om eerst de bandenspanning te controleren. Deze is van invloed op het weggedrag van de motor en dus voor je eigen veiligheid.
- Verder lijkt het buiten warmer dan het is, dus denk aan goede warme motorkleding.
- Laagstaande zon kan alle verkeersdeelnemers in het voorjaar hinderlijk verblinden.
- Goed zicht is belangrijk, zeker als je bedenkt dat sommige wegen de laatste maanden kapot zijn gevroren. Niet overal in Nederland zijn de gaten in het wegdek gerepareerd.

Tenslotte moeten zeker de automobilisten, verreweg de grootste groep weggebruikers, weer wennen aan het toegenomen aantal motorrijders in het verkeeer. Dat geldt zeker voor de weekends, dus hou goed rekening met elkaar!

Thnx aan ART voor de link via facebook!
Straight to your face with the truth!

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2011, 18:29:06 »
Mwoahh die bandenspanning wordt altijd zwaar overdreven.
Je ziet mensen dagelijks dat bij de pomp controleren bij een weekendje weg.

Allemaal flauwekul.
Voor een circuitdagje laten we er zelfs bijna een halve bar uitlopen voor meer grip dus hoezo onveilig met een tiende te weinig  :+

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2011, 19:50:33 »
Wil ik tegen spreken want 80% van de motoren die ik hier krijg staat met een veel te zachte spanning, uiteraard mag je bij sportief lagere bandenspanning aanhouden maar niet overdrijven.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Big Twin

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2011, 22:30:26 »
Och, ik zal maar niks zeggen is wel zo verstandig denk ik
Blijf lachen wat er ook gebeurd


Offline Lil-Devil

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2011, 22:54:23 »
en.................................vooral heel die automobilisten mioten der VOORAL weer aan wennen tijdens de FILE dat er weer meer motorrijders op de weg zijn die der lekker makkelijk tussendoor rijden.

groet lil devil

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2011, 00:29:00 »
Och, ik zal maar niks zeggen is wel zo verstandig denk ik
Och vertel maar  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2011, 01:22:40 »
Vorig jaar maart, 5 motoren met zware schade bij MotorTotaal na de eerste mooie dag... 3 hadden een veel te lage bandenspanning.... I rest my case.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Sunny

  • Gast
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2011, 12:13:28 »
Kan me heel goed voorstellen dat mensen weer staan te popelen om bij de eerste zonnestralen meteen de motor uit de winterstalling te trekken om een stuk te gaan rijden, maar kijk asjeblieft eerst de bandenspanning en vering na! Vorig jaar toen mijn Gixxer net uit zijn winterslaap gewekt was ben ik een stuk gaan rijden, maar het weggedrag was niet wat ik ervan gewend was, voorkant voelde anders aan, terwijl Freak de banden toch op de goede spanning had gezet. Wat bleek: de instelling van de voorvering was veranderd, er zat verschil in de linker- en rechtervoorpoot en dat was dus duidelijk voelbaar. Freak heeft ze gelijk gezet en de Gixxer stuurde meteen weer als een scheermes. Dus niet alleen de bandenspanning is belangrijk, ook de instelling van de vering :034:.

eliminator

  • Gast
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2011, 12:24:16 »
Mwoahh die bandenspanning wordt altijd zwaar overdreven.
Je ziet mensen dagelijks dat bij de pomp controleren bij een weekendje weg.

Allemaal flauwekul.
Voor een circuitdagje laten we er zelfs bijna een halve bar uitlopen voor meer grip dus hoezo onveilig met een tiende te weinig  :+

Mijn voorband heeft de neiging langzaam leeg te lopen, dus ja; ik sta ook voor elke rit bij de pomp om bij te blazen.. voel me er toch zeker veiliger mee!

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2011, 13:26:48 »
Wil ik tegen spreken want 80% van de motoren die ik hier krijg staat met een veel te zachte spanning, uiteraard mag je bij sportief lagere bandenspanning aanhouden maar niet overdrijven.

ja overal waar TE voor staat...
Maar goed, als jij je er prettig bij voelt om dat elke dag te controleren moet je dat vooral doen natuurlijk  :054:

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2011, 13:29:19 »
Mwoahh die bandenspanning wordt altijd zwaar overdreven.
Je ziet mensen dagelijks dat bij de pomp controleren bij een weekendje weg.

Allemaal flauwekul.
Voor een circuitdagje laten we er zelfs bijna een halve bar uitlopen voor meer grip dus hoezo onveilig met een tiende te weinig  :+

Mijn voorband heeft de neiging langzaam leeg te lopen, dus ja; ik sta ook voor elke rit bij de pomp om bij te blazen.. voel me er toch zeker veiliger mee!

ja hallo das nogal een vergelijking.
Maar zou de velgrand maar eens laten controleren dan.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2011, 16:54:56 »
Wil ik tegen spreken want 80% van de motoren die ik hier krijg staat met een veel te zachte spanning, uiteraard mag je bij sportief lagere bandenspanning aanhouden maar niet overdrijven.

ja overal waar TE voor staat...
Maar goed, als jij je er prettig bij voelt om dat elke dag te controleren moet je dat vooral doen natuurlijk  :054:
In vindt dat je makkelijk een conclusie trek Aladin, ik controleer het 1 keer per maand [2500km] en tussendoor is een trap tegen de banden voldoende voor mij. En dat er te voor staat is gewoon een bewezen feit want op 2,5 bar af fabriek en dan met een beurt vaak een ruime bar minder meten is gewoon veels te weinig.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2011, 17:44:15 »
Maart en April zijn ook de maanden dat de pliesie extra allert is op motorrijders... :020:
Zoekende naar..

Offline Barb

  • Fzr 600
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 399
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2011, 17:52:26 »
Maart en April zijn ook de maanden dat de pliesie extra allert is op motorrijders... :020:

niet alleen in maart en april.............en dan valt Zeeland gelukkig nog hartstikke mee, zoveel vrijheid en blijheid hier nog, alleen je ogen goed open houden
One life, live it!

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2011, 17:53:27 »
@ Barb: heb jij een lijstje waar/wanneer? :+ :X
Zoekende naar..

Offline Barb

  • Fzr 600
  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 399
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2011, 17:56:02 »
@ Barb: heb jij een lijstje waar/wanneer? :+ :X
hahaha lijstjes werken we/ze niet mee hoor, maar als we met z'n allen constant op dezelfde plekken aan het "spelen" zijn en mensen flink gaan klagen, dan is dat zo bekend. En volgens mij weten wij als motorrijders precies waar we wel/niet hard kunnen rijden...vergeet alleen 1 ding niet met kijken, laseren kan vanaf 1 km afstand en dat is ver...heel ver....
Dus...ogen openhouden......
One life, live it!

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2011, 18:07:48 »
Oeff 1km!? waardeloos die techniek van tegenwoordig! :054:
Zoekende naar..

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2011, 19:16:08 »
laseren kan vanaf 1 km afstand en dat is ver...heel ver....

dat had ik al is begrepen van een agent ja, das toch best wel een eindje, 1 ding is zeker op het moment dat je um ziet staan ben je gewoon te laat  :018:
Straight to your face with the truth!

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4906
  • Geslacht: Man
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2011, 20:03:51 »
toch maar een chinese kentekenplaat??? :056:  :018:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1404
  • Geslacht: Man
    • Guzzioot
Re: Verleidelijk weer voor motorrijders!
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2011, 21:59:19 »
Wil ik tegen spreken want 80% van de motoren die ik hier krijg staat met een veel te zachte spanning, uiteraard mag je bij sportief lagere bandenspanning aanhouden maar niet overdrijven.

ja overal waar TE voor staat...
Maar goed, als jij je er prettig bij voelt om dat elke dag te controleren moet je dat vooral doen natuurlijk  :054:
In vindt dat je makkelijk een conclusie trek Aladin, ik controleer het 1 keer per maand [2500km] en tussendoor is een trap tegen de banden voldoende voor mij. En dat er te voor staat is gewoon een bewezen feit want op 2,5 bar af fabriek en dan met een beurt vaak een ruime bar minder meten is gewoon veels te weinig.

Net was je het er nog nadrukkelijk niet mee eens waar ik het flauwekul vond om dat elke dag te controleren bij een trip.
Dan neem ik aan dat je er andere gedachten over hebt ja, zo eenvoudig.

en wanneer men dan nog als argument geeft dat het banden spaart en brandstof is ook prima maar dat het zo nodig is voor de veiligheid?
Zijn er ook die beweren dat een groot deel van de ongelukken er mee te maken hebben.
Geloof ik ook niks van. Kijkfouten als oorzaak wel, zeker wanneer er ruimte genoeg was.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
20 Reacties
6472 Gelezen
Laatste bericht 01 april 2007, 02:55:26
door Sledge HaMMeR
39 Reacties
7902 Gelezen
Laatste bericht 19 januari 2012, 21:08:07
door Aladin
30 Reacties
5024 Gelezen
Laatste bericht 31 maart 2012, 09:01:45
door Abjuh
3 Reacties
2478 Gelezen
Laatste bericht 09 augustus 2012, 15:36:38
door Motormuis
8 Reacties
2761 Gelezen
Laatste bericht 22 augustus 2013, 20:35:34
door Dick