Auteur Topic: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws  (gelezen 1641 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Gepost op: 02 mei 2017, 09:17:21 »
Nou, de kijker is geweest en heeft zichzelf gepromoveerd tot koper. Dat betekent dat de Tiger het veld gaat ruimen. Maar ook, dat de jacht weer is geopend naar iets nieuws. Dus  wordt de belangrijke vraag: "Wat komt er nu?"

Ik heb weer een heel lijstje van dingen die elkaar vaak uitsluiten. Dat ligt ook aan mijn gebruik en het gebruik dat ik er van zou willen maken. Ik gebruik mijn motor zowel voor woon-werk naar de Randstad als voor werk trips naar Duitsland en Frankrijk, als voor lokale slingerdijkjes etc. Ik zou wel eens wat meer offroad willen gaan (leren) doen, maar heel veel gelegenheid is daar hier niet voor. Het meeste offroad dat je hier -legaal- kunt vinden zijn dijkjes met grind. Daar kun je eigenlijk met alles overheen. Een dedicated offroad is weer niet handig voor de lange ritten. 600km enkele reis Duitsland in is niet leuk op een XR600 of iets dergelijks. (Ja, ik weet dat het kan, maar leuk is anders.) Tegelijkertijd mag het ook wel wat lichter dan de Tiger en hoeft het minder pure power te hebben. Als ik een uurtje of twee 140 aan kan houden met twee koffers/tassen, dan ben ik aan power wel tevreden. Ik ben toch een 'luie rijder' en schakel vrij snel door. Doortrekken naar rood doe ik bijna niet. Aan de andere kant kunnen mijn billen wel wat meer comfort waarderen dan het zadel van de Tiger.

Dus daar is de spagaat. Ik kan natuurlijk op zoek naar een 1150GS, het brede zadel en het houden bij de grinddijkjes hier. Maar ik kan ook voor een toermotor gaan met een lichte offroad ernaast... In de wetenschap dat ik toch niet heel vaak het Brabantse zand op ga zoeken, want dat is gewoon minimaal anderhalf uur extra rijden. Het wordt er nog niet makkelijker op...

Voor comfort:
- Rechte zit met redelijk rechte kniehoek (dat was een tegenvaller op de Tiger)
- Comfortabel zadel
- Redelijke windbescherming (ik hoef niet helemaal uit de wind, maar de Tiger had minder dan de Transalp en dat is toch minder)
- Mogelijkheid voor baggage (ik heb nog H&B koffers, dus de mogelijkheid van een rek is genoeg)
- Genoeg power voor comfortabel 2 uur 140km/u
(- Liever geen ketting smeren)

Voor de fun:
- Minder gewicht of een fijnere gooi/smijt verdeling
- Beetje felheid (ik vond de Transalp eigenlijk nèt wat missen)

Suggesties?

Offline Motormuis

  • KTM 1090 R adventure
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3166
  • Geslacht: Man
  • Last Login:09 augustus 2018, 16:54:53
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2017, 09:39:25 »
Liever geen ketting. Ff snel denken de gs en de yamaha tenere.? Zoveel meer allroad ken ik niet met cardan.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2017, 10:08:58 »
Het is wel 'liever', niet 'ik wil absoluut geen ketting'. Mijn laatste allroads hadden allemaal geen middenbok en dan is het gewoon verdraaides irritant dat je om 22:00 thuis komt na 2 uur in regen en wind rijden en dat je dan eerst een bok onder de motor moet zetten en moet smeren. Mijn eigenbouw smeerders werken daar ook wel voor, maar cardan is misschien wel eens erg comfortabel om te rijden.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4512
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 21:02:13
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2017, 11:44:51 »
Truimph heeft toch ook een all road met cardan

lichter dan de Truimph en 140 continu door kunnen rijden.
liefst met topkoffer en zijkoffers ook nog een hele hoge ruit.
ben benieuwd of er zoiets is.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2017, 12:21:57 »
:) Ik ook Dick. Ik ben bang van niet, dus ergens moet ik water bij de wijn doen. Dan ligt het er nu vooral aan, aan welke kant ik dat water erbij wil doen.
Die hoge ruit hoeft niet trouwens. Ik hoef niet volledig uit de wind te zitten. Ik heb eens een K1100LT gereden en die begon aan mijn helm te trekken aan de achterkant boven de 110, omdat de ruit zo groot was dat zelfs de vrachtwagens achter mij nog uit de wind zaten. ;)

Offline RLooise

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 123
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 15:52:24
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2017, 12:24:33 »
Misschien is een 800 GS iets. Biedt niet super veel windbescherming maar wel een rechte comfortabele zit. En het schijnt offroad ook behoorlijk goed te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2017, 12:28:41 »
Ik vind de 800GS wel leuk, maar die zit wel weer boven mijn budget. Ik zou max rond de 3K uit willen komen. Tsja, je hebt wensen, of je hebt ze niet. :P

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4512
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 21:02:13
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2017, 17:13:10 »
Staat nog een rt 1100 bij de knalpot voor€ 2250,-
Heb er ook nog een , maar die kost wel wat meer :103:
als je de ruit hoog zet en niet letterlijk rechtopzit, maar een beetje voorover heb je er ook geen last meer van. :034:

Wendbaarheid kan wel met de juiste banden en een goede bandenspanning.
Soepel schakelen kan met de juiste olie in de bak
pendellen heb er geen last van na de spanner van de linker cilinder te vervangen voor een verbeterde versie van de 1200
ben je gelijk van rammeltjes bij stationair af.
kleppen juist stellen en een paar keer controleren geeft een goed resultaat.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2017, 21:45:42 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.


Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2017, 20:15:17 »
Hahahahaha :)

Maar ik zoek toch wel iets met een iets hogere zit.

(En nee, niet echt een XS850 Scrambler. :D )

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1397
  • Geslacht: Man
  • Last Login:07 juni 2018, 09:16:54
    • Guzzioot
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2017, 21:54:44 »
tsja budgetfiets kom je toch alleen op een japanees uit eigenlijk.
Echt genieten op de langere afstanden gaat boven budget.

Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2017, 23:12:12 »
Denk je? Er staat een hoop te koop rond de 3K. Dat moet het probleem niet zijn. Japans is wel lekker voor betrouwbaarheid, maar ik vind een V-Strom of een Varadero bijvoorbeeld eigenlijk niet mooi om te zien. Een Afrika Twin of Super Tenere 750 zijn allebei even zwaar als de Tiger en hebben minder power. Daarbij maken die zadels dan weer niets uit voor comfort.

Eerder probeerde ik al eens de R1100RT, maar hoewel die prima reed, vond ik hem behoorlijk 'zwaar' in dagelijks gebruik. De K100LT en K1100LT vond ik ook vrij log aanvoelen. De R1100GS die ik reed was hetzelfde verhaal. Hij voelde gewoon zwaar ten opzichte van de motoren die ik heb/had. Andere meer toermachines heb ik nog niet gereden. (En de K's en RT zijn ook alweer twee jaar geleden.)

Ik zag gisteren een F650GS Dakar staan bij Morini. Dat is misschien wel wat. En een 1150 zou ik ook wel eens willen proberen, al zit die bovenaan mijn budget...

Offline Motormuis

  • KTM 1090 R adventure
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3166
  • Geslacht: Man
  • Last Login:09 augustus 2018, 16:54:53
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2017, 23:31:02 »
De f650. Is zo'n klein rotan blokje. Die liggen ook onder de aprilia  pegasus. Als ik het goed type.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2017, 23:38:22 »
Die eencilinders zijn inderdaad Rotax blokjes. Rotan is wat anders. ;) Net als in de Pegasus, maar ik heb wel begrepen dat ze prettiger rijden dan de Pegasus. Wat in ieder geval een goed idee is, want daar heb ik er ooit een van gereden (die halverwege de straat stilviel) en dat was geen goede kennismaking.

Offline Motormuis

  • KTM 1090 R adventure
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3166
  • Geslacht: Man
  • Last Login:09 augustus 2018, 16:54:53
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2017, 10:22:07 »
Sorry die bedoelde ik ook. GSM en spellingcontrole....vooral qua windbescherming. En snelweg kilometers. Zou ik geen 650 nemen. Maar uitgebreid proberen kan geen kwaad.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat weer gaan vlammen..

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4512
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 21:02:13
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #15 Gepost op: 04 mei 2017, 12:03:11 »
Als je de 1100 van bmw nou al te zwaar vind.
de 1150 is niet anders zelfde gewicht 1 versnelling(overdrive) meer
en een andere koplanp die er leuker uitziet?

Een 1 cilinder en dan 140 op de nelweg continu, iets als blok afjakkeren.
mer cardan en niet veel mogen wegen, dar wordt nog moeilijk.

ben benieuwd waar het op uit gaat komen...

Of een wel en niet lijst maken , die je afstreept.
En zie wat er dan voor soort en type motor uitkomt  :103:
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2017, 21:22:35 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4512
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 21:02:13
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #16 Gepost op: 04 mei 2017, 12:07:30 »
Die eencilinders zijn inderdaad Rotax blokjes. Rotan is wat anders. ;) Net als in de Pegasus, maar ik heb wel begrepen dat ze prettiger rijden dan de Pegasus. Wat in ieder geval een goed idee is, want daar heb ik er ooit een van gereden (die halverwege de straat stilviel) en dat was geen goede kennismaking.
bmw heeft een eigen ontwerk cilinderkop op de 650 met 4 kleppen
aprillia heeft de zelfde kop als de xt van yamaha
maar een andere nokkenastiming
frame bmw en aprillia in de eerste jaren van de zelfde italiaanse fabriek
waar ook andere merken voor europa op worden gebouwd.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2378
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 18:04:03
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #17 Gepost op: 04 mei 2017, 22:34:09 »
Als je de 1100 van bmw nou al te zwaar vind.
de 1150 is niet anders
Er lopen een paar dingen door elkaar hier. Ik vond de 1100RT zwaar aanvoelen om te rijden op lage snelheid. Wat log, zeg maar. De 1100 GS die ik reed, vond ik haast agricultureel. Alles voelde zwaar en onhandig aan.

Licht is een wens. Aan de andere kant wil ik ook stabiliteit en comfort, dus ergens zal ik een concessie moeten doen.

Vandaag op pad geweest:

Eerst een rondje op een F650 GS  Dakar bij Morini. Het voelde aardig, maar te smal, ik zat te ver naar voren en het geheel was erg gevoelig voor wegdek en wind. Op de snelweg vond ik het behoorlijk vermoeiend om 130 vast te houden. Dus helaas, dit is het niet.


Door naar de Knalpot, want zij hebben een fantastische 1150 staan. Alsof hij zo uit de showroom kwam. Mooi ding. Vol verwachting opgestapt. Heerlijk gereden, maar allemaal nèt niet. Nèt niet gretig genoeg bij het optrekken, nèt wat te zwaar in gevoel, nèt wat te log schakelen. Dat werk. Het was het bijna, maar toch net niet.

Bij terugkomst had ik mijn spullen al in mijn auto teruggelegd, toen Jack over een 1200 begon. Buiten mijn budget, dus hield ik het af. Maar hij drong aan met een 1200 die net binnen was. Flink gebruikt en ongepoetst, maar hij vond dat ik hem toch echt moest rijden, anders zou ik nooit weten of ik BMW nou gedag moest zeggen, of dat de 1200 misschien wat voor mij zou zijn. Na wat aandringen van zijn kant, waren de banden opgepompt en een groene plaat geplaatst.


Man, wat een ding. Ja, 2005. Ja, een berg kilometers. Ja, beschadigingen her en der. Maar starten, lopen en het ging als een trein. Zo veel smeuïger. Goed gebalanceerd, stabiel lekker aan het gas. Ik had niet heel veel tijd nodig voor een grote glimlach op mijn gezich. Ik reed in 2012 voor het laatst (en het eerst) op een 1200GS. Toen vond ik het al een top ding, dat bleek vandaag nog eens.

Nou is het enige probleem dat die 1200 niet in mijn budget past.

Back to square one. 

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4512
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 21:02:13
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2017, 08:23:46 »
Duidelijk de 1200 is een stuk lichter
andere opbouw veel verder door ontwikkeld.

Dus gewoon doorsparen voor de 1200 gs
Marktplaats afspeuren.
Of toch een 1100 of 1150 voor de tussenperiode.
Tot de 1200 betaalbaarder is?

[member=472]Twin-Power[/member] 
Heeft een 1200 gs gehad , maar rijd nu op een tripel Truimph.
Scheelt iets van 50 kilo gewicht.
zover ik begreep bij de krukeltoer.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2017, 08:36:58 door Dick »
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 883
  • Geslacht: Man
  • Last Login:27 juli 2018, 09:26:04
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2017, 11:06:32 »
Toch duidelijk? Dit is de motor die je wilt.
Dus spaar wat door; geef wat meer uit. Dat ben je binnen een week vergeten. Anders koop je weer iets wat niet helemaal naar je zin is.

Je hebt wel een compleet andere smaak dan ik over wat mooi is zeg....jemig... Maar daar gaat het nu niet om en gelukkig maar dat smaken verschillen ;-)
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/