Motorfreak en Sunny hebben weer een nieuwe knutselprojekt, via ruil minibikespullen verkregen een Cz 250 sport, type 471, blokaanduiding 632 , een heuse 2-cilinder 2 takt en compleet met orginele papieren en Nederlands kenteken
Door de worige eigenaar is er al heel wat werk verricht en de zuigers zijn voorzien van nieuwe zuigerveren, de velgen van nieuwe bandjes, een nieuw kettingsetje en een stel nieuwe uitlaten en dempers zijn al gemonteerd. Omdat de spanningsregelaar kapot is gegaan is de Cz [of Jawa] de schuur in verdwenen er er eigenlijk niet meer uitgekomen tot het moment dat Freak hem op een aanhanger heeft geladen, ondertussen staat de Cz thuis en konden we meer zien wat we weer nieuw hadden binnen gehaald.
Er is ondertussen wat lichte roestvorming op het chroom gekomen net als op de ijzeren delen maar er is geen sprake van doorroesten oid, eigenlijk is al het ijzer best hard en het alu en chroomwerk redelijk tot goed te noemen en we hebben al een begin gemaakt met wat demonteren voor nadere inspektie
Het is allemaal behoorlijke simpele techniek en voor je het weet pak je zo'n motor dan ook snel uitelkaar, nog geen vreemde zaken tegengekomen maar vooral veel poetswerk en zorgen dat alles goed beschermd wordt tegen de roest, opvallend heeft alles nog de orginele lak en stripings en deze willen we dan ook zeker behouden.
Het elektra gedeelte behoeft zeker behoorlijk wat aandacht maar voor zover we konden zien is de kabelboom orgineel en zijn de aansluitingen/stekkers zoveel mogelijk orgineel, er mist een spanningsregelaar, de cligonteur van de pinkers is overleden en een stuurschakelaar heeft ook de beste tijd gehad, het contaktslot draaid maar daar hebben we het dan ook wel mee gehad, vanzelf sprekend is de accu voorzien van kromme platen en dus gaan we op zoek naar orgineel spul om dit blokkie weer tot leven te wekken
Sunny heeft ondertussen al een behoorlijk boekwerk gemaakt met diverse schema's, de Cz is voorzien van een 6-volts systeem en dit wil ik voorlopig niet ombouwen naar 12v om de Cz zo orgineel mogelijk te houden, de Knalpot zal regelmatig bezocht gaan worden net als de beste man in Tholen die veel doet in ural's [naam ff kwijt], voorlopig gaan we poesten en conseveren en uiteraard regelmatig een up-date
[img]http://www.zmvc.nl/pictures/albums/userpics/10013/100_7745.jpg[img]
Nog even wat gegevens voor de weet
246,35 cc
9.3 : 1
52x58 mm
12,4 kW (17 pk) bij 5250 tpm
21,6 Nm (2,2 kgm) bij 5200 tpm
115 km/u
6 volt 55 Watt akku 6 Volt, 8 Ah minpool aan de massa
akku/bobine
kickstarter
meervoudige natte plaat 3 metalen en 4 friktie platen
4
primair, ketting sekundair, ketting
enkelvoudig wiegframe
hydraulische teleskoopvork
twee schokdempers
trommel (160 x 35 mm duplex)
trommel (160 x 35 mm simplex)
voor 3.00 x 18 achter 3.25 x 18 inch
2020 x 660 x 1000 mm zithoogte 830 mm
142 kg max. toelaatbare belasting 160 kg
13 liter
f 2099.-- 1977 en 1981
In 1981 levert de motor 12,9 kW (18 pk) bij 5600 tpm, 27 Nm (2,75 kgm) bij 5400 tpm