Zo..........tijd voor een beurtje dus de motor eerst goed gewassen, afgespoten en goed warm gereden en uiteraard gelijk de versnellingsbakolie afgetapt en deze ziet er nog keurig uit en ruikt nog altijd naar die kenmerkende penetrante 80W/90 olie.........lekker laten uitlopen en weer gevuld met schone olie en nieuwe afdichtingen
De cardan en motorolie uiteraard ook warm afgetapt.........bettje rottig van BMW dat ze dat oliefilter zo in het blok gemonteerd hebben dus de vingers gelijk weer rood
Cardanolie ook nog best keurig, een blik op de splines leert me dat deze er nog best goed uitzien en gelukkig geen ijzerresten aan de aftapmagneet, netjes weer gevuld en met nieuwe afdichtingen kan deze weer voorruit
Motorolie redelijk zwart maar smering voelt best oke, nieuw filter geplaatst, oliezeefje schoongemaakt en met alle nieuwe afdichtingen kunnen we weer kilometers maken met deze olie
Blokje weer wat opgeschoond en voorlopig geen smerige resten daar te vinden! Bpkje eronder want we gaan naar de voorzijde.
Zoals ik al dacht zit hier zeker wat werk aan, remblokken zijn gewoon voor de zwarte bak, veel remstof en de stofkapjes bijna niet te zien.
Er is zelfs roest komen kijken en dat is echt een minpunt van deze motor, de remschijven roesten na 1 dag buiten staan, resten daarvan kleven dan toch overal en daardoor lijken de remblokken ook sneller te roesten......tijd voor nieuwe
Deze keer besloten om de remklauwen niet geheel te demonteren want het is maar een kleine beurt en vorig jaar heb ik de remklauwen nog compleet uit elkaar gehaald, de remzuigers zijn nog keurig gangbaar en heb deze natuurlijk nog wel even goed gereinigd en met de vingers makkelijk weer terug te duwen
Remmetjes voorzijde wachtend op nieuwe remblokken en alle ingrediƫnten liggen klaar, dat is morgen zo weer terug gemonteerd met hier en daar het juiste vet
Demper los, rommel aan de kant en het achterwiel verwijderd en.........fuckeduck 2 rotte inbusbouten waarmee de remschijf gemonteerd zit, hier zit uiteraard loctite middel op maar voelt als de sterkste verbinding........
Onder het mom van boren kunnen we altijd nog eerst de brander even laten spreken, ook een overmaatje gemaakt in de USofA in de bout gemept dus was was in 1e instantie schrikken voor de bout maar hield nog stug vol maar van de brander gaat die echt niet winnen...........uiteraard niet te heet want die hele grote keerring van de cardanklok hou ik het liefste lekker dicht!
Pijpsleuteltje erop want anders is de binnenzijde van de hand ook weer gebrand en jawel we hebben niks te boren........
Andere bout ging net als zijn broer diezelfde weg dus ook hier niks te boren en tappen, je kunt wel zien dat het toch wel redelijk warm is geworden maar krom was die schijf toch al...........anders had die er ook echt niet af gemoeten
En we hebben de schijf in handen.............
En de opvolger ligt al met smart te wachten tot die weer eens gegrepen wordt door een stel nieuwe gesinterde remblokken, deze [toen nieuwe] schijf was vorig jaar nog op een K75RT gezet maar nu was het blok kapot gereden dus kon er voordelig aankomen, heeft niet zo heel veel geleden en is gecontroleerd op dikte en afwijking en ruim voldoende binnen de marges. Nu op zoek naar die 2 conische inbusbouten M8X20 en dat valt nog even tegen in de reguliere markt, in 4.5 heb ik ze wel gevonden maar ik hou van wat meer treksterkte dus even verder zoeken vanmiddag..........
De bandjes gaat het ook niet meer worden, dot-code 0314 en de nieuwe worden 0814.........die kunnen weer een paar duizend kilometer mee straks.........deze hebben hun werk goed gedaan
Voorbandje is redelijk gecupt, een bekend kenmerk van de Batlax 045 maar ik ben eigenlijk ook niet geheel tevreden over de demping van de voorvork, aan de bandenspanning heeft het zeker niet gelegen dus misschien ga ik nog andere voorvork olie er in gooien...........we gaan het beleven, so far so good