* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Verstuuver] xs750  (gelezen 68144 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
[Verstuuver] xs750
« Gepost op: 05 maart 2007, 14:01:08 »
Mijn vader heeft nog een yamaha xs750 uit '79. En omdat deze niet mee zo heel goed liep wilden we daar wat aan gaan doen.

dus voor weinig een sloop xs750 op de kop getikt (uit '78)

op die sloop motor zat nog ene neiwue achter band en zo goed als neiuwe dempers mooi meegenomen dus:












wat we nu van plan zijn is om de cill. kop van de sloop motor over te zetten naar de xs van m'n vader, dus het blok van de sloop xs staat nu op de werkbank om gedemonteerd te worden (hier heb ik nog geen foto's van maa ptobeer ze wel nog is te maken or)
toen we het blok open hadden gehaald kwamen we tog nog wel wat kleinigheden tegen. De kop was bijvoorbeeld met vloeibare pakking op de rest van de motor gezet. Ook kwamen we ene kromme klep tegen, gelukkig dat bijna alle onderdelen naar een kleine zoek tocht tog nog te vinden zijn.

probeer van de week nog wat meer foto's te plaatsen.

« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2009, 09:51:39 door Sledge HaMMeR »

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: xs750
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2007, 16:49:40 »
Mijn achterbuurman heeft er ook nog zo 1 staan, probeer ik hem al tijden te ontfutselen............toffe motor  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2007, 17:27:26 »
altijd mooi zo'n 3 cillinder  ;)

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: xs750
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2007, 17:37:28 »
alleen de blokken zijn een drama vandaar dat je ze ook niet veel meer ziet had meen ik iets met de krukas temaken die de olie tot schuim klopte en daardoor overal in het blok te weinig olie kreeg.
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2007, 17:40:22 »
alleen de blokken zijn een drama vandaar dat je ze ook niet veel meer ziet had meen ik iets met de krukas temaken die de olie tot schuim klopte en daardoor overal in het blok te weinig olie kreeg.
van dat probleem had k nog niet gehoord, wel een bekend probleem van de xs750 is dat de olie te warm wordt. Maar dit is op te lossen door een olie koeler van een xs850 te monteren, wat ook nog gaat gebeuren (de baseplate en oliekoeler zijn al aangeschafd)

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: xs750
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2007, 17:46:31 »
alleen de blokken zijn een drama vandaar dat je ze ook niet veel meer ziet had meen ik iets met de krukas temaken die de olie tot schuim klopte en daardoor overal in het blok te weinig olie kreeg.
van dat probleem had k nog niet gehoord, wel een bekend probleem van de xs750 is dat de olie te warm wordt. Maar dit is op te lossen door een olie koeler van een xs850 te monteren, wat ook nog gaat gebeuren (de baseplate en oliekoeler zijn al aangeschafd)

dit is wat er vroeger de ronde deed het olie nivo was te hoog waardoor de krukas in de olie bleef draaien en daardoor de olie luchtig maakte of het waar is weet ik niet maar weet wel dat ze vlug kapot gingen.

de 4 cilinder xs 1100 had dit probleem niet zij men.
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2007, 17:49:47 »
maar ligt er ook aan welke olie je gebruikt, er zijn bepaalde "aditives" ook wel dope's genoemd die er voor zorgen dat je olie niet gaat schuimen

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: xs750
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2007, 17:51:17 »
maar ligt er ook aan welke olie je gebruikt, er zijn bepaalde "aditives" ook wel dope's genoemd die er voor zorgen dat je olie niet gaat schuimen

ja klopt nu wel maar toen niet.

maar het neemt niet weg dat het wel een leuk project is  :034:
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2007, 18:48:26 »
heb 't is na gevraagd, probleem met schuimende olie gold alleen voor 't eerste type xs750 (wat niet egt een groot probleem was) 't "groote" probleem van de eerst etypes xs was dat de olie te warm werd, volgende type's hebben ze een grotere carterpan en andere oliepomp gegeven om dit probleem te verminderen. de voorganger van de xs, een tx750 had ook last van deze problemen, maar das maar bijzaak  :+

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: xs750
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2007, 19:02:17 »
kijk steek ik er ook nog eens wat van op dat verhaal zal wel kloppen  :034:
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2007, 22:00:14 »
en ik steek er ook weer wat van op, leer k ook nog is wat op m;n ouwe dag ;)

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: xs750
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2007, 22:05:12 »
alleen de blokken zijn een drama vandaar dat je ze ook niet veel meer ziet had meen ik iets met de krukas temaken die de olie tot schuim klopte en daardoor overal in het blok te weinig olie kreeg.

Met enige regelmaat blijf jij me verrassen met parate kennis die je zo ff uit je mouw schudt  :054:
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2007, 22:52:12 door Sledge HaMMeR »

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: xs750
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2007, 22:32:26 »
alleen de blokken zijn een drama vandaar dat je ze ook niet veel meer ziet had meen ik iets met de krukas temaken die de olie tot schuim klopte en daardoor overal in het blok te weinig olie kreeg.

Met enige regelmaat blijf jij me verassen met parate kennis die je zo ff uit je mouw schudt  :054:

moet zeggen dat ik erzelf ook wel eens versteld van sta maar meer waarom ik die dingen ondhou en wat moet je ermee :043:
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: xs750
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2007, 22:34:11 »
heb 't is na gevraagd, probleem met schuimende olie gold alleen voor 't eerste type xs750 (wat niet egt een groot probleem was) 't "groote" probleem van de eerst etypes xs was dat de olie te warm werd, volgende type's hebben ze een grotere carterpan en andere oliepomp gegeven om dit probleem te verminderen. de voorganger van de xs, een tx750 had ook last van deze problemen, maar das maar bijzaak  :+

de tx was een twee cilinder toch????
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #14 Gepost op: 06 maart 2007, 13:06:52 »
ja klopt, was de voorganger van de xs

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: xs750
« Reactie #15 Gepost op: 06 maart 2007, 18:21:30 »
Wat dat betreft zijn luchtgekoelde 3-cilinder blokken vaker een drama, neem nu de kwakjes met een middelste cilinder die vaak veels te heet werd  :046:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #16 Gepost op: 06 maart 2007, 19:19:32 »
Wat dat betreft zijn luchtgekoelde 3-cilinder blokken vaker een drama, neem nu de kwakjes met een middelste cilinder die vaak veels te heet werd  :046:
valt egt wel mee...
Die van m'n pa heeft 75.000 kM gelopen zonder problemen!

edit: waarom hij nu niet goed loopt kotm doordat hij heel lang stil heeft gestaan en 't onderhoud daarom dus ook
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2007, 19:49:35 door Verstuuver »

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #17 Gepost op: 06 maart 2007, 19:56:05 »
hier nog wat foto's hoe hij er nu bij staat (heb heleaas geen foto's van de kop kunnen nemen toen de kleppen er uit waren):

kop klaar om weer in de verf gezet te worden



de kromme klep (niet op de foto te zien)

Alle kleppen weer op z'n plek

Part timer

  • Gast
Re: xs750
« Reactie #18 Gepost op: 06 maart 2007, 20:50:36 »
Ik heb zo'n 20 jaar geleden ook een XS750DOHC gehad, m'n eerste motor.
Toffe machine met een mooi geluid. Ik reed er het hele jaar door mee.
Enige wat ik er in ongeveer 4 jaar mee gehad heb zijn versleten uitlaaten (heb ik toen zelf nog nieuwe voor gemaakt) en versleten dogs op het tandwiel van de 2e versnelling (heb ik 20 jaar later met Honda XR600 weer).
Dat toen ook zelf vervangen en gaan met die banaan. Ik vond aleen dat hij voor een behoorlijk zware motor niet zoveel vermogen had. Verder heerlijk op leren rijden enveel gezien, oa Versailles.
Succes met je project :039:

Offline Verstuuver

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • "stuuf"
Re: xs750
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2007, 20:55:06 »
Ik heb zo'n 20 jaar geleden ook een XS750DOHC gehad, m'n eerste motor.
Toffe machine met een mooi geluid. Ik reed er het hele jaar door mee.
Enige wat ik er in ongeveer 4 jaar mee gehad heb zijn versleten uitlaaten (heb ik toen zelf nog nieuwe voor gemaakt) en versleten dogs op het tandwiel van de 2e versnelling (heb ik 20 jaar later met Honda XR600 weer).
Dat toen ook zelf vervangen en gaan met die banaan. Ik vond aleen dat hij voor een behoorlijk zware motor niet zoveel vermogen had. Verder heerlijk op leren rijden enveel gezien, oa Versailles.
Succes met je project :039:
versleten uitlaat! die is er ook zo vannafgeroest bij m'n pa, maar dat is dat ook 't enige  ;)