* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Ghulst's Tiger  (gelezen 40056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Ghulst's Tiger
« Gepost op: 20 december 2014, 10:37:12 »
Ik heb het topic even aangepast, omdat ik het wel leuk vind om de voorgeschiedenis gewoon bij de Tiger te houden. Dus, gezocht, gevonden, gekocht, bereden. ;)

Aan het einde van de zomer heb ik mijn TransAlp verkocht. Ik heb natuurlijk de XJ550 nog, maar dat is niet een motor waar ik mijn kilometers op wil maken. Dat is meer een klusproject waar ik niet afhankelijk van wil zijn en die ik een beetje wil gebruiken voor de dijkjes op mooie zomerdagen of zo.
Voor mijn andere ritten mis ik de rechte zitpositie en de mogelijkheid om eventueel van de gebaande paden af te gaan. Daarom ben ik weer opnieuw aan het rondkijken. Een van de redenen waarom ik de TransAlp wegdeed, was het lage motorvermogen en de manier waarop het vrijkwam. Het voelde goed, maar ook wat lui en met net te weinig vermogen. Ik wil wel iets met iets meer bite.

Uitdaging: Ik heb een beperkt budget en wil het in de buurt van de €1000 houden.
Ik zoek een motor met een hogere rechtop zit om:
- Mee te spelen over de lokale dijkjes
- De gebaande paden af te kunnen (starters niveau)
- Een paar uur snelweg te kunnen doen (redelijk comfortabel 130)
- Bagage mee te kunnen nemen

Juist. Weer een onmogelijke opgave dus. ;) Oncomfortabele zadels ken ik. Daar valt wat aan te doen. Wind vind ik niet zo'n probleem. (Wisselde eens tussen een K100LT en mijn Alp en vond de wind op de Alp een verademing.)

Dan kom je toch snel uit bij de verschillende, grotere, eencilinders. DR650, XTZ660, KLX650.
Het afgelopen najaar ben ik nog wel eens een Africa Twin of XTZ750 Super Ténéré tegengekomen voor rond de 1000 euro, maar die zijn ook weer zwaarder.
Als je naar XT600's, XR600's en dergelijke bekijkt, dan zit je voor dit bedrag vaak met oudere motoren. Maakt dat uit, of? En wat zijn de punten waar je dan op moet letten?

Dit kwam ik net tegen bij een rondje 'window shoppen':
- XR 600 R uit 85 met recent onderhoud.
- XT 600 E uit 1990 (maar de vraagprijs ligt eigenlijk net boven mijn gestelde budget) (Iemand zei trouwens dat ik beter naar een TT600 dan een XT600 kon kijken, maar wat is het verschil eigenlijk?)
- DR 650 uit 1990 (Maar die heeft weer alleen kickstart en banden zijn aan vervanging toe, dus dat geeft aardige kosten.)

(Vallen allemaal af, omdat ze te veel off road zijn en ik niet het idee heb dat ik daar plezier mee ga hebben op langere ritten op de snelweg.)
- XTZ 750 met valschade, maar technisch goed (Wel meer power, maar ook zwaarder.)
- DR 800 Dr Big met onderhoudshistorie (Maar daarover lees ik ook veel negatiefs over voorvork en topzwaar.) Maar die is verkocht.   
- XTZ 660 (Die blijkbaar ook netjes onderhouden is, maar hij heeft -verwacht ik- weer evenveel in vermogen/gewichtsverhouding als de Alp, dus daar zou ik dan niet veel mee opschieten.)

Ik heb nog niet zo heel veel motoren gereden en het lijkt hier in de buurt ook niet heel gemakkelijk om even wat oude eencilinders te rijden. Dus, wat voor motoren zouden jullie aanraden? Waar moet ik echt eens een rondje op gaan rijden?
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2015, 12:35:15 door Ghulst »

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2014, 10:50:53 »
Die 1 cilinders hebben redelijk beperkt vermogen wat je met de honda transalp al miste.
Blijft er een 750 over als je een all road zoekt.
Verder kosten andere motoren inderdaad duurder.
En als je dan het meeste snelweg rijd zou ik zelf meer in de richting van een BMW k uitvoering kiezen.
Kun je ook nog gemakkelijk met 2 personen rijden.
Of deze r http://www.knalpot.nl/motoraanbod/details/id/831 misschien iets? en niet duur.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2014, 14:44:48 »
Net even twee motoren wezen proefrijden. Als eerste een Aprilia Pegaso F650. Voor het oog een leuke eencilinder met aardig vermogen, maar geen motor die bergen verzet. Ruim 300 meter in mijn proefrit geeft de motor het op. Dan is het best zwaar terugduwen. :(
De motor werd direct op de brug gezet en ter compensatie werd me een KLE500 meegegeven. Hij oogt lekker fris en het blokje komt, blijkbaar, uit de ER-5N, dus daar is ook weinig mee mis. Dat trekt best leuk door. Hij wil ook zeker wel de toeren in en hoe hoger je komt, hoe meer power er uit lijkt te komen. Nadelen? Een paar. Zo vond ik de stepjes best hoog zitten, waardoor mijn benen een wat rare hoek maken. En nou heb ik nog niet eens echt lange benen. En ik vond hem nogal gevoelig voor de wind. Ik reed de snelweg op en ik had mijn handen vol om hem netjes op koers te houden. Toegegeven, het was de eerste keer dat ik de motor reed, het waaide vandaag behoorlijk èn het is alweer even geleden dat ik dagelijks Den Haag heen en weer reed in weer en wind. Het ligt dus vast voor een aardig deel ook aan het feit dat ik weer een beetje in het herfstweer moest komen en dat het herfstweer vandaag ook lekker tekeer ging.
Teruggekomen bleek dat de Aprilia gewoon last had gehad van een kleinigheidje dat nu keurig was opgelost en ze vonden toch dat ik nog maar een rondje moest doen. Dus hetzelfde rondje gedaan als met de KLE. De Aprilia was duidelijk stabieler op de snelweg, maar omdat ik meer het gevoel had bovenop het zadel te zitten en het zadel eigenlijk wat te breed is, kon ik hem niet lekker tussen mijn knieën klemmen. Dat heeft Honda met de Transalp dus eigenlijk allemaal best heel goed geregeld. Verder heeft de Aprilia veel kracht onderin en minder naar boven. Het is de eerste eencilinder die ik gereden heb en dat beviel niet slecht. Natuurlijk wat meer vibraties dan een twin, maar niet storend. Dus daar liggen nog mogelijkheden. Maar goed, waarschijnlijk niet met deze twee.

De volgende zoektocht wordt dan toch een rit op een XT. Kijken hoe dat gaat met stabiliteit, wind etc. Of misschien moet ik toch naar wat zwaarders gaan kijken...

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2014, 14:47:56 »
Die 1 cilinders hebben redelijk beperkt vermogen wat je met de honda transalp al miste.
Blijft er een 750 over als je een all road zoekt.
Verder kosten andere motoren inderdaad duurder.
En als je dan het meeste snelweg rijd zou ik zelf meer in de richting van een BMW k uitvoering kiezen.
Kun je ook nog gemakkelijk met 2 personen rijden.
Of deze r http://www.knalpot.nl/motoraanbod/details/id/831 misschien iets? en niet duur.
Het is ook gewoon zoeken wat ik wil. De Transalp is een heel aardig compromis, maar ik zou eigenlijk een beter compromis willen voor een redelijk beperkt budget. Overigens is de KLE500 al een stuk feller dan de Alp en ik hoef geen racer. Ik ga toch niet met 170 over de snelweg. Maar langere tijd 130 is wel prettig en een beetje reserve overhouden ook.

De K heb ik ook gereden. Bij de Knalpot. Aardige motoren, maar niet mijn ding. Er is iets waardoor het geen klik geeft. Een beetje zoals ik en een Opel Astra. Ja, het is vervoer, maar ik stap er niet met plezier in. En bij de motor wil ik dat niet hebben. (Al heb ik dat dus ook een keer overwogen en een K100 en K1100 gereden.)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2014, 16:39:55 »
En de 650 1 cilinder van BMW ?
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2014, 16:41:04 »

En de 650 1 cilinder van BMW ?
Is hetzelfde Rotax blok als van de Aprilia, maar dan met 4 ipv 5 kleppen.

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4914
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2014, 16:46:34 »
Blok is het zelfde maar de cilinderkop is naar de eisen van BMW gemaakt.
En minder slijtage gevoelig bij de klep bediening.
Als het goed was geen slepers zoals Aprillia en Yamaha.
Maar rollen.
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2014, 17:16:21 »
Dit kwam ik net tegen bij een rondje 'window shoppen':
- XR 600 R uit 85 met recent onderhoud.

Een XR600R heeft ook alleen een kickstarter en dit zijn heerlijke motoren voor vaak offroad te rijden, snelweg met 130km/h kan wel maar leuk is het niet en ik was het na 365km achtereen behoorlijk beu, voor in de buurt en woonwerk verkeer geweldig ook dankzij de felle gasreactie!

- XT 600 E uit 1990 (maar de vraagprijs ligt eigenlijk net boven mijn gestelde budget) (Iemand zei trouwens dat ik beter naar een TT600 dan een XT600 kon kijken, maar wat is het verschil eigenlijk?)

Heb ik ook gehad........heeft een '90er ook een elektrische start, kan goed ik had die zonder E en vond het vermogen ook tegenvallen, evengoed ook hiermee naar het Elefantentreffen geweest en vond het beter voor op de snelweg maar is te mak in alles. De TT heeft iets meer vermogen!

- XTZ 750 met valschade, maar technisch goed (Wel meer power, maar ook zwaarder.)

Gewoon prima, zeker voor de snelwegen maar blij zo veel mogelijk weg van de snelweg met een 1 pitter.

- DR 800 Dr Big met onderhoudshistorie (Maar daarover lees ik ook veel negatiefs over voorvork en topzwaar.) 

Jawel heb ik ook gehad en een echte alleskunner, ook meer naar elefantentreffen geweest en voor de snelweg zeker geschikt, in terrein iets minder gezien zijn gewicht en let op de nokkenasketting/spanner, de koppen zijn zeer slijtagegevoelig maar wat een heerlijke machine!
 
- XTZ 660 (Die blijkbaar ook netjes onderhouden is, maar hij heeft -verwacht ik- weer evenveel in vermogen/gewichtsverhouding als de Alp, dus daar zou ik dan niet veel mee opschieten.)

Gewoon goed.......vind je die in jouw prijsklasse?

- DR 650 uit 1990 (Maar die heeft weer alleen kickstart en banden zijn aan vervanging toe, dus dat geeft aardige kosten.)

Hier heb je ook een elektrische start van en ik vermoed voor jou doel de winnaar ;)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2014, 18:20:32 »
Dit kwam ik net tegen bij een rondje 'window shoppen':
- XR 600 R uit 85 met recent onderhoud.

Een XR600R heeft ook alleen een kickstarter en dit zijn heerlijke motoren voor vaak offroad te rijden, snelweg met 130km/h kan wel maar leuk is het niet en ik was het na 365km achtereen behoorlijk beu, voor in de buurt en woonwerk verkeer geweldig ook dankzij de felle gasreactie!

- XT 600 E uit 1990 (maar de vraagprijs ligt eigenlijk net boven mijn gestelde budget) (Iemand zei trouwens dat ik beter naar een TT600 dan een XT600 kon kijken, maar wat is het verschil eigenlijk?)

Heb ik ook gehad........heeft een '90er ook een elektrische start, kan goed ik had die zonder E en vond het vermogen ook tegenvallen, evengoed ook hiermee naar het Elefantentreffen geweest en vond het beter voor op de snelweg maar is te mak in alles. De TT heeft iets meer vermogen!
Juist. Dat is dus ook een beetje mijn idee. Meer leuk voor naast de weg dan voor erop. En hoewel ik best wel eens wat ruigere wegen en naast de wegen wil rijden, is het overgrote deel nog steeds op de weg...

- XTZ 750 met valschade, maar technisch goed (Wel meer power, maar ook zwaarder.)

Gewoon prima, zeker voor de snelwegen maar blij zo veel mogelijk weg van de snelweg met een 1 pitter.
Ja. Heb er een gereden en die was best fijn, al moest daar nog een hoop aan gebeuren. Nette Super Tenere's moeten al snel weer 2300 opleveren en daar haal je ook een 1100GS voor. (En is buiten mijn budget.)

- DR 800 Dr Big met onderhoudshistorie (Maar daarover lees ik ook veel negatiefs over voorvork en topzwaar.) 

Jawel heb ik ook gehad en een echte alleskunner, ook meer naar elefantentreffen geweest en voor de snelweg zeker geschikt, in terrein iets minder gezien zijn gewicht en let op de nokkenasketting/spanner, de koppen zijn zeer slijtagegevoelig maar wat een heerlijke machine!
Toevallig vandaag met een eigenaar van de Big club over gemaild. Ze weten nu hoe dat zit. Het gaat blijkbaar om een heel simpel dingetje dat voor de olie stroom naar de kop zorgt. Kost een tientje en is binnen een kwartiertje vervangen. Zij zeggen dat je dat om de 20K moet doen en dan heb je nergens last van.
Ik heb contact met iemand met een hele nette Big. Op de plaatjes dan. Zit ruim binnen budget en dan nog wat muntjes over voor progressieve veren bijvoorbeeld. Dit vind ik wel positief.
 
- XTZ 660 (Die blijkbaar ook netjes onderhouden is, maar hij heeft -verwacht ik- weer evenveel in vermogen/gewichtsverhouding als de Alp, dus daar zou ik dan niet veel mee opschieten.)

Gewoon goed.......vind je die in jouw prijsklasse?
Vandaag contact gehad met een eigenaar die er een heeft en er net iets boven mijn budget vanaf wil. Maar die honderd euro kan ik wel rekken.

- DR 650 uit 1990 (Maar die heeft weer alleen kickstart en banden zijn aan vervanging toe, dus dat geeft aardige kosten.)

Hier heb je ook een elektrische start van en ik vermoed voor jou doel de winnaar ;)
Ja, denk je? Maar een nette daarvan doet weer snel rond de 1600. Dat is weer te veel. En dan is er die big die wel in het budget past. Maar die is natuurlijk wel zwaarder.

Heb overigens het idee dat de XTZ660 Tenere en de DR650 elkaar niet veel moeten ontlopen. Zien er heel erg hetzelfde uit. ;)


Het shoppen is in ieder geval nog niet voorbij...  :012:

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2014, 19:03:46 »
Heb je al contact gehad met Sabre Zeeuw? Die heeft ook nog een DR te koop staan volgens mij  :034:

Offline Sabre-Zeeuw

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2223
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2014, 20:32:12 »
Yup heb een DR MET electrische  start 80% banden en goed onderhouden voor ZMVC leden vaste pr. van 1250€







Bouwjaar 1997 en ongeveer 40K rijdt 1 op 15 tot 1 op 20
Top = ongeveer 170 en met topkoffer en aansluiting druppellader.
Dkw 125 RT (1953)   Honda VFR 800i Harley-Davidson Electra-Glide Sport `90  met 287.000KM!!!!

I

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2014, 21:12:58 »
Dat is een nuttige tip. :) Ik ga @Sabre-Zeeuw eens een pmmetje sturen.

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2014, 09:08:20 »
 :071:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2014, 09:46:34 »
Overigens heb ik nu ook contacten over een nette DR800 en een nette XTZ660 die ruim binnen mijn budget vallen.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2014, 17:55:00 »
Net even een rondje op de DR650 van @Sabre-Zeeuw gereden. Lekker fel ding wel. En een mooi geluidje erbij. Ik kom er wel achter dat ik misschien toch wel iets meer aan windbescherming zou willen. De Transalp had ook niet veel, maar net genoeg om mij tot mijn schouders wel uit de wind te zetten. Dat blijkt nu toch wel prettig te zijn.

Ok, toegegeven, het waait de laatste paar dagen ook wel behoorlijk hard. Ik moet dus ook de wind wel een beetje relativeren. ;)

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2014, 17:58:47 »
De wind is niet echt normaal hoor idd momenteel  :048:
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2014, 18:05:42 »
De wind is niet echt normaal hoor idd momenteel  :048:
Windkracht 8 is net gemeten bij Wilhelminadorp. Dat is niet echt aantrekkelijk. Blij dat ik vandaag niet op een motor over de Zeelandbrug hoefde...


Al had dat vast wel gelukt, want dat heb ik met de Transalp ook wel eens gedaan. (Al reed ik soms wel maar 70...)

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2014, 21:24:02 »
De Beemer en ik hadden het ook niet gezellig in de wind!
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3268
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #18 Gepost op: 22 december 2014, 21:35:14 »
De Beemer en ik hadden het ook niet gezellig in de wind!

Nou ja, als zelfs de Beemer heen en weer waait... ;)


Maar goed, ik wil ook nog wel eens een rondje zuid Duitsland of Schotse grens doen. Ik vraag me af of ik dat leuk ga vinden op de DR650...


 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
49 Reacties
3472 Gelezen
Laatste bericht 17 oktober 2020, 19:21:50
door Ghulst