* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Yamaha XJ550 - 1983  (gelezen 3358 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Yamaha XJ550 - 1983
« Gepost op: 30 april 2013, 02:18:15 »
Een maand geleden verkocht ik mijn 1989 Yamaha XJ600. De machine waar ik mijn eerste kilometers op maakte als kersvers motorrijbewijseigenaar (leuk woord voor galgje). Het was een leuk ding om op te leren en ik heb er toch een goede 1200km op gemaakt tijdens de wintermaanden. Toen ik de kans kreeg om de Transalp te kopen, heb ik daar niet over nagedacht en ik heb de XJ verkocht. Dus had ik verwacht uit de Yamaha's te blijven en zeker uit de XJ's. Tot ik een berichtje kreeg over een XJ. Lang verhaal kort, afgelopen zaterdag naar Utrecht gereden om daar een XJ550 uit 1983 op te halen. Hij is niet wonderschoon en er is behoorlijk wat aan te doen. Hij loopt niet lekker vanwege de pod filters, de vacuum slang schijnt van de tank af te schieten bij het rijden, de carterontluchting komt uit op een schuursponsje, het start relais schijnt te haperen, de accu schijnt niet meer heel fris te zijn en de remklauwen van de voorremmen moeten schoongemaakt/gereviseerd worden. De motor is als stadsfiets gebruikt en is dus zeker niet in showroom conditie. Maar dat geeft niet. Het is een mooie basis voor een nieuw projectje. Als ik wat meer ruimte in de garage kan maken. ;)

En natuurlijk een foto. Maar wel een die de vorige eigenaar heeft geschoten. Want toen ik om 12:30 de motor in de garage had staan, had ik niet echt veel licht/zin/puf meer om nog foto's te gaan maken.


Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2013, 09:03:55 »
Leuk projectje wel wat van te maken :026: :054:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2013, 09:24:37 »
Zulke projecten zij altijd heel leuk om te volgen  :034:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2013, 09:48:53 »
Ja, ik vind het ook wel een leuk projectje. Ik zit nog een beetje te dubben welke kant ik er mee op wil. Een cafe racer, een scrambler, een tracker of een beetje een mengelmoes van die stijlen. Misschien ook wel een beetje in de stijl van de motoren die Blitz Motorcycles bouwt. Nog maar eens zien. Als iemand nog een ouwe leuke tank heeft. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2013, 23:12:28 »
Ok,  vanmiddag had ik wat tijd over, dus kon ik eens naar de XJ550 kijken.  Oor het eerst sinds ik hem hier in de garage heb gezet. Het eerste doel was om de motor te laten lopen. Een uitdaging, want ik ben van origine geen sleuteladres en ervaren nogal wat dingen los. Daarbij had de vorige eigenaar mij plechtig beloofd dat de accu het niet meer zou doen. De lader bewees gelukkig zijn ongelijk. Na een tijdje rommelen met draden en slangetjes leek alles goed te zitten. Dus flink door gaan starten, want alles stond natuurlijk nogal droog.  Na een tijdje sloeg hij uiteindelijk wel aan. En het duurde een tijdje, maar toen liep hij ook mooi rond. De uitlaat die er onder zit klinkt nog best lekker trouwens.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2013, 02:28:54 door Ghulst »

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2013, 01:43:20 »
Zit er wel olie in het blok aangezien de vorige eigenaar graag olie aftapt  :093:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2013, 02:39:28 »
Zit er wel olie in het blok aangezien de vorige eigenaar graag olie aftapt  :093:

LOL, de olie in het blok had hij net vervangen. Net als de achterband, de bougies en de filters trouwens. En de voorband is ook niet slecht. ;)

Maar er moet nog een hoop gebeuren. Dit is in ieder geval mijn voorlopige lijstje:
- Nieuwe benzine en vacuum leiding
- Nieuwe rubbers tussen carbs en blok, want die zijn dichtgesmeerd met siliconen
- Remklauwen voor gangbaar maken (in een van de klauwen vond ik iets dat ik alleen met black sludge kan benoemen)
- Nieuwe pakkingen in de voorvork en olie vervangen
- Trommmelrem achter nakijken
- Bedrading aanpakken (knipperlichten werken niet, er zijn veel draden, en sommige zijn zelfs gewoon 'open'.
- Rubber van een filter vervangen, want er zit een scheur in
- Klein filtertje voor op de carterontluchting
- Nieuwe bout en een plaatje om de tank op zijn plek te houden
- Sturen nakijken, want hij draait wel heel zwaar, misschien dat smeren al wel gaat helpen
- Relais (gok ik) van de starter vervangen, want hij maakt herrie en doet het niet altijd
- Hoofdzekering weer in het zekeringendoosje stoppen, want nu hangt hij er naast

En daarna ga ik eens aan de esthetische dingen beginnen. Daar heb ik ook nog wel wat ideeën over, dus werk is er nog genoeg. Maar goed, eerst eens zorgen dat het allemaal lekker loopt. En dan ook eens kijken hoe ik die bedradingszooi een beetje in kan gaan perken, want er loopt toch wel erg veel spaghetti door dat frame.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2013, 03:33:22 »
Black sludge......lekke keering vrees ik dus ook geen remolie op niveau!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2013, 14:09:39 »
Nou ja, MotorFreak heeft de remklauwen nu in ieder geval van dichtbij kunnen bewonderen. Wat zaten die vast zeg. Dat heeft wel wat werk en een binnenband gekost. Goed, ze liggen er in ieder geval uit. Nu schoonmaken en de nieuwe rubbers bestellen zodat ze weer in elkaar kunnen.

Voor MotorFreak:


Na MotorFreak:
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2013, 15:10:32 door Ghulst »

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2013, 17:35:06 »
Die zijn straks weer als nieuw, bestel eventueel ook de rubbers van de glijpennen mee........mocht je de motor serieus goed op willen knappen  :048:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3260
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2013, 00:21:42 »
Ja,  wil ik ook wel even naar kijken inderdaad. Had ik vanmiddag ook bedacht,  maar eens zien wat zo'n setje kost.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2013, 00:59:02 »
Minder dan een deuk in je ego achteraf  :+
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Yamaha XJ550 - 1983
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2013, 15:27:40 »
Rubbers kosten iets van 50 Euro voor een setje, remschoenen achter 25 Euro.  :026:
Trial and error... vooral veel 'error'.

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
9 Reacties
3501 Gelezen
Laatste bericht 17 augustus 2010, 11:40:30
door Tinus
13 Reacties
3824 Gelezen
Laatste bericht 13 mei 2012, 18:09:24
door Arnemuiden-RS
174 Reacties
35404 Gelezen
Laatste bericht 17 september 2012, 21:03:35
door Thervain
54 Reacties
8514 Gelezen
Laatste bericht 27 februari 2012, 19:17:15
door MotorFreak
22 Reacties
4555 Gelezen
Laatste bericht 17 februari 2012, 10:05:36
door Stealth