zooooo, ben ik weer
de afgelopen dagen waren wat rommelig ivm wat andere afspraken en verplichtingen, maar er is toch weer het een en ander gedaan:
Omdat de uitlaat nu natuurlijk zo mooi gestraald is, leek het me logisch de demper ook maar eens even stevig te gaan poetsen.
zou het nodig zijn geweest??
Vooral de aluminium bevestiging van de titanium demper op de RVS buis was aan de kant van het achterwiel bijzonder vuil. Uiteraard is dit stuk heet, en vuil en vet wordt dus al het ware in het relatief zachte aluminium "gebakken".
Dus de tandenborstel en de lampolie waren al weer snel gevonden om het ergste vuil er af te krijgen, om vervolgens met een staalwolletje en wat belgom de boel te laten blinken. Dit heeft dan wel zeker anderhalf uur geduurd voordat het naar mn zin was.
daarna nog een klein kwartiertje bezig geweest om de titanium mantel, en het eindstuk weer netjes op te poetsen, wat ook aardig gelukt is
De uitlaat zelf had toch ook nog even wat werk nodig, omdat ik voor het zandstralen het blinkende stuk tussen de voorbochten en de demper niet had afgetaped. Hierdoor waren op het normaal blinkende gedeelte wat doffe plekken ontstaan.
Dit is niets wat ik joop kwalijk kan/mag/ga nemen, want gezien het beperkte zich bij het zandstralen had ik zelf wel moeten kunnen bedenken dat dit een risico zou zijn.
Maar goed, elk probleem heeft een oplossing.
Na eerst het ergste gedeeltje "weggepoetst" te hebben met -jawel- een staalwolletje met wat belgom, heb ik 2 stroken katoen van zo'n 20 cm breed opgevouwen tot 2 stroken katoen van zo'n 5 cm breed. De lengte is minder belangrijk, als het maar niet korter is dan een halve meter, dat werkt niet lekker.
De eerste strook heb ik gebruikt in combinatie met "Valma Scratch remover" , dit had ik toevallig nog staan. Eigenlijk is het een soort pasta, speciaal bedoeld om krassen uit lak te polijsten, maar hiervoor werkte het ook prima. Het is qua korrelgrootte ongeveer vergelijkbaar met Commandant #3.
Door de strook over de buis van de uitlaat te leggen, de 2 uiteindes te pakken en daarmee als een soort draadzaag mee tekeer te gaan, heb ik de doffe plekken iets minder dof gepolijst.
De 2e strook heb ik gebruikt in combinatie met "Turtle Wax Silver Chrome". De naam zegt het ongeveer al, het is een polijstmiddel voor chroom. Dit had ik ook toevallig nog staan, en het werkte perfect. Qua korrelgrootte ongeveer vergelijkbaar met Commandant #5.
Weer dezelfde werkwijze, alleen nu gewoon doorgegaan totdat de doffe plekken volledig weggepolijst waren.
resultaat:
En toen had ik nog wat losse onderdelen liggen, die in verband met de aanvang van het nieuwe jaar even opgeruimd moesten worden.
De grote delen heb ik keurig netjes in rekken opgeborgen, op een kleedje, en er vervolgens nog een kleedje over.
De kleinere delen, en de bouten en moeren, moesten toch even op een andere manier opgeslagen worden, anders zou het bij de wederopbouw volledig mis gaan natuurlijk.
Na een beetje zoeken en denken kwam ik nog een stapel papieren zakken tegen, die toch nooit gebruikt worden.
Na anderhalf uur papieren zakken dichtfrommelen en overal opschrijven wat er in zit, paste alles nét in 1 plastic krat.
Het achterwiel was (zoals altijd eigenlijk) aan een goeie schoonmaak toe.
Dus eerst het achterwiel gedemonteerd en de bevestigingsplaat van het achtertandwiel schoon gemaakt.
De nieuwe kettingset is al binnen, dus met het oude tandwiel hoef ik niet voorzichtig te zijn bij het losdraaien van de bouten.
Ik had al een paar keer het gevoel gehad dat de bevestigingsplaat van het achterwiel niet niet helemaal recht in het achterwiel viel, en dat bleek dus geen oogbedrog te zijn geweest:
Niet dat dit veel heeft uitgemaakt voor de levensduur van de ketting, want de vorige set ging toch maar mooi 15000 km mee.
Maar voor de volledigheid heb ik toch dit nokje nog even verwijderd:
Vervolgens de remschijf gedemonteerd om deze eens goed te kunnen nakijken, want zoals eerder genoemd in dit topic zat 1 van de zuigers van de achterremklauw nog weleens moeilijk te doen.
Hier iig wat foto's van de bevindingen:
als je goed naar de koelgaten kijkt zie je dat die rondon toch wel enigzins beschadigd zijn
ook ben ik hier en daar wat braampjes tegengekomen
om dat het beoordelen van de groeven in de schijf een uiterst complexe berekening is, heb ik geprobeerd om dit wat inzichtelijker te maken met een lampje en een blokhaak:
Conclusie:
Nu zal ik dus sowieso een nieuwe achterremschijf moeten kopen, en zit ik er sterk over te denken om ook de voorremschijven te vervangen, omdat ik al maanden het idee heb dat deze niet meer je-van-het zijn... Maar dat zal nader onderzoek moeten uitwijzen
Gisteren kreeg ik een telefoontje dat mn bestelde balhoofdset binnen was, dus die zal er binnenkort ook aan moeten geloven