Auteur Topic: [Motorfreak] XZ550  (gelezen 8186 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
[Motorfreak] XZ550
« Gepost op: 10 november 2009, 18:41:40 »
Zoals elke dag even de advertenties nalopen op diverse fora's en dan ineens valt het ook op een Yamaha XZ550 van het bouwjaar 1983 voor niet al te veel centen, tis wel in Westkapelle dus voorzichtigheid geboden  :018: De vorige eigenaar is er 8 jaar geleden mee onderuit gegaan en daarna niks meer mee gereden dus dat vraagt om een uitdaging van doet die het of doet die het niet  :026: Uiteraard stond deze Yammie al snel voor de deur en al snel een eindje uitgekleed om te kijken wat we nu weer in het vat hadden  :034:

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2011, 12:08:19 door Sledge HaMMeR »
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2009, 18:46:28 »
Helaas geen vonken, helaas geen verbroken kabelboom of duidelijke oorzaak waarom geen vonken, helaas geen startknop die zijn werk doet en helaas geen passende accu dus met een blik en startkabels en de bekende schroevendraaier en startrelais aan laten rukken en jawel de startmotor wilde dus wel rond..................zonder vonken  :017: 8 Jaar stilstand klopt gewoon aan deze motor, nog een oude plaat van voor feb 2003, benzine die aan het kristaliseren is, dichtgegomde carbs, verzuurde olie, voorremmen vast en koffie in de hoofdremcilinder....................tijd om een en ander eens nader te bekijken en kijken naar een motor gebeurt hier met gereedschap in de klauwen  :026:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2009, 18:54:33 »
Dit model is dus niet voorzien van een ,,gewone'' CDI maar van een TCI , deze zie je op bovenstaande foto open liggen, voordeel is dat je de printplaat na kan kijken/meten, nadeel is dat er ook rotzooi en vocht in kan komen..................evengoed vanaf het blok begonnen met meten en alles klote qwa waarden totdat...................de run/off knop aan de beurt was, jawel we hebben er weer 1, remmenreiniger, WD40, alles schoongespoten, gedroogd en in de bescherming en jawel de startmotor ging weer rond met mooie blauwe vonken op de cilinderkoppen  :022: Oke dat probleem is dus voorlopig voorbij..............wat te doen met zo'n lelijk hok, 2 cilinder met niet minder dan 4 nokkenassen, cardan en een lelijke kuip met verwarming  :093: Dikke deuk in de tank en de kuip beschadigd en iets naar binnen gedrukt...................juist ja ik lees hier de juiste ingredienten voor een heuse pekelbike  :036:

Carbs gereinigd, motor warm laten draaien en olie afgetapt, geen rommel of alu/stalen deeltjes, cardan ff laten gillen en olie afgetapt, iets aan bronskleurige rommel maar binnen de grenzen, koelwater afgetapt waarin wat kalkvorming aanwezig is en een thermostaat die volgens mij niet openen wil, gisteravond gelijk al deze vloeistoffen ververst en dus is de beurt alweer in volle gang  :054:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2009, 18:56:52 »
Oke ik ga gelijk doorstomen met deze motor en wil hem voor het weekeinde de weg op hebben om te weten wat deze kan hebben, hoe die voelt en klinkt................is het wat dan blijft die misschien een winter en uiteraard mag deze altijd naar een anders die een pekelfiets zoekt, vanavond nieuwe kaarsen en de voorkant geheel demonteren want de keerringen gaan er zeker uit na 8 jaar werkeloosheid, gelijk ff nieuwe olie en de veren wat stugger maken.....................wordt vervolgt  :039:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3686
  • Geslacht: Man
  • Last Login:01 april 2018, 21:41:48
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2009, 18:59:49 »
Heb je dus toch weer gewonnen Freak!  :021:

Keep up the good work!  :039:
Straight to your face with the truth!

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4852
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:03:26
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2009, 19:32:52 »
De HSL is weer goed op gang in Heersdiek  :054:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2009, 22:33:36 »
De HSL heeft wat vertraging opgelopen vanavond...............2 bouten van de linkervoorpoot/voorspattert bleken iets ingescheurd te zijn en dus afgedraaid...............uitboren en helicols geplaatst..........machtig spul blijft dat toch  :054: Ook de balhoofdlagertjes hebben een enorm zwaar punt.............nemen we maar gelijk mee en met het juiste vet zal dat weer veel beter sturen, de beurt is ondertussen weer wat uitgebreider dan verwacht.........goh je meent het  :+

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3686
  • Geslacht: Man
  • Last Login:01 april 2018, 21:41:48
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2009, 23:01:52 »
Freak kan jij mij uitleggen wat een Helicoil precies is??

Is dat nou een los stuk schroefdraad wat je in een uitgeboord gat kan stoppen??  :042:


Edit:

Ik heb zelf even gezocht! het is dus wat ik dacht dat het was. Mooi systeempje alleen niet goedkoop zo'n setje...
« Laatst bewerkt op: 10 november 2009, 23:22:43 door Stealth »
Straight to your face with the truth!

Offline RedRunner

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2424
  • Geslacht: Vrouw
  • Last Login:09 april 2018, 18:52:47
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2009, 23:57:16 »
 :o Jeetje, ik zou zo snel je verhalen kunnen lezen als jij een motor uit elkaar kunt halen............. ;)
Honda CB 500 '98, Suzuki DR 350 SE '96, Honda NC 750X DCT

Offline Aladin

  • Lemans 1000; 1000SP; Nato; Daytona1000
  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1397
  • Geslacht: Man
  • Last Login:07 december 2017, 17:49:42
    • Guzzioot
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2009, 00:48:56 »

Edit:

Ik heb zelf even gezocht! het is dus wat ik dacht dat het was. Mooi systeempje alleen niet goedkoop zo'n setje...

Voor die enkele keer dat je het zou willen gebruiken kun je het beter even laten doen.
Maar blijft een noodoplossing.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2009, 17:33:17 »
:o Jeetje, ik zou zo snel je verhalen kunnen lezen als jij een motor uit elkaar kunt halen............. ;)
Dat uitelkaar oke maar nu weer terug in elkaar  :018:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2009, 18:15:46 »

Edit:

Ik heb zelf even gezocht! het is dus wat ik dacht dat het was. Mooi systeempje alleen niet goedkoop zo'n setje...

Voor die enkele keer dat je het zou willen gebruiken kun je het beter even laten doen.
Maar blijft een noodoplossing.

Ben ik niet helemaal met je eens, het is in dit geval geen noodoplossing maar een definitieve oplossing, uiteraard niet zo sterk als de draad in het matriaal zelf maar toch kun je hiermee alles op de juiste kracht zetten en zelfs te gebruiken voor bv een kleppendeksel wat er toch regelmatig even af moet.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4852
  • Geslacht: Man
  • Last Login:Gisteren om 19:03:26
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2009, 19:26:32 »
Een Helicoil is idd bij lange na geen noodoplossing, en ook nog eens sterker (veel zelfs) dan het originele materiaal, zeker in alu  :034:

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3686
  • Geslacht: Man
  • Last Login:01 april 2018, 21:41:48
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2009, 19:59:49 »
Een Helicoil is idd bij lange na geen noodoplossing, en ook nog eens sterker (veel zelfs) dan het originele materiaal, zeker in alu  :034:

Dat is ook wat ik begreep van de site van helicoil, dat draad wat je erin stopt schijnt super hard te wezen en kan bijna niet dolgedraait worden. Wat ik wel begreep was dat bij het uitdraaien van een bout de helicoil wel eens mee naar buiten wilt komen... Maar dat was weer op te lossen met locktite oid.
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2009, 23:03:11 »
Een Helicoil is idd bij lange na geen noodoplossing, en ook nog eens sterker (veel zelfs) dan het originele materiaal, zeker in alu  :034:
Klopt als een bus, inderdaad met alu een nette oplossing en ik mag ze met regelmaat gebruiken.

@Stealth, klopt dat kan gebeuren maar heb het zelf nog niet meegemaakt.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2009, 23:05:31 »
Vanavond de nieuwe lagertjes in het balhoofd en merkbaar een hele verbetering, dat zal weer sturen en menig supersportje zal in de spiegels verdwijnen  :+

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2009, 23:10:09 »
Helaas klopte de opgegeven maat van de voorkeerringen niet.................Japparts  :017: , ik had 11 hoog maar moet max 8,5 zijn anders kan de circlip die de keerring op zijn plaats moet houden er niet in, ook waren de inbussen aan de onderzijde teruggeplaatst ooit met locktite  :046: waarom doen mensen op de gekste plaatsen locktite  :043: was een hoop gemartel maar met de juiste maat bezemsteel en een M12 moer in combinatie met de slagmoersleutel alles netjes gedemonteerd en ligt klaar voor de nieuwe keerringen en olie, was een behoorlijke bagger in de poten na 8 jaar stilstand maar straks zijn werkelijk alle vloeistoffen vernieuwd en zal het niet alleen goed sturen, het zal ook veel beter veren en dempen  :026:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #17 Gepost op: 11 november 2009, 23:14:37 »
Natuurlijk doen we het gewoon weer goed en zorgen we dat deze motor er straks technisch prima bijstaat en dus de remmen ook groot onderhoud, de remolie lijkt wel koffie, weinig remdruk en cilinders die blijven hangen in de rommel, aangekoekte pekel, gecorodeerd alu en weer die vervelende locktite op de schuifpennen  :(( Hier 2 foto's van voor het aanpakken en tussentijds een foto gemaakt en dan zie je zo'n remklauw [met mane de plunjer] gewoon opknappen, schuiven ze weer met 2 vingers in de klauw en komen ze weer naar buiten bij aanraken remhendel................deze zal ook niet blijven hangen als de motor een stukje verzet moet worden................gaat de goede kant op  :039:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 13755
  • Geslacht: Man
  • Last Login:02 mei 2017, 11:37:04
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2009, 23:26:10 »
Remblokken komen uiteraard weer netjes ontvet en opgeschuurd terug op diezelfde plaats in de remklauw, remblokken zien er nog dik zat uit [bijna nieuw] dus die hoeven we niet aan te schaffen  :054: De andere remklauw was gelijk een  tegenvaller, de schuifpen was door de vorige eigenaar rot gedraaid, de inbus helemaal rond en weer even de ervaring aanspreken en de volgende zaken klaar gelegd:

Gasbrander
Kruipolie
Diverse boortjes
Boormachine
Dremel
Varkensstaart [linkse tap]
Botte schroevendraaier en nog wat klein spul.

Na een kwartiertje gekloot bleef de laatste optie over en dat was uitboren en de varkensstaart ter hand nemen, een rotklusje omdat het weer niet een al te uitgebreide beurt moet worden dus in de hand boren en goed opletten. Gelukkig is deze operatie weer geslaagd en de orinele schroefdraad in de klauw is onbeschadigd en de schuifpen kan in de oud-ijzerbak, een nieuwe moet van goud zijn volgens internet, 22,= euro EX  voor een schuifpen  :043: Evengoed is het een speciale maatvoering en namaken wordt niks dus morgen gaat Sunny weer even haar kennis in de strijd gooien en zorgen dat er een nieuwe schuifpen komt, als de remmen weer klaar zijn dan zitten we daar ook weer goed mee komende winter of zal de nieuwe eigenaar eventueel niks te klagen hebben  8)

Boren in de remklauw en het uitdraaien met de varkensstaart oftewel de linkse tap....................wordt weer vervolgt  ;)

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Bright

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1720
  • Geslacht: Man
  • Last Login:14 februari 2018, 14:42:05
  • Ride your bandit like you stole it!
    • Motor Onderdelen Shop
Re: Motorfreak's XZ550
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2009, 19:28:18 »
 :036:
.: Always Look On The Bright Side Of Life :.