Volgens mij heb ik maar net een jaar op de YZF gereden en opeens was ik er helemaal klaar mee. Vooral ook met het 4-cilinder gehuil. Ik wist precies wat ik wilde. Eigenlijk iedereen reed op japanse vierpitters (waar helemaal niks mis mee is), maar één vriend had een Ducati. Een 748. Dàt was wat ik ook wilde!
De grotere (916, 996) waren gewoon nog veel te duur voor me, dus binnen mijn budget de mooiste 748s opgezocht. En trots dat ik was! En strak dat dat rijdt! En een geluid zeg! Pffff! Heerlijk, dat had ik jaren eerder moeten hebben! (als het geld er was geweest)
Hier mijn eerste Duc:
Maar ik geef ook direct toe: het zijn niet de allerbeste motoren die er zijn en zeker de 748 niet. Ik ben ervan overtuigd dat als een Ducati gewoon normaal/goed onderhouden wordt dat hij echt net zo betrouwbaar kan zijn dan de gemiddelde japanner, maar dat was bij mijn 748 duidelijk niet het geval. Op een mooie zomeravond ging het mis: opeens ging het olielampje aan. Direct het contact uit gezet, maar het was al te laat: big end lagers eruit... Drie anderen die ik ken hebben precies hetzelfde gehad; allemaal met een 748.
Ik was er dus meteen uit dat er een 916 blok onder moest komen. Deze zijn 1-op-1 uitwisselbaar (alleen andere eprom erin) en bovendien veel duurzamer. Daarbij ook nog veel meer power dus dat is mooi meegenomen!
Een 916 blok gekocht en nog een tijd heerlijk mee geknalt. Af en toe toch een akkefietje. Niks ernstigs allemaal kleinigheidjes, maar na een tijdje was ik het toch beu. Alles opgelost en de motor verkocht. Het was gewoon een pech ding ofzo.
Dus er moest een waardige vervanger komen. Nog even kwam een RSV mille in mijn gedachten, maar daar had ik nog veel meer ellende van gehoord en gezien dus was er maar één kandidaat die zich hopelijk kon meten met mijn Duc en bovendien niet een 90graden v-twin is ook: een Honda VTR SP-1.
Eerst keer starten was vreemd: geen rammelende koppeling. De v-twin loopt toch anders, maar heel goed. De VTR was een erg mooie en goede motor. Wel wat storingen gehad met het motorlampje. Geen idee meer hoe dat precies zat. Maar een bruut en vet ding en erg veel plezier aan beleefd.
Mijn SP1:
Toch is hij maar een jaar gebleven. Een aantal dingen gingen me tegen staan. Ten eerst was hij enorm (voor mijn gevoel) groot en log. De Duc was ontzetten licht en rank. Het zadel van de VTR was ook veeeeeel te groot voor mijn. Ik schoof alle kanten op. Maar daarnaast miste ik toch het ongecultiveerde en compromisloze van de Ducati. Ik vond de VTR toch te 'netjes' en over het hele toerengebied was het te vlak. Er zat net te weinig spectakel in. Nou ja, gelul natuurlijk; ik miste gewoon de Duc. Een goede en gave motor, maar na een jaar ingeruild op mijn huidige 996 die ik inmiddels een jaar of 4 heb.
Met de 996 heb ik in al die tijd maar één dingetje gehad: een benzineslang in de tank losgeschoten. Het bleek geen originele slangklem meer dus, maar niet goed aangedraaid door iemand. De motor treft eigenlijk geen blaam.
Ik vond het toch wel leuk om een tweede brommer erbij te hebben en dan een oudje om eens wat aan te klussen (de 996 hoeft immers niks aan te gebeuren
) Ik liep tegen een oude Honda VF750S aan voor bijna niks. Hoewel hij voor mijn smaak al veel teveel 'gechopt' is toch gedaan. Het oldtimertje koste eigenlijk niks en het vrouwtje kon eens achterop. Er zat alleen iets in die motor wat ik nooit heb op kunnen lossen. Koud starten ging wel, maar als hij eensmaal gelopen had starte hij niet meer. Niet aanslaan dus; startmotor draaide goed. Best veel gedaan (startmotor uit elkaar, carbs etc), maar het probleem bleef. Toen maar opgeruimd.
Zag er op zich nog prima uit hoor:
Een oldtimertje was toch wel leuk en de Honda V4 heb ik ook altijd wel een zwak voor, dus ik kon het sportievere broertje kopen: de VF750F. Perfect ding en een lekker geluid door de twee lasers. Door de generatiekloof tussen de 996 en de VF kon je toch wel heel goed merken dat de VF een oudje was. Hij was, zeker met duo, erg beweeglijk. En met z'n tweeën niet echt vooruit te branden. Alleen rijden was echt wel leuk! En hij zag er goed uit.
De VF750F:
Maar eigenlijk wilde ik gewoon een 2e Duc erbij
Opknapproject geen bezwaar, mits er wel wat van te maken is binnen het redelijke. En zo liep ik dus tegen de 900ss op die in erbarmelijke staat was. Maar ik durfde het wel aan. Maanden aan gewerkt en inmiddels twee jaar probleemloos opgereden. Nooit meer de puntjes op de i's gezet, dus dat ben ik nu aan het doen.
Het hele opknapproject zal ik ook nog wel posten. Misschien gewoon hieronder of anders in een nieuw topic.
Dus als laatste, de '94 900 SuperSport: