De nieuwe bandjes [Michelin Sirac] zitten om de velgen, uiteraard de binnenbanden, velglinten en spaken nagezien want om nu alweer een band er af te moeten pakken........nou nee ben blij dat ze erom zitten want het is best een zoektocht geweest om een passende achterband te verkrijgen en liefst dan een passende set voor en achter..........dit zijn ze dan
Een leuke allround band voor niet al te zware motoren, goede grip, diep profiel en redelijk slijtvast, kan vele ondergronden aan en dus de beste optie voor de DR350se
Voorvelg weer terug en het kleed gelijk weer een stuk aan, de motor staat ook weer stabieler en dus kan er meer gewerkt worden aan de achterzijde als die voor steviger staat..........beetje handigheid in sleutelen is er in de loop van de jaren toch wel gekomen
Lagers voorwiel in prima staat, alles netjes schoongemaakt en weer dik in het vet teruggeplaatst!
De remklauw voor heeft weer remzuigers welke je met de vingers terug kan duwen, blokjes die even opgeruwd zijn, schuifpennen die weer glad zijn en deze remklauw werkt ondertussen weer als nieuw. Ik had nog een stalen remleiding liggen maar deze blijkt helaas toch te krot en niet de juiste stand van de banjo's te hebben, uiteraard komt er nog nieuwe remolie in en dan even testen hoe deze remt, naar mijn idee voldoende straks dus lijkt een stalen remleiding geen noodzaak en kan later altijd nog voor een volgend avontuur
Op naar de achterzijde...........de oude ketting is nog niet helemaal versleten maar ook niet echt helemaal fris meer, heeft al behoorlijk wat roest gehad en vertoond wat kinken...........vervangen en in december had de Kerstman al een kettingset hier afgeleverd dus vervangen die hap! Oude ketting was geklonken, de slijptol heeft gesproken
Het oude en nieuwe voortandwiel..........helemaal het zelfde, ratio ongewijzigd! Oude tandwiel heeft best wat inslagpunten en vreet van de ketting, is een leuke reserve voor een off-road rit en wisselen is zo gedaan.
Het oude tandwiel op de tandwielhouder welke ik ooit flink de brander op moest zetten wegens een volledig aan stukken gedraaid lager, voelt nu nog steeds als nieuw aan
Oude tandwiel mag er af voor een nieuwe
MAAR!!!!!!!!! Het nieuwe achtertandwiel blijkt een verkeerde te zijn.........ineens schiet me in de kop dat de kerstman toen nog niet wist dat in deze motor geen origineel achterwiel zit maar een wiel van een model 90-93..........verkeerde naaf, verkeerde boutgaten en 2 tanden groter, nu is 2 tanden groter niks erg want origineel heeft deze motor ook 43 tanden achter maar een verkeerd naafgat en boutgaten..........nee dit gaat hem niet worden
Hier de tandwielen op elkaar!
MAAR!!!!!!!!!! Hier liggen best wat nieuwe motoronderdelen en na wat zoekwerk gevonden 2 maal een nieuw achtertandwiel...........helemaal passend voor dit achterwiel en in de originele ratio maar wel in de kleur zwart ipv alu........mooi want zwart wordt het daar altijd dus minder poetswerk voorlopig
De ratio.........ik hoor al mensen denken.........De verhouding wordt bepaald door het aantal tanden c.q. de omtrek of de diameter van de tandwielen of poelies. Een hoge verhouding geeft een hoge topsnelheid, een lage geeft meer trekkracht. Het doel van een overbrenging is snelheid om te zetten in kracht of vice versa.
Of in formulevorm:
i = \frac{\omega_1}{\omega_2} = \frac{n_1}{n_2} = \frac{z_2}{z_1} = \frac{T_2}{T_1} = \frac{D_2}{D_1} = \frac{r_2}{r_1}
met:
i = overbrengingsverhouding (dimensieloos)
\omega = hoeksnelheid (rad/s)
n = toerental (omwentelingen/min)
z = aantal tanden (dimensieloos)
T = koppel (Nm)
D = diameter (m)
r = straal (m)
Makklijker omschreven, de DR350se trekt straks iets harder maar heeft een iets minder hoge topsnelheid.........prima toch want iets extra trekkracht bij een bepaalde helllingshoek onhoog kan geen kwaad en voor het blok maakt het niks uit want dit is de originele ratio
Links het nieuwe achtertandwiel..........ik zal die andere hier wel apart houden voor later
Dat past prima...........lager ondertussen ook weer gesmeerd.........klaar voor montage!
Geen nieuwe stabilisatierubbers kunnen vinden maar vulcaniseertape werkt ook goed en deze gaan nog heel wat kilometers mee weer
De achterremschijf kan nog 1 vakantie mee maar dan is die echt versleten, zit op de miniumdiepte, trekt hol met onregelmatige slijtage........voor nu goedgekeurd maar mag op de verlanglijst lange termijn zoeken op Ebay........heel soms vindt je er wat je zoekt
Wat minder is dat er 1 achterwiellager slecht is.......duidelijk weerstand, knarst en hobbelt bij rondraaien.........he wilde vanavond het achterwiel er ook in terug hebben
Jammer maar helaas ik ga morgen op zoek naar 2 lagers, de 6304Z , liggen helaas niet in de voorraad hier maar mijn vrienden van v/d Peijl hebben vast wat ik zoek
Lagerhuis warm stoken, voorzichtig kloppen met de speciaal tool en zorgen dat dit wiel straks leeg is en klaar staat voor 2 verse lagers............waarom 2 lagers? 1 echt slecht, de ander twijfelachtig en heeft een tik gekregen met verwijderen en beter is om altijd links en recht te vervangen.........dit rolt straks weer zo soepel in combinatie met de nieuwe kettingset, vorig jaar alle lagers vervangen van de achterbrug.........dus voorlopig alleen maar mee rijden
Hier de boosdoenders.........in het vet wat in het linker lager zit kun je roestsporen zien.........lagers heeft dus waarschijnlijk [zout] water binnen gekregen en is gaan roesten........
Zo het wiel is leeg...........morgen mag die onder de bips worden geschoven
De lagers in de achterbrug en linksysteem zijn weer doorgesmeerd.........dat zit weer gesmeerd al was er van oud vet geen sprake maar er is wel veel zand mee gekomen van tussen de scharnierende delen.......
De nieuwe kettingset alvast even gepast..........ik moest er aan denken dat als er een 43 tands tandwiel nu op zit ipv een 41 tands dit ook wel een aantal meer schakels nodig heeft om tot elkaar te komen.........oef 108 schakels dus exact de juiste lengte nu
De vieze vingers worden natuurlijk steeds verwijderd en zo frist het geheel nog een beetje op ook..........steeds meer wordt het de motor zoals Eliminator hem waarschijnlijk hier liefste ziet
De uitlaat heeft ook weer een plaats gekregen, mooi zwart zo, blok ook even aan de poetslap laten ruiken en gelijk in de bescherming gezet..........wordt weer een plaatje !
Achterspatbord zit er weer op samen met het rekje..........de achterzijde heeft toch ook wel eens [ooit] een tik gekregen want de boutgaten lijnen niet netjes uit maar dit zit weer stevig en recht..........weer een stukje vrij op de werktafel en weer een stukje meer aangekleed die DR
Rechterzijde ook weer meer aangekleed...........hier de versgespoten demper op zijn plaats, subframe nog wat bagger verwijderd en de wd-40 maakt het dan meer af!
Zo staat deze gele rakker er dan aan het einde van de avond bij...........ik ben meer dan tevreden en vanavond heeft B.A. ook nog een handje toegestoken.............thanks mate!
De bedrading rechts achter............ziet er ondertussen toch ook wel een stuk netter uit dacht ik zo................
Wordt vervolgt............!