Europese motorrijders zijn tegen waarschijnlijk goed bedoelde, maar overbodige veiligheidsvoorstellen. De EC (Europese Commissie) publiceerde op 20 juli 2010 haar nieuwe Verkeersveiligheid Actie Programma waarin maatregelen worden voorgesteld die de komende tien jaar de verkeersveiligheid voor motorrijders moeten verhogen. Het doel is het huidige aantal verkeersdoden te halveren tegen 2020. De EC maakt daarbij nauwelijks gebruik van de aanbevelingen die door internationale experts zijn gedaan. De FEMA (federatie van 25 Europese motorrijderorganisaties) ondersteunt het streven om de verkeersveiligheid te verhogen door de omstandigheden voor motorrijders en andere gemotoriseerde tweewielers te verbeteren. Internationale deskundigen adviseren om deze groeiende groep weggebruikers meer te betrekken bij verkeersmaatregelen en de aanleg van infrastructuur. Helaas vertrouwt de EC meer op onbewezen en dure ingrepen.
Verplichte ABS (Advanced Braking Systems): De FEMA is tegen een verplichting omdat deze techniek voor motorfietsen nog in ontwikkeling is. De tot nu toe hoge extra kosten zijn een andere redden om de consument de vrije keus te laten. Strengere maatregelen betreffende het zelf sleutelen aan motoren: De FEMA betwijfelt het nut van deze maatregelen, zoals de EC voorspiegelt. Het is niet het veiligheidsaspect wat voorop staat, maar het belang van de industrie. Die streeft naar meer controle over de markt om daarmee het eigen commerciƫle belang veilig te stellen. Verplichte APK (Algemene Periodieke Keuring) voor motoren: Dit is uitsluitend een kostenverhogende maatregel. De statistieken uit de ons omringende landen bewijzen dat dit geen enkel effect heeft ten aanzien van de verkeersveiligheid voor motoren. In slechts 0,3% van de motorongevallen speelt de technische staat van de motor een belangrijke rol