zoooo, weer eens even een verhaaltje....
Omdat de RAM-intake-buizen net als de rest van de gixxer aardig smerig waren (zie links op de onderstaande foto ), heb ik deze maar eens goed de inmiddels welbesproken Nivea-behandeling* gegeven.
* : Douche+borstel naar keuze+nivea douchegel = nivea-behandeling voor:
na:
Best aardig gelukt.. maar zo uitdagend was het dan ook weer niet...
Wat dan weer wel een beetje meer uitdagend was, was het schoonmaken van de achterkant van het motorblok.
Dit omdat je daar met bijvoorbeeld de autowasborstel waar ik mn gixxer mee was, bijna niet bij kunt, terwijl het toch aardig in het zicht zit.
Deze moet dan natuurlijk wel goed schoon zijn, en als het even kan, ook redelijk eenvoudig schoon te hóuden....
De gixxer dus maar weer van onder zn indoor-afdak gehaald, en aan het dak van de loods opgehesen, as usual:
Ik dacht, laat ik het dit keer eens anders aanpakken dan met een staalwolletje en belgom, laat ik er eens ovenreiniger tegenaan mikken, en dan hopen dat dat een btje wil werken:
Terwijl het hele spulletje lekker even stond in te trekken (want dat stond in de begruiksaanwijzing), heb ik de rest van de gebruiksaanwijzing maar eens gelezen..
"niet gebruiken op onbehandeld aluminium"....
kut..
Toen het schuimige vreetsel er maar even snel afgespoeld met veel water....
maarrrrr!
de vuile vettige substantie spoelde ook met het schuim mee
dat was dan weer een geluk bij een ongeluk...
het nadeel was dan wel weer, dat dat spul 1 grote zwarte vlek op het aluminium had achtergelaten... zo'n beetje overal waar het gezeten had....
dus kon ik alsnog met mn staalwolletje, belgom, en messing borstel aan de gang..
Aan het einde van het liedje was alles wel weer mooi blinkend, maar ik denk niet dat ik nog zo snel ovenreiniger zal gebruiken voor het motorblok....
Een week daarvoor kwamen trouwens mn remschijven binnen, en deze heb ik er toen ook maar zsm op gemonteerd.
De remblokken zijn nog in bestelling, maar die verwacht ik volgende week binnen.
De losse wielen in de auto geladen, om bij el presidente het eea aan gereedschap en een drupje loctite te mogen gebruiken, waarvoor nog dank
Eerst het achterwiel maar gedaan, want die had ik al een keer schoongemaakt.
Daarna het voorwiel.
Het schoonmaken van een voorwiel waar 2 stuks 310 mm schijven aan hangen, is niet echt je-van-het, en om de nieuwe schijven een btje proper te kunnen "installeren" moet het voorwiel natuurlijk wel eerst goed schoon zijn. Dat heeft voor dat ene voorwiel ongeveer anderhalf uur in beslag genomen....
Eerst de schijven eventjes ontvet, het draad van de bouten even vers getapt, de kopjes van de bouten laten blinken, het begin van het draad met niet-permanente loctite ingesmeerd, en daarna de bouten in kruislingse volgorde lichtjes vastgedraaid.
Daarna de momentsleutel ingesteld op de benodigde Nm's, die Sunny in de tussentijd voor me had opgezocht ( you rock!
), en de bouten weer in kruislingse volgorde op het juiste moment gezet.
tadaaa:
De volgende dag bij thuiskomst de velgen er weer onder gemonteerd, en daar heb ik dus visueel niks meer over te klagen. Ik hoop dat het praktische aspect over een paar weken getest kan gaan worden
De remklauwen van de voorzijde zijn ondertussen ook schoongemaakt, de remcups ingesmeerd met bremsenvet, waarvoor alweer dank aan Louis
De cups vertoonden nog geen slijtage, maar helaas wel een beetje schade.
Een paar kleine braampjes op de rand van 3 cups zouden de keerringen kunnen slopen, maar dit zou alleen kunnen als de cups volledig in de klauw gedrukt zouden worden.
Al met al niks aan de hand dus, alleen moet ik er even erg in houden dat ik tijdens het schoonmaken/blokken verwisselen de cups niet helemaal in de klauw druk.....
gisteravond heb ik de aansluitrubbers van de RAM-intakebuizen en een aantal koelvloeistolslangen nog een Nivea-behandeling gegeven, dus die zijn ook weer helemaal spic en span.
stukje bij beetje begint het weer een gixxer te worden