* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Yamaha XT600E  (gelezen 36352 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #120 Gepost op: 13 juli 2012, 14:35:45 »
Als er iets blijft branden is de kans op een kabelbreuk klein, want dan kan er geen of slechts heel weinig stroom lopen. Op een XT is alleen het knipperlicht en de startmotor over een relais geschakeld volgens mij, verder loopt er niks over een relais dus kan er ook niks door geen stroom te krijgen geschakeld worden (dat kan in principe alleen met een relais versierd worden) Het electrische gedeelte van een XT is volgens mij vrij eenvoudig. De dynamo laad over de spaningsregelaar de accu en daarvan pakt oa. het contactslot stroom. Het contactslot is eigenlijk de belangrijkste schakelaar, die bepaalt onder andere of het licht aan kan (want: staat het contact uit, dan geen licht)

Als de lichtschakelaar, claxonschakelaar en knippelichtschakelaar geen stroom krijgen kunnen ze niet branden, dus die blijven stroom krijgen. Zoek de voeding van die schakelaars op uit het schema of uit de kabelboom. Die voeding zou schakelbaar moeten zijn (want het contact schakelt die uit of aan). Als die niet uit kan worden gezet zou ik als eerste het contactslot (want daar moet die voeding vandaan komen volgens mij)verdenken of waar de voeding dan verder vandaan komt.

Stadslicht loopt meestal via een andere weg, je kunt het contactslot vaak in stand "parkeerlicht" zetten waarbij je achterlicht en je voorste stadslichtje gaat branden. Doet je voorste stdaslichtje het?
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #121 Gepost op: 13 juli 2012, 16:01:58 »
Als er iets blijft branden is de kans op een kabelbreuk klein, want dan kan er geen of slechts heel weinig stroom lopen. Op een XT is alleen het knipperlicht en de startmotor over een relais geschakeld volgens mij, verder loopt er niks over een relais dus kan er ook niks door geen stroom te krijgen geschakeld worden (dat kan in principe alleen met een relais versierd worden) Het electrische gedeelte van een XT is volgens mij vrij eenvoudig. De dynamo laad over de spaningsregelaar de accu en daarvan pakt oa. het contactslot stroom. Het contactslot is eigenlijk de belangrijkste schakelaar, die bepaalt onder andere of het licht aan kan (want: staat het contact uit, dan geen licht)

Als de lichtschakelaar, claxonschakelaar en knippelichtschakelaar geen stroom krijgen kunnen ze niet branden, dus die blijven stroom krijgen. Zoek de voeding van die schakelaars op uit het schema of uit de kabelboom. Die voeding zou schakelbaar moeten zijn (want het contact schakelt die uit of aan). Als die niet uit kan worden gezet zou ik als eerste het contactslot (want daar moet die voeding vandaan komen volgens mij)verdenken of waar de voeding dan verder vandaan komt.

Stadslicht loopt meestal via een andere weg, je kunt het contactslot vaak in stand "parkeerlicht" zetten waarbij je achterlicht en je voorste stadslichtje gaat branden. Doet je voorste stdaslichtje het?

 :034: En op die punten gewoon op spanning meten, dus multimeter op volts en één pen op de massa en de andere op het te meten punt, zo MOET je er achter komen waar die stroom vandaan komt.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 16:39:42 door Sledge HaMMeR »

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #122 Gepost op: 13 juli 2012, 18:24:07 »
En zo was ik ook bezig en straks weer verder  :039:

@Paulussttt ik piep en meet gelijk de weerstand.

@Zeeuwse Klei, als het contactslot niet aangesloten is dan blijft het probleem zich voordoen, het stadsliampje en achterlicht werken inderdaad alleen bij contact op on, ook dan kun je pas de startmotor laten draaien.

@Dick, nee het probleem was er niet voor ik begon, wel regelmatig ene probleem met aanslaan van de motor en het startrelais weigerde regelmatig.

Het probleem is ook dat er ooit door iemand is de kabelboom is gesnoeid, hierdoor wordt het werken met en schema moeilijker maar desnoods trek ik een compleet stuk kabelboom..........ergens loopt er stroom waar die niet moet lopen.........ik ga winnen en het liefste vanavond  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #123 Gepost op: 13 juli 2012, 18:49:41 »
Als er losse dioden in de kabelboom verwerkt zijn, zoals Honda deed/doet, zou het wel eens kunnen zijn, dat er eentje stuk is, en zo de stroom de verkeerde kant op loopt.

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #124 Gepost op: 13 juli 2012, 20:59:45 »
Als een diode stuk is heb je toch een verbreking van je stroomkring? Of hij moet zodanig doorgefikt zijn dat je een weer een verbinding hebt. Maar dat moet je dan toch kunnen zien dan aan de bedrading ernaast.
Even een vraagje Joop. Met welk doel waren deze diodes dan geplaatst? Deze worden toch meestal alleen maar bij AC gebruikt

[Mobile Post] HTC One X met Tapatalk


Is there anybody out there

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #125 Gepost op: 13 juli 2012, 21:03:23 »
Als een diode stuk is heb je toch een verbreking van je stroomkring? Of hij moet zodanig doorgefikt zijn dat je een weer een verbinding hebt. Maar dat moet je dan toch kunnen zien dan aan de bedrading ernaast.
Even een vraagje Joop. Met welk doel waren deze diodes dan geplaatst? Deze worden toch meestal alleen maar bij AC gebruikt

[Mobile Post] HTC One X met Tapatalk

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #126 Gepost op: 13 juli 2012, 21:15:25 »
Een diode werkt als een terugstroomklep, de stroom kan er maar naar één kant doorheen. Als hij stuk is, heb je kans, dat de stroom er ook andersom door kan, of dat hij helemaal onderbreekt natuurlijk.
Zo kan je met behulp van diodes van wisselstroom, gelijkstroom maken. Maar ze worden evengoed in gelijkstroomcircuits gebruikt. Je kan er bv bedrading mee uitsparen. Zo deed Honda dat om de bedrading van de startbeveiliging te vereenvoudigen. De min draad van de spoel van het startrelais, liep via een diode naar het vrijloopcontact en een schakelaartje op de koppelingshandle, dus de motor moest in vrij staan of je moest de koppeling inknijpen om te kunnen starten, anders maakte de relaisspoel geen massa.

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #127 Gepost op: 13 juli 2012, 22:48:00 »
Bedankt voor de uitleg. Ik kon zo vlug niet verzinnen wat een diode in een DC circuit voor funktie zou hebben. Wel een mooie oplossing om zo draden uit te sparen.

Meestal zie je ze alleen maar in een gelijkricht kring i.c.m een condensator om de rimpels uit het signaal te halen.

[Mobile Post] HTC One X met Tapatalk


Is there anybody out there

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #128 Gepost op: 13 juli 2012, 22:54:25 »
Als er losse dioden in de kabelboom verwerkt zijn, zoals Honda deed/doet, zou het wel eens kunnen zijn, dat er eentje stuk is, en zo de stroom de verkeerde kant op loopt.
Uiteraard zijn die eerst nagezien............maar de storing is gevonden..en verholpen  :036:

Maar eerst even een borreltje drinken  :070:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #129 Gepost op: 13 juli 2012, 22:55:52 »
 :041: Proost :041:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #130 Gepost op: 13 juli 2012, 23:23:10 »
Verder zoeken, alles moet los van de bedrading..........elektra  :046:



Van voor tot achter de kabelboom open..........hij zat zo mooi dicht van de week  :|



Voorkant weer een eind gestript om overal goed bij te kunnen en op de foto is een verbrande plek op een connector te zien, hier zat dus een constante plusdraad tegen een massa draad aan geschuurd..........hoe simpel kan het zijn, hoe makkelijk op te lossen maar zo rottig te vinden als je net aan de andere kant begint met zoeken, gelijk maar een lichtere zekering geplaatst  :018:  Opgelost, alles weer normaal werkend , nu goede waarden gemeten, tijd om deze weer op te bouwen  :054:



Gelijk maar alvast een nieuwe aansluiting gemaakt voor de breedstralers.......ik sluit de lampen aan via een relais en apart afgezekerd en geschakeld via het groot licht.......dat zal licht geven straks  :103:



Ik gebruik zoveel mogelijk diezelfde kleur draaden, blijft het een beetje makkelijker zoeken mocht er weer eens een storing optreden  :048:



Beetje netjes afwerken........



En de schakeldraad ligt in de buurt waar de lampen straks komen  :026:



Einde van de sleutelavond, kabelboom weer ingepakt, moet nog wat afgewerkt worden maar alles werkt en goed ook...........mooi begin van dit weekend at mij betreft maar heeftm wel wat hoofdbrekers bezorgt  :+



Wordt vervolgt...........
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #131 Gepost op: 13 juli 2012, 23:25:57 »
Goed bezig chef. Nu eerst een wadwatertje :-)

[Mobile Post] HTC One X met Tapatalk


Is there anybody out there

eliminator

  • Gast
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #132 Gepost op: 13 juli 2012, 23:27:17 »
Precies!! :039: Gelukkig; je kan weer rustig slapen! :071:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #133 Gepost op: 13 juli 2012, 23:28:15 »
Goed bezig chef. Nu eerst een wadwatertje :-)

[Mobile Post] HTC One X met Tapatalk
Haha, ja heb er nu 1tje voor me staan..........zijn kleine flesjes eigenlijk, maar goed ook.......... :069:



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #134 Gepost op: 13 juli 2012, 23:29:24 »
Precies!! :039: Gelukkig; je kan weer rustig slapen! :071:
Gaat zeker schelen.........eigenlijk moet je zo'n overwinning samen vieren, 2 flesjes  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4916
  • Geslacht: Man
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #135 Gepost op: 13 juli 2012, 23:34:02 »
 :026: :039: toch goed gekomen
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #136 Gepost op: 13 juli 2012, 23:35:52 »
Pffff, kunnen we allemaal weer rustig slapen..
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #137 Gepost op: 13 juli 2012, 23:39:34 »
Pffff, kunnen we allemaal weer rustig slapen..
Haha, mijn dank is groot het medeleven van velen hier  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

eliminator

  • Gast
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #138 Gepost op: 13 juli 2012, 23:43:12 »
Goed bezig chef. Nu eerst een wadwatertje :-)

[Mobile Post] HTC One X met Tapatalk
Haha, ja heb er nu 1tje voor me staan..........zijn kleine flesjes eigenlijk, maar goed ook.......... :069:




Ach ja...je moet elke dag vieren...elke dag gebeurt er wel iets speciaals toch?  ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #139 Gepost op: 13 juli 2012, 23:45:19 »
Zeker weten  :069:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
113 Reacties
22890 Gelezen
Laatste bericht 04 februari 2009, 22:57:46
door kleintje
137 Reacties
27651 Gelezen
Laatste bericht 08 mei 2009, 22:54:06
door MotorFreak
0 Reacties
1740 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2010, 11:31:10
door Border
12 Reacties
3554 Gelezen
Laatste bericht 12 mei 2013, 15:27:40
door Zeeuwse Klei
9 Reacties
2754 Gelezen
Laatste bericht 15 april 2014, 19:02:53
door Mr Bullmastiff