* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Easy Pete] Africa Twin  (gelezen 24969 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

easy pete

  • Gast
[Easy Pete] Africa Twin
« Gepost op: 21 juli 2007, 01:43:20 »
Ik wacht met ongeduld op wat geld van de verzekering. Ik loop met het idee om dan op zoek te gaan naar een nog degelijke Africa Twin. Waarom ?

1. Omdat dat type mij al héél lang intrigeert, maar ik heb nooit de kans gezien er een te kopen.

2. Omdat hij lijkt op mijn geliefde Transalp, maar toch dat beetje meer vermogen heeft.

3. Misschien kan ik daar dan wel lange afstanden mee doen zonder bezorgd te moeten zijn over het langdurig op 6500 toeren te rijden (130km/u) ?

Maar eerlijk gezegd. Ik ken er niks van. Nooit op gereden. Wie weet meer te vertellen over de AT ?
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2009, 10:00:54 door Sledge HaMMeR »

Matthieu

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2007, 07:52:39 »
Aangezien ik ook behoorlijk fan ben van de AT  :070:, weet ik er wel wat van.

Hij is een stukje zwaarder en groter dan de TA. Daardoor voelt hij wat logger aan, echter wel een(flink) stuk stabieler. Ook smeert hij z'n vermogen breder uit. De TA moet je behoorlijk doortrekken, de AT trekt al vanuit onderuit een stuk beter, en is daardoor makkelijker te berijden.
Doordat hij stabieler is en meer vermogen heeft is hij beter geschikt voor lange afstanden en voor het rijden met bagage.

Ook heeft hij(zeker de oudere modellen) een stuk betere vering dan de ta. Het blijft vrij soepel, maar je hebt wel meer stelmogelijkheden. Ook heeft de AT tot en met de RD07, (dus niet de a) luchtkamers die onder druk staan.(dus met ventielen)

Je hoeft je ook over het continu 130 met TA geen zorgen te maken. Zowel de AT als TA zijn onverwoestbaar(en dat weet jij ook).
De AT is ook nog eens beter(duurder) afgewerkt dan de TA. Kijk bv maar eens naar de alu achterbrug van de AT.
Buitenom dezelfde relatief zwakke punten die de TA ook heeft(snel rottende velgen en snel slijtende wiellagers) gaat bij veel AT's de brandstofpomp kaduuk. Hier zijn echter betere modellen voor in de handel.
Verder kan hij niet echt kapot. Een ton of meer kan makkelijk.

Verder ziet hij er natuurlijk onwijs ruig uit, en de modellen vanaf ca. 92 hebben die ultrageile tripmeter. (die je ook nog eens kunt verbouwen waardoor hij ook de snelheid digitaal aangeeft)

Het is ook een echte allroad, waarmee je onwijs hard door de bergen en andere bochtige gebieden kan boenderen en het daarbij andere motorrijders akelig moeilijk kan maken.








Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Africa Twin
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2007, 09:05:20 »
AT = steengoed, praktisch onverwoestbaar.

Maatje beschrijft het AT-blok als pindakaas.
En hoe smaakt pindakaas? Nooit echt sterk, maar zo smeuiig als.. juist.. pindakaas. (en het geluid is geweldig met een fasoenlijke demper  :034:)
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 09:56:44 door Zeeuwse Klei »
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: Africa Twin
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2007, 09:59:12 »
wat lof hiero, nog ff en ik wil er ook 1  :052:

Matthieu

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2007, 10:05:03 »
Nou sledge.. Ik denk dat sommige mensen op den duur wel inzien dat een allroad een stuk fijner is dan ze van te voren hadden gedacht. Zeker als ze zo degelijk zijn als de AT.

Je kan er onwijs mee boenderen en plezier mee hebben zonder gelijk je rijbewijs in gevaar te brengen.
Je kan makkelijk bagage meenemen en een grindpad hoef je ook niet te mijden.

easy pete

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2007, 16:15:58 »
Matthieu is een grote fan, en dat wordt je niet zomaar.

Hoe zit het met de weerbescherming en de turbulentie ?

Op de TA heb ik het in de winter behoorlijk koud, en regendruppels wijken geen millimeter. Ik neem aan dat die monstertank van de AT je toch wat beter beschermd ?

Matthieu

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2007, 19:14:59 »
Nou, alle AT's waar ik op heb gereden hadden of een hoog windscherm, of ik heb er niet harder dan 50 km/u mee gereden. Wel beschermt idd de tank wat meer.
Maar heel veel zinnigs kan ik niet zeggen over de originele ruit.
Ik moet wel zeggen dat ik op de AT's met hoger scherm wel lekker zat.. Borst goed uit de wind en geen last van turbulentie.(Ik ben 194cm lang)

Er wordt ook vaak gezegd dat de buddy van de AT niet comfortabel genoeg is. Echter verschillen daar ook de meningen over... Wel is het wat smal en hard. Ik vond het op korte stukken wel goed zitten.. Maar ik heb ook hier niet lang genoeg gereden om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik denk echter wel dat je op bijna elke motor na een dag rijden wel ergens last van hebt.

Het is dat AT's wat duurder zijn, anders had ik er allang 1.


« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 19:18:45 door Matthieu »

easy pete

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2007, 19:59:31 »
Lijkt me wel ok dan, ik ben 10cm kleiner. En van 't zadel van m'n TA heb ik relatief weinig last.

Ik dacht ook nog aan een Varadero, maar daar hoor ik zo weinig van dat ik 't niet vertrouw.


Met wat rijd je dan nu Matthieu ?
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 20:03:29 door Easy Pete »

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Africa Twin
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2007, 00:04:14 »
Een AT...........gewoon doen, echt superfietsen en dat zie je ook terug in de vraagprijzen, ik vindt hem iets te groot en te machtig maar dat komt ook door dat ik niet zo groot ben zelf  :017:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Matthieu

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2007, 11:33:58 »
@pete: Ik heb nu ook een TA ;)

Varadero is een fijne motor, maar heel anders....

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Africa Twin
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2007, 13:01:25 »
Varadero is een fijne motor, maar heel anders....
Minder tof naar mijn idee  :012:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

easy pete

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2007, 02:08:29 »
Varadero is ook weer zoveel duurder. Ook wel weer een echte ON-roader.

Ik heb een interessante AT gespot, €2500, '94 en 23000km. Toch twijfel ik. Is het gewicht niet zoveel meer dat de extra pk's teniet gedaan worden ?

Ik schat dat hij zo'n 130 gaat aan 6000 toeren. Naar mijn gevoel begint aan 6000 toeren het slijtpunt voor een twin. Dat zou dus nog net kunnen.

Het weercomfort is niet onbelangrijk als je de winter doorrijdt. Op m'n Alp heb ik 't dan verdomd koud, in vergelijking met m'n vroegere plastic PC800. Jammer dat ik niemand ken met een AT om even te proberen. Misschien wordt 't Freak z'n volgende project ?

 :070:

Wat voor Alp rij je Matthieu ? Een oud 600 hok zoals de mijne ? Door zijn gebrek aan vermogen sleur ik 't gas continu tot het einde. Waarschijnlijk daardoor zie ik 'm voor m'n ogen verslijten (nu 60000km). Maar ik rij er binnenkort nog 's mee naar 't zuiden.



Offline Zeeuwse Klei

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2073
  • Geslacht: Man
Re: Africa Twin
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2007, 06:31:49 »
Tja, een Twin heeft ook al niet te veel vermogen, dat is alom bekend. Tenminste, dat is wat ik er aldoor van hoor..
Trial and error... vooral veel 'error'.

Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Africa Twin
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2007, 06:33:52 »
Pete: www.transalpclub.nl voor al uw vragen. In de transalpclub zijn zowel de TA, de AT, de varadero en de XLV750 verenigd. Je hoeft geen lid te worden, kunt er gewoon je vragen stellen.
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Matthieu

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2007, 13:24:28 »
Nou, pete. Over dat uitmelken hoef je je niet druk te maken. Die blokken kunnen dat echt makkelijk aan.. Ik rijd er ook aardig mee door, en hij heeft tot dusver nog geen klap verkeerd gegeven.
Ik heb overigens een 600 uit 97.


Transalpclub forum is wel wat info te vinden, mits je goed zoekt.

Maar het beste is misschien om er gewoon op te gaan rijden. Echt snel is een AT idd ook niet, maar daar koop je hem ook niet voor.

Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: Africa Twin
« Reactie #15 Gepost op: 23 juli 2007, 13:29:26 »
Nou, pete. Over dat uitmelken hoef je je niet druk te maken. Die blokken kunnen dat echt makkelijk aan.. Ik rijd er ook aardig mee door, en hij heeft tot dusver nog geen klap verkeerd gegeven.

Als ik de verhalen moet geloven dan is de Alp van Pete onderhand toch wel een beetje heen... ik hoorde iets van dat ze Pete tijdens de off-road-initiatie konden lokaliseren door het centrum van de blauwe walm in de bossen te zoeken :018:
Einde reclamezuil :-)

Tinus

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #16 Gepost op: 23 juli 2007, 14:58:30 »
Nee, dat was een fiets van de organisatie zelf  :070:


Offline Taranis

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1502
  • Geslacht: Man
  • Strevers bereiken waar dromers van dromen.
Re: Africa Twin
« Reactie #17 Gepost op: 23 juli 2007, 17:32:30 »
Nee, dat was een fiets van de organisatie zelf  :070:

Ah, I stand corrected... :)

Einde reclamezuil :-)

easy pete

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #18 Gepost op: 24 juli 2007, 03:00:27 »
Haha, ja dat was zo'n brommertje van hun, met een olielek. Soms zag ik m'n eigen handen niet meer. Drie dagen later rook ik nog overal een oliegeurtje.

Maar m'n Alp is een '93 - 60.000km, en die verbruikt 't laatste jaar toch een beetje olie. Zowat een carter per 1000km. En toch rookt of ruikt ie niet. Lekt ook niet.

Zopas een 100km door de regen gedaan. Niet leuk. Een helm met een ruitenwisser zou ook wel handig zijn deze zomer ....

 :042:

easy pete

  • Gast
Re: Africa Twin
« Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2007, 02:27:28 »
What about een Yamaha TDM 850 ?

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
105 Reacties
23396 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
27 Reacties
4722 Gelezen
Laatste bericht 05 januari 2011, 22:40:54
door Paulusssttt
11 Reacties
2797 Gelezen
Laatste bericht 16 juni 2013, 23:11:50
door Hans 89