He, Dick, we laten de kop niet hangen, hè.............
Gel-zadels, vormen zich heerlijk naar jou rondingen, maar veren doen ze dus niet!!!!!!
Geven dus ook amper geen schokdemping. Bij een gelzadel, moet je een rekbare overtrek hebben, zodat de gel "weg kan". Oftewel het zadel moet kunnen "uitstulpen". Dat is de enige "vering/demping".
Leuk voor zadelpijn, maar voor rugklachten doen ze weinig tot niets.
Gel is namelijk een soort van vloeistof en dat laat zich niet samenpersen.
Schuimgevulde zadels geven dus véél meer vering/schokdemping.
Daar zit een berg lucht in, wat zich wèl laat samenpersen.
Je hebt het nu over een motorscooter i.v.m. een rechtere zit.
Als het om een rechtere zit gaat (waar ik jou aangaande meer in geloof), dan kan je met de Duc experimenteren wat je wilt met zadels, maar zal je nooit de ideale zit vinden. Of je moet de Duc ombouwen, zodat je er recht op kunt zitten.
Kan je meteen een grote zonnebril kopen en je baard en snor laten staan, want op zo'n fiets wil jij echt niet herkent worden........
Je noemde in een eerdere post al je ervaring met een motor met luchtvering.
Dat je daar zulke goede ervaringen mee had.
Ik geloof (bij rugklachten) nog steeds in de combinatie van: recht zitten (dan kan de dubbele s-vorm van de ruggengraat z'n werk doen), goede vering (liefst lucht) en een goed en lekker breed en "kont omsluitend" zadel.
Maar ja, als jij liever een motorscooter hebt.............
Dat ik een sjoppert rijdt is niet enkel omdat ik het leuk vind.
Ik had net zo lief(misschien wel liever) een dikke V-max gehad. Wegens de verminderde kracht in mijn benen rijd ik op een motor met een zo laag mogelijke zit, en een laag zwaartepunt, zodat ik bij stil stand mijn benen lekker wijd uit kan zetten en ik de motor nog in mijn macht heb.
Als je niets mankeert, kan je rijden wat je wilt.
Als je een beperking hebt, kan je kiezen tussen stoppen met motorrijden......
of je motor(keuze) aanpassen aan jouw beperking.....
Ik ben allang blij, dat ik nog motor rijden kan èn mag.
(Toestemming CBR, met aantekening op rijbewijs)