* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Arne’s avonturen op twee wielen…  (gelezen 3379 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Arne’s avonturen op twee wielen…
« Reactie #80 Gepost op: 20 september 2024, 19:52:54 »
Ah, dan is het misschien wel leuk om er eens een bij Albert te huren met een trainingsdag erbij. Ik dacht dat hij vooral Voge deed. (Edit: ik heb even op de site gekeken, maar je kunt een Voge 300 Rally of een CFMoto 800MT huren. Geen 450 MT. :( )

De motor schijnt een ontwikkeling van CFMoto te zijn in samenwerking met KTM, waarna CFMoto zijn eigen richting in ging toen KTM de 490 cancelde. Dat lijkt best plausibel. De 800MT heeft het 790 motorblok, maar daar hebben ze veranderingen in gemaakt op het gebied van smering en wat andere dingen. Als je nu het nokkenassendebacle ziet bij KTM, dan kan dat wel eens heel verstandig geweest zijn. ;)

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Arne’s avonturen op twee wielen…
« Reactie #81 Gepost op: 20 september 2024, 19:53:00 »

Zoals ik hierboven al zei, bleef het niet bij de CFMoto 450 MT. Bij terugkomst kwam het gesprek meteen op gang en hadden we het ook even over de Street Triple R, die voor mij echt even wat anders is. “Nou, dan moet je zeker de 800NK eens gaan rijden. Het stond niet in de planning, maar een enthousiast aanbod om een sport naked te gaan rijden op een zonnige donderdagmiddag, sla je natuurlijk niet af. Ik al zeker niet. ;)


De 800NK is een 800cc naked, die duidelijk nieuwer is dan mijn Street Triple. Het design is hoekig en eigenzinnig. Dat is eigenlijk een andere beschrijving van een motor waarvan ik nog niet zeker weet of ik hem mooi vind. Apart is hij zeker. Dat vierkante front met die uitstekende tablet is iets om aan te wennen. Als je er op zit, dan is het allemaal een stuk mooier. Maar dat is mijn mening.


De Street Triple R is natuurlijk een driecilinder, dus dat heeft wel wat voordelen ten opzichte van de twin. De twin heeft een berg koppel onderin, daarna wordt het even stil en hoger in de toeren komt hij dan weer terug. Is dat vervelend? Nee, zeker niet, maar het zorgt er wel voor dat ik mijn rijstijl een beetje moet aanpassen. Verder reageert de motor lekker en is de vering eigenlijk wel prima. Ik denk dat het zadel aan de voorkant een beetje breder is dan de STR en ik weet nog niet of ik dat nou prettig vind. Eerst maar eens even flink door de Yersekse Moer gereden. Korte draaien, stukjes gas open en dan weer remmen en draaien. Dat viel niet tegen. Ik kwam er met een goede grijns weer uit. Daarna natuurlijk wat langere binnendoor wegen gepakt en als afsluiting een stuk snelweg. Daar merk je wel dat, naarmate de snelheden boven de legale limiet komen, de wind bescherming echt te wensen overlaat. Er schijnt een nieuw schermpje voor te komen en dat is geen overbodige luxe. Dat kleine schermpje op de STR is in ieder geval een wereld van verschil.


Het dashboard kun je gerust ‘enorm’ noemen. De tablet van thuis past prima op het stuur hebben ze bij CFMoto gedacht en zo gedacht, zo gemonteerd. Je kunt er wel alle kanten mee op, want hij heeft gewoon Apple CarPlay/Android Auto, dus al je favoriete apps kun je gebruiken. Er zit ingebouwde navigatie in en nog wat andere leuke dingen. De 800NK heeft ook rijmodussen, maar hij gaat keyless aan op sport en daar heb ik hem niet meer afgehaald. Het was ook niet nodig, volgens mij. Wat even wennen is, zijn de lichtstrips in het stuur. Als je flink doortrekt dan verkleuren ze van groen naar rood. Je kunt blijkbaar zelf instellen wanneer ze van kleur veranderen. Nu was dat door de importeur gedaan en dat vond ik nog niet heel logisch.
Mocht je interesse hebben in een naked, dan kan ik de 800NK wel aanraden. Voor het geld van een nieuwe (€8.899) heb je tweedehands nog lang geen nieuwe Street Triple en je krijgt er echt wel een flinke grijns van. ;)


Maar Arne, wat doe je nu? Een cruiser? Och, je wilt eens wat proberen. Een H-D is mij nog nooit bevallen, dus dacht ik dat het wel eens leuk zou zijn om een 450 CL-C te proberen van CFMoto. Hij stond er nou toch. De zit was even wennen. Ik heb nog nooit met mijn voeten zo ver naar voren gezeten, maar vier kilometer later was ik er wel aan gewend. In een opwelling besloot ik eerst de snelweg maar eens op te draaien. Dat was een verkeerde beslissing. Vooral omdat ik naar het oosten reed en dan moet je toch echt door tot Rilland. Tegen die tijd wist ik zeker dat de 450 CL-C daar niet voor gemaakt is. Kan hij het? Zeker wel. 100 is geen enkel probleem en pas als je dan nog echt wel doortrekt, voel je de wind steeds harder tegen je duwen.


Bij Rilland was het heerlijk om de Westerscheldedijk op te zoeken en rustig terug te rijden naar Kruiningen. Of, dat was tenminste het idee. Al snel bleek dan ik dat rustig al vergeten was. Je kunt op dit ding echt wel flink doorrijden. Ik denk niet dat ik de hellingshoek helemaal gebruikt heb, maar het voelde best plat in die zithouding. Eigenlijk was ik best aangenaam verrast met de CL-C.


Het dashboard van de 450CL-C is best karig. De toerenteller staat in cijfertjes onder het midden van de teller. Dat is dus gewoon niet af te lezen. Trek je hard door, dan verkleurt hij, dus je krijgt wel een idee van je toeren op die manier. En van het gevoel van de motor. Die voelt echt wel groter dan 450cc. Is er niets op de CL-C aan te merken? Jawel, het zadel. Dat zou ik echt wel aanpassen, want ik had een behoorlijke houten kont toen ik er af kwam. Van mij zou het ook ietsje hoger mogen zijn, want nu voelde ik het wel in mijn heupen. Maar goed, voor €7.299 krijg je echt wel veel motor voor je geld.

Oh, en nee, Motorini heeft deze twee berichten niet gesponsord. ;)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4921
  • Geslacht: Man
Re: Arne’s avonturen op twee wielen…
« Reactie #82 Gepost op: 22 september 2024, 14:29:38 »
De 800 een mooi ding.
Een andere 800 met de koffer set er op.
Daar  zou ik op gaan proefrijden
Daar zit je lekker ruim op.

Toen in het voorjaar de open dag er aan kwam.
Zou ik er mee proefrijden.
Daar aangekomen was er al geen plek meer ivm de vele aanmeldingen.
Kwam eigenlijk voor de voge scooter.
Een paar dagen er voor hadden ze gemeld dat deze er niet zou zijn.
Deze was er dus niet.

Maar wilde toch al van het schakelen van een koppeling inknijpen af.

Dus maar gelaten voor wat het was.

En uiteindelijk de scooter van voge bleek toe ik er een wilde bestellen een erg lange levertijd op te zitten.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Arne’s avonturen op twee wielen…
« Reactie #83 Gepost op: 22 september 2024, 17:10:50 »
Ik heb nog geen Voge machines gezien bij Motorini. Dit was een dag van CFMoto en daar stonden er in ieder geval genoeg van. Ik hoefde me ook niet op te geven. Dat had ik eigenlijk wel verwacht, omdat je bij MotoPort nooit op een motor komt als je dat niet van te voren hebt geboekt met tijden etc. Nu kreeg ik gewoon een mailtje terug dat ik wel kon komen en dan kwam het wel goed. Dat was gelukkig ook zo.

De CFMoto 800 ziet er wel leuk uit, maar als er wat nieuws komt, dan mag het voor mij wel wat lichter zijn. Harder dan 130 is toch niet nodig en met een top van 150-160 is de 450 prima geschikt. Niet voor met twee personen en bagage, maar daar gebruik ik hem dan toch niet voor. Dat scheelt. ;)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4921
  • Geslacht: Man
Re: Arne’s avonturen op twee wielen…
« Reactie #84 Gepost op: 22 september 2024, 19:15:50 »
Ben je dan niet binnen geweest
er staan daar beide merken  https://www.motorini.nl/nl/voge-nieuw-bij-motorini/#:~:text=CFMoto-,Voge,-Verhuur
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3287
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Arne’s avonturen op twee wielen…
« Reactie #85 Gepost op: 23 september 2024, 07:20:17 »
Grappig. Ja, ik ben wel binnen geweest, maar ik heb ze niet gezien. Ik heb er, eerlijk gezegd, ook niet op gelet. :) Ik had voornamelijk oog voor de 450 MT. :D

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
6 Reacties
4146 Gelezen
Laatste bericht 09 mei 2010, 05:01:18
door Peugeot103
40 Reacties
6191 Gelezen
Laatste bericht 20 augustus 2018, 10:53:45
door Ghulst