Vandaag een aantal draadschema's bekeken ,van zowel oud als nieuw
Want ik wil net als pauluz ook alleen op kickstarter draaien.
Waarom? Omdat ik een kleinere accu wil verstoppen ergens .
De kleinere accu kan ,omdat je geen sterke accu nodig hebt voor de start motor .
Ook wil die ouderwetse gelijkrichter kwijt,die is veel te groot ,en moeilijk te verstoppen.Net zoals de spannings regelaar
Fig A
Fig B
Waarom heb je die 2 dingen nodig?
Honda gebruikt namelijk wisselstroom generatoren.Dat wil zeggen dat de stroom word opgewekt doormiddel van een spoel ,die een magnetisch veld maakt,waardoor 3 spoelen(fasen) een stroom opwekken.
De andere variant is een (ouderwetse) gelijkstroom generator,deze generator heeft een vaste magneet ,die om spoelen draaid ,zodat er een stroom word opgewekt.
Nu even terug op de wisselstroom generator ,
Wanneer ik deze motor zou willen starten zonder accu,dan gaat dat dus nooit.Er is in je systeem geen spanning aanwezig ,hoe hard je ook op de kickstarter trapt.
Waarom niet?
Omdat je in die wisselstroom generator een stoompje(veldstroom) nodig is om een magnetisch veld te maken,wat weer zorgt voor het opwekken van spanning uit je generator
Daarom heb je dus een kleine accu nodig,die bij aanzetten van het contact ,de veldstroom in je generator creerd.
Ook het voordeel van deze kleine accu is dat de bobines al gelijk stroom krijgen,zodat bij de eerste trap op de kickstarter de motor kan aanslaan,eenmaal op toeren,zal de generator de stroom voorziening overnemen.
De accu fungeerd nu als buffer voor pieken en dalen in het "net".
Zou je dit niet hebben,dan krijgt de generator en spann regelaar het behoorlijk te voorduren,en is er kans op doorbranden van 1 vd 2
En een wisselstroom generator geeft zoals de naam het zegt,een wisselende fase. Helaas is een ACCU gelijkstroom,en alles op je motor werkt met gelijkstroom.Dus om die stoom uit je wisselstroom generator moet dus gelijk gericht worden.Dat doet dus dat dioden blokje (figB).
Mooi .dat is 1
Dan de spannings regelaar(FigA),waarom is die nodig?Deze regelaar verzorgt de veldstroom in je generator ,EN vloeit
het te veel gemaakt stroom ook weer af.
Nu is er gelukkig wat verbeterd in de tijd,de diode brug en spannings regelaars zijn in 1 module geworden tegen woordig
Ik had toevallig 1 liggen,ook van een honda denk ik.En wat blijkt de kleuren komen precies overeen met de oude losse modules
3 geel uit generator
1 groen massa
1 rood/geel 12V naar accu
1 zwart 12V na contactslot(deze is bedoeld om het te veel in je 'net" af te vloeien naar je spann regelaar
en de laatste
1 wit ,veldstroom naar generator.
Ik hoop dat het begrijpbaar is .
Wat wil ik nu,startmotor verwijderen ,en op die plaats een kleine gel 5 Amp uccu verstoppen
En die nieuwerwetse gelijk/spann regelaar verstoppen.