* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Cz 250 sport type 471  (gelezen 32106 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sunny

  • Gast
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #60 Gepost op: 10 augustus 2007, 21:27:14 »
Vandaag de CZ ook weer eens de sporen gegeven, Freak had het blik nodig voor wat noodzakelijke dingen en aangezien ik maar kleine stukjes moest rijden (van Geersdijk naar Kortgene, van Kortgene naar Kamperland en toen weer naar Geersdijk) kon ik beter de CZ meepakken, de VFR vindt het niet leuk om korte stukjes te moeten rijden met dat type koeling. En het was al weer een poosje geleden dat ik op die ouwe tweetakt-tuffer gereden had, dus had wel weer wat. Vooral dat andersom schakelen was weer wel ff wennen, maar als ie eenmaal liep, knetterde ik vrolijk hier de polder rond. Volgende week met de VFR op stap in de Eiffel, is wel ff wat anders dan die stinkpot waar ik vandaag op reed... :D

Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #61 Gepost op: 11 augustus 2007, 00:09:15 »
 :039:

Is rustgevend, die CZ.  :)
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #62 Gepost op: 11 augustus 2007, 00:14:06 »
Stinkpot  :o :019: :020: heerlijk 2-takt  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #63 Gepost op: 03 oktober 2007, 19:24:49 »
Na ruim 2000km pret met de Cz zeikt de versnellingsbakolie eruit tussen de carterhelften dus binnenkort weer te volgen in dit topic een wederopbouw van mijn trouwe 2-takt  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

ba searcher!!

  • Gast
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #64 Gepost op: 03 oktober 2007, 20:45:02 »
We zullen dat beestje wel weer is ff helpen  :070:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #65 Gepost op: 23 oktober 2007, 22:54:36 »
Zo de CZ staat op de bok en morgen gaat het blok er van onder...............we gaan regelmatig dit topic even omhoog schoppen natuurlijk  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #66 Gepost op: 24 oktober 2007, 23:36:37 »
Zo heel kort samengevat............het blok is er van onder, de zuigers liggen eruit, het blok kan gespleten worden..........foto's volgen  8)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #67 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:51:12 »
Het blok is geheel ontdaan van alle lagers, keerringen en meer spul dus de jacht naar onderdelen is geopend want natuurlijk kunnen we het niet laten om dit blok weer helemaal op en top te maken.............complete revisie dus en wat een mega krukas in zo'n brommertje  :011:

Foto's volgen morgen  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #68 Gepost op: 26 oktober 2007, 17:49:49 »
Zo vanavond foto's en een klein verslag hoe het met de Cz staat, onderdelen-jacht is in volle gang en hopelijk kunnen we wat scoren...............B.A. de 2-takt specialist staat terzijde dus iki heb er alle vertrouwen in dat deze Cz weer fris zal klinken, mis jij nog iets in de lijst B.A.  :014:

Hallo, ik stuur u deze mail omdat ik weer bezig ben aan een CZ 250 sport type 471 bouwjaar 1974 t/m 1982, ik hoorde de zuigerveren behoorlijk en wat mechanisch geluid en aangezien ik tot volle tevredenheid al eens eerder wat bij u besteld heb wil ik vragen of u een aantal onderdelen kunt leveren, een complete pakkingset had ik nog en wat anders klein spul maar wat ik nodig heb is;

-Bougies
-Uitlaatpakkingen
-Uitlaat/demper rubbers
-Small-end lagers
-Buitenste kruskas lagers [6305 zijn nog redelijk maar wil die vervangen]
-Lagers versnellingsbak [6303 en 3205]
-Keeringen 25-62-8
-Keering 30-52-10
-Vloeibare pakking voor tussen carterhelften.
-Nieuwe zuigers en zuigerveren, na opmeten is de cilinder binnen de limiet

Zo dat was het wel en mocht u hier het een en ander van kunnen leveren dan verneem ik dat graag.

Mvg Louis v/d Broeke
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Loki

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3335
  • Geslacht: Man
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #69 Gepost op: 26 oktober 2007, 19:12:29 »
Weet je zeker dat het bigend nog in orde is? Het mag dan een stuk groter zijn dan het small end, maar daardoor is de omtreksnelheid ook hoger. Dus slijt het misschien toch harder dan je verwacht :034: Als ik me trouwens goed herinner zaten er bij de zuigers voor de brommer altijd al naaldlagers.

Kop en voetpakking? En er zit geen balansas in begrijp ik? bij de NsR was het lager destijds zo rot als maar zijn kon. Zelfde rpm als de krukas maar nooit eerder was die vervangen (pas bij 50000km ofzo)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #70 Gepost op: 26 oktober 2007, 19:19:57 »
Zo na een paar duizend kilometer rond getuft te hebben op de Cz250 sport weer eens tijd om er wat aan te gaan doen, de pothelm en jas zijn even aan de schouw gehangen en de Cx op de heftafel geplaatst, begin dit jaar is er al een hoop gedaan wat ook in dit topic te lezen is  :034: het blok begon behoorlijk te zweten, de carterhelften zijn niet voorzien van een pakking en alleen ingesmeerd met.........jawel onvervalste groene zeep uit het oost-blok..........werkt overgens prima en op de foto's kun je de groene zeep nog zien zitten  :007: De zuigerveren waren duidelijk hoorbaar en aangezien ik alle motoren altijd tip-top wil hebben zat het me dwars dat je dit hoorde...........reviseren is dan het sleutelwoord  :026:

Begonnen met het demonteren van alle zooi rondom het blok en gelukkig is dit een 2-takt en dus niet veel onzin rond het blok en ook in het blok niet, geen distrubutie, geen kleppen.............geen zooi die alleen maar kapot kan gaan, wat we wel aan zouden treffen wisten we natuurlijk nog niet maar gezien de toch ietwat sportieve stijl de laatste 2 duizend kilometer en eventueel slecht onderhoud in het verleden kunnen we het ergste verwachten  :012: Hier is het blok duidelijk zichtbaar met alle roestvorming en olielekagge.



Zo het frame kaal en het blok op de werkbank...........fluitje van een cent als B.A. in de buurt is  :018:



Zo de cilinderkoppen zijn eraf en duidelijk is dat er ooit eens een circlip, ringetje of moertje of wat dan ook heeft lopen spoken tegen de cilinderkoppen want er is flinke inslag, geen nood een Cz rijdt nog zonder cilinderkoppen volgens mij  :037: , het wordt spannender want de zuigers komen in zicht  :072:



Die cilinders moeten eraf..................en dan een blik op de grote zuigers met 3 zuigerveren...........echt megazuigers voor een brommertje als dit naar mijn idee, duidelijk is ook de lekagge langs de zuigerveren en na alles opmeten blijken deze ook redelijk aan hun eind te zijn, voordeel de passing van de cilinders is prima en dus niet honen maar op zoek naar andere zuigers en veren en klaar, small-ends bestaan uit 54 stiften bij elkaar gehouden dmv veel vet en 4 ringen, gekkenwerk zoiets en naturlijk verdwenen er een aantal in het blok maar dit moet toch nog open dus geen nood  :026:



Eenvoud siert de mens maar in dit geval de motor want geef nu toe wie heeft zo'n eenvoudig blok onder zijn reet zitten tijdens een ritje...........leuk is dat werkelijk elk onderdeel is voorzien van een duidelijk onderdeelnummer, geen gedoe met dunne breekbare onderdelen maar dikke delen, zelfs de koppelingsplaten zijn meer dan 5mm dik per stuk..........hoe eenvoudig kan het zijn  :103:



Nou na verwijdering van de koppeling en aandrijving blijft er gewoonweg bijna niks meer over aan de linkerkant van het blok...............en dan te bedenken dat dit nogwel een semi-automaat is  :069:



Nou het splijten van de carterhelften wat meestal een klereklus is om te doen, of het zit zo fucking vast, of er breekt iets, of het wil gewoon niet los maar gezien het feit dat er tot nu toe nog geen boutje is afgebroken zag dit er ook goed uit...............en toch is de brander er aan te pas gekomen want die oost-blokkers weten wel wat iets passend maken is, geen kruimel speling op de lagerhuizen, gelukkig doet een mooie vlam wonderen  :054: hoppa bijna helemaal gespleten dat blok en zien we dat nu goed...........tering zit daar nu een krukas van een vrachtwagen of wat  :|



Zo het blok is nu echt in 2 stukken en de versnellingsbak is in zicht al moet je goed kijken want deze schijnt nog kleiner te zijn dan een versnellingsbak van bv Honda MT  :032: , maar weer een voordeel er is nergens iets afgebroken, tandwielen zijn heel netjes met weinig pitting, schakelvorken lijken recht te zijn en de aftapplug die we begin dit jaar opnieuw geboord en getapt hebben [M10  :X] heeft net de versnellingen geraakt.



oke we hebben meer zicht op de binnenkant en nu blijkt dit blok dus water te hebben gezien, veel roestvorming op diverse delen, veel oud vet vanuit het binnenste krukaslager en nog meer roest daar waar je dit nooit verwacht.................en toch reed de Cz nog.............wat een spul is dat toch he  :044: Maar goed...........die krukas blijft me boeien want het is echt een jekko, nu hebben we hem er helemaal uit en zeker 15 kilo zwaar en een beetje overbemeten, aan de andere kant als je de lagers ziet dan moet dit heel de wereld over kunnen zonder problemen.............zeg zelf, dit is met recht een dikke krukas  :+



Oke we hebben dus besloten om de lagers en keerringen gewoon te vervangen, ook een stel nieuwe zuigers en veren moeten worden gevonden en ondertussen gaan we het blokje reinigen, oppoetsen en voorbereiden op montage...........wie er nog wat spul weet te krijgen............ik hou me aanbevolen  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #71 Gepost op: 26 oktober 2007, 19:22:36 »
Weet je zeker dat het bigend nog in orde is? Het mag dan een stuk groter zijn dan het small end, maar daardoor is de omtreksnelheid ook hoger. Dus slijt het misschien toch harder dan je verwacht :034: Als ik me trouwens goed herinner zaten er bij de zuigers voor de brommer altijd al naaldlagers.

Kop en voetpakking? En er zit geen balansas in begrijp ik? bij de NsR was het lager destijds zo rot als maar zijn kon. Zelfde rpm als de krukas maar nooit eerder was die vervangen (pas bij 50000km ofzo)
Geen balansas te vinden en de big-ends zijn prima, geen speling en draaiend met warme of koude motor was er ook geen enkel klopje te horen , we hebben ze goed nagekeken en deze gaan gewoon terug geplaatst worden samen met het binnenste kurkaslager...........scheelt tevens weer een hoop kosten van persen enz, de buitenste lijken mij ook nog redelijk in orde maar deze vervangen wel wel voor de zekerheid  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #72 Gepost op: 26 oktober 2007, 19:45:38 »
Als de oost-blok motoren nu eens zo snel waren als de verkopers hiervan dan schafte ik er nog 1tje aan  :093: , binnen een uur bericht over de zuigers maar deze keer valt de prijs wat tegen  :017:

Hallo Louis,
 
 
Ter info,na démontage + montage zuigers dienen de
pistonpen borgveertjes te worden vervangen 4 x  á
2,55 = euro 10,20 !
 
 
Ga voor je kijken,welke onderdelen van je aanvraag
te leveren zijn,voor zuigers + zuigerveren dien ik na-
vraag te doen bij de dealer,weet ongeveer wel de
prijzen van de dealer :
 
Set zuigers...........á....58,80........................Euro  117,60
Set zuigerveren....p.st. 6,50 x 6...................   "     39,=.
 
Mocht je het met deze prijzen eens zijn,laat mij even weten,daar ze besteld moeten worden.
 
De resterende onderdelen geef ik morgen even door.
 
M.vr.gr.,Rob.
                       _______________________________
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2007, 11:42:56 »
Ze zijn echt snel bij Jawa/Cz  :+

Hallo Louis,
 
  Onderstaand de prijzen n.a.v. je onderdelen opgave :
  ==========================================
2x Bougies NGK B8HS................á   5,35........Euro   10,70
2x Uitlaatpakkingen.....................á   2,95.........  "       5,90
2x Uitlaatdemper rubbers.............á   3,65.........  "       7,30
2x Buitenste Krukas lager 6305....á 12,35.........  "     24,70
1x Versnelling's bak lager 6303........................  "     11,40
1x Versnelling's bak lager 3205........................  "       9,65
1x Keeringen 25-62-8......................................  "       7,45
1x Keering 30-52-10........................................  "       9,20
1x Tube Vloeibare pakking...............................  "     14,95
1x Set Zuigers................................................  "   117,60
6x Zuigerveren.............................á.................   "      6,50
4x Pistonpen borgveer..................á.................   "    10,20 
--------------------------------------------------------------------------------------Totaal..........................................................Euro 235,55
 
56x Naaldlagers ( ?).....................á.................   "    40,88
 
Totaal verzendkosten......................................Euro   8,50
--------------------------------------------------------------------------------------
Totaal..........................................................Euro 284,93
indien geen naaldlagers noodzakelijk zijn.........Euro 244,05
 
 
Gaarne onderstaande vragen even beantwoorden !
========================================
*  small-end lagers ?  Zal navraag doen hierover,maar
meestal is dit één geheel bij levering krukas,denk
echter wel,dat ze los verkrijgbaar zijn. Prijs nog niet
bekend,kan natuurlijk altijd later worden afgehandeld.
 
-Nieuwe zuigers en zuigerveren, na opmeten is de cilinder binnen de limiet
 
Mbt. de zuigermaat,wat staat er nu precies op de zuiger, een A - B of  C ,staat daar ook een getal
achter ? Of heb je nog de standaard zuiger erin
zitten ?
 
Heb je wel al nieuwe (56) naaldlagers ?  á  0,73
 
In afwachting van je reactie,
 
M.vr.gr.,Rob.
 
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Ballbreaker

  • Gast
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #74 Gepost op: 27 oktober 2007, 12:51:20 »
Ik zat te denken (weet het moet ik eigenlijk niet doen) maar zou die dikke krukas ook niet meteen functioneren als een soort van vliegwiel achtig iets  :042: Ieder geval succes met de revisie  :039:

ba searcher!!

  • Gast
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #75 Gepost op: 27 oktober 2007, 13:21:46 »
Ik denk ook omdat de krukas zo groot is uitgevoerd het dient als vliegwiel effect, je heb verder geen vliegwiel waar een onsteking in zit, maar een dynamo stator(windingen) dus weinig effect van een vliegwiel......echt die oostblokkers hebben overal aan gedacht :037:

Geen vliegwiel aan de krukas????? dan de krukas maar 10kg zwaarder en wat centimeters groter in diameter  :+

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #76 Gepost op: 27 oktober 2007, 14:11:35 »
Vanavond nog eens goed naar de zuigers kijken want dat is wel een grote kostenpost...........en inderdaad vliegwiel en krukwangen in 1  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #77 Gepost op: 27 oktober 2007, 15:05:04 »
Niet veel reakties hier eigenlijk  :048:

Zo als we het dan toch over die krukas hebben dan even een andere foto posten  :018:



Op de rechtercilinderkop kun je goed de inslagen zien van waarschijnlijk een aantal naalden van de pistonlagers, ik mis er nog 4 en deze zijn dan waarschijnlijk ergens door de demper geblazen  :|



En ondertussen ligt mijn werkbank weer vol, opvallend minder zooi dan een volledig blok van een Cb750 waarbij altijd dozen tevoorschijn moeten komen  :070:



De bedoeling is om dit weekeind een beslissing te nemen wat er besteld [kan] moet worden en dan zodra alles weer binnen is gelijk het blok weer in elkaar zetten, beetje opknap werk nog aan de Cz zelf en dan staat deze er weer als nieuw bij..............wie weet tikken we de 140km/h nog eens aan  :103:

Oja shit moet gaan inrijden, iets waar ik weer veel moeite mee zal hebben  :X
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline V-Strom Pierrio

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2192
  • Geslacht: Man
  • I'll see you on the dark side of the moon
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #78 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:06:39 »
Niet veel reakties hier eigenlijk  :048:

ik kan er niet eens een zinnige reaktie op geven, ik heb er de ballen verstand van. Ik rij op motoren en daar blijft het wel bij :042:


Is there anybody out there

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Cz 250 sport type 471
« Reactie #79 Gepost op: 27 oktober 2007, 19:12:47 »
CZ blok lijkt als twee druppels water op de Jawa Perak die ik vorige winter "gedaan" heb. Daar heb ik onderdelen voor gehaald bij een vent in Bennekom voor een appel en een ei. Ik weet niet waar jij prijs hebt opgevraagd Freak, maar er zijn een stuk of wat particulieren die gewoon elke vakantie naar Tsjechië gaan en dan terugkomen met een kar vol Jawa/CZ onderdelen. Ze doen dan de prijs een keer over de kop en de vakantie is ook weer betaalt. Kan je precies zien aan de prijzen op de Tsjechische sites (zie links Jawa/CZ club).

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
401 Reacties
78491 Gelezen
Laatste bericht 13 november 2009, 21:12:36
door MotorFreak
36 Reacties
8645 Gelezen
Laatste bericht 25 augustus 2007, 20:49:26
door V-Strom Pierrio
596 Reacties
113266 Gelezen
Laatste bericht 11 juli 2013, 08:44:03
door Paulusssttt
24 Reacties
5942 Gelezen
Laatste bericht 15 januari 2010, 21:38:33
door Moto16c
4 Reacties
3346 Gelezen
Laatste bericht 11 mei 2013, 09:25:29
door Pepe