* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977  (gelezen 113632 keer)

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #500 Gepost op: 19 september 2010, 19:54:41 »


Misschien als de motor even draait eens voelen hoe warm je spanningsregelaar wordt, die vangt nu niet echt de rijwind natuurlijk, deze kan eventueel wat warmer worden doordat je een kleinere accu hebt en de spanning en de spanning niet allemaal kwijt kan, oplossing is altijd licht aan hebben tijdens het rijden  :034:

Goed bezig vent   :021:
Je zoy je licht aan doen hey  :018:

Maar zonder gekkigheid..........van een 750 heb ik er zoiezo liggen, waarschijnlijk nog wel meer en eventueel eens 1 plaatsen en dan voelen hoe warm die wordt, verknal je die geen nood je krijgt hem toch voor niks  ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #501 Gepost op: 19 september 2010, 20:00:28 »


Misschien als de motor even draait eens voelen hoe warm je spanningsregelaar wordt, die vangt nu niet echt de rijwind natuurlijk, deze kan eventueel wat warmer worden doordat je een kleinere accu hebt en de spanning en de spanning niet allemaal kwijt kan, oplossing is altijd licht aan hebben tijdens het rijden  :034:

Goed bezig vent   :021:
Je zoy je licht aan doen hey  :018:



Goede raad is duur....  :046: :046: :046:

Maart 2010..  :047:

Eerst sparen voor nieuwe accu € 55,= en ja dat kost ie ook bij Gerrit want daar kwam ie vandaag..
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #502 Gepost op: 26 november 2010, 13:29:17 »
Tijd voor een up-date..

Ik ben gezegend met een vriendinnetje die het allemaal begrijpt. Dit was de oogst van mijn verjaardag:



(De flessen van Fuzzy ter troost of ter viering van de euforie)

Waaronder dus een ieuwe accu en een nieuwe gecombineerde gelijkrichter/spanningsregelaar.
Die moeten erin en dan zou het beestje weer moeten lopen. Een race tegen de tijd en vooral tegen de pekel.. Ik wil namelijk wat testritten doen. Ik ben zo slim geweest om aan het begin van dit alles een multimeter te kopen die ook temperatuur kan meten. Ik wil dus een testopstelling maken zodat ik tijdens de rit de temperatuur in de kont kan meten. Als het daar namelijk te heet wordt moet de elektronica toch verhuizen. T.a.v. laadspanning geloof ik het wel. Ik neem aan dat deze in deze moderne versie netjes onder controle is. Misschien voor de grap ook maar meten..

Oude situatie:



De boel kaal:



De nieuwe situatie:



Of toch maar andersom:



Nu moet alleen het start relais nog een plek krijgen en dan is de kont weer gevuld met iets minder spullen dit keer.. Ik heb de boel al provisorisch aangesloten en tak tak en het liep.. Dus daarover geen zorgen  :026:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #503 Gepost op: 26 november 2010, 14:14:13 »
 :021:   je wordt nog een echte monteur!!   :021:
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #504 Gepost op: 27 november 2010, 13:57:32 »
Hopla, daar gaan we weer.. Schema aan de deur:



Gereedschap uit de kast en de garage is weer geopend  :D



Elk nadeel hep z'n voordeel. Een aantal draadkes waar ik nog niet tevreden over was ook maar gelijk aangepakt. Goed nagedacht over de routing en hup aan de slag. Ten eerste wat inkort werk.

Van:



Naar:



Kijk en dan past het weer wat beter:



En zo ziet her er weer wat georganiseerder uit:



Vergelijk dit:



Met dit:



En nu zou ik eigenlijk wel even willen proef rijden met een warmtemeter op de gelijkrichter/spanningsregelaar om eens te kijken hoe warm de boel nou eigenlijk wordt.. Maar ja, als ik buiten kijk nodigt het nou niet echt uit.. 

Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Sledge HaMMeR

  • I Wanna Be an
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 9013
  • Geslacht: Man
  • Tha HaMMeR
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #505 Gepost op: 27 november 2010, 13:59:21 »
 :039:

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #506 Gepost op: 27 november 2010, 16:26:23 »
Netjuuuuuuuuuuuussssss, VAKMAN  :071:

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2224
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #507 Gepost op: 27 november 2010, 16:48:44 »
Paulus gaat het nog wel eens leren  :054:

Paulus de kluskabouter :+
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #508 Gepost op: 27 november 2010, 22:57:23 »
Ziet er nice uit paul!! Echt heel netjes!  :034:
Straight to your face with the truth!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #509 Gepost op: 14 december 2010, 18:41:18 »
Ik snap er werkelijk geen snars van....

In de nieuwe setting een aantal weken geleden een proefrit gedaan...
Ritje Michiel om te kijkje hoe dat nou zat met die foto en die ZMVC stikker.
Aangekomen, motor geparkeerd, rondgekeken weer aangekleed om naar huis te gaan.
Starten.... Niks.. Nada, noppes, niente, nothing...

In z'n één het hellinkie af en daar ging ie weer..
Op naar huis. Thuis aangekomen pruttel, pruttel, klaar... Accu leeg.

De boel ontmanteld en de nieuwe spanningsregelaar/gelijkrichter doorgemeten.
Over één pool die oneindig had moeten zijn toch weerstand gemeten.. Da's niet goed en betekend stuk.
Leverancier opgebeld, uitgelegd dat de S/G stuk is. Per direct omgeruild en een nieuw exemplaar gekregen.

Eerst de S/G doorgemeten en alles prima in orde.. Alles weer ingebouwd en een klein ritje gemaakt (om de kerk).. Thuis alles weer doorgemeten en jawel hoor.. Meet ik over dezelfde ader weer weerstand terwijl die oneindig zou moeten zijn... En de S/G is ijs koud terwijl ie bij het proefdraaien handwarm werd....

Ik begrijp er helemaal niks van..

Velden over de dynamo gemeten en die zouden ook in orde zijn. Spanning over de velden gemeten en die zijn ook binnen de norm en gelijkmatig... Ik begrijp er werkelijk helemaal niks van en baal als een stekker...
Van het weekend maar de dynamo open en kijken en meten of ik iets geks tegen kom..

Goede raad is welkom, ik kom er even niet uit....
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2224
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #510 Gepost op: 14 december 2010, 18:54:59 »
Wel gezekerd?
En met de juiste weerstand gezekerd?
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #511 Gepost op: 14 december 2010, 19:04:30 »
Wat meet je op de 3 draden vanaf je dynamo, zowel in Ohm als V ?

Je licht doet het normaal, dus zonder een meer lichtopbrengst met meer toeren van het blok?

Meet je minder V vanaf je accu tot voorbij je contactslot?

Wat meet je op de accu bij motor uit, wat meet je bij indrukken startknop, wat meet je bij draaiend blok, dit allemaal op de polen van de accu?

Alles noteren op papier en bij hulp nodig wil ik best ff langskomen, bel me maar eventueel!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #512 Gepost op: 15 december 2010, 09:50:21 »
idd vreemd weer...
meten/noteren zoals Freak ook al zegt met toevoeging van de spanningen met verlichting uit en verlichting aan


en toch niet toevallig een zwaardere lamp in de koplamp gestoken?

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #513 Gepost op: 15 december 2010, 19:29:13 »
Ik denk dat het slim is om je eigen schema eens door te lichten tov het originele schema Paulus, dit met alle respect voor je elektro kennis hoor  :034:

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #514 Gepost op: 19 december 2010, 13:15:18 »
Als eerste mijn excuses voor de late reactie maar veranderde omstandigheden zorgen ervoor dat ik even weinig tijd heb om hier te posten.. Niet eens tijd om dat in WUD te posten terwijl ik het ontzettend leuk vind..  :D Ten tweede, dank voor de reacties want hier kan ik wel wat mee.  :039:

Ik denk dat het slim is om je eigen schema eens door te lichten tov het originele schema Paulus, dit met alle respect voor je elektro kennis hoor  :034:

Dat was ook mijn eerste reactie maar.. Ik heb niets aan de bedrijfskritische bedrading gewijzigd. Hoogstens iets omgeleid of verwijderd. En bij verwijderen moet dan denken aan knippers, toetert, contactslot en dat soort dingen. En bij het contactslot alleen omgeleid en de draai schakelaar (wat een contactslot eigenlijk is) vervangen door een tuimelschakelaar. Toch voor de zekerheid even gekeken maar daar zit het niet in denk ik..

Wel gezekerd?
En met de juiste weerstand gezekerd?

Aan de wijze van zekeren is niets veranderd. Alleen het zekeringenkastje vervangen door zwevende zekeringen. Een geschakelde plus die gezekerd is en de verlichting die extra gezekerd is. Vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar is indirect gezekerd (de geschakelde plus). Vanaf de dynamo zijn de drie velden wisselspanning naar de gelijkrichter niet gezekerd. Zo ook de laadspanning niet. Dat is origineel ook zo.
De zekeringen zijn moderne steekzekeringen (in Ampère) met de originele waarde. Volgens mij is weerstand niet aan de orde bij zekeringen maar als ik iets over het hoofd heb gezien hoor ik het graag..

idd vreemd weer...
meten/noteren zoals Freak ook al zegt met toevoeging van de spanningen met verlichting uit en verlichting aan


en toch niet toevallig een zwaardere lamp in de koplamp gestoken?

Yeb, meten is weten.. En daar zal het dus op uitlopen. Er is geen zwaardere lamp gestoken en ik heb er voor mijzelf ook geen beeld bij wat de gevolgen hiervan zouden kunnen zijn.. Dus als je hier nog tips of wijsheid over hebt altijd welkom..  :034:

Wat meet je op de 3 draden vanaf je dynamo, zowel in Ohm als V ?

Je licht doet het normaal, dus zonder een meer lichtopbrengst met meer toeren van het blok?

Meet je minder V vanaf je accu tot voorbij je contactslot?

Wat meet je op de accu bij motor uit, wat meet je bij indrukken startknop, wat meet je bij draaiend blok, dit allemaal op de polen van de accu?

Alles noteren op papier en bij hulp nodig wil ik best ff langskomen, bel me maar eventueel!

Hier zal het dus op uitlopen.. Meten, meten, meten. Hoewel.. Dat heb ik dus de voorgaande keer ook gedaan en dat zag er als volgt uit:

Motor in de deuropening  :070:



Kopie van alle waarde op de deur





De meetpennen op de polen aansluiten



En gaan en meten..




Nog meer gemeten maar daar heb ik geen foto's van..... Maar waar is het nu misgegaan..??


Lezen, lezen, lezen en dan dit regeltje tegenkomen:

3) DO NOT run the engine with the red-with-white rectifier lead disconnected. Be sure to disconnect the rectifier plug when charging the battery from an external source. Failure to observe either of these two precautions may result in permanent damage to the rectifier.....

Regel twee heb ik altijd in acht genomen maar met name deze regel: DO NOT run the engine with the red-with-white rectifier lead disconnected....  :X

Mijn theorie: als je de motor laat lopen terwijl de rood/witte kabel (laadspanning) niet is aangesloten komt de drie velden wisselspanning aan in de diode brug gelijkrichter en kan deze spanning niet kwijt en blaast de diode brug op.... Ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik dat dus heb gedaan..
Ik heb altijd eerst de spanning en stroom over de polen gemeten, dan is er nog niks aan de hand want alles is aangesloten. Daarna altijd de spanning en stroom tussen laadspanning (rood/wit) en de + pool van de accu.. En dan loopt enige tijd en na afloop nog een tijdje de motor zonder dat Rood/Wit is aangesloten...

 :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046: :046:

Zoals het er nu uitziet € 80,= down the drain..  :047: :047: :047: :047: :047: :047:

Ik ga de rest nog behoorlijk doormeten maar weet bijna zeker dat dit het euvel is............
 

Dank MotorFreek ( :070:) dat je hebt aangeboden om hier op locatie te komen helpen. ALTIJD welkom.. Maar nog even niet nodig denk ik..  :039:

Ik heb de oude gelijkrichter en spanningsregelaar nog. Misschien daar maar weer iets mee fröbelen en maar sparen voor een nieuwe..  :016:





« Laatst bewerkt op: 19 december 2010, 13:21:28 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3502
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #515 Gepost op: 19 december 2010, 13:19:50 »
jammer van de centen maar je weet nu wel wat het probleem is , zoiets zal je geen 2e x overkomen
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline Muutje

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #516 Gepost op: 22 december 2010, 22:26:22 »
 :020: het waren mijn centen en hij heeft er 2 opgeblazen  :027:

Een nieuwe bril was wellicht goedkoper  :025:

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3502
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #517 Gepost op: 23 december 2010, 06:44:01 »
tjsa iedereen sloopt wel eens wat met sleutelen. Is gewoon jammer niet meer naar kijken effe sparen en om een nieuwe en dan in 2011 weer lekker vuurballen spuwen.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Tinus

  • Gast
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #518 Gepost op: 23 december 2010, 09:30:24 »
Hopla, daar gaan we weer.. Schema aan de deur:



Gereedschap uit de kast en de garage is weer geopend  :D



Elk nadeel hep z'n voordeel. Een aantal draadkes waar ik nog niet tevreden over was ook maar gelijk aangepakt. Goed nagedacht over de routing en hup aan de slag. Ten eerste wat inkort werk.

Van:



Naar:



Kijk en dan past het weer wat beter:



En zo ziet her er weer wat georganiseerder uit:



Vergelijk dit:



Met dit:



En nu zou ik eigenlijk wel even willen proef rijden met een warmtemeter op de gelijkrichter/spanningsregelaar om eens te kijken hoe warm de boel nou eigenlijk wordt.. Maar ja, als ik buiten kijk nodigt het nou niet echt uit..
:021: Dat ziet er netjes uit.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #519 Gepost op: 23 december 2010, 19:16:19 »
Klote wat betreft de schade Paulusssttt  :019: Maar mooi, dat je er toch snel uit gekomen bent  :021:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
157 Reacties
32154 Gelezen
Laatste bericht 02 november 2008, 19:20:15
door The Mechanic
[Screwbeast] HONDA CBR 600RR

Gestart door SCREWBEAST « 1 2 ... 9 10 » De Garage - Onze Motoren

194 Reacties
40565 Gelezen
Laatste bericht 04 augustus 2008, 23:50:18
door Loki
17 Reacties
4950 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
9 Reacties
3588 Gelezen
Laatste bericht 10 augustus 2011, 21:24:10
door Dick
4 Reacties
3350 Gelezen
Laatste bericht 11 mei 2013, 09:25:29
door Pepe