Dat motortrailertje staat ondertussen alweer een paar maanden in de ijskast, ivm onzekerheden qua behoud van de auto van de baas....
Dat terzijde, ben ik al maanden aan het klooien met de voorvork.
Dus heren, dames, technische genieën en misschien zelfs mensen met 2 linker handen:
In eerste instantie heb ik voor de zomer van 2010 de voorvorkolie laten vervangen, omdat die er toen al ruim 6 jaar in zat, en zo'n 40.000 km had meegemaakt.
Vanaf dat moment zat er een tik in de voorvork, welke het best hoorbaar is als de motor op de zijstandaard staat, en ik een rukje aan bijvoorbeeld de bovenste kroonplaat geef.
Aangezien er toen ook stalen remleidingen op gekomen zijn, een nieuwe set conische balhoofdlagers en een ander voorspatbord, ben ik daar eerst mee aan het troubleshooten geweest.
Staat de balhoofdspeling wel goed? Raakt de nieuwe spatterd de buitenpoten? Raken de nieuwe remleidingen de buitenpoten? Komt de tik door versleten glijlagers(horizontale speling) e.d....
Maar ik kreeg de tik niet weg..
Ondertussen was het september geworden, en had ik nauwelijk gereden omdat ik geen vertrouwen had in de voorvork.
Tot vlak voor mijn laatste eifel-weekeind, toen ik met motor en al nog even bij Jan ben langsgegaan. Voor hem klonk het als een vork waar te weinig olie in zat, dus olie scheutje voor scheutje bijgevuld, en verrek... de tik was weg!
Ik dolgelukkig nog een testrondje gereden, en een paar dagen erna met motor en al naar de eifel vertrokken.
Paar rondes over de nordschleife gereden, ging allemaal prima.
Totdat ik op dag 3 vanaf de Ring naar Daun reed, en ik op een b-weggetje toch weer een tik begon te horen.
Ben meteen gestopt om eens goed te kijken of 1 van de voorpoten niet lek waren. Dit was niet het geval.
Mezelf voor de gek gehouden met het idee "dat er dan misschien toch nog ergens een luchtbelletje zat".
Afgelopen Kerstvakantie volgens het WPHB de voorpoten zelf dan maar uit mekaar gehaald. En met nieuwe olie weer terug in elkaar gezet.
Op de werkbank geen tik meer te voelen (wat voor de operatie nog wel het geval was), dus alles weer terug onder de gixxer gebouwd.
De veervoorspanning weer teruggezet op 4 streepjes, de rebound op.... gvd.... had ik ineens nog maar 1,25 slag tussen max en min.....
Na wat speurwerk erachter gekomen dat je de stroef van de rebound eerst op 1,5mm moet zetten voor je alles terug in elkaar zet.... weer iets geleerd.
Bleken de keerringen nu ineens wel lek te zijn, dus het had sowieso weer uit mekaar gemoeten...
Afgelopen zaterdag alles dus weer uit elkaar, nieuwe keerringen gestoken, nu alles op de goeie manier terug in elkaar gezet.
luchtkamer vanaf bovenkant buitenpoot, zonder veer, volgens WPHB : 102mm.
Maar helaas. Nog steeds dezelfde tik.
de enige manier dat ik de tik wél weg heb weten te krijgen, is met de rebound volledig dichtgedraaid.......
Momenteel begin ik een beetje moe te worden van die tik...
Is er iemand die nog enig idee heeft wat het zou kunnen zijn........?????