Zo even het stof hier wegblazen...............het was inderdaad stil hier maar echt stil zitten dan valt wel mee, helaas missen we een hoop foto's van deze motor en nog wat andere door een rotte SD-kaart maar evengoed wel weer eens tijd voor dit topic
Oke de elektra viel vies tegen, werkelijk allerlei vage verbindingen waren er hier aan elkaar geknoopt, hier en daar afgetakt met veel plakband en ijzerdraad welke de verbindingen bij elkaar moesten houden.............vrij lang mee bezig geweest en nu lijkt bijna alles te werken.............bijna alles want 1 functie is weer uitgevallen en dat is groot licht, deed het wel maar nu niet meer na een testrit. Er lag een mooie bulb klaar voor deze motor welke veel licht zou geven maar helaas de koplampspiegel is niet H4 geschikt, had ik over het hoofd gezien dus maar een originele bulb geplaatst...........zoek de verschillen!
Tijdens de 1e rit starte de motor best goed maar eenmaal op toeren moest je hem echt op toeren houden anders viel die uit, stotterde en liep zeker niet netjes en had weinig power aan boord, de carbs waren behoorlijk vervuild en het vlotterniveau links stond behoorlijk te hoog, carbs gerenigd en teruggeplaatst............helaas was het slechte draaien bovenin nog niet goed en ook koud wilde die niet goed starten dus het andere setje carbs er bij gepakt en hier kun je goed zien dat deze motor lang stil heeft gestaan op de jiffy, de linkercarb is vervuild en behoorlijk ook................en stinken
Aangezien de carbs er weer opnieuw van tussen halen niet het grootste werk is maar terug bouwen zeer zeker wel met wat harde rubbers enz een poging gedaan om verder te werken aan de carbs terwijl ze in de motor zaten gemonteerd dus de operatietafel weer in orde gemaakt.
Klote kleine kruiskopjes waar je net niet goed bij kunt en dus met 1 beweging rot gedraaid zijn, ik had ze zelf laatst vast gedraaid.............goed vast zelfs dus de dremel erbij en sleufjes maken zodat we de boutjes er wel uit krijgen,
Geduld is een schone zaak en dus na een hoop gepiel alle rotte boutjes eruit............en rot zijn ze zeker
Natuurlijk heeft deze CX500 de meest moeilijke carbs, 2 acceleratiepompjes en 1 opvoerpompje met werkelijk overal rubbertjes en afsluitringetjes.............goed opletten dat er dus niks valt of wegschiet,
Links een vlotterbakje van de huidige motor, rechtse 2 zijn de donorbakjes welke wat onderdelen moeten afstaan ter verbetering van de linkse vlotterbak...........gelukkig is het een en ander uitwisselbaar,
Hier en daar nog wat onderdeeltjes uit andere carbs kunnen plukken en dus de beste onderdelen samenvoegen,
Vlotterbakjes met alles teruggemonteerd en dat moet goed zijn nu en dus verder zoeken en toen stuite ik op een wel heel kleverig membraan , deze is dus echt verteerd,
Links een membraam uit een donorcarb, rechts de verteerde ranzige meuk en toen ging er dus een belletje rinkelen in de kop.............het zou toch niet.............jawel niet veel later werd duidelijk dat van de linkercarb de gasbuis en naald compleet verkleefd waren door dit goedje, ook zat die zooi tot in de gaatjes alwaar je de carbs synchroon zet.............troep blijft het,
Het lijkt wel verse kit die rommel en viel tegen om te verwijderen, aceton bracht de oplossing,
Hey weer een missertje onder de luchtschroeven.............hier mist dus een veertje en wederom dankbaar gebruik gemaakt van de donor
Carbs weer compleet in elkaar en na 6 uur draaide de motor een stuk beter maar een proefrit maakt nog veel meer duidelijk natuurlijk, belast of onbelast scheelt een wereld. Op naar de remklauwen want deze sleepte aardig over de schijven, blokjes zaten vast en een goede schoonmaak beurt mag niet ontbreken.........ook hier tref je dan weer vreemde dingen aan
Alles goed schoonmaken en netjes met keramisch vet weer terug zetten, dit schuift weer prima!
Behoorlijk wat pitting in de remzuigers dus met een pluk staalwol alles goed schoon en glad maken, met een redelijke hoeveelheid bremsenfet weer terug en de nieuwe keerringen moeten de remolie binnenhouden, heerlijk om eerst met perslucht de remzuigers er uit te moeten persen en ze later met 2 vingers weer monteren
Ontluchtingsnippels hadden dichte gaatjes van de roest, alles opschonen en met vet weer terug monteren,
Nieuwe stofhoesjes en goede gebruikte circlips en de remklauw is weer gereviseerd............dit is de oplossing voor een goed werkende remklauw
Alles in het vet en met 2 vingers schuif je de remklauwen weer heen en weer, ze lossen netjes en dus geen gesleep of rood aanlopende remschijven meer voorlopig
Stalen remleidingen erop , homemade geleiders aan de voorspattert geplaatst en als geheel niet onaardig dacht ik zo, ook heb ik een remverdeler nog kunnen plaatsen onderaan de onderste balhoofdplaat, deze motor had origineel maar 1 remschijf dus hier en daar is er wel wat veranderd.
We hebben 2 rempotjes, 1 heeft een aardige tik gekregen, was lek en zo krom als een hoepel en pompte niks meer weg.............oud ijzer dus, de andere had een afgebroken boutje voor de remlichtschakelaar, pompte zeer weinig en lekte onder de vloeistofpot.............met wat kunst/vlieg en frubelwerk weer wat verzameld en gepoogd weer 1 werkende rempot te maken
Ik heb afgelopen week aardig wat geboord in de onderdelen van deze motor, veel rotgedraaide bouten en ook hier weer een afgebroken bout van de remlichtschakelaar, gelijk ook gevonden waarom het remlicht niet werkte want de schakelaar zat met lijm vastgeplakt, afrgebroken boutje beetje bij beetje uitgeboord en dat valt echt tegen in gietaluminium, maar we hebben gewonnen, alles is opnieuw getapt en zodra er een werkende schakelaar is kan deze zo gemonteerd worden
En dan tijd voor een proefritje nadat de remolie zijn weg had gevonden naar de remklauwen, zaakje ontlucht en het werkt weer, een flinke regenbui om half 9 vanavond deed de proefrit nog uitstellen
Evengoed is er wel gereden............de motor was nog warm van het proefdraaien en starte gelijk, pakte goed op en ik was er zo mee weg, na een paar kilometer even gecontroleerd op lekkage maar niks kunnen vinden, de tempertuurmeter was weer verbonden met een werkende sensor en deze gaf ook een goede waarde aan, uiteraard gelijk even een plaatje buitenshuis gemaakt,
Terwijl het donker werd nog even wat vers sap in de tank gegoten en daarna weer een stukje rijden
En natuurlijk eens kijken wat deze CX500 in huis heeft, onder het motto we zijn niet bang even de hoogste versnelling opgezocht en de CX de sporen gegeven op de 3 mijl.............hier de 1e mijl
En doorstomen naar de 2e mijl, in de linkerhand de fotocamera en het stuur alleen recht vast maar daar moet je ook mee gazzzzzz geven
Op naar het rechte stuk na de chicane en gelijk de 3e mijl aantikken, de wereld flitst aan je voorbij....................op een oude CX met 1 hand aan het stuur
Enjawel na 3,8 mijl lopen we de teller uit en rammen we onder het viaduct door richting Kats, tijd om de camera weer op te bergen en de proefrit als geslaagd de boeken in te gooien..............hier is die nog niet op de max toeren maar het is weer gelukt.............hij loopt de teller uit
De proefrit is geslaagd, wel knettert er nog het een en ander in de dempers maar valse lucht trekken sluit ik uit, ik vermoed nog wat gedoe met de vonken maar dat komt wel als de motor weer afgekoeld is. remmen kan beter vindt ik, de remhendel moet te ver worden ingetrokken om voldoende remkracht te krijgen dus ook een aandachtspunt en zo zijn er nog een paar kleine puntjes waaronder de banden, de weg was goed nat en de banden oud en helaas zitten er nog wat schaamranden aan.............kleintje krijgt hem pas mee als de schaamranden weg zijn...................morgen dus