* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977  (gelezen 113635 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Muutje

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #480 Gepost op: 12 september 2010, 23:06:00 »
tja niet verklappen hoor maar hij is  daarna nog wat gaan rijden maar te voet samen thuis gekomen.... :019:

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #481 Gepost op: 13 september 2010, 09:37:41 »
accu leeg?

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #482 Gepost op: 13 september 2010, 11:10:19 »

....een voorovergebogen Paulusssttt met zijn kin bijna op het stuur ... :037:

en pens op de tank  :037:


Jammer van je laatste stukje wandeling Paulus. Klinkt als ergens iets doorgefikt.... of laad je accuutje gewoon niet op?
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #483 Gepost op: 13 september 2010, 13:16:57 »
Ik mag van de baas even mijn middagpauze gebruiken om dit even neer te zetten..

Nou ben ik benieuwd wat de kilometerteller vandaag aangeeft.....
 :037:

Ik kom zaterdag terug van een ritje Zierikzee over Scharendijke. Geeft de dagteller 221 km aan..  :043:
Overigens was gisteren dat euvel niet aan de hand.. Nee gisteren liep de dag iets anders af..  :020:

Bommelrit 2010, geweldige rit, geweldige dag.. Maar zoals beschreven was aan het eind van de rit het bolletje, zeg maar de kont, zeer warm en wilde hij ook niet meer starten op de startmotor. Thuis aangekomen had ik zoiets van "Hoe kan dat nou..??".. Misschien heeft ie niet opgeladen door de lage snelheid en vooral het lage toerental. Weet je wat, even een stevig rondje, misschien helpt dat.. Het kontje is nl. lastig te verwijderen (ondertussen al een andere oplossing voor bedacht, wat zijn opmerkingen van andere toch verdomde handig, het wordt iets met vleugelmoeren, thnx ZZDPNN..) lastig te verwijderen dus, dus eerst optie twee..

Pittig rondje Veere, niks aan de hand. Pittig ritje terug, niks aan de hand. Weet je wat, ritje Arnemuiden over de A58. 120km/h is legaal en op de CB al een hele belevenis kan ik je melden..  8)
Heen niks aan de hand. Afslag A'muiden over de A58 en weer terug.. Ik ben nog niet op de snelweg of hakkerdehakstootstotterstotterstootshakstoot.. Gas eraf.. Beetje gas erop en daar ging die weer.. Iets hogere toeren en weer hakkeldehakkelplofknalhakkelknalplofknal...  :/ Kleppen, zuiger..?? Knal en hop daar ging ie weer... Afslag Middelburg, MC Donalds, stoplichten en toen niks meer.. He-le-maal nada noppes niks meer.. DOOD..!! Koppeling in en op de vluchtstrook bij die Infozuil (die meer geld kost dan nut op levert..).. Afgestapt en nog eens gekeken maar niks dus. Ook niet warm maar wel stank.. Contactlicht deed het ook niet meer dus in het minst ergste geval is ook de zekering doorgebrand.. Tsja, handschoentjes uit en goed opbergen, helm bevestigen aan de motor, jas open en lopen... Ik zeg levensgevaarlijk langs de weg, ik ben maar aan de bermkant gaan lopen maar dat loopt niet fijn als je dat niet bent gewend. Komt er een politie aangereden dus ik denk "ook dat nog, gaan we dat krijgen".. Maar nee hoor, de politie heeft wel wat beters te doen dan mensen te begeleiden bij een verkeersonveilige situatie dus die reden gewoon door...

(DIT IS ECHT DE LAATSTE KEER EN IK HEB DUS VOORTAAN GEEN GOED WOORD MEER OVER VOOR DEZE BELASTINGCENTENSLIKKENDE PRUT ORGANISATIE... DE POLITIE KAN MIJN RUG OP VOOR ALTIJD...  :045:) Zo dat is er uit...

Ik ga het verhaal niet langer maken dan het is. Het is een knap eind wandelen vanaf de stranding tot aan huis. Drie keer ben ik gestopt om even op adem te komen terwijl het zweet overal uitgutste.. Maar ik ben thuis gekomen, met mijn motor. Eigenwijs nog even het contact aan gedaan en verdraaid, toch leven in de lampjes (LED's) maar dat was het dan ook.. In het privé domein nog van alles te doen zoals eten. WUD er in Middelburg, op zondag avond om een uur of 20:30 geen fatsoenlijke friettent meer open is..?? Tot aan 17:00 uur ging het prima die dag maar daarna ging het erg snel bergafwaarts..
Eind van de avond toch de zitting met kont eraf gehaald en wat denk je...??



De accu opgeblazen en uit elkaar geklapt..

De spanningsregelaar zit vlak achter de accu, dat is een cruciaal detail in het verhaal vermoed ik..

Dit had ZDDP (ik zal uit eerbied een keer je naam goed schrijven  ;) ) er over te zeggen:

Citaat
Hoi Paul,
dat ziet er inderdaad niet best uit ,die accu is overleden.

een mogelijke oorzaak is inderdaad een teveel aan laadspanning ,
maar het kan ook zo zijn dat de spanningsregelaar niet goed zijn werk heeft gedaan (verkeerd aangesloten?) danwel eerder onderweg is overleden waardoor de accu alsnog een teveel heeft gehad.

ik zag gisteren wel dat je zonder licht reed maar dat moet eigenlijk niets uitmaken ,dat moet die spanningsregelaar gewoon afvoeren.(dat zet de regelaar om in warmte)

ik zou zeggen ,andere regelaar en accu en als dat erin zit de laadspanning eens goed controleren (meten).
en ook de dynamo moet nagemeten worden mbt tot ohmse waarden ,hier kan ook een probleem zitten (komt echter niet vaak voor)

zat de originele spanningsregelaar er nog in?
want een spanningsregelaar is voor mij verdachte nummer 1 ,zeker gezien mijn ervaringen uit het verleden met de oudere regelaars.

stel dezelfde vraag anders ook aan motorfreak ,ik denk dat die bijna hetzelfde zal zeggen.
maar die zal mogelijk net zo graag als ik willen weten over het wat/waarom en erover na denken wat er nu precies gebeurd zou kunnen zijn.
twee weten namelijk meer dan een.

Het antwoord is denk ik een combinatie van een aantal factoren maar in de overdenking hierboven zit al heel veel info. Het nalezen van het handboek leverde ook de volgende info:

De oplaadspanning loopt terug naar mate het toerental oploopt en dan is er ook nog een groot verschil tussen day- and nighttime running (idd, lamp wel of niet aan). Een voorbeeld:

Tussen de 7000 - 8000 rpm bij zowel day als night, 1,6A bij 15 volt.

MAARRRR bij 3000 rpm in daytime running (licht uit) is dit 4A bij 15 volt..!!
Terwijl de maximale laadspanning maar 2A mag bedragen..
Bij 4000 rpm is het 2,6A bij 15 volt. Dat is nog steeds teveel.
Ik heb voornamelijk in het 3000 en 5000 rpm gebied gereden en dan vooral de tweede helft eerder richting 3000 rpm omdat ik het zoveel mogelijk in z'n 3 heb gereden om het koppelen en ontkoppelen te vermijden en zo nog een beetje mijn pols en hand te sparen, koppel genoeg.......

Dan is het ook nog eens zo dat de spanningregelaar teveel aan spanning omzet in.. Warmte.. Dus als de accu het zelf al niet benauwd kreeg werd het vuurtje nog eens opgestookt door de spanningsregelaar.. En die kan knap warm worden kan ik je nu melden. Nog maar afwachten of de spanningsregelaar zelf het heeft overleefd..
Die is trouwens af te stellen met een stelschroef van binnen maar misschien is dat bij dit exemplaar niet meer nodig  :016:

Daarnaast kan het nog van alles zijn maar dit is denk ik de meest logische verklaring. Of de regelaar heeft sowieso de geest gegeven en dan gebeurt ook het bovenstaande.. Afijn, de accu gaat eruit als ik het heb gewonnen van het dubbelzijdig "éénmaal vast nooit meer los tape"... Wordt vervolgd maar de lunchpauze is voorbij dus hop weer aan de slag..







« Laatst bewerkt op: 23 november 2011, 14:47:41 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #484 Gepost op: 13 september 2010, 13:47:52 »
je zal niet de eerst zijn die tegen dergelijke dingen aanloopt...  geloof mij, ik heb ook menig maal eea door de schuur heen gesmeten.. (net of dat nut had, maar was dan wel weer lekker) ;)

tip: 5cm 12V fan uit oude pc (voeding) op de spanningsregelaar monteren. Scheelt veel, heeeel erg veel !!!!
en als je een nieuwe koopt a ~10 euro, heb je vaak nog een trimmertje voor de fanspeed.

succes met  :026:
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #485 Gepost op: 13 september 2010, 14:55:49 »
zeker die oudere typen regelaar met schroef zijn gevoelig.
als die niet juist afgesteld staat dan kan er wel eea mis gaan.

maar of die er bij jou ook inzit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
in de 400F die hier staat zit die iig niet,daar zit al een later type in.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #486 Gepost op: 13 september 2010, 17:28:55 »
Als het blok nog gewoon draait dan zeker eerst nog even het een en ander nameten, dynamo/laadspanning. Uiteraard als het er al afgesloopt is kun je weerstand meten, kijk ff wat voor spanningsregelaar erop zit en kom ff hier kijken of er zoiets tussenzit al is het beetje puinhoop maar elektra is te bereiken  8)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #487 Gepost op: 13 september 2010, 18:42:01 »
De accu heb ik er al uitgelepeld. Ik heb toch gewonnen van het dubbelzijdige één keer vast nooit meer los tape..
Naast dat de bovenkant eraf is staat ie ook zo bol als een Palmglas. Lopen deed het blok niet meer. Ik kan het ook niet testen want ik heb natuurlijk mijn reserve accu alweer kado gedaan want die stond hier te verpieteren. Inderdaad kan je al een aantal dingen doormeten zonder dat het blok draait. Ik heb er hier een lijstje van met de waardes dus dat komt goed. Sparen voor een nieuwe accu en dan van voor af aan beginnen. En dit keer alles doormeten. Prima Freek ( :070:) dat ik langs kan komen voor een andere spanningsregelaar. Die zal wel dood zijn, ik heb er nog niet naar gekeken. Voorlopig geen haast en alles op z'n tijd. Damm ik ben een beetje verkouden, schijnt te heersen. Mijn polsen doen het weer, dat is wel fijn. Komt tijd, komt raad en bedankt voor alle goede raad hier. Als ik het niet meer weet meld ik mij wel weer.. :D

Ik wilde leren sleutelen en zo komt alles aan de beurt..  ;)

Zo de zolder eens op klimmen, daar staat nog een oude HP Vectra.. Eens even kijken wat voor 'n fan daar in zit

Grrr... Net op het bonnetje gekeken wat die accu kost..  :016: Weet iemand een goedkoop adres voor accu's..??

YT7B-4 in mijn geval van QMP 
« Laatst bewerkt op: 13 september 2010, 19:07:05 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline SiFu

  • Beginnend ZMVCer
  • **
  • Berichten: 136
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #488 Gepost op: 13 september 2010, 20:52:10 »
http://link.marktplaats.nl/374377629

Hier staat hij voor +- 36 euro als ik het goed zag, is een ander merk maar wel hetzelfde type!

Offline Peugeot103

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1418
  • Geslacht: Man
  • klussen leer je door te ... "AUW, me fikke"
    • Peugeot103
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #489 Gepost op: 14 september 2010, 09:00:40 »
of gewoon ff bij Gerrit halen. zit rond dezelfde prijskoers.

als je trouwens nog extra koelribben nodig hebt... ik heb heel wat oude zooit uit PC`s
!!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!   ZIJSPANNEND   !!!

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #490 Gepost op: 15 september 2010, 18:46:50 »
En dan staat je buurman voor je deur met nog een piek fijn Pirelli Mt65 voorbandje...






Maar ja, rijden doet ie nog even niet..  :016:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #491 Gepost op: 15 september 2010, 19:30:35 »
Vette pech Paulusssttt  :020:
Moet nog eens nadenken over aanvullend advies. Denk in eerste instantie aan ventilatie en (tijdelijk) zichtbare laadstroomcontrole.
Je oude accu past niet meer natuurlijk. Die staat trouwens in een (zaterdag door mij aangeschafte) CB650 uit 1981, en is een Café-Racer in wording  :022:

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #492 Gepost op: 15 september 2010, 22:15:42 »
Vette pech Paulusssttt  :020:
Moet nog eens nadenken over aanvullend advies. Denk in eerste instantie aan ventilatie
Ik heb met Peu103 staan kijken en een pc ventilator is wel een optie.. Met eventueel een koelribbe

Citaat
en (tijdelijk) zichtbare laadstroomcontrole.
Je bedoelt een amp. metertje... En die moet dan toch in het circuit worden opgenomen..??



Zoiets als dit..??




Citaat
Je oude accu past niet meer natuurlijk. Die staat trouwens in een (zaterdag door mij aangeschafte) CB650 uit 1981, en is een Café-Racer in wording  :022:
Nee die past niet maar had handig geweest om alvast te testen...  ;)
Maar die stond hier toch maar op de plank te verpieteren.. Dus heeft nu een goede bestemming gekregen..

Enne... Die caféracert..?? Wanneer komt het topic??
« Laatst bewerkt op: 15 september 2010, 22:27:49 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #493 Gepost op: 16 september 2010, 19:04:09 »
Ampèremetertje moet aangesloten worden tussen de rode draad, die van je spanningsregelaar naar je startrelais loopt.
Voltmetertje is gewoon + op + en - op -. Dan kan je alles in de gaten houden!
Ennuh.........het topic van mijn café-racer project zal zeer kort zijn, één foto vóór de behandeling en één foto na de behandeling  :069:

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #494 Gepost op: 16 september 2010, 19:47:18 »
Ondertussen dit gevonden op de site van Rene van Maanen, http://www.honda4.nl/

Citaat
Hoe weet ik of mijn oude gelijkrichter stuk is? Neem een universeelmeter, en zet hem op de DIODE stand. Zet de zwarte draad van de meter op de rode draad van de gelijkrichter. Verbind de rode draad van de meter met de drie gele draden, stuk voor stuk. Deze moeten circa 0,6 Volt Geven. 0 Volt is niet goed, geen Volt is ook niet goed. Doe dezelfde actie nog een keer, maar dan met de rode draad van de meter op de groene van de gelijkrichter, en de zwarte draad van de meter stuk voor stuk op dezelfde drie draden van de gelijkrichter. Je moet hier weer dezelfe waarden krijgen.

Daar maar eens mee beginnen..

Ik zie dat er trouwens vaak de vergissing wordt gemaakt tussen gelijkrichter (veel draden en koelribben) en spanningsregelaar (wit, groen en zwarte draad). Tegenwoordig is ie trouwens ook in één te krijgen en die lijkt dan op de gelijkrichter (die met die ribbetjes..) Maar is nogal aan de prijs..

Gemeten: geeft op alle polen en in omgekeerde richting 0,421 weer, zou dat erg zijn..?? Is geen 0,6
« Laatst bewerkt op: 16 september 2010, 20:36:38 door Paulusssttt »
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #495 Gepost op: 17 september 2010, 09:43:09 »
in het werkplaatshandboek staan de stromen die er mogen lopen bij verschillende toerentallen.
en ook de bijbehorende spanningen staan daarbij.

en er is tot een bepaald toerental wel een duidelijk verschil in stroom of je met licht aan of uit rijd ,voornamelijk bij de lagere toerentallen.

maar nu weten we nog niet wat voor stroom/spanningsregelaar je erin hebt zitten?
als het een mechanische is die je af moet stellen zou ik die sowieso vervangen door een moderner exemplaar die je niet meer af hoeft te stellen.
want dat is ook het probleem met die mechanische : ze verlopen .

en een regelaar/gelijkrichter in 1 is natuurlijk nog mooier ,is gebruikt vast wel te vinden.
maar bij Freak in de bakken zit mogelijk wel wat je nodig hebt volgens mij. ;)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #496 Gepost op: 17 september 2010, 12:53:34 »
Er is vast wel iets te vinden al is het een puinhoop nu  :037:



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Zdpp

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 299
  • Geslacht: Man
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #497 Gepost op: 17 september 2010, 23:06:14 »
ligt er idd gewoon bij zo te zien. ;)

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #498 Gepost op: 18 september 2010, 10:57:44 »
in het werkplaatshandboek staan de stromen die er mogen lopen bij verschillende toerentallen.
en ook de bijbehorende spanningen staan daarbij.

En er is tot een bepaald toerental wel een duidelijk verschil in stroom of je met licht aan of uit rijd ,voornamelijk bij de lagere toerentallen.

Klopt..!! Daar had ik de wijsheid vandaan een paar posts geleden.

Citaat van: paar posts terug
De oplaadspanning loopt terug naar mate het toerental oploopt en dan is er ook nog een groot verschil tussen day- and nighttime running (idd, lamp wel of niet aan). Een voorbeeld:

Tussen de 7000 - 8000 rpm bij zowel day als night, 1,6A bij 15 volt.

MAARRRR bij 3000 rpm in daytime running (licht uit) is dit 4A bij 15 volt..!!
Terwijl de maximale laadspanning maar 2A mag bedragen..
Bij 4000 rpm is het 2,6A bij 15 volt. Dat is nog steeds teveel.
Ik heb voornamelijk in het 3000 en 5000 rpm gebied gereden en dan vooral de tweede helft eerder richting 3000 rpm o

Bij licht aan, nighttime running zoals ze dat zo mooi noemen scheelt dat aanzienlijk. Ik heb het tabel hier niet bij de hand maar dat loopt heel snel terug en is 3000 rpm al een stuk minder schadelijk.

maar nu weten we nog niet wat voor stroom/spanningsregelaar je erin hebt zitten?
als het een mechanische is die je af moet stellen zou ik die sowieso vervangen door een moderner exemplaar die je niet meer af hoeft te stellen.
want dat is ook het probleem met die mechanische : ze verlopen .

Dit is de lay-out van de kont:



Geheel rechts (voor de niet kenners dat ding met die ribben) is de gelijkrichter. Deze maakt van de wisselspanning die uit de dynamo komt een redelijk bruikbare (kunstmatige) gelijkspanning.
Mijn grote vriend Wiki legt dit als volgt uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter

Als ik de tekst goed begrepen heb is er sprake van een bruggelijkrichter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter

Die heb ik dus gisteren nagemeten en zou niet defect zijn. Hoewel er opgegeven wordt dat de uitgelezen waarde 0,6 moet zijn en deze "maar" 0,421 is. Wel op alle polen gelijk en dat stemt wel weer tevreden. Maar of het verschil van om en nabij 0,2 invloed heeft weet ik niet.. Misschien hier iemand wel?

Dat ding boven in het midden (Zdpp, voor jou en vele gesneden koek maar ik leg het maar even uit voor wie het niet weet en ervan wil leren zoals ik zelf..) is de spanningsregelaar. Die met dat metalen kapje en twee inbusboutjes, drie draden uit, vlak achter de accu)  Die volgens mijn grote vriend de volgende werking heeft:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsregelaar
Dit is er één van het oude soort zonder koelribben, met een spoel onder het kapje en het zou mij niet verbazen als ie instelbaar is. Ik heb hm nog niet uitgebouwd en heb daar deze week ook geen tijd voor. Ik heb over het hoofd gezien dat deze ook behoorlijk warm wordt kan worden dus de plaatsing zo dicht bij de accu is wellicht niet zo slim. Ze hebben er een naam voor, dissiperen, warmte ontwikkeling. Hier een kleine uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissipatie

Ik heb nog geen trukje gevonden om te kijken hoe ik dit component makkelijk kan doormeten. Wel weet ik dat als de boel weer werkend is ik na meten of ie z'n werk goed doet. Als ie niet stuk is hoeft ie net vervangen te worden maar wel verplaatst want zo bij dicht bij de accu is niet slim. Over koeling moet dan ook nagedacht worden.

en een regelaar/gelijkrichter in 1 is natuurlijk nog mooier ,is gebruikt vast wel te vinden.
maar bij Freak in de bakken zit mogelijk wel wat je nodig hebt volgens mij. ;)

Ja zo'n twee in één is wel een chique oplossing maar kost € 104,=... en ziet er zo uit:



En staat hier omschreven: http://shop.honda4.nl/catalog/product_info.php?products_id=1227
Dan ben ik van alle ellende af. Moderne schakeling die constant en betrouwbaar is. Kan dan op de plek van de gelijkrichter. Eventuele warmte kan daar makkelijker worden afgevoerd, rest warmte kan minder schade aanrichten en een kleine ventilator is daar ook makkelijker in te bouwen. Dus ja...

Ik blijf er vooralsnog bij dat het een combi is geweest van diverse factoren. Plaatsing van de componenten, het lage toerental, geen licht aan, weinig koeling en wellicht is de spanningsregelaar ontregelt.

Tsja en dan krijgt Murphy gelijk: als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy


Ik moet zeggen, hoe lastig het ook allemaal is, ik leer er wel een heleboel van...  :039:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: [Paulussst] Honda CB400F super sport 1977
« Reactie #499 Gepost op: 18 september 2010, 19:18:02 »
Keurige analyse Paulusssttt  :071:

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
157 Reacties
32154 Gelezen
Laatste bericht 02 november 2008, 19:20:15
door The Mechanic
[Screwbeast] HONDA CBR 600RR

Gestart door SCREWBEAST « 1 2 ... 9 10 » De Garage - Onze Motoren

194 Reacties
40565 Gelezen
Laatste bericht 04 augustus 2008, 23:50:18
door Loki
17 Reacties
4950 Gelezen
Laatste bericht 14 november 2009, 15:57:16
door eliminator
9 Reacties
3588 Gelezen
Laatste bericht 10 augustus 2011, 21:24:10
door Dick
4 Reacties
3350 Gelezen
Laatste bericht 11 mei 2013, 09:25:29
door Pepe