* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Sabel's brommers door de jaren heen...  (gelezen 6109 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Sabel's brommers door de jaren heen...
« Gepost op: 06 maart 2013, 14:14:15 »
Hoewel ik alweer eventjes lid ben hier was ik toen al van plan een topic te maken met de motoren die ik gehad heb. Ondertussen is dat een bescheiden rijtje en misschien leuk om eens te zien. Van de oudjes heb ik geen digitale foto's dus een paar zijn er (zoveel mogelijk op de mijne lijkend) van internet.

Op mijn 19e (dus een eeuwigheid geleden  :X ) haalde ik mijn rijbewijs en meteen mijn eerste motor gekocht. Budget was natuurlijk zeer beperkt, maar ik wilde persé een 4-cilinder (tsja, het kan verkeren he  :018: ). Dus bij wat fietsen wezen kijken in de buurt (internet ??) o.a. een heerlijke Rothmans VFR400R (vind ik nog steeds een fantastisch machientje) en nog wat dingen geloof ik, maar uiteindelijk een Kawasaki GPX600R gekocht. Was meer dan rap zat voor me. Beetje rauw blok zoals bekend en een waardeloze aan/uit choke, maar goed. Het was ook absoluut niet de makkelijkste motor qua weggedrag, maar dat zal ook wel aan mijn rijkunsten gelegen hebben. Maar nooit iets gebeurd ofzo en heerlijk op gereden een jaar of 2.
Internetfoto:


Ik had wel zin in wat anders en het blok ging wat ratelen dus een prachtig excuus om de kawa in te ruilen  :007:  De meeste 600's zaten toen al op 100pk zo ook mijn volgende aankoop: de Suzuki RF600R. Velen vinden m vreselijk lelijk, maar ik heb m altijd mooi gevonden en daar gaat het om. Bovendien een heerlijke fiets. Stuurde vele malen beter dan de Kawa. Op de RF heb is 8 a 9 jaar met heel veel plezier gereden en bovendien: absoluut probleemloos! Paar keer olie ververst en dat was het ongeveer. Echt onverwoestbaar!
Mijn RF:


Intussen had het toenmalige vrouwtje ook haar A-rijbewijs gehaald, dus groen licht voor een 2e motor  :039:  We kochten een lichte opknapper wat nog een leuk ding bleek ook: een Kawa GPZ500S. Dat inlijn-2-cilindertje gromde nog lekker ook met een laser uitlaat eronder. Weggedrag en vooral remgedrag was minder. Maar wel plezier van gehad.
Internet foto:


Na de GPZ kwam er voor de vrouw een GSX600F. De GPZ was toch wel veel trager en hiermee kon ze nog wel aardig meekomen. Compleet ander blok dan de watergekoelde RF, maar het olie/lucht-gekoelde Suzuki blok is natuurlijk ook bewezen oer-degelijk. Reed wel okee, maar ook niet echt meer dan dat vind ik. Waar de RF heerlijk door de bochten ging, was het op de GSXF toch veel harder werken.
Internet foto. De mijne had rode wielen.


Uiteindelijk afscheid genomen van vrouw en haar GSX en ik was met de RF600 ook wel toe aan wat zwaarders. Wat me bezield heeft weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet  :042: maar ik kocht een Yamaha...  :093:  Ja, sorry voor de fans van dit merk maar ik heb er helemaal niks mee. Sterker nog....
Maar goed, een knalgele YZF750R gekocht, puur omdat hij erg goedkoop was met alle slijtage onderdelen gloednieuw. I know, hij was gruwelijk lelijk...  :048:
Het enige positieve wat ik er eigenlijk nog over weet is dat hij stiekum wel strak stuurde hoor. Hij was met z'n deltabox frame veel stijver dan mijn RF en ook iets jonger. Dus ik heb er eigenlijk best lekker op gereden. Maar vooral veel olie ingegooid. Allemachtig, wat zuipen die krengen olie! Een 2-takt is er echt niks bij.
Houd u vast want hier komt de foto... :

Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2013, 15:16:12 »
Volgens mij heb ik maar net een jaar op de YZF gereden en opeens was ik er helemaal klaar mee. Vooral ook met het 4-cilinder gehuil. Ik wist precies wat ik wilde. Eigenlijk iedereen reed op japanse vierpitters (waar helemaal niks mis mee is), maar één vriend had een Ducati. Een 748. Dàt was wat ik ook wilde!
De grotere (916, 996) waren gewoon nog veel te duur voor me, dus binnen mijn budget de mooiste 748s opgezocht. En trots dat ik was! En strak dat dat rijdt! En een geluid zeg! Pffff! Heerlijk, dat had ik jaren eerder moeten hebben! (als het geld er was geweest)  :048:
Hier mijn eerste Duc:


Maar ik geef ook direct toe: het zijn niet de allerbeste motoren die er zijn en zeker de 748 niet. Ik ben ervan overtuigd dat als een Ducati gewoon normaal/goed onderhouden wordt dat hij echt net zo betrouwbaar kan zijn dan de gemiddelde japanner, maar dat was bij mijn 748 duidelijk niet het geval. Op een mooie zomeravond ging het mis: opeens ging het olielampje aan. Direct het contact uit gezet, maar het was al te laat: big end lagers eruit...  Drie anderen die ik ken hebben precies hetzelfde gehad; allemaal met een 748.
Ik was er dus meteen uit dat er een 916 blok onder moest komen. Deze zijn 1-op-1 uitwisselbaar (alleen andere eprom erin) en bovendien veel duurzamer. Daarbij ook nog veel meer power dus dat is mooi meegenomen!
Een 916 blok gekocht en nog een tijd heerlijk mee geknalt. Af en toe toch een akkefietje. Niks ernstigs allemaal kleinigheidjes, maar na een tijdje was ik het toch beu. Alles opgelost en de motor verkocht. Het was gewoon een pech ding ofzo.
Dus er moest een waardige vervanger komen. Nog even kwam een RSV mille in mijn gedachten, maar daar had ik nog veel meer ellende van gehoord en gezien dus was er maar één kandidaat die zich hopelijk kon meten met mijn Duc en bovendien niet een 90graden v-twin is ook: een Honda VTR SP-1.

Eerst keer starten was vreemd: geen rammelende koppeling. De v-twin loopt toch anders, maar heel goed. De VTR was een erg mooie en goede motor. Wel wat storingen gehad met het motorlampje. Geen idee meer hoe dat precies zat. Maar een bruut en vet ding en erg veel plezier aan beleefd.
Mijn SP1:


Toch is hij maar een jaar gebleven. Een aantal dingen gingen me tegen staan. Ten eerst was hij enorm (voor mijn gevoel) groot en log. De Duc was ontzetten licht en rank. Het zadel van de VTR was ook veeeeeel te groot voor mijn. Ik schoof alle kanten op. Maar daarnaast miste ik toch het ongecultiveerde en compromisloze van de Ducati. Ik vond de VTR toch te 'netjes' en over het hele toerengebied was het te vlak. Er zat net te weinig spectakel in. Nou ja, gelul natuurlijk; ik miste gewoon de Duc. Een goede en gave motor, maar na een jaar ingeruild op mijn huidige 996 die ik inmiddels een jaar of 4 heb.


Met de 996 heb ik in al die tijd maar één dingetje gehad: een benzineslang in de tank losgeschoten. Het bleek geen originele slangklem meer dus, maar niet goed aangedraaid door iemand. De motor treft eigenlijk geen blaam.

Ik vond het toch wel leuk om een tweede brommer erbij te hebben en dan een oudje om eens wat aan te klussen (de 996 hoeft immers niks aan te gebeuren  :+ )  Ik liep tegen een oude Honda VF750S aan voor bijna niks. Hoewel hij voor mijn smaak al veel teveel 'gechopt' is toch gedaan. Het oldtimertje koste eigenlijk niks en het vrouwtje kon eens achterop. Er zat alleen iets in die motor wat ik nooit heb op kunnen lossen. Koud starten ging wel, maar als hij eensmaal gelopen had starte hij niet meer. Niet aanslaan dus; startmotor draaide goed. Best veel gedaan (startmotor uit elkaar, carbs etc), maar het probleem bleef. Toen maar opgeruimd.
Zag er op zich nog prima uit hoor:


Een oldtimertje was toch wel leuk en de Honda V4 heb ik ook altijd wel een zwak voor, dus ik kon het sportievere  broertje kopen: de VF750F. Perfect ding en een lekker geluid door de twee lasers. Door de generatiekloof tussen de 996 en de VF kon je toch wel heel goed merken dat de VF een oudje was. Hij was, zeker met duo, erg beweeglijk. En met z'n tweeën niet echt vooruit te branden. Alleen rijden was echt wel leuk! En hij zag er goed uit.
De VF750F:


Maar eigenlijk wilde ik gewoon een 2e Duc erbij  :034: :048: Opknapproject geen bezwaar, mits er wel wat van te maken is binnen het redelijke. En zo liep ik dus tegen de 900ss op die in erbarmelijke staat was. Maar ik durfde het wel aan. Maanden aan gewerkt en inmiddels twee jaar probleemloos opgereden. Nooit meer de puntjes op de i's gezet, dus dat ben ik nu aan het doen.
Het hele opknapproject zal ik ook nog wel posten. Misschien gewoon hieronder of anders in een nieuw topic.
Dus als laatste, de '94 900 SuperSport:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2013, 17:31:42 »
Mooi verhaal! En op een mooie zomeravond een big end eruit knallen komt mij bekend voor

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2013, 19:21:46 »
En zo ben je, voor je er erg in hebt, een oude rot in het vak  :071:
Mooi verhaal Rudi  :021:

Offline Hans 89

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 785
  • Geslacht: Man
  • TDM 850 3VD
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2013, 19:23:53 »
Ik ben geen liefhebber van "plastic raketten", maar die Yamaha vind ik toch wel gaaf om te zien.
There are only 2 men I trust; one is me and the other is not you.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2013, 20:15:10 »
Mooi verhaal en op een of andere manier blijven die Italiaanse motoren interessant.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Rider-64

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2013, 21:25:27 »
Heerlijk om te lezen! :054:
Zoekende naar..

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2013, 20:27:01 »
Misschien nog leuk om wat te schrijven over het redden van de 900 SuperSport. Twee-en-een-half jaar geleden kocht ik m zo:




slik....

Oja, en het blok lag deels uit elkaar wat er was een cilinderkopbout van de liggende cilinder afgebroken. Bekend euvel in die tijd. Het blok trof ik dus zo aan:



Ook slik....  Best een gokje dus alles bij elkaar...

Voor het stuur was niks meer en na het zadel was op was prutswerk na ook totaal niks...
Maar hij was eigenlijk heerlijk goedkoop met 2 gloednieuwe Pilot Powers, compleet nieuwe kettingset en compeet nieuwe remmen (schijven en blokken) voor en achter.  Tsja, ik durfde de gok wel aan.  8)

Eerst aan het blok begonnen. Hier heb ik eigenijk geen foto's van. Het stuk afgebroken kopbout zat bijna een cm onder het cartervlak. Uitboren kun je vergeten. Geprobeerd door meerdere mensen; heeft geen enkele zin. Het enige slijpsel dat je ziet is van het boorje.
Tijd voor een andere aanpak. Een vakman met een prachtige lasinstallatie heeft er toen een torentje opgebakken (geen enkele beschadiging aan het carter!) en op het torentje een moertje gelast. Toen kregen we hem eruit.

8 nieuwe kopbouten besteld en gemonteerd. Cilinders en koppen heb ik zwartgespoten en afgebakken. Dat is nog steeds in nieuwstaat. Toen het blok opgebouwd en in het frame gehangen. Ik MOEST dat blok horen draaien! Ik wilde gewoon weten wat het deed voordat ik verder ging.
De hoognodige bedrading aangesloten, starten zonder ontsteking om de oliedruk te controleren....ontsteking erbij...machientje liep in één keer!
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2013, 20:52:10 »
Dus verder gegaan met het ombouwen van het frame. Ik was vrij om ervan te maken wat ik wilde, want de hele achterkant moest opnieuw opgebouwd worden.
Ik weet niet wat deze hobbyist van pan was, maar weg moest dit:



De standaard kont van de Ducati wilde ik niet. De kont van zijn opvolger (900 IE) vond ik wat moderner ogen en bovendien veel minder sprong in het zadel van bestuurder naar passagier.  Ik zocht een lekker breed en laag zadel. Ik liep tegen een complete kont van een Bandit 600 aan die (imo) ongeveer hetzelfde oogt als die van de 900 IE, dus daar is heel de achterkant op maat voor gemaakt.

Passen, meten, slijpen en hechten...



Dit moest het ongeveer worden:



Uiteindelijk alle bevestigingpunten op z'n plaats gekregen en gehecht. Daarna het frame weggebracht om het af te laten lassen.

Na eerste opbouw kon ik hierop proefrijden:



 :+   :103:


Meteen bleek dat de carburatie niet helemaal in orde was. Alleen op de choke reed hij echt goed en hij gaf enorme klappen (met bijbehorende steekvlammen) uit de uitlaten. Ik heb de carbs helemaal gedemonteerd en gereinigd. Het euvel bleek in de vlotterhoogteafsteling te zitten. Heel precies afgesteld, gemonteerd, de rest ook afgesteld en sindsdien enkel plezier van gehad!

Ik was eigenlijk van plan om het frame rood te maken en de rest (mat)zwart. Maar tot op heden heb ik het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen om de tank met originele lak met schuurpapier te lijf te gaan...

Dus frame rood en de rest zwart. Zo heb ik 2 jaar gereden. De voorkant ook opgebouwd met verzamelde onderdelen. Een cockpitje gemaakt en een koplamp erop. De bedrading wegwerken was echt een uitdaging, omdat er normaal een kuip zit die één en ander aan het zicht onttrekt. En ik zit toch met de standaard kabelboom die op bepaalde plaatsen vaste onderdelen heeft. Maar dat is ook erg goed gelukt.
Na heel veel werk was hij rijklaar! En zo stond hij erbij:

Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2013, 13:49:00 »
Goed bezig :P
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Thervain

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2013, 15:07:35 »
Wacht even. Dus je hebt nu een Sucati? Of een Ducuki? Of...  :X
Vakwerk heur, dat wel!  :036:
- Peter

"Speak your mind! You can always apologize later..."

Offline 4tm

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #11 Gepost op: 02 april 2013, 17:28:40 »
Oftewel bijna een Bitza. :+
Xbr500 1986 - Xbr500 1988  - Versys 1000 2015

If you want to be happy for a day - Drink !
If you want to be happy for a year - Marry !
If you want to be happy for a lifetime - Ride a motorcycle !

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2013, 18:54:20 »
Knap knutselwerk hoor  :054:

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2013, 20:13:04 »
Mooi werk  :039:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2013, 19:38:47 »
Nou, ééntje dan nog gezamelijk  :048:

Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Arnemuiden-RS

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1079
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2013, 19:46:32 »
Leuk duo

Offline 4tm

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2013, 21:21:52 »
Doe mij toch maar de linkse  :052:
Nr 27 is legendarisch.
Ik heb er een grote poster van samen met nr 69.
De kleurstelling is een heel eind hetzelfde.
Voorzien van Shell stickers en er staat geen Alfa Romeo op.
Ik zal hem eens hier plaatsen.
Op google bestaat mijn poster niet.
Heb ik verkregen in Indianapolis. :+
Xbr500 1986 - Xbr500 1988  - Versys 1000 2015

If you want to be happy for a day - Drink !
If you want to be happy for a year - Marry !
If you want to be happy for a lifetime - Ride a motorcycle !

Offline 4tm

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #17 Gepost op: 07 april 2013, 10:53:19 »
Sabel op kop met meneer Hayden in zijn kielzog  :+


Xbr500 1986 - Xbr500 1988  - Versys 1000 2015

If you want to be happy for a day - Drink !
If you want to be happy for a year - Marry !
If you want to be happy for a lifetime - Ride a motorcycle !

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #18 Gepost op: 07 april 2013, 11:40:25 »
Mooi 4tm! Prachtig! Leuk ook dat je m op Indianapolis hebt gescoord.  :054:  Daar kom ik ook vast nog wel eens. Daytona wel al gehad  :048:

Vind het echt jammer dat nr. 27 er niet meer bij is (evenals smaakmaker 58 trouwens).
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Sabel's brommers door de jaren heen...
« Reactie #19 Gepost op: 13 april 2013, 21:14:45 »
Beetje mosterd na demaaltijd maar ik vond opeens toch nog een directory met meer foto's van de verbouwing van de 900ss tweeeneenhalfjaargeleden.

Zo kwam-ie dus de schuur in rollen...


Het afgebroken stukje kopbout eruit. Een vakman heeft er een torentje opgebouwd en daar een zeskant moet op  gelast:


De oude en de nieuwe kopbouten. De linker zijn dus de nieuwe:


Nieuwe kopbouten gemonteerd:


Cilinders en koppen stonden intussen in een keurig nieuw verfje te wachten:


En opbouwen:


Close-up. Het blok is erg goed gebleken en heeft nooit meer één verkeerde klap gegeven.
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
0 Reacties
1968 Gelezen
Laatste bericht 03 mei 2011, 21:40:38
door Border
70 Reacties
11767 Gelezen
Laatste bericht 31 december 2011, 00:49:15
door 4tm
3 Reacties
2832 Gelezen
Laatste bericht 28 november 2012, 22:11:53
door Dick
67 Reacties
9649 Gelezen
Laatste bericht 14 maart 2016, 19:32:50
door Sabel