Zo ben wat aan het kloten met de FJR1300, beetje prutsen op zijn tijd wat ze onderhoud noemen kan nooit geen kwaad en dus heb ik de eer gekregen om dit dan te mogen doen............op verzoek een kort proefritje gereden en het viel me gelijk op dat het niet lekker stuurde, totaal niet lekker en zeker bij de korte langzame bochten voel je een kantelmoment en de voorzijde wil als het ware moeilijk terug in het spoor komen net na de bocht alwaar het gas er normaal weer opgaat, de veerring ging wel maar de demping was niet meer was het moet zijn en vergeleken met het stukje wat ik een jaar geleden heb gereden was dit een afknapper..............oke de motor even nagevoeld en geen verontrustende speling gevonden, losse delen oid, wel een wat zachte demping en banden die te zacht stonden, 2,1 achter, 1,9 voor en de ventielen lijken wel de boosdoender te zijn. Even de motor wassen voor die op de heftafel gaat, dat sleutelt altijd lekker en zo valt er geen zooi waar het niet moet komen!
De motor na het wassen nog even droog gereden en zo is de olie in het motorblok en cardan lekker warm, kunnen die er in ieder geval gelijk uit
De cardanolie had ik vorig jaar [ruim 9000km] ook vervangen en zelfs gespoeld en ziet er dus keurig uit.
De motorolie was net weer even iets warmer dan gedacht en uiteraard loopt dit dan altijd over de volle hand, maar ook deze olie is zeker niet smerig en je kunt er nog doorheen kijken ook
Dacht bijna even dat deze olieopvangbak aan de kleine kant was want er komt me daar een bak olie uitzetten, groot carter maar oke het is niet voor niets een 1300cc
Uit en achter het filter komt er dan nog een ruime halve liter zetten
Tijdens het proefritje viel me op dat er af en toe iets voor het vizier bewoog wat er niet hoort, tenminste dat is mijn mening, ruitenwissers heb ik al een hekel aan dat die bewegen maar oke die hebben een functie voor het blik, toen die op de haftafel stond viel me dus op hoe lang het geval aan de sleutel wel niet is, persoonlijk haalde ik het er gelijk af want stel je voor dat dit net ergens achter pikt terwijl je lekker aan het sturen bent
De banden, deze vertonen een slijtage welke niet helemaal gewoon is, zeker bij een wat jongere motor moet je dit niet hebben maar er is voornamelijk met 2 personen gereden, misschien vaker met iets te lage bandenspanning en een verminderde demping en dus gecupte banden, ik heb geprobeerd deze slijtage op de foto te zetten maar dat valt nog niet mee, misschien is het wel te zien.
Hoe dan ook deze zijn om goed te sturen niet meer voldoende en dus wordt het vervangen, het voorbandje wat hier te koop staat gaat hem dus niet worden, is afgeraden ivm met het hoge gewicht van de motor en de te zachte wangen van deze band, ook zou deze te snel slijten en bij warme omstandigheden zelfs kunnen dweilen..............veel info verzameld en dus een hoop wijzer, morgen hoop ik een set banden te scoren, de Pilot Road
De voorveering............na wat voelen en rommelen met de instelling kreeg ik hem niet goed en dus moet de boosdoender aan de binnenzijde zitten en jawel dat was heel snel duidelijk toen de voorpoten open gingen, vieze stinkende voorvorkolie en daarin zelfs wat water, ook redelijk veel slijpsel en waarschijnlijk nog de originele olie............die kan naar het stort
Voorvorkkeerringen zijn niet lek dus lekker laten zitten en zorgen dat alles schoon klaar ligt voor demontage
700ml verse voorvorkolie per poot en een luchtkamer van 130mm, nog even met verse olie beide poten gespoeld en 2 liter verse olie later en wat monteren, opmeten en instellen van de poten werd duidelijk dat deze nu een stuk meer dempen, een heel stuk meer en dit moet goed merkbaar zijn tijdens het sturen, dit gaan we dus beleven
De remklauwen waren vorig jaar ook even ingevet en nagezien en wat heb je daar een jaar later nog veel profijt van, alles was goed gangbaar, alles was snel schoon en je kan alles weer met de vingers bewegen, blokjes zijn licht opgeschuurd en ik heb gezien dat Mr .Kik graag en hard achterremt
Was een duidelijke verkleuring op de remblokken te zien
Afijn de remmen zijn weer klaar met weinig werk en zitten weer keurig in het vet!
Achterzijde en voorzijde zijn een eind klaar, de velgen staan te wachten op nieuwe banden, nieuwe olie zit weer in het blok, nieuw filter zit gemonteerd, de cardanklok weer gevuld met schone olie, morgen de koelvloeistof nameten en dan weer het zaakje terugmonteren. Onder de tank is er nog niks gedaan maar daar zal het meeste werk zeker niet te vinden zijn, motor staat er nu weer zo bij
Zo dat was het weer even voor vandaag............wordt weer vervolgt