* Kies jouw thema

Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Arne’s avonturen op twee wielen…  (gelezen 4169 keer)

Offline Ghulst

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Arne’s avonturen op twee wielen…
« Reactie #80 Gepost op: 20 september 2024, 19:52:54 »
Ah, dan is het misschien wel leuk om er eens een bij Albert te huren met een trainingsdag erbij. Ik dacht dat hij vooral Voge deed. (Edit: ik heb even op de site gekeken, maar je kunt een Voge 300 Rally of een CFMoto 800MT huren. Geen 450 MT. :( )

De motor schijnt een ontwikkeling van CFMoto te zijn in samenwerking met KTM, waarna CFMoto zijn eigen richting in ging toen KTM de 490 cancelde. Dat lijkt best plausibel. De 800MT heeft het 790 motorblok, maar daar hebben ze veranderingen in gemaakt op het gebied van smering en wat andere dingen. Als je nu het nokkenassendebacle ziet bij KTM, dan kan dat wel eens heel verstandig geweest zijn. ;)

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #81 Gepost op: 20 september 2024, 19:53:00 »

Zoals ik hierboven al zei, bleef het niet bij de CFMoto 450 MT. Bij terugkomst kwam het gesprek meteen op gang en hadden we het ook even over de Street Triple R, die voor mij echt even wat anders is. “Nou, dan moet je zeker de 800NK eens gaan rijden. Het stond niet in de planning, maar een enthousiast aanbod om een sport naked te gaan rijden op een zonnige donderdagmiddag, sla je natuurlijk niet af. Ik al zeker niet. ;)

De 800NK is een 800cc naked, die duidelijk nieuwer is dan mijn Street Triple. Het design is hoekig en eigenzinnig. Dat is eigenlijk een andere beschrijving van een motor waarvan ik nog niet zeker weet of ik hem mooi vind. Apart is hij zeker. Dat vierkante front met die uitstekende tablet is iets om aan te wennen. Als je er op zit, dan is het allemaal een stuk mooier. Maar dat is mijn mening.

De Street Triple R is natuurlijk een driecilinder, dus dat heeft wel wat voordelen ten opzichte van de twin. De twin heeft een berg koppel onderin, daarna wordt het even stil en hoger in de toeren komt hij dan weer terug. Is dat vervelend? Nee, zeker niet, maar het zorgt er wel voor dat ik mijn rijstijl een beetje moet aanpassen. Verder reageert de motor lekker en is de vering eigenlijk wel prima. Ik denk dat het zadel aan de voorkant een beetje breder is dan de STR en ik weet nog niet of ik dat nou prettig vind. Eerst maar eens even flink door de Yersekse Moer gereden. Korte draaien, stukjes gas open en dan weer remmen en draaien. Dat viel niet tegen. Ik kwam er met een goede grijns weer uit. Daarna natuurlijk wat langere binnendoor wegen gepakt en als afsluiting een stuk snelweg. Daar merk je wel dat, naarmate de snelheden boven de legale limiet komen, de wind bescherming echt te wensen overlaat. Er schijnt een nieuw schermpje voor te komen en dat is geen overbodige luxe. Dat kleine schermpje op de STR is in ieder geval een wereld van verschil.

Het dashboard kun je gerust ‘enorm’ noemen. De tablet van thuis past prima op het stuur hebben ze bij CFMoto gedacht en zo gedacht, zo gemonteerd. Je kunt er wel alle kanten mee op, want hij heeft gewoon Apple CarPlay/Android Auto, dus al je favoriete apps kun je gebruiken. Er zit ingebouwde navigatie in en nog wat andere leuke dingen. De 800NK heeft ook rijmodussen, maar hij gaat keyless aan op sport en daar heb ik hem niet meer afgehaald. Het was ook niet nodig, volgens mij. Wat even wennen is, zijn de lichtstrips in het stuur. Als je flink doortrekt dan verkleuren ze van groen naar rood. Je kunt blijkbaar zelf instellen wanneer ze van kleur veranderen. Nu was dat door de importeur gedaan en dat vond ik nog niet heel logisch.
Mocht je interesse hebben in een naked, dan kan ik de 800NK wel aanraden. Voor het geld van een nieuwe (€8.899) heb je tweedehands nog lang geen nieuwe Street Triple en je krijgt er echt wel een flinke grijns van. ;)

Maar Arne, wat doe je nu? Een cruiser? Och, je wilt eens wat proberen. Een H-D is mij nog nooit bevallen, dus dacht ik dat het wel eens leuk zou zijn om een 450 CL-C te proberen van CFMoto. Hij stond er nou toch. De zit was even wennen. Ik heb nog nooit met mijn voeten zo ver naar voren gezeten, maar vier kilometer later was ik er wel aan gewend. In een opwelling besloot ik eerst de snelweg maar eens op te draaien. Dat was een verkeerde beslissing. Vooral omdat ik naar het oosten reed en dan moet je toch echt door tot Rilland. Tegen die tijd wist ik zeker dat de 450 CL-C daar niet voor gemaakt is. Kan hij het? Zeker wel. 100 is geen enkel probleem en pas als je dan nog echt wel doortrekt, voel je de wind steeds harder tegen je duwen.

Bij Rilland was het heerlijk om de Westerscheldedijk op te zoeken en rustig terug te rijden naar Kruiningen. Of, dat was tenminste het idee. Al snel bleek dan ik dat rustig al vergeten was. Je kunt op dit ding echt wel flink doorrijden. Ik denk niet dat ik de hellingshoek helemaal gebruikt heb, maar het voelde best plat in die zithouding. Eigenlijk was ik best aangenaam verrast met de CL-C.

Het dashboard van de 450CL-C is best karig. De toerenteller staat in cijfertjes onder het midden van de teller. Dat is dus gewoon niet af te lezen. Trek je hard door, dan verkleurt hij, dus je krijgt wel een idee van je toeren op die manier. En van het gevoel van de motor. Die voelt echt wel groter dan 450cc. Is er niets op de CL-C aan te merken? Jawel, het zadel. Dat zou ik echt wel aanpassen, want ik had een behoorlijke houten kont toen ik er af kwam. Van mij zou het ook ietsje hoger mogen zijn, want nu voelde ik het wel in mijn heupen. Maar goed, voor €7.299 krijg je echt wel veel motor voor je geld.

Oh, en nee, Motorini heeft deze twee berichten niet gesponsord. ;)

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #82 Gepost op: 22 september 2024, 14:29:38 »
De 800 een mooi ding.
Een andere 800 met de koffer set er op.
Daar  zou ik op gaan proefrijden
Daar zit je lekker ruim op.

Toen in het voorjaar de open dag er aan kwam.
Zou ik er mee proefrijden.
Daar aangekomen was er al geen plek meer ivm de vele aanmeldingen.
Kwam eigenlijk voor de voge scooter.
Een paar dagen er voor hadden ze gemeld dat deze er niet zou zijn.
Deze was er dus niet.

Maar wilde toch al van het schakelen van een koppeling inknijpen af.

Dus maar gelaten voor wat het was.

En uiteindelijk de scooter van voge bleek toe ik er een wilde bestellen een erg lange levertijd op te zitten.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.
Renault traffic 2165 cc benzine bj 1997 Camper

Hoi gast wanneer ga jij motor Scooter rijden.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #83 Gepost op: 22 september 2024, 17:10:50 »
Ik heb nog geen Voge machines gezien bij Motorini. Dit was een dag van CFMoto en daar stonden er in ieder geval genoeg van. Ik hoefde me ook niet op te geven. Dat had ik eigenlijk wel verwacht, omdat je bij MotoPort nooit op een motor komt als je dat niet van te voren hebt geboekt met tijden etc. Nu kreeg ik gewoon een mailtje terug dat ik wel kon komen en dan kwam het wel goed. Dat was gelukkig ook zo.

De CFMoto 800 ziet er wel leuk uit, maar als er wat nieuws komt, dan mag het voor mij wel wat lichter zijn. Harder dan 130 is toch niet nodig en met een top van 150-160 is de 450 prima geschikt. Niet voor met twee personen en bagage, maar daar gebruik ik hem dan toch niet voor. Dat scheelt. ;)

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #84 Gepost op: 22 september 2024, 19:15:50 »
Ben je dan niet binnen geweest
er staan daar beide merken  https://www.motorini.nl/nl/voge-nieuw-bij-motorini/#:~:text=CFMoto-,Voge,-Verhuur
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #85 Gepost op: 23 september 2024, 07:20:17 »
Grappig. Ja, ik ben wel binnen geweest, maar ik heb ze niet gezien. Ik heb er, eerlijk gezegd, ook niet op gelet. :) Ik had voornamelijk oog voor de 450 MT. :D

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #86 Gepost op: 17 maart 2025, 22:40:26 »
Naast het ZMVC forum heb ik nog een paar motorforums die ik beheer. Afgelopen zaterdag hadden we een meeting van het Noppenforum bij Funpark Meppen. Dat werd dus een hele dag offroad rijden. Nou ja, tot mijn armen en benen besloten dat het genoeg was voor de dag. ;) Als eigenaar van een naked, was ik heel blij dat Erwin P aanbood dat ik op een van zijn motoren kon rijden. Op vrijdagochtend was ik al voor onderhoud aan de Lotus in Houten, dus was het een no brainer om meteen maar door te rijden naar het noorden. Dat scheelde ‘s ochtends een flink stuk rijden.

Bij aankomst viel de Lotus natuurlijk behoorlijk uit de toon van de andere auto’s met aanhangers, bussen en campers die op de parkeerplaats stonden. Al waren er genoeg complimenten en “geiles Gerät” van de Duitse buren. Uiteindelijk uit de collectie de Beta 200 gekozen van Ciska. 200 leek mij meer dan genoeg voor mijn onkunde offroad.

Na de registratie en het kiezen van het lunchmenu was het tijd om om te kleden en op te stappen. Voor een terrein waarvan stukken gesloten waren, was er nog meer dan genoeg ruimte om rond te rijden. Eerst maar eens naar een simpel ‘oefengedeelte’ achterop het terrein. Wat gravelpaden twee stukken zand van verschillende hoogte en een hoge gravel wal waarin nog allerlei lekkere kuilen in zaten. Die wal heb ik maar gelaten voor wat hij was, tot ergens aan het begin van de middag. Het begon met een ritje over de gravelwegen en dat begon al wel wat wankel. Tot ik mijn eerste tips kreeg van Erwin P, die toch echt al wel hielpen om een stukje zekerder door het zand te rollen. Ja, rollen, want als ik naar de rest keek, dan kon ik dat nog geen rijden noemen. Even later kwam het moment dat ik de hele zandberg over reed zonder het gevoel te krijgen dat ik om zou vallen. Een moment om te vieren, dacht ik. Famous last words. Mijn vingers gleden van de koppeling, de motor schoot wat naar voren, waardoor mijn gashand de hendel opendraaide… Je raad al wat er gebeurde. De motor lag op de grond. En ik ook. :lol: Goed, dan hadden we dat ook alvast maar gehad.
Na een tijdje rondjes rijden, was het tijd voor het eerste stuk bos, waar een afdaling voor mij als een verrassing kwam. Dat was even wennen, maar ik kwam naar beneden en na een rondje kwam ik ook weer een klein stapje op omhoog. Blij met mijn prestaties kreeg ik direct van Erwin de opdracht om een grotere heuvel op te rijden. Even gesputterd, maar als hij het met zijn motor vertrouwt, dan moet het ook gewoon kunnen. Dus gas erop en naar boven. Dat klinkt best overtuigend, maar zo voelde het nog niet. Tegen de derde of vierde keer dat ik dat klimmetje deed, begon het wat beter te voelen. Verder kun je daar heerlijk rondjes rijden, waarbij ik prima kon oefenen in staan, rollen, gas geven, schakelen en vooral niet omvallen. Maar kijk uit voor de grote plas achterop het park. Later zag ik een paar Duitse quad rijders die er duidelijk wel door waren geweest. Die konden zo in een jaren 70 thriller met moddermoordenaars meespelen. :D

Na wat rondjes was het tijd om naar ‘de overkant’ te gaan. Als je in Goes woont, dan denk je meteen aan Zeeuws-Vlaanderen, maar het was een stuk dichterbij. Aan de overkant van de weg was nog een bos waarin meer paden lagen met een soort zandkuil en een aantal flinke klimmen. In mijn enthousiasme (en om de quads te ontwijken) reed ik langs de buitenkant van het bos via een lange klim omhoog. Er zat nog een flinke ‘opstap’ met een forse wortel aan het einde, maar ik kwam gewoon boven. En hoe meer rondjes ik reed, hoe meer vertrouwen ik toch wel kreeg. Inmiddels werd het tijd voor de lunch. Er was keuze uit schnitzel en friet. Euhm, ja, er was dus eigenlijk maar een keuze. Dat gaf natuurlijk helemaal niets, want na een ochtend rondjes rijden gaat een schnitzel er wel in. Die was wel inbegrepen in de prijs, dus dat was wel weer leuk en het was gezellig aan tafel.

Na het eten ging iedereen een beetje zijn/haar eigen weg. Ik ging terug naar het bosje achter het restaurant om nog wat rondjes te rijden. Tot ik merkte dat mijn armen en benen zo moe waren, dat ik fouten ging maken waarvan ik wist dat ze fout waren toen ik ze deed. Ik bleef minder goed staan, had minder controle over het gas en dat soort dingen. Dus op mijn gemakje teruggereden naar de auto’s waar Ciska ook stond en we ook een tijdje met de vrouw van Arne hebben staan praten. Tijdens het praten voelde ik mijn benen de hele tijd staan trillen. Het was duidelijk dat ik dit niet gewend ben.

Na een tijdje kwam Erwin terug en kwam de vraag of ik nou al elektrisch had gereden. Dus alles weer aangetrokken en onderweg naar het oefenterrein voor wat rondjes op de Stark Varg. Wat een machine. Ik vond het een flink verschil met de Beta 200 in de manier van rijden, maar al snel haalde ik op de gravelpaden snelheden die een stuk hoger lagen dan met de Beta. Waarom? Mijn vertrouwen in het rijden was ook een stuk hoger geworden natuurlijk, dus dat zal er zeker aan bijgedragen hebben. Maar de Stark Varg is ook wel heel gemakkelijk te rijden. Dat scheelde voor mij behoorlijk in dingen waar je aan moet denken als je rijdt. Nou moet ik alleen nog leren om die bochten met wat meer snelheid te nemen.  :roll:

Het werd later op de middag, dus het werd tijd om in te gaan pakken. Mijn laarzen hadden er genoeg van. ;) Aangezien ik ook nog echt wel een stuk moest gaan rijden, werd het wel tijd. Tijdens het rijden voelde ik de spierpijn al opkomen en nu, op maandagavond, voel ik het nog steeds. Misschien toch tijd om meer te oefenen. ;)

(Als ik heel eerlijk ben, dan heb ik het wel echt heel leuk gevonden en wil ik weer meer op allroad/offroad motoren doen. Dus staat de Triumph Street Triple weer te koop.)

Offline Motormuis

• honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
« Reactie #87 Gepost op: 20 maart 2025, 19:42:42 »
Ik heb je zien rijden idd. Klinkt als een leuke dag.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #88 Gepost op: 20 maart 2025, 19:50:14 »
Het was een leuke dag, maar aan rijkwaliteiten pik je me er zo uit. :D

Ter verdediging heb ik ook nooit echt serieus offroad gereden. Een keer een dagje met de GS en tijdens een testrit met een H-D Pan America met Motoplus. Maar dat was het wel.

Echt.

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #89 Gepost op: 30 maart 2025, 19:43:20 »

Even een verlate update. :) De week voor het offroad uitje met Noppenforum, ben ik naar Jan Poppe Motorparts in Serooskerke gegaan en heb ik van Malcolm de Royal Enfield meegekregen van voor een proefrit. Helaas is het alweer een tijdje geleden dat ik de CF Moto 450 MT had gereden, dus een directe vergelijking zit er niet echt in. ;) Ik had wel even rustig de tijd om er mee te spelen. Het was een mooie zaterdagmorgen waarbij er nog niet al te veel toeristen op de weg waren, dus dat scheelde wel. Ik kwam van de Street Triple R, dus het aantal PK's dat je onder je hebt wordt wel even ruim door twee gedeeld. Het was goed om te merken dat ik daar vrij snel aan gewend was.

Goed, na de uitgebreide uitleg over de bediening van de Himalayan, was het tijd om mijn been over het zadel te slingeren en gewoon te gaan proberen. Het dashboard was trouwens lekker overzichtelijk, zeker ook als je de navigatie gebruikt. Ik heb zelf niet met de navigatie gereden, maar de verkoper heeft het uitgebreid gedemonstreerd met zijn eigen telefoon. Ik had geen zin om de app te downloaden en te koppelen met de motor. Het zag er wel goed uit dat je je dashboard onderaan houdt en daarboven de kaarten van Google Maps krijgt. Het zou wel leuk zijn om in de toekomst ook de mogelijkheid te krijgen om je eigen navigatie te gebruiken, zodat je ook met OsmAnd of iets dergelijks aan de gang kunt. De Himalayan voelde wel als een lekkere reismotor aan. Ik zat er best goed op in een comfortabele positie. Wat me wel opviel, was hoe licht alles gaat. De Street Triple R is natuurlijk geen goed vergelijkingsmateriaal voor de Himalayan, maar in vergelijking gaan gas, koppeling en rem wel heel erg licht op de Himalayan. Dat gekoppeld met een lager aantal paardenkrachten dan ik gewend was, zorgde voor wat geloei uit de motor als ik dacht dat ik even snel kon invoegen tussen twee auto's bij een kruisende landweg. Je moet er even aan wennen dat je toch wat langzamer onderweg bent. Bij de CF Moto heb ik die ervaring niet zo gehad, maar dat kan ook aan de setting gelegen hebben waar ik hem reed. Walcheren is wat dat betreft toch wat anders ingericht dan wanneer je vanaf Kruiningen Zuid-Beveland in gaat.

Aan de andere kant kun je met de Himalayan ook prima gas geven als je daar zin in hebt. Bochtjes gaan op denkkracht meer dan sturen en daar reageert hij echt wel lekker op, wat mij betreft. Ook de snelweg ging prima. Laten we zeggen dat ik hem ruim boven de legale limiet gereden heb en dat ging zonder enig geklaag van de motor. Op een gegeven moment voel je wel dat de koek een beetje op is en met bagage zal dat wel iets eerder zijn, maar dan zit je ook op een niveau dat de heren in het blauw toch al om donaties gaan vragen. ;) Terug naar de gewone weg, heb ik wel het idee dat de Himalayan in positieve zin wat makkelijker is. De aankleding is wat meer basic, maar ik heb het idee dat zich dat ook wel vertaalt in iets makkelijker luisteren naar mijn input. En waarschijnlijk minder kosten als je hem een keer laat vallen... Dat is nog eens een leuke voor een offroad test, als ik wat meer skills kan vinden ergens. ;)

Al met al een hele leuke motor en eigenlijk vraagt het om een directe vergelijking. Misschien moet ik eens een CF Moto en een Himalayan naast elkaar huren voor een dag of zo. Als je een paar keer heen en weer stapt, dan krijg je er toch weer meer gevoel bij.
Tenzij iemand ze voor een dagje testen wil doneren? ;)

Offline Motormuis

• honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
« Reactie #90 Gepost op: 30 maart 2025, 19:46:11 »
Leuke fiets idd.

Enne Poppe is jaren sponsor geweest van de zmvc.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #91 Gepost op: 30 maart 2025, 22:46:10 »
We hebben daar nog wel eens een nieuwjaarsreceptie gehad, waar ik een kilo of twee aan spareribs mee naartoe heb genomen. :)

Offline Sabre-Zeeuw

• 4th King Of ZMVC
  • **
« Reactie #92 Gepost op: 01 april 2025, 23:10:10 »
EEn nieuwjaarsreceptie?
Denk wel een stuk of 5  :068:
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Ghulst

• Administrator
« Reactie #93 Gepost op: Gisteren om 20:52:41 »
Ja, maar ik ben niet bij al die nieuwjaarsrecepties geweest… En ik ben ook pas later lid geworden van ZMVC. :)

Maar misschien moeten we weer zoiets doen. ;)

Offline Anthony

• Huge ZMVC Fan
  • Bob de Verbouwer
« Reactie #94 Gepost op: Vandaag om 07:36:51 »
Was altijd gezellig bij Jan Poppe

Offline Dick

• Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
« Reactie #95 Gepost op: Vandaag om 15:58:36 »
Was inderdaad vroeger gezellig daar bij de nieuwjaars
Receptie.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.