* Kies jouw thema

Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws  (gelezen 9186 keer)

Offline Ghulst

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Daar gaan we weer - op zoek naar iets nieuws
« Reactie #60 Gepost op: 27 juni 2019, 22:53:56 »
Even een oud topic oprakelen. Misschien wel leuk om het verloop op die manier wat bij te houden. ;)

Dus, de BMW is in april vertrokken naar een vriend. Ik vond de 1150GS een heerlijke motor, maar het gewicht begon me tegen te staan. Vooral omdat ik hem achteruit schuin de garage in moet lopen, waar hij dan achterin overdwars staat. Die 256kg voel je dan wel behoorlijk aan het einde van elke rit.

Natuurlijk redeneer ik dan, dat een lichtere motor vast beter gaat zijn. Met de opmerking in mijn eerste setje criteria dat de motor ook offroad zou moeten kunnen, liep ik tegen een stilstaande DR aan. Daar heb ik wat werk aan gehad, maar toen liep hij ook leuk. Ik heb er een paar honderd kilometer opgezet in twee maanden, maar het was hem niet. Leuk als een hooligan motor (ik geloof niet dat ik ook zo veel te hard heb gereden op dijkjes en in de stad), maar voor langere einden eigenlijk niet lekker. Ik zat er gewoon niet lekker op en niet op een manier die ik handig aan kon pakken. Daarnaast kwam ik ook nog een zielige Ducati 600 SS tegen die al heel lang in een schuur stond. Een Supersport is niet echt mijn soort motor, maar hij is wel mooi, dus opgehaald en ik neem hem nu rustig onder handen.

Alles bij elkaar, betekent dit wel, dat ik weer terug ben in het proces van het zoeken naar een motor. Om heel eerlijk te zijn, ben ik wel gevallen voor de nieuwe Yamaha Ténéré 700, maar die is gewoon boven budget. Helaas. En voorlopig lijkt hij nog niet bij MotoPort te staan. Ik heb wel mijn criteria wat aangepast. Dat komt ook, omdat ik eigenlijk toch vrijwel nooit echt offroad rij. Dan hoef ik daar niet speciaal een motor voor te hebben. Wat blijft dan over?

- redelijk rechte zit (kniehoek en rug-hoek)
- Goed meekomen op de weg (vanaf 70pk of zo - De GS en de Tiger hadden rond de 85 en dat was meer dan prima)
- Liefst onder de 200kg voor makkelijk in de garage parkeren (56 minder dan de GS scheelt echt een berg)
- Liefst een 6-bak (iets rustiger lopen)
- Liefst weer injectie (geen gedoe met choke en zo)

En ik wil misschien ook wel weer eens wat ‘out of the box’ gaan denken en rijden. Mijn eerste motor was een XJ600. Toen ik mijn eerste Transalp kocht was dat een heerlijk gevoel. Daarna ben ik (naast een kort uitstapje met een naked erbij) in de allroads blijven hangen. Maar er is zoveel meer dat aan deze eisen voldoet, denk ik. Dus wordt het tijd voor proefritjes, bezoekjes en meer proefritjes.

We gaan het zien. ;)

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #61 Gepost op: 28 juni 2019, 22:35:54 »
Het werd vandaag ineens een heel ander motor-dagje dan gepland. Ik moest voor mijn werk in Rotterdam zijn en ik had een Ducati Multistrada in Oud-Beijerland te koop zien staan, dus had ik bedacht dat ik daar maar eens een rondje op moest gaan rijden.

Wat een apparaat. De 1100cc twin moet je op toeren houden, maar dan is hij wel snel. Aan de andere kant is het eigenlijk meer een soort racer op hoge poten. Niet echt ideaal voor mijn gebruik waarbij ik eigenlijk meestal laag in de toeren lange stukken rijd...

Na mijn besprekingen stond er een lekkere file, dus besloot ik even in Rotterdam Noord op bezoek te gaan bij Motoport. En daar stond:

De nieuwe Moto Guzzi V85TT. Leuk ding om te zien. Het lijkt een beetje een meer moderne versie van de 1150GS die ik had. En ik kreeg hem mee om een uurtje op te rijden, omdat ze dicht gingen om te eten. Dat kon ik natuurlijk niet laten schieten. Leuk ding om te rijden. Wel wat beter in de lage toeren en hij rijdt echt heel makkelijk. Leuk digitaal dashboard en allerlei interessante extra's. Ik had nog nooit met cruise control gereden. Op de Guzzi zit het standaard, dus dat moest ik wel proberen. Op zich wel lekker, maar ik denk niet dat ik het heel veel zou gebruiken. Op een of andere manier was het niet het volledige pakket waar ik naar op zoek ben. Maar een leuk ding om te rijden.

Nog een leuk gesprek gehad bij het terugbrengen van de Guzzi en het gesprek kwam ook op de nieuwe Zero SR/F die er ook stond. Voor ik het wist stond de Zero buiten en had ik de sleutels in mijn handen. Overigens heb ik voor beide motoren eigenlijk zelf niet om een proefrit gevraagd, die werd me gewoon aangeboden.

Eerlijk? Wat een ongelofelijk gaaf ding. Acceleratie zoals je dat nog nooit meegemaakt hebt. Moeiteloos trek je eigenlijk die motor onder je vandaan. Als je 100 rijdt en het boel open trekt en je aan het einde van een auto van 4 meter gewoon op 150 zit. Ongelofelijk. Die sport modus doet zijn naam in ieder geval eer aan.

Nadeel? De zitpositie. Een flinke kniehoek en flink naar voren. Daar kan ik eigenlijk niet veel mee als ik een rit van 3-4 uur moet gaan maken. Maar als ze deze nu in een meer allroad versie zouden hebben... ;)

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #62 Gepost op: 29 juni 2019, 16:33:53 »
Gewoon weer een bmw nemen  :+   r1200..
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #63 Gepost op: 29 juni 2019, 20:45:34 »
In het kader van 'out of the box denken' en getriggerd door een Facebook advertentie, heb ik vandaag eens heel wat anders gereden. Jawel, een Harley Davidson. Ach, je probeert wat. :)

Grappig om te zien, maar niet om op te zitten. Knieën naast je oren en rijden maar. (Sorry echte H-D fans.) Hij reed wel leuk over de dijkjes, maar 130 op de snelweg was wel echt het punt waarop het voor mij ophield. Dat ga je geen twee uur doen. ;)

Gewoon weer een bmw nemen  :+   r1200..
Nou ja, de gedachte aan een R1200GS is al wel langsgekomen hoor. Maar dan zit ik wel weer met het gewicht. Ik zet de motor overdwars in de garage achter en auto. Om hem daar in te krijgen moet ik wel achteruit een hellinkje op lopen en hem een flinke hoek laten maken. Met 256kg (de 1150GS) was dat soms best een toer. Vandaar dat wat lichter ook wel lekker zou zijn.

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #64 Gepost op: 29 juni 2019, 22:54:42 »
De 1200 is een stuk lichter.
Heb een ander oud zmvc,r een r 1200 gs met hutkoffers alu al zien veranderen naar een trumph.
Die is een stuk lichter.......kost wat meer....rekening ook gelijk wat lichter.

Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #65 Gepost op: 30 juni 2019, 00:03:21 »
Hoe bedoel je, Dick? Hij had een 1200GS en nu een Tiger? Een 800 zeker? Vind ik ook wel een leuke machine en voor het geld van een nette tweedehands 1200 kun je ook een Tiger 800 kopen. ;)

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #66 Gepost op: 30 juni 2019, 09:43:35 »
Hoe bedoel je, Dick? Hij had een 1200GS en nu een Tiger? Een 800 zeker? Vind ik ook wel een leuke machine en voor het geld van een nette tweedehands 1200 kun je ook een Tiger 800 kopen. ;)
Of het een 800 was weet ik niet.
Kan ook een zwaardere zijn....weet niet wat er leverbaar is.

Wel de opmerking van Jan tijdens een toertocht.
Deze is ongeveer een 50 tot 60 kilo lichter dan een 1200 gs
Dus wendbaarheid was voor hem ook belangrijk.
Hij kocht hem wel nieuw.

T,is wat je er in wil investeren.
Vind de 1100 ook niet verkeerd rijden.
En goed wendhaar.
Allen boven de 120 is de windbescherming ivm mijn lengte en de hoogte van de ruit niet voldoende.
Kortom gewoon niet lang hard rijden,of de auto nemen.

T,is dat mijn rug en een linkerhand de boel beperken.
Ligt niet aan de motor.
Eigen ervaring hoe lichter een motor hoe meer hij boven de 120 een dweil is.
Heeft met natuurkunde te maken.

Kan hier gewoon normaal de garage in en uit rijden.
Je ruimte anders indelen kan ook veel uitmaken.

Veel proefrijden,let op bandenspanningen en staat van de motor kan erg veel uitmaken.
Je kan een motor er veel mee veranderen,persoonlijk aanpassen.

Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #67 Gepost op: 30 juni 2019, 18:25:01 »
Ik gok dat het dan een Tiger 800 is. De Tiger Explorer 1200 weegt ongeveer hetzelfde als de 1150GS. Overigens is de 1200GS wel weer een kilo of 30 lichter, dus die gaat misschien wel makkelijker. Geen idee.

Nieuw kopen is leuk, maar meteen ook wel een stuk prijziger. De Tiger 800 zit dan ook rond de 15.000 volgens mij. Dan zit je ook meteen in een hoek waarvoor je wel echt heel veel verschillende motoren kunt kopen. ;)

Ik vond de 1150 een duidelijk betere wegligging hebben dan de 1100. Bij de GS dan. De 1200 doet daar wel weer een stapje bovenop. In mijn ervaring dan. Zelf vind ik de GS prettiger dan de RT.

in de wind rijden, vind ik meestal geen probleem. De XJ550 was een echte naked, daar vond ik het bij 140+ wel vervelend worden. Eigenlijk had ik daar een fly screen op willen zetten om de ergste wervelingen te breken, maar meer niet. De Transalp had een raampje dat de wind net van mijn schouders af hield. Daar was ik eigenlijk wel tevreden mee. Op de Tiger en de 1150GS heb ik dat nooit voor elkaar gekregen. Wat dat betreft vond ik zowel de Guzzi als de Zero wel erg leuk afgelopen vrijdag. Eigenlijk zat mijn helm in de vrije lucht, zonder dat ik alle druk op mijn lijf had.
Dat wordt nog even zoeken.

Minder stabiel als hij lichter wordt weet ik niet zo. Dat gaat -in mijn ervaring- niet een op een zo op. Maar ik heb nog niet veel echt zware motoren gereden. Ooit wel een hele dikke H-D gereden, die ook 350kg woog of zo. Ongelofelijk, maar om te zeggen dat die stabieler was dan mijn GS. ;)

Citaat
Kan hier gewoon normaal de garage in en uit rijden.
Je ruimte anders indelen kan ook veel uitmaken.

Tsja, ik heb twee garages waarin twee motoren, een project auto, acht fietsen, een vriezer, wat barbecues, een kast met motorkleding, een paar kasten klusspullen, speelgoed etc. En 4 meter werkbank met wastafel. Dat valt niet veel optimaler meer in te delen zonder dat je nergens meer bij kunt. ;)

Veel proefrijden ben ik wel van plan. Ik ben alleen bang voor mijn verwachting voor waar het op uit zal komen. Ben ik dan inmiddels toch door BMW verpest en moet ik aan een 1200GS (voor 2013 dan, denk ik, want daarna worden ze wel heel breed)? Of zouden er nog alternatieven zijn?

Offline RLooise

• Beginnend ZMVCer
  • **
« Reactie #68 Gepost op: 30 juni 2019, 19:39:24 »
Ook uit de BMW stal, maar een stukje lichter en handelbaarder dan de 1200 GS, de F800GS. Ik ben er zelf nog steeds zeer tevreden over en heb er net 5500 km op gereden met een reis naar Oekraïne. Het model wordt een beetje ondergesneeuwd door zijn grote broer, maar is wel een goed alternatief.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #69 Gepost op: 30 juni 2019, 21:15:48 »
Ja, Thierry Witteveen heeft er daar ook een van staan. Die wil ik zeker ook eens gaan bekijken deze week. Dat zou best een leuke middenweg kunnen zijn. Maar jij bent er dus tevreden over? Wat voor motoren reed jij hiervoor en waar vind je de 800GS dan duidelijk beter in?

Offline RLooise

• Beginnend ZMVCer
  • **
« Reactie #70 Gepost op: 01 juli 2019, 16:35:25 »
Ik heb geen hele uitgebreide motorhistorie, maar hiervoor reed ik een BMW K75RT. Op zich een goede motor, maar voor mijn lengte (1,90 meter) wat aan de lage kant. Hierdoor kreeg ik op langere afstanden last van mijn knieën vanwege de te scherpe kniehoek. Doordat de 800 GS een stuk hoger is levert dit voor mij een veel prettiger zithouding op. Voor ik deze kocht heb ik nog even een Suzuki V-strom 1000 overwogen maar daar hadden mijn voeten ruzie met de zijkoffers, dus dat viel af.

Vanwege de staande paralleltwin is de 800 GS een vrij smalle motor, waardoor je niet al te wijdbeens hoeft te zitten en het ook prima mogelijk is om staand te rijden als je toch een stukje off-road of slechte weg mee wilt pakken. Het vrij brede stuur kun je mooi als hefboom gebruiken om hem in de bocht te leggen en maakt ook het lopend manoeuvreren vrij eenvoudig.

Ik zou je zeker aanraden om eens een proefritje te maken, dat is tenslotte de beste manier om erachter te komen of het wat voor je is.

Offline Aladin

• Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
    • Guzzioot
« Reactie #71 Gepost op: 02 juli 2019, 23:05:09 »
Van die V85TT hoor je er meer over de ruit en is inmiddels een grote variatie in hoogtes voor leverbaar.
Lijkt me wel lastig kiezen trouwens zonder testen. een verstelbare zou beter zijn.
Zelf prefereer ik gewoon een stuurkuipje en helm in de wind zodat vizier mooi droog blaast.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #72 Gepost op: 02 juli 2019, 23:09:59 »
Die V85TT is een leuk ding, maar ik vond hem niet heel veel toevoegen ten opzichte van bijvoorbeeld een 1100 of 1150GS. Nou ja, misschien de cruise control en het TFT display. Maar om daar nou zo veel meer geld voor uit te geven. ;)

Overigens vandaag nog bijna een 1150GS gekocht, maar toch laten staan omdat er geen ABS op zat. Voor een motor waarop ik ook aardig wat woon-werk in slecht weer ga doen, vind ik dat toch wel prettig.

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #73 Gepost op: 03 juli 2019, 12:19:13 »
De jonge motoren Tholen in det gaten houden
Daar staan regelmatig 1200 uotvoeringen op met reydelijk wat kilometers.
Maar zeker voor nette prijzen.
1200 is wat minder in gewicht  dan de 1150.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #74 Gepost op: 03 juli 2019, 12:53:43 »
Ja, ik zou wel eens een 1200 willen voelen ook voor het inparkeren waar ik de 1150 ook net te zwaar vind. ;)

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #75 Gepost op: 03 juli 2019, 19:41:46 »
Ja, ik zou wel eens een 1200 willen voelen ook voor het inparkeren waar ik de 1150 ook net te zwaar vind. ;)
Je kan ook een k 1200 nemen ,daar zit een achteruit op........mag ook wel weegt een kilo of wat meer.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #76 Gepost op: 03 juli 2019, 23:28:37 »
LOL, ik heb ooit eens een K1100LT geprobeerd. Dat is echt niets voor mij. ;)

Al is die achteruit wel handig.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #77 Gepost op: 12 juli 2019, 23:25:28 »
Ik heb een bod gedaan op iets anders. Terug naar de Engelse stal. Maar goed, ik moet even afwachten of het doorgaat. Als er voor dinsdagochtend geen beter bod gedaan wordt, kan ik hem woensdag ophalen.

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #78 Gepost op: 13 juli 2019, 21:45:53 »
Ben benieuwd wat het wordt.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

• Administrator