* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Beginners vraag over motorrijden  (gelezen 6283 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Estingo

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 256
  • Geslacht: Man
  • Crashtestdummie
Beginners vraag over motorrijden
« Gepost op: 18 maart 2011, 20:46:31 »
Hallo mensen,

Tja omdat ik afgelopen Oktober mijn rijbewijs heb gehaald (en na 5 dagen was gevallen, waardoor ik pas in begin februari ervaring met motorrijden aan het opdoen ben)  "driftig" kilometers aan het maken ben, Zit nu al op 4000 km in net geen twee maanden.

Na ja al met al blijf ik het leuk vinden, wat volgens mij ook de bedoeling is en heb ik steeds meer door hoe je fatsoenlijk door de bocht "kijkt".. Natuurlijk ben ik geen Rossi of een natuurtalent, ik pak het meestal redelijk snel op (motorrijbewijs binnen twee maanden gehaald 12 lesjes niet gezakt en geen brommer ervaring, wel ervaring op de racefiets maar goed)

Vandaag heb ik kennis mogen maken met een regenrit van 2,5 uur, tja dan vond ik het iets minder, maar ik stapte toch met een glimlach van de motor af. Tja stiekum had ik het echt koud en de pest er in maar ja ik zou het zo weer doen..

Goed dat was de inleiding nu de vragen:

Wat gebruiken jullie voor de regendruppels?
Ik doe op dit moment afwasmiddel met wc-papier en op smeren, dan met schoon wc-papier d'r in wrijven tot dat je geen strepen meer ziet, mijn gedachte gand is dat afwasmiddel hydrofoob is waardoor de druppels er makkelijker vanaf glijden. Glassex werkte bij mij niet, en op sommige sites wordt het afgeraden i.v.m dof worden van het vizier.. Doekjes wat je bij de halforts kunt kopen om op je autoruit te wrijven mag niet op kunststof.. en de rest heb ik niet geprobeerd. Iemand hier dus ervaring mee?
(Ow ja ik rij overigens wel in de regen met mijn yzf omdat ik de motor gewoon gekocht heb om hem te gebruiken dus liever geen opmerkingen van dat is zonde om in de regen te rijden.)

Volgende vraag:
Bij een afrit toevallig van Rosendaal naar Bergen op zoom reed ik dus in de regen maar in de (flauwe) bocht reed ik tamelijk rustig i.v.m de regen gleed mijn voorwiel weg. Ik had mijn stuur goed vast (logisch) maar ik schrok me het apenzuur. Ik reed namelijk over van die sporen in de weg die je ook voor een stoplicht hebt.

Mijn vraag hoe kun je hier nu het best op anticiperen?
Toevallig ging het goed maar ik kan me goed indenken dat het mis had kunnen gaan, want ik gleed aardig ver weg. De vorige keer toen ik viel gleed mijn achterwiel over slik weg waardoor die geen grip meer kreeg en maar bleef glijden( aardig groot plakaat). Is dit puur geluk als je overeind blijft (situatie 1 van de sporen in de weg), rij ik te hard in de bocht? of kijken jullie de bocht beter door waardoor jullie al lang die sporen zien liggen zelf inde regen?

In ieder geval bedankt voor de reacties,

Levon

eliminator

  • Gast
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2011, 21:08:50 »
Hoi Levon,
Nu ben ik nog geen ervaren rijder; heb mijn rijbewijs ook nog maar een dikke twee jaar, maar er is bij mij flink op gehamert dat je de witte strepen ten alle tijde, en zeker met nat wegdek moet mijden als de pest! Ze zijn idd spiegelglad en voor je het weet lig je! Dat geldt ook voor slik, losse steentjes, gaten in de weg, putdeksels etc..
Vooruit kijken is het devies en je snelheid aanpassen bij regen/gladheid, zeker in de bochten. En...waar je naar kijkt ga je naar toe, dus wegkijken als er iets op je weg komt wat gevaarlijk zou kunnen zijn.
Nu wordt je zeker in het begin nog wel eens verrast en zie dat als een leermoment. Je bent er nu goed vanaf gekomen, blijf opletten maar wees er bewust van dat deze dingen kunnen gebeuren. Uit schrikreactie handel je soms juist verkeerd..bijv dat wegkijken is zoiets; je bent juist geneigd uit schrik naar iets te gaan kijken. Niet doen! Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken, heb er eens een goed artikel over gelezen; als ik het tegenkom zal ik het je sturen!

Wb regen op je vizier; heb daar zelf ook geen goede oplossing voor. Idd, afwasmiddel kan helpen. en er zijn allerlei middeltjes voor op de markt. Ik wrijf de regen van tijd tot tijd gewoon even weg en laat de wind ook zijn werk doen. Door de luchtstroom worden druppels ook weggeblazen. Veel doorgewinterde rijders zullen je hier meer tips voor kunnen geven!


eliminator

  • Gast
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2011, 21:20:29 »
Neus anders ook nog eens even rond bij "de oprijlaan-verkeer"Zitten ook een aantal van deze discussies bij!

Offline Estingo

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 256
  • Geslacht: Man
  • Crashtestdummie
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2011, 21:22:59 »
Bedankt voor je reactie Eliminator.

Ja op de motorlessen heb ik veel geleerd wat je ook in het eerste deel aangeeft. Putdeksel en witte strepen vermijd ik ook zoveel mogelijk en dat slik glad is weet ik jammer genoeg al.....

Wat ik wel uit je verhaal op maak is dat het waarschijnlijk aan de snelheid ligt. Ik nam de binnen bocht en had denk ik dan langzamer in de buiten bocht achter de auto's aan moeten tuffen. Alhoewel je dan wel veel opspattent water hebt van de auto die voor je rijdt. Het kijken of juist weg kijken en of schikken is bij mij niet aan de orde denk ik (lastig praten omdat ik die situaties niet zo vaak mee maak) maar goed ik stel het wel op prijs dat je met do's en don'ts komt.

Wat betreft de regen op mijn vizier, is bij mij de windstroom onder de 100 km/u te laag om de druppels weg te blazen. Af en toe keek ik naar link of naar rechts om de druppels de wegstroomdrang te bevorderen maar goed boven de 100 km/u heb ik er geen last van.

Zal de "oprijlaan-verkeer" checken thx

Offline CBRenee

  • Streetfighter's Rule !
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 681
  • Geslacht: Man
  • !!!!!! Hoppa !!!!!!
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2011, 21:25:12 »
Kan weinig aan de eerste post van Lianne toevoegen, over die druppels op je scherm, daar heb oa rainex voor, dat werkt goed, zelf hou ik regelmatig m'n hoofd telkens iets schuin, dan links en weer dan rechts. Overigens ben ik een mooi weer rijder, het geen ook weer te maken heeft met al dat gepolijste en onbehandelde aluminium op m'n Fighter, maar afentoe wordt je dan toch wel eens overvallen door een bui.:)
Honda CB1100RR StreetFighter,  Oldskool Suzuki GSXR 884 BBK Fighter,  Goldwing GL1500 Aspencade

eliminator

  • Gast
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2011, 21:34:11 »
Citaat
Het kijken of juist weg kijken en of schikken is bij mij niet aan de orde denk ik (lastig praten omdat ik die situaties niet zo vaak mee maak) maar goed ik stel het wel op prijs dat je met do's en don'ts komt

Je kijkgedrag is juist een van de belangrijkste dingen van het motorrijden!!
Je "kijkt"een bocht door om de juiste lijn te kunnen volgen bijvoorbeeld en je kijkt weg van iets om te vermijden dat je er tegenop botst.
Ga maar eens een weekendje Eiffel of Ardennen doen, dan merk je het vanzelf!

Zo heb ik een aanrijding kunnen voorkomen door juist weg te kijken van de persoon; ik kwam in de berm terecht en daar liep net een vrouw met haar hondje. Gewoon stom een bochtje verkeerd ingeschat en er lag veel grint, dus niet teveel sturen, dan kom je dus vanzelf in de berm..
Door van de vrouw weg te kijken reed ik net niet tegen haar aan, ik ben er van overtuigd dat het anders een frontale botsing zou zijn geweest. Het was echt centimeterwerk! Hoe meer je rijdt in verschillende omgevingen, hoe vaker je situaties tegen kunt komen waarin deze tips erg handig kunnen zijn!

Offline Estingo

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 256
  • Geslacht: Man
  • Crashtestdummie
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2011, 21:37:32 »
Ben opzoek naar rainex ;)  :054: thx

http://www.carclean.nl/product/Rain-X/Rain-X_200ml_219-RAIN-X_100670.aspx

Euhm nog even een vraag daar over, er wordt afgeraden het niet op kunststof-oppervlakken te doen? Kan dit toch geen kwaad, kan het maar beter nog een keer vragen i..p.v gebruiken en dan een nieuw vizier moeten kopen. Of is er ook rainex speciaal voor je vizier?

Offline Estingo

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 256
  • Geslacht: Man
  • Crashtestdummie
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2011, 21:41:52 »
Nog een keer bedankt voor de tip, en ik heb de ervaring van bergwegen nog niet, maar ik reageerde eigenlijk op deze zin:

Citaat
Uit schrikreactie handel je soms juist verkeerd..bijv dat wegkijken is zoiets; je bent juist geneigd uit schrik naar iets te gaan kijken. Niet doen!

Daar had ik niet veel last van, maar het is moeilijk te over oordelen omdat je niet super vaak in die situatie verkeerd.

desalniettemin kan ik van elke tip leren hoor begrijp me niet verkeerd, oefen stiekum nog steeds met de motor op parkeer terrein (noodstop, uitwijken en wat achtjes)

Offline CBRenee

  • Streetfighter's Rule !
  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 681
  • Geslacht: Man
  • !!!!!! Hoppa !!!!!!
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2011, 21:50:56 »
Ben opzoek naar rainex ;)  :054: thx

http://www.carclean.nl/product/Rain-X/Rain-X_200ml_219-RAIN-X_100670.aspx

Euhm nog even een vraag daar over, er wordt afgeraden het niet op kunststof-oppervlakken te doen? Kan dit toch geen kwaad, kan het maar beter nog een keer vragen i..p.v gebruiken en dan een nieuw vizier moeten kopen. Of is er ook rainex speciaal voor je vizier?
Moet eerlijk zeggen dat het jaren geleden is dat  ik het gebruikte, heb er toen geen problemen mee gehad, maar weet niet hoe het met het spul van nu is.
Honda CB1100RR StreetFighter,  Oldskool Suzuki GSXR 884 BBK Fighter,  Goldwing GL1500 Aspencade

Offline Estingo

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 256
  • Geslacht: Man
  • Crashtestdummie
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2011, 22:08:23 »
Oke, ik wacht nog even een reactie van:

Citaat
Veel doorgewinterde rijders zullen je hier meer tips voor kunnen geven!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2011, 22:29:16 »
Ik wet niet of ik een doorgewinterde motorrijder ben maar ik heb een klein beetje ervaring opgedaan afgelopen 23 jaar en ik rij in de winter elke dag zoiezo woon-werk verkeer ook bij vorst en sneeuw dus een beetje doorgewinterd misschien wel.

Voor het vizier gebruik ik afwisselend RainX voor se snelle tussendoor beurten van de helm en bij een grote poestbeurt zet ik heel de helm in de harde was, zodra je in de regen rijdt dan is een keer links-rechts kijken voldoende om de druppels weg te laten waaien, evengoed vindt ik druppels op het vizier niet erg, beslagen vizier wel maar dan is een pin-lock nog altijd het beste middel.

Wat rijden in de regen betreft, tsja dat is net iets anders en je moet altijd overal rekening mee houden en de zwarte strepen probeer ik ook wel te mijden maar dit meer vanwege de brikken met niet al te beste veerring, evengoed gaat het gas net iets verder open zodra het achterwiel een stapje opzij doet zodat je de motor meer door de bocht ,,trekt'. Ik durf wel te zeggen dat ik een echte regenrijden ben, vindt het totaal niet erg en zelfs met regen kun je zo hard remmen dat je achterwiel omhoog komt, uiteraard moet je wel weten waar je mee bezig bent en een goede feedback krijgen van je motor en goed aanleggen die remhendel.

Kijken in de bochten, dat is voor mij bij regen niet echt anders dan met volle zon..........ver vooruit kijken is mijn motto en dan zie je snel de zooi op de wegen, ook valt er best goed uit te wijken in een bocht wanneer je iets niet vertrouwt. Zie je bijvoorbeeld een spanband liggen op je ideale lijn dan kun je met gas geven of juist remmen in een bocht goed corrigeren............ik heb wel eens een dagdeel opleiding gehad van Vicky Gray, je moest dan bijvoorbeeld in een rechterbocht een noodstop maken en dan alleen je linkervoet op de grond plaatsen bij stilstand..........daar heb ik veel van geleerd en dus zijn alle opleidingen een goed iets.

Kilometers maken in allerlei weersomstandigheden blijft ook goed om te doen  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2372
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2011, 00:04:07 »
Ik weet niet of ik een doorgewinterde motorrijder ben ....

 :037:
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2011, 01:19:35 »
Zo snel al eens grip verloren achter én voor? Je zou eens een kritische blik kunnen werpen op de techniek. Hoe is de staat van de banden bijvoorbeeld? En hoe doet de vering en demping het, beweegt de boel soepel? Speling of aanlopende remmen zouden ook roet in het eten kunnen gooien.

Te hard is de juiste conclusie want je hebt proef ondervindelijk al geconstateerd dat de boel ging glijden. Maar dat vind ik toch vrij apart voor iemand die nog niet zoveel ervaring heeft, meestal komt dat later pas. Dus, bekijk de techniek eens zou ik zeggen :054:

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2011, 03:01:27 »
En vergeet niet dat zowel op de vluchtstrook, maar ook in de buitenbocht (wat je oppert in je eerste post) veel rotzooi ligt.

Tevens maken toiletpapier en keuken rollen krassen op  auto motor brillen en dus ook vizieren. Katoenendoek (theedoek) is al stukken beter.

Druppel aan de buitenzijde boeien me niet veel, beetje links en rechts kijken met regelmaat. Over beslaan zijn al andere topics.

Verder... Het gebeurd niet zo snel als met de auto, maar ook motors kunnen last hebben van aquaplaning. Vermijd dus de spoorvorming bij voorkeur.

Naast alle bovenstaande tips, kan loki wel eens gelijk hebben, je banden weet je inmiddels, maar check ook eens je vering.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2011, 09:26:49 »
Ik wet niet of ik een doorgewinterde motorrijder ben maar ik heb een klein beetje ervaring opgedaan afgelopen 23 jaar en ik rij in de winter elke dag zoiezo woon-werk verkeer ook bij vorst en sneeuw dus een beetje doorgewinterd misschien wel.

met -17 @ Elefanten?!?! Dan ben je wel doorgewinterd!


Kwam je volgens mij gisteren nog tegen rond een uur of 7 op de deltaweg...
Straight to your face with the truth!

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2011, 20:12:17 »
Ik rij vrij regelmatig/dagelijks zo'n 35k per jaar. Belangrijk is om voorruit te kijken, hierdoor kan je spoorvorming, vuil en witte strepen/vlakken optijd ontwijken. Dit zijn altijd de risico plaatsen op het wegdek. Kom je op zo'n plaats probeer dan het gas neutraal te houden dus niet remmen en geen gas geven en eventueel je hand klaar aan de koppeling om te kunnen ontkoppelen en zo de aandrijving te onderbreken als je wiel "uitbreekt".
Rain-X kan je bij motoport halen, voor mij is het het beste middel tegen regen. Het waait er zo af. Wel regelmatig herhalen maar is afhangkelijk hoeveel je rijd. :054:
Zoekende naar..

Offline Estingo

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 256
  • Geslacht: Man
  • Crashtestdummie
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2011, 21:35:56 »
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Moet er nog wel een kleien kant tekening bij geven dat het eigenlijk niet de sporen zijn waar ik dus een beetje over uitgleed maar de lussen in het wegdek waren...

Die dingen heb je ook voor stoplichten ik dacht dat het sporen heten maar het zijn dus lussen.

Voor de rest ga ik zeker het rainnex gebruiken en uiteraard veel rijden en probeer me dan ook niks van het weer aan te trekken ;)

Offline Estingo

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 256
  • Geslacht: Man
  • Crashtestdummie
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2011, 21:41:20 »
@ Loki & Sledge HaMMeR

De vering controleren lijkt me een goed plan, ben alleen niet echt zo technisch hoe of wat die perfect af te stellen, d'r zit dan wel ohlins op en alles is instelbaar voor en achter maar goed.. De banden zijn brigdstone bt15, die niet super veel regen afvoer hebben dus daar zou het inderdaad ook aan kunnen liggen..

Binnenkort ga ik iig al de banden vervangen, dus zou dat ook nog kunnen schelen en voor de vering zou ik naar een (des)kundig iemand moeten gaan.


Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2011, 22:59:01 »
@ Loki & Sledge HaMMeR

De vering controleren lijkt me een goed plan, ben alleen niet echt zo technisch hoe of wat die perfect af te stellen, d'r zit dan wel ohlins op en alles is instelbaar voor en achter maar goed.. De banden zijn brigdstone bt15, die niet super veel regen afvoer hebben dus daar zou het inderdaad ook aan kunnen liggen..

Binnenkort ga ik iig al de banden vervangen, dus zou dat ook nog kunnen schelen en voor de vering zou ik naar een (des)kundig iemand moeten gaan.

BT015 is een prima band hoor, oke het zijn wat sportievere banden maar voeren voldoende water af. Volgens mij had Trip ze ook onder z'n gixxer liggen en die reed er toch ook heel wat km's mee voordat ie z'n swift had  :X
Straight to your face with the truth!

OVERKILL

  • Gast
Re: Beginners vraag over motorrijden
« Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2011, 23:41:41 »
@ Loki & Sledge HaMMeR

De vering controleren lijkt me een goed plan, ben alleen niet echt zo technisch hoe of wat die perfect af te stellen, d'r zit dan wel ohlins op en alles is instelbaar voor en achter maar goed.. De banden zijn brigdstone bt15, die niet super veel regen afvoer hebben dus daar zou het inderdaad ook aan kunnen liggen..

Binnenkort ga ik iig al de banden vervangen, dus zou dat ook nog kunnen schelen en voor de vering zou ik naar een (des)kundig iemand moeten gaan.

je komt uit vliss zo te zien doe is een bezoekje aan abcomotors....... :071:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
32 Reacties
8784 Gelezen
Laatste bericht 28 mei 2009, 16:03:17
door Muutje
12 Reacties
3997 Gelezen
Laatste bericht 23 november 2010, 22:44:41
door Big Twin
18 Reacties
3919 Gelezen
Laatste bericht 15 april 2011, 22:42:46
door Twin-Power
14 Reacties
3814 Gelezen
Laatste bericht 13 mei 2017, 07:13:20
door Dick
0 Reacties
1589 Gelezen
Laatste bericht 08 februari 2015, 17:48:53
door Big Twin