* Kies jouw thema

Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Yamaha XT600E  (gelezen 38382 keer)

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Motorfreak] Yamaha XT600E
« Reactie #100 Gepost op: 05 juli 2012, 17:38:31 »
Vers rubber  :039:

En de ''oude'' bandjes, de achterband past 1 op 1 onder de CBR600 dus die is op voorraad en de voorband heeft nog zat profiel dus gaat ook in de opslag of iemand moet er om verlegen zitten 90-90-21  ;) Binnenbanden afgekeurd door Jan, teveel roestvorming dus die zijn gelijk mee vervangen  :054:

Morgen hopelijk de transmissierubbers binnen.......kunnen de wielen compleet gemonteerd worden  :021:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

• The King Of ZMVC
  • Schiet vier, spie assie !!!
« Reactie #101 Gepost op: 05 juli 2012, 18:40:54 »
Heeel goed bezig  :054:

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #102 Gepost op: 05 juli 2012, 18:41:00 »
 :026:  Lekker bezig :054:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.
Renault traffic 2165 cc benzine bj 1997 Camper

Hoi gast wanneer ga jij motor Scooter rijden.

Offline V-Strom Pierrio

• 4th King Of ZMVC
  • **
  • I'll see you on the dark side of the moon
« Reactie #103 Gepost op: 05 juli 2012, 21:45:16 »

Is there anybody out there

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #104 Gepost op: 06 juli 2012, 22:14:21 »
Thanks  :039: Maar ook mijn maatje B.a. is goed bezig want die heeft vandaag het voorwiel gemonteerd en zo is er weer een deel klaar  :054:

Voorremklauw helemaal klaar, systeem volledig gevuld met remolie en ontlucht........zaakje staat onder druk en het ziet er gewoon goed uit  :014:

Achterbruglagers allemaal goed, de hele boel is nu weer keurig ontvet.........begint bijna weer een nieuwe motor te worden  :o

Waar oude benzine allemaal niet goed voor is........weg met dat smerige vet  :054:

Voorwiel nog ven ontdaan van de vieze vingers en de overtollige voorvorkolie  :+

En het achterwiel is ook weer een eind blingbling.........staat te wachten op de transmissierubbers maar die laten nog even op zich wachten begreep ik.........volgende week dinsdag uiterlijk hoop ik het wiel er dan toch weer in te hebben  :103:

Wordt vervolgt  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Thervain

• 2nd King Of ZMVC
« Reactie #105 Gepost op: 08 juli 2012, 02:19:47 »
Niet veel langer nu...? ;)
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #106 Gepost op: 08 juli 2012, 10:36:55 »
Niet veel langer nu...? ;)
Eeuuhhhh.........

De koppeling zou nu onderweg moeten zijn  :022:

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #107 Gepost op: 09 juli 2012, 23:51:41 »
Geen pakketje, geen briefje, geen koppeling  :106:

Maar een nieuw startrelais uit Engeland was ondertussen wel binnen dus weer ene stukje van de kabelboom nakijken en verbeteren waar nodig  :039:

Spulletje loshalen, overal trekbandjes en scott-sokjes dus hier kan nog wel wat verbeteren  :018:

Startrelais zit net achter een framebuis dus hier moet je niet moeten zijn onderweg, peuteren en fröbelen  :026:

Het oude startrelais, geeft een storing, teveel weerstand, corrosie, een goede reserve als je op een leuke manier aan een nieuwe kunt komen, ook hiervan is de bedrading geen 10 , verschillende kleuren, onderbrekingen enz .......in 1 keer goed aanpakken maar  :026:

Van nieuwe losse onderdeeltjes weer wat maken.......heerlijk rommelen op de werktafel......

Draadjes voor draadje, uiteraard 1mm2 gepakt  :007:

En zo hebben we weer een wat nettere aansluiting   :054

Beetje de juiste weg voor de draden zien te vinden, altijd zonder spanning wegwerken........

Alles weer aangesloten en wat me opviel is dat je zonder het contact aan de koplamp kunt laten branden, geen idee of dat eerst ook was  :042: :+ We gaan het beleven  :039:

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #108 Gepost op: 10 juli 2012, 23:47:27 »
Nieuwe transmissierubbers, duidelijk zijn de afgesleten drukpunten te zien en deze geven teveel speling op het tandwiel en dus snelle slijtage van de nieuwe kettingset en niet minder belangrijk minder peekaas op het achterwiel  ;)

Achterwiel er weer in, remklauw voorzien van nieuwe remolie, ontlucht, alles een betje gepoetst, lagers achterbrug gesmeerd...gewoon als nieuw  :018:

Nieuwe kettingset, rubbers, ook hier weer keurig............ :014:

De nieuwe koppelingset, duidelijk zijn de oude gevoerde platen een heel eind versleten, tussenplaten blauw, vernieuwen dus.

Dit balletjes nooit vergeten.......of het blok in laten vallen/rollen  :046:  :048:

De XT600 heeft een aantal verschillende koppelingsplaten, het gevoerde gedeelte is bij een aantal platen minder breed en niet zonder reden dus opletten dat de juiste plaat op de juiste plaats komt  :034:

Bij de mindere brede platen komt een ijzeren tussenring om de koppeling beter te voorzien van olie,

Plaat voor plaat en de koppeling krijgt weer een gevuld huis  :)

Versterkte veren erop en monteren die drukplaat.

De oude pakking nog van het deksel zien te verwijderen, deksel gelijk schoonmaken en dicht dat blok  :026:

En nog even een pechmomentje, de drukplaat en drukstift blijken behoorlijk in elkaar aan het vreten geweest, teveel speling en dus pakte de koppeling niet meer.........gelukkig op kunnen lossen met een vulring en wat kunst en vliegwerk, lijkt nu weer als nieuw te zitten en werken.

Blok klaar, nieuwe originele pakking erop.........afbouwen maar.............

Carterdeksel erop, mooi nieuw filtertje erin wat al weken stond te wachten op vers bloed  :D

En met een paar keer drukken op de startknop kwam er dan ook heel mooi bloed via het ontluchtingsgaatje uitzetten, maar waarom heet Honda dit niet op de XR serie, zo makkelijk ontluchten dit  :026:

Tank schoon, weer netjes op zijn plaats........motor begint weer ergens op te lijken, de zwarte Arcebis tank gaat hem niet worden  :|

Nog even een 12V aansluiting op de motor monteren, men neme wat losse onderdeeltjes, kruisje waar je hem wil hebben en aan de slag.........

Heerlijk gewoon boren in je kuipwerk.............hoeveel mensen durven dit ook eens te doen met hun kuip  :103: :018:

Netjes toch, zit goed, waterdicht, gewoon compleet  :039:

Extra zekering/houder geplaatst, 15Amp lijkt me zat  :p

Achterzijde ook wat draadjes fröbelen.........

Rekening mee gehouden dat het zijdeksel er makkelijk af en op kan, schuifstekkertjes die afgeblind zijn......

Iemand 12V nodig.........waarom dit gemaakt, niet gelijk voor iets maar heb er bij vorige motor veel aan gehad, van band tot luchtbed opblazen via compressortje, telefoons en fotocamera mee opgeladen en vooral tijdens het kampvuur laat in de nacht iets om over te praten te hebben.............. :+

Kijk kijk de XT600E wordt weer een motor en begint er ook heel netjes uit te zien..........lekker opgeschoten vanavond  :054:

Maar ik zit met een rottige storing, de contactsleutel ligt op de werktafel, de reserve in de kluis en het contactslot verzegeld en toch kan ik het licht laten branden, pinkers, toeter maar de startmotor gaat niet rond  :012: Een akelige storing want alle bedrading is verbeterd, netjes, schoon zonder weerstand enz maar toch klopt er iets niet, het neutraallampje kwam er ook nog zich mee bemoeien en blijft nu ook branden zonder de sleutel in de buurt  :019: Accu loopt dus leeg, kans op iets waar de brandweer best voor wil komen.......... :X  Nogmaals de bedrading nagezien en gemeten en alles lijkt gewoon goed aangesloten te zijn, veranderd is het startrelais...........deze zal toch niet de oorzaak van deze storing wezen, mijn hagelnieuwe startrelais   :o Nog geen idee, de accu maar ontkoppeld want het irriteert me en dat heb ik niet snel maar ben er nog even niet achter wat dit kan zijn buiten het startrelais om..........nachtje over slapen, dagje rust nemen en binnenkort eens wat testen.............wordt vervolgt dus  :069:

eliminator

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: 11 juli 2012, 00:02:50 »
Je hebt hem zoveel vers bloed en nieuw leven ingeblazen dat ie uit zichzelf gaat denken...en hij stelt zich "neutraal"op, dat is dus duidelijk... :+
Ach, zolang hij vannacht niet aan je voeteneind gaat slapen...

Nee maar zonder gekkigheid, wel vreemd allemaal! Heb je geen ander startrelais om uit te proberen?
Verder lekker opgeschoten lijkt me! Ziet er inderdaad weer uit als nieuw! :039:

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #110 Gepost op: 11 juli 2012, 00:04:43 »
Ik ga het oude startrelais inderdaad weer gebruiken om te testen.......... :034:

Offline Zeeuwse Klei

• 4th King Of ZMVC
  • **
« Reactie #111 Gepost op: 11 juli 2012, 08:28:38 »
Is niet gewoon je contactslot een beetje gaar? Denk stiekem dat er ergens een contactplaatje blijft hangen.

Startrelais doet niks anders dan starten, met de rest van de lampjes heeft het niks te maken (of soms schakelt die de rest op memont van starten uit, maar ik geloof niet dat een XT dat heeft of toen al had)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline The Mechanic

• The King Of ZMVC
« Reactie #112 Gepost op: 11 juli 2012, 19:02:53 »
Vanaf de verlichting gewoon terug gaan meten met uitgeschakeld contact Louis  :034:

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #113 Gepost op: 12 juli 2012, 16:24:44 »
Vanaf de verlichting gewoon terug gaan meten met uitgeschakeld contact Louis  :034:
Ja is het plan ook hier maar dat het contactslot de boosdoender is kan bijna niet anders..........nog 1 week om dit voor elkaar te krijgen en ondertussen ga ik vanavond ook nog de extra lampen monteren, compleet met relais en al  :054:

Offline The Mechanic

• The King Of ZMVC
« Reactie #114 Gepost op: 12 juli 2012, 18:59:59 »
Gaat zeker goed komen  :071:

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #115 Gepost op: 12 juli 2012, 21:42:40 »
Gaat zeker goed komen  :071:
Ben nog bezig maar het valt vies tegen, ergens zit een fout maar het contactslot lijkt oke want het licht blijft branden met het slot volledig afgekoppeld, startrelais oud en nieuw beide zelfde gedoe en ondertussen ligt de kabelboom open en kom ik in de buurt van het beroemde rode knopje  :|

Nog een uurtje en dan hoop ik het te weten............

Offline MotorFreak

• Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
« Reactie #116 Gepost op: 13 juli 2012, 00:09:35 »
En na uren meten en testen ben ik er nog niet uit wat het kan zijn, ja het is iets heel simpels waarschijnlijk maar waar zit het  :011:

De valbeugels en carterbeschermplaat zitten er inmiddels al wel op..........hier opo de valbeugels komen de groot licht lampen welke een maand of wat terug geregeld zijn via Sledge en Stealth  :039:

Er is een storing opgetreden, de sleutel uit het contact en dat weer op de stand off dus mag en moet er niks gebeuren, helaas blijft het neutraallampje branden en gaat alleen uit als ik een versnelling inschakel of de plus van de accu verwijder. Ook kan ik gewoon de verlichting aanzetten aan de voorzijde, het achterlicht doet niet mee, dit gaat pas mee branden als ik het contact op on zet. Ook de knippers , groot licht en claxon werken terijl dit het niet moet doen. Het contactslot is dan al snel verdacht dus die eens nader bekijken.....vervelend deze is voorzien van antiediefstalbouten  :020:

Oke dan haal ik de stekkers los die van het contactslot af komen, dan omzeil je het slot zelf maar er veranderd niks in de situatie dus lijkt me niet dat het hier zit.......

Verder zoeken dus.........ik kwam er achter dat als de startknop op on staat het probleem zich voordoet, zet ik de startknop op de stand off dan gaat het licht en neutraal lampje dus wel uit.........hey verdacht dus ook hier de stekker van losgehaald, dan wordt de stroomkring verbroken net als op de stand off.......

Het startrelais wisselen, er is ene nieuwe gemonteerd dus de oude terugplaatsen........ook dit maakt niks uit, ook de polen en draden wisselen maakt niks uit, zeker weten dat alles goed aangesloten zit dus weer verder zoeken  :026:

Dodemansknop eens nader bekijken maar oogt prima eigenlijk, de binnenzijde met contactcleaner uitgespoten en na drogen weer in de bescherming gezet, geen verschil.

De plaatjes zitten goed, schuiven goed en zijn brandschoon.........zodra ik ga ''piepen'' met de multimeter dan maakt de dodemansknop bij stand on en breekt bij de stand off.........lijkt me prima.....

Tank er weer af, kabelboom weer openen.............. :020:

Lijkt allemaal prima, alles piept door, geen verbrekingen.................ggrrrrr

Alle contacten prima in orde....................  :|

Meten is weten.........ik heb hier niks geknipt, alles lijkt prima te zijn maar het probleem blijft  :046:

Tot aan de achterzijde alles gepiept en nagezien..............geen rottigheid kunnen vinden maar de storing.........die is er nog steeds  :016:

Half 12 geweest...........ik geef voor vandaag de strijd op  :017: De XT staat er een stuk minder mooi bij als vanmorgen en ben geen steek verder gekomen of wat uitsluitingen na.

Mijn idee..........het lijkt wel of er iets is met de massa, alsof de stroom via de massa loopt, het aan en uit zetten van de dodemansknop en daarbij dus de verlichting in en uit kunnen schakelen is vreemd, ik ga er een nacht over slapen.............ff de kop leeg maken...........wat is er veranderd, waarom deze storing..............ik ga winnen!!!

Offline Arnemuiden-RS

• Volbloed ZMVCer
« Reactie #117 Gepost op: 13 juli 2012, 04:02:26 »
kan je hem ook starten zonder contact aan? Ik probeer het elektrisch schema te bekijken, maar kom er nog niet direct uit :042:

Offline Paulusssttt

• 2nd King Of ZMVC
  • Beterweter
« Reactie #118 Gepost op: 13 juli 2012, 10:22:09 »
Louis, ik denk maar even hard op, misschien helpt het.. Of zet het de echte deskundige aan om ook mee te denken. Een fout antwoord kan ook inspireren..

De eerste gedacht bij "doorpiepen" is bij mij dat dat niet de methode is. Je kijkt dan of er contact is tussen A en B maar dat zegt niets over of dit daadwerkelijk door de draad is. Sterker nog, waarschijnlijk loopt er ergens stroom door waar het niet doorheen zou moeten lopen. Je hoort een piep en denkt dat is ok maar de stroom loopt niet alleen tussen A en B maar ook door C en D en E enz. enz....

Volgens mij moet je op zoek naar waar dus stroom doorheen loopt of kan en waar dat niet het geval zou moeten zijn. Welke meetmethode de beste is geen idee.. Ik zou zelf beginnen op Ohm. en kijken of de weerstand oneindig is daar waar geen stroom doorheen zou moeten lopen. Of eigenlijk bedenk ik nu kijken waar het piept waar het niet zou moeten piepen.. Shit, misschien heb je dat wel gedaan.. Nou ja, misschien ook niet..

De draden van je neutraal lampje volgen en meten op Ampère..?? Ergens krijgt ie stroom waar die het niet van zou moeten krijgen. Aparte massa aanleggen naar je accu en kijken of het zich nog voordoet..?? Kan je natuurlijk ook meten.. Goed je schema volgen en dat nameten.. Zit er ergens een geschakelde plus die niet geschakeld is maar misschien verkeerd is omgelegd of doorverbonden..?? Toch heel goed in je schema kijken want ergens wordt er contact gemaakt waar dat niet het geval zou moeten zijn en dan meten of wat onderbroken hoort te zijn ook daadwerkelijk onderbroken is..??

Pfff... Kutklus hoor...  :/

Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #119 Gepost op: 13 juli 2012, 10:34:29 »
Per draad op ohm doormeten (heel ) misschien breuk in kabelboom rond balhoofd waar er dus veel beweging in zit.
Die mogelijk weer contact kan maken .
Weet niet of dit probleem er ook als was voor je aan de motor begon.
Het is in ieder geval veel uitzoek werk waar erg veel tijd in gaat zitten. :026:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.
Renault traffic 2165 cc benzine bj 1997 Camper

Hoi gast wanneer ga jij motor Scooter rijden.