Jawel weer in het bezit van een offroad motor en deze keer mijn 1e met een ''knopje'' heel makkelijk als je eens bent gevallen of je weer eens het gazzzz te ver open trok met kicken.........natuurlijk afhankelijk van een accu en startcircuit die het goed moeten doen maar feit is dat ik weer een offroad heb, voor mij een bekende en zo stond deze er 2 jaar terug bij na een beurt, sindsdien is er 500km mee gereden..........
Deze motor heeft inmiddels de Chinese muur gezien, heeft Rusland gezien en waarschijnlijk wat landen daar om heen ook, heeft dus een bekende history
De km-stand is niet echt laag maar het blok klinkt gewoon keurig en niet uitgesloten dat de originele zuiger er nog in zit, zijn dingen die ik nog even moet navragen.....
Oke even wat specificaties
General information
Model: Yamaha XT 600 E
Year: 1999
km-stand: 37.000
Category: Enduro / offroad
Rating: 65.2 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 595.00 ccm (36.31 cubic inches)
Engine type: Single cylinder, four-stroke
Power: 45.00 HP (32.8 kW)) @ 6500 RPM
Torque: 50.00 Nm (5.1 kgf-m or 36.9 ft.lbs) @ 5500 RPM
Top speed: 152.0 km/h (94.4 mph)
0-100 km/h (0-62 mph): 6.600 seconds
60-140 km/h (37-87 mph), highest gear: 21.100 seconds
Compression: 8.5:1
Bore x stroke: 95.0 x 84.0 mm (3.7 x 3.3 inches)
Valves per cylinder: 4
Cooling system: Air
Gearbox: 5-speed
Transmission type,
final drive: Chain
Fuel consumption: 0.54 litres/100 km (185.2 km/l or 435.59 mpg)
Greenhouse gases: 12.5 CO2 g/km. (CO2 - Carbon dioxide emission)
Chassis, suspension, brakes and wheels
Front suspension travel: 225 mm (8.9 inches)
Rear suspension travel: 220 mm (8.7 inches)
Front tyre dimensions: 90/90-21
Rear tyre dimensions: 120/90-17
Front brakes: Single disc
Front brakes diameter: 282 mm (11.1 inches)
Rear brakes: Single disc
Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)
Physical measures and capacities
Weight incl. oil, gas, etc: 179.0 kg (394.6 pounds)
Front percentage of weight: 47.8
Seat height: 860 mm (33.9 inches) If adjustable, lowest setting.
Wheelbase: 1,440 mm (56.7 inches)
Fuel capacity: 15.00 litres (3.96 gallons)
Other specifications
Starter: Electric
Vanmorgen dus eerst de XR600 terug gereden naar mr. KiK..........B.A. nog bedankt voor de hulp onderweg, liet hem stil vallen en verzopen............was echt moe van het trappen maar hulp was snel geboden..top! Aangekomen bij de XT600E was duidelijk dat die echt al lang stil stond, benzine rook niet echt scherp en de accu was een hoop spanning kwijt.........ook bleef het startrelais hangen en dus snel de sleutel uit het contact en jawel de startmotor bleef gewoon doordraaien al was het op halve kracht, niet goed, ff wat sleutelen
Is gelukt, met de Perzik van Kleintje en startkabels de motor aan de gang en rijden met dat hok, achter me bleef Mr. KiK rijden om te weten dat ik ermee thuis kwam..........top man! Motor start inmiddels weer prima, accu laad gewoon netjes bij en dus nog een extra ronde gereden
De gearing is werkelijk niks..........ik begreep 7 tanden kleiner achter en 1 tand groter voor
ppffff weg trekkracht en loopt makkelijk naar de 170km/h dus dit moet veranderd worden, wheelies gaan wel maar moet er moeite voor doen, ook de banden zijn puur gericht op asfalt dus nog een puntje wat verbeterd kan gaan worden............evengoed hebben BR-045 banden prima grip ook op de nog bevroren stukken
De veerring is gewoon goed, geen idee of dit nog de originele is maar zo voelt het eigenlijk niet , lekker hard, zakt niet in en bij rijden over bevroren stoppelveld voelt het ook prima..............natuurlijk even gestopt op een plaats waar de mooiste foto's gemaakt worden
Zonnetje, rijden langs het Veerse Meer..........de motor bevalt prima...............me so happy with it
Zelfs het zand van het haventje nabij Geersdijk is bevroren, kan ook bijna niet anders want tijdens het rijden zag ik nog een thermometer die -6.3 aangaf............bbbrrrrr gelukkig niet meer dan koude voeten gehad in de rubber laarzen! Ja heb er van genoten, schakelt en rijdt eigenlijk goed op de vertanding na, alles lijkt gewoon goed te werken en dus een ruime 50km gereden vandaag