* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Avontuur op een cilinder...  (gelezen 4550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Avontuur op een cilinder...
« Gepost op: 28 februari 2019, 21:49:42 »
Jawel, ik ga een nieuw avontuur aan. Als het goed is, ga ik morgen wat nieuws ophalen. Hij heeft al een paar maanden stilgestaan, maar vanavond een filmpje gekregen dat hij loopt.

Nu alleen een aanhanger zoeken om hem morgen op te halen, want op een oude accu krijg ik hem niet hier heen gereden.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2019, 08:41:20 »
Benieuwd wat voor je gekocht heb.
Een aanhanger heb ik ook niet.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2019, 22:35:35 »
Een verschrikkelijk slechte foto, maar het is een foto.

Hij staat thuis:


Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2019, 09:40:26 »
Mooi knutsel project.
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2019, 15:38:12 »
zag het te laat staan, maar voor een volgende keer, ik heb een motoraanhanger staan, gratis te gebruiken voor leden van dit forum,
met oprijplaat, inrijklem en goede spanbanden




Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2019, 17:56:11 »
Mooi knutsel project.

Zeker Dick. Daar kan ik nog wel wat mee. Eerst nog een stukje tooling proberen te maken om de vorkpoot uit elkaar te halen...

zag het te laat staan, maar voor een volgende keer, ik heb een motoraanhanger staan, gratis te gebruiken voor leden van dit forum,
met oprijplaat, inrijklem en goede spanbanden
Goed om te weten Erik!

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2019, 21:10:22 »
gaaf ding dikke 800cc 1 pitter. motorfreak heeft er ook ooit 1 gehad. loopt ie???
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2019, 10:01:26 »
gaaf ding dikke 800cc 1 pitter. motorfreak heeft er ook ooit 1 gehad. loopt ie???

Hij loopt fantastisch! Nou ja, als hij start dan. Daar moet ik er wel eerst een nieuwe accu voor inzetten, maar met een starterpack werkt hij prima. Het grootste punt zijn de lekkende voorvorkkeerringen en de accu. Als die er in zitten, gaat hij de weg weer op. Daarna zie ik even wat de volgende stap wordt.

Offline Mielko

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 463
  • Geslacht: Man
  • slijperij Tommetje--boorderij@zeelandnet.nl
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2019, 03:01:02 »
gaaf ding!
Rookworst zonder R is ook worst

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2019, 10:27:09 »
Ok, dan toch maar eens een eerste lijstje plannen:

Voorvork
- Volledig schoonmaken
- Keerringen vervangen
- Progressieve veren plaatsen

Achtervering
- Achtervering aanpassen

Uiterlijk
- Nieuwe spiegels
- Nieuwe knipperlichten
- Andere handkappen
- Kappen netjes maken
- Alu oxidatie wegwerken (nog tips?)
- Aluminium carterbescherming maken (Wil iemand helpen?)
- Kiezen of de nieuwe Marten kuip er op gaat en het meer een rally look wordt

Onderhoud
- Nieuwe remblokken voor
- Carbs schoonmaken
- Mogelijk hoofdremcilinder Bandit plaatsen
- Motor olie en filters wisselen
- Brandstoffilter wisselen

Tuning (stap 4)
- Andere luchtfilterbox maken voor cross filter op de twee carbs
- Nieuw uitlaatspruitstuk om vrijer te ademen
- Enkelvoudig systeem voor de uitlaat met maar 1 (lichte) demper
- Andere nokkenas van HRT
- Afstelsessie bij Ruud Fredriks
- (Rally toren voor montage elektrisch roadbook?)

Dat is ook wel een beetje de volgorde.

Als iemand me wil helpen met het maken van wat aluminium delen, dan zou dat super zijn. Het lijkt me leuk om zoiets zelf te maken, maar hoewel ik in het verleden wel eens wat met hardsolderen heb gedaan, heb ik nog nooit aluminium gebogen en gelast. Lijkt me een gave uitdaging. Voor de carterbescherming moet dat natuurlijk wat dikker zijn dan voor het luchtfilterhuis.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2019, 13:41:33 door Ghulst »

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2019, 21:49:02 »
Een beetje productief geweest vandaag:



Eerst de voorvork er maar eens uit getrokken, want die lekte zelfs bij stilstand. Ik heb al gezien dat ik ook het voorspatbord aardig mag gaan ontvetten en schoonmaken. Ik had al andere remblokken besteld, maar dat lijkt ook nodig. De hele remklauw zat onder de olie.



En natuurlijk de hele boel uit elkaar gehaald. Er is een trucje met een luchtsleutel, waarbij je de boel in elkaar laat zitten, er spanning op zet en dan de onderkant losdraait. Tenminste, als je hem ook echt doordraait. Bij de eerste had ik dat wel gedaan, bij de tweede dacht ik, dat toen hij draaide, hij ook los zou zijn. Helaas, hij draaide wel, maar hij was nog niet los. Geen probleem als je een luchtsleutel op je werkbank hebt liggen, maar die van mij lag 3 kilometer verderop. Leergeld dus. ;)
Daarna de boel helemaal uit elkaar getrokken en goed schoongemaakt. Bij het schoonmaken toch besloten dat ik de slijtagedelen net zo goed nu kon vervangen. Morgen komt er een revisiesetje aan en een setje Hyperpro progressieve veren. De keerringen had ik al besteld, maar de levering daarvan is helaas uitgesteld. Dus moet ik even wachten voor ik het spul definitief op z’n plek kan zetten. Maar goed, er zit tenminste beweging in.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2019, 12:43:30 »
Lekker bezig
De dubbele demper er niet zo vlug afdoen
een enkele kan niet de grote 1 cilinder verwerken
een dr 750 en een 800 zal geen snelle motor worden
blok is er te log voor.
Is meer een werkpaard
Bij de 500 eu challenge op motorforum zijn er ook een paar een dr 800 aan het opknappen
Die halen de meeste onderdelen van aliexpress

gebruik hem ook niet als cross motor springen kan je frame niet goed tegen
Zandpaden gaat redelijk, iemand zijn voortuin lukt ook wel goed.... :103:
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2019, 13:48:59 »
In Duitsland heb je Hessler Motorsport en die doen veel in DR800's. Dat gaat dan niet met Aliexpress onderdelen en daar heb ik zelf ook geen interesse in. Deze hoeft niet mee met de €500 challenge, want daar zit ik al dubbel en dwars overheen. ;) Ik zou hem meer als een soort reiseinduro willen opbouwen. Als ik daar gewicht bij kan besparen, dan is dat altijd lekker. Hij zal nooit een KTM 690 naar de kroon steken, maar dat boeit me ook niet. Aan de andere kant zijn er aardig wat modificaties te maken waar je niet direct je bankrekening op leegmaakt. Dus misschien dat ik dat eens wil doen.

En springen? Och... Inmiddels ken ik wat mensen die hem echt wel in zwaar terrein gebruiken.


;)


Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #13 Gepost op: 06 maart 2019, 20:35:46 »
Lekker dagje vandaag. Ik had bedankt om de voorvork alvast deels in elkaar te zetten, omdat de keerringen morgen pas komen. Maar toen ik met de assemblage begon, bleek dat er een glijbus bovenin de onderpoot moest en als die er in zat, kon de glijbus van de bovenpoot er niet meer doorheen. Frustratie dus, want ik had die bus er al in zitten. Ik had op dat moment ook geen idee hoe ik het anders in elkaar had moeten zetten, want eerst de bovenpoot erin leek ook vreemd.



Grom, dus de slider zat vast en ik moest hem er uitkrijgen. Nog geprobeerd met een trekker of zo, maar uiteindelijk werd het toch gewoon de dremel en een hoop frustratie. Wat ook betekent dat ik nu een slider te weinig heb. Dat wordt morgen bijbestellen. :( Hopelijk heb ik die dan vrijdag binnen, zodat ik de motor nog af kan maken voor het weekend.



De andere poot ging dan wel weer goed...

Laten we maar zeggen dat het leergeld is. De laatste vork die ik zelf heb gedaan was van de XJ550 uit ‘84. De Transalp vorken waren allebei prima en de voorvork van de Tiger is toen gereviseerd op de Motorbeurs, omdat ik dat gewonnen had. Nu weer eens een vork, maar dat viel dus even tegen.

Er is al wel een ander pakketje binnengekomen. Dat wel. ;)

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2019, 22:36:12 door Ghulst »

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2019, 20:36:00 »
Lekker dagje vandaag. Ik had bedankt om de voorvork alvast deels in elkaar te zetten, omdat de keerringen morgen pas komen. Maar toen ik met de assemblage begon, bleek dat er een glijbus bovenin de onderpoot moest en als die er in zat, kon de glijbus van de bovenpoot er niet meer doorheen. Frustratie dus, want ik had die bus er al in zitten. Ik had op dat moment ook geen idee hoe ik het anders in elkaar had moeten zetten, want eerst de bovenpoot erin leek ook vreemd.



Grom, dus de slider zat vast en ik moest hem er uitkrijgen. Nog geprobeerd met een trekker of zo, maar uiteindelijk werd het toch gewoon de dremel en een hoop frustratie. Wat ook betekent dat ik nu een slider te weinig heb. Dat wordt morgen bijbestellen. :( Hopelijk heb ik die dan vrijdag binnen, zodat ik de motor nog af kan maken voor het weekend.



De andere poot ging dan wel weer goed...

Laten we maar zeggen dat het leergeld is. De laatste vork die ik zelf heb gedaan was van de XJ550 uit ‘84. De Transalp vorken waren allebei prima en de voorvork van de Tiger is toen gereviseerd op de Motorbeurs, omdat ik dat gewonnen had. Nu weer eens een vork, maar dat viel dus even tegen.

Er is al wel een ander pakketje binnengekomen. Dat wel. ;)



Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3496
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #15 Gepost op: 06 maart 2019, 23:16:09 »
zo'n glijlager zat in de voorvork van de zundapp ook vast. heb toen een stuk draadend in de bandschroef gezet 2 moeren en een grote ring ertussen. toen de voorpoot over de ring geschoven totdat het lager achter de ring haakte en toen de boel met beleid eruit kunnen trekken.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #16 Gepost op: 07 maart 2019, 10:48:13 »
Dat was wel een idee geweest als ik een 40mm ring had gehad of zo... Helaas. Glijlager is al gesloopt en een nieuwe is besteld. Weer €13 leergeld. ;) Gelukkig alleen een lager, verder niets. Hopelijk komt het morgen binnen bij Motoport, dan kan ik weer verder.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4907
  • Geslacht: Man
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2019, 11:34:02 »
Ga je hem ook zo netjes opknappen als big red op motorforum
BMW r 1100 RT, CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3261
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2019, 22:43:58 »
Lekkere productieve avond gehad gisteren. De voorvork is uiteindelijk in elkaar gegaan gisteravond. De volgende uitdaging is het bepalen van de hoeveelheid voorspannend die ik op de veren moet/wil zetten.

Daarnaast is het bodywork er eindelijk af. De vorige eigenaar had de meeste inbus bolkop boutjes volledig vernield. Echt waardeloos. Maar met de hulp van een dremel, een griptang en allerlei andere vreemde gereedschappen, hebben we de boel los en uit de weg. Dat scheelt. Nu alleen nog andere boutjes vinden die gaan passen. Het is allemaal M5 en M6, maar ik zal ook een soort korte busjes nodig hebben om het plastic netjes op z’n plaats te houden.

Als laatste ook de voorremklauw schoongemaakt (dat was nogal een karwei met al die vorkolie erop) en nieuwe remblokken gemonteerd. Dus, tijd om de boel aan de voorkant in elkaar te zetten.

Tenminste, dat zou je denken.

Helaas, mijn momentsleutel besloot dat dat toch zeker nog niet kon. Dus brak de boel intern af toen ik netjes een boutje op 24Nm wilde zetten. Super irritant is een understatement. Maar zonder momentsleutel kon ik niet verder. Ik wil de boel niet te vast zetten, omdat ik weet dat ik daar wel een handje van heb.

Helaas. Weer een hobbel. Maar goed, er is een nieuwe onderweg, dus in de loop van deze week kan ik weer verder...

Ga je hem ook zo netjes opknappen als big red op motorforum
LOL! Nee, die gaat wel echt heel ver. Ik wil hem in orde maken en betrouwbaar hebben. Hij lijkt hem als nieuw te willen neerzetten. Wel een heel gaaf project zoals hij het doet.

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Avontuur op een cilinder...
« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2019, 18:49:08 »
Kapotte imbus krijg je schijnbaar los door er een torx bitje in the rammen :103:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
36 Reacties
8935 Gelezen
Laatste bericht 10 maart 2007, 00:57:53
door Loki
22 Reacties
6547 Gelezen
Laatste bericht 25 juli 2010, 11:19:57
door MotorFreak
30 Reacties
5339 Gelezen
Laatste bericht 09 maart 2013, 18:24:33
door Pepe
28 Reacties
6442 Gelezen
Laatste bericht 01 oktober 2016, 18:40:14
door The Mechanic
244 Reacties
20032 Gelezen
Laatste bericht 07 april 2024, 10:30:56
door Dick