* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: Ghulst's Tiger  (gelezen 42126 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2014, 21:29:06 »
Maak je toch eerst je Yamaha in orde..
Eerlijk gezegd, de Yamaha is meer om mee te 'spelen'. Ik wil er ook weer wat bij hebben om gewoon regelmatig op te rijden. Korte en lange stukken, werk en plezier. En de XJ550 heeft dat niet voor mij. Het is meer een knutselproject.

Er komen nog kansen genoeg want er is tegenwoordig héél veel te koop voor héél weinig.
Zie het dus maar even als een kleine uitstel.

Een DR 800 lijkt mij een leuke fiets.
Grote klappen, elke klap is een lantaarnpaal :+
Ja, het is ook wel gewoon klein uitstel. Maar nu heb ik er tijd voor. Straks begint januari weer...
Die DR800 lijkt mij ook wel leuk. Blijkbaar een beetje in dezelfde groep als de XTZ750 Super Ténéré en XRV750 Africa Twin, maar dan lichter en maar een cilinder.


Goed, nu nog wel een XTZ750 met lichte valschade (geschaafde beugels en beschadigd kuipwerk) of een overgespoten DR750 waar ik nu toevallig contact over heb. Of een DR750 met gereviseerde motor maar dan boven budget...

Of geduld hebben. Maar ja, dat heb ik dan weer niet. ;)

Lastig.

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #41 Gepost op: 29 december 2014, 23:52:28 »
Overigens, welke sites houden jullie bij om motoren te 'spotten'? Ik kijk nu regelmatig op Marktplaats, Speurders en Motorshopper. Maar andere sites zijn welkom. ;)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2014, 09:50:27 »
Maak je toch eerst je Yamaha in orde..
Eerlijk gezegd, de Yamaha is meer om mee te 'spelen'. Ik wil er ook weer wat bij hebben om gewoon regelmatig op te rijden. Korte en lange stukken, werk en plezier. En de XJ550 heeft dat niet voor mij. Het is meer een knutselproject.

Er komen nog kansen genoeg want er is tegenwoordig héél veel te koop voor héél weinig.
Zie het dus maar even als een kleine uitstel.

Een DR 800 lijkt mij een leuke fiets.
Grote klappen, elke klap is een lantaarnpaal :+
Ja, het is ook wel gewoon klein uitstel. Maar nu heb ik er tijd voor. Straks begint januari weer...
Die DR800 lijkt mij ook wel leuk. Blijkbaar een beetje in dezelfde groep als de XTZ750 Super Ténéré en XRV750 Africa Twin, maar dan lichter en maar een cilinder.


Goed, nu nog wel een XTZ750 met lichte valschade (geschaafde beugels en beschadigd kuipwerk) of een overgespoten DR750 waar ik nu toevallig contact over heb. Of een DR750 met gereviseerde motor maar dan boven budget...

Of geduld hebben. Maar ja, dat heb ik dan weer niet. ;)

Lastig.
Dat vrouwen soms moeilijk zijn in keuzes maken,T,is dat het net nog niet de juiste is.
Welke van de 40 paar schoenen(motoren)  zou het worden.. :018:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #43 Gepost op: 30 december 2014, 14:56:07 »
We zijn niet allemaal zo ervaren en merkentrouw als jij Dick. ;)

Offline Dick

  • Flink gasss der op
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4922
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #44 Gepost op: 30 december 2014, 19:34:12 »
Heb al heel veel verschillende merken en types motoren gehad.
En nu een Ducati ivm leuk bouwpakket.
Veel onderdelen zijn met de meerdere typen uit te wisselen en dus ook redelijk gemakkelijk te veranderen.
Blok heeft een lekker karakter.
En van alle motoren die ik al het gehad is dit de eerste met een versnellingsbak waar je niet met lage snelheid al in de hoogste versnelling zit.
Vanaf 2500 toeren direct op het gas reageren op een bruikbare manier.
Maakt niet uit wat voor versnelling je dan zit.
En geen aan uit reacties op constante snelheid.
Dus de injectie doet wat er van verwacht wordt,zit gelukkig op dit systeem dus geen lambda sonde die dit veroorzaakt.
Kortom je wilt een motor maar waar moet die aan voldoen. :103:
Zoek dan alle voor en tegen op.
Maar daar een soort van lijstje van.
En laat het merk en uiterlijk niet op de eerste plaats mee spelen.
Kostprijs natuurlijk wel.
En niet gelijk in paniek raken als de motor van je dromen verkocht blijkt te zijn.
Er worden er dagelijks geproduceerd en gedumpt door vorige eigenaren.
Gewoon op het gemak dagelijks rond kijken wat er voorbij komt.
En na de feestdagen en de nieuwjaar zakken meestal de prijzen nog iets.
Tijd genoeg T,is toch nog geen zomer. :039:
Suzuki brugman 650
CZ type 450 175cc.

Hoi gast wanneer ga jij weer motor rijden

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #45 Gepost op: 30 december 2014, 21:01:08 »
Kortom je wilt een motor maar waar moet die aan voldoen. :103:
Zoek dan alle voor en tegen op.
Maar daar een soort van lijstje van.
En laat het merk en uiterlijk niet op de eerste plaats mee spelen.
Kostprijs natuurlijk wel.
En niet gelijk in paniek raken als de motor van je dromen verkocht blijkt te zijn.
Er worden er dagelijks geproduceerd en gedumpt door vorige eigenaren.
Gewoon op het gemak dagelijks rond kijken wat er voorbij komt.
En na de feestdagen en de nieuwjaar zakken meestal de prijzen nog iets.
Tijd genoeg T,is toch nog geen zomer. :039:
Ik dacht dat ik al een aardig lijstje had gemaakt in mijn eerste post. Maar misschien moet ik proberen om dit verder uit te werken.

- Mee te spelen over de lokale dijkjes
Dat betekent dat het een goed wendbare motor moet zijn met een redelijke gasrespons. Ik trek geen wheelies, ik ben geen racer. Ik wil gewoon lekker vlot kunnen rijden en de motor redelijk makkelijk heen en weer kunnen gooien.

- De gebaande paden af te kunnen (starters niveau)
Ik vind het leuk om af en toe eens een onbestrate dijk te rijden. Gewoon dijkjes met grind, grond of gras. Eigenlijk als een soort substituut, omdat ik ooit eens een keer een reis met offroad ritten door Marokko, Turkije of verder te maken.

- Een paar uur snelweg te kunnen doen (redelijk comfortabel 130)
Ik ga regelmatig naar zuid Duitsland en Frankrijk voor mijn werk. Ik vind het leuk om dat op de motor te kunnen doen. De Transalp leek net te kort te komen om die 6 uur tegen 130km/u leuk vol te houden. En de tank was te klein.

- Redelijk hoge rechtop zitpositie
Ik ben er achtergekomen dat ik dat toch wel de prettigste zit vind op de motor. Lekker rechtop met veel overzicht over de weg en het verkeer. En ik heb het gevoel dat ik daarbij meer controle over de motor heb dan op een racer bijvoorbeeld.

- Breed stuur
Ik hou wel van een breed stuur als goede houvast, maar ook voor de extra controle die je hebt over de motor. Een van mijn grootste tegenvallers bij het overstappen van de Transalp naar een K100 voor een proefrit, was het smalle stuurtje dat er op zit. Waardeloos. ;)

- Bagage mee te kunnen nemen
Als je op reis gaat, dan wil je dingen mee kunnen nemen. Zachte tassen, alu koffers, dat maakt niet uit. Maar het achterframe moet wel wat kunnen dragen. ;)

Het probleem is nu het vinden van een motor die daarbij past binnen mijn budget. Uiterlijk vind ik minder belangrijk en merktrouw ben ik niet. Ik heb een Yamaha gehad en een Honda, maar vind het ook prima om andere motoren te rijden. Ik heb wat dat betreft geen voorkeur.

In paniek ben ik zeker niet. Ik ben gewoon op zoek. Ik heb wel de balen van de verkoop van de DR, maar paniek is wat anders. Omdat het nu vakantie is, heb ik wel tijd om te zoeken. Dat scheelt. En ik heb een hekel aan afwachten. ;)
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 21:17:02 door Ghulst »

Offline EriKawa

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 165
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #46 Gepost op: 30 december 2014, 21:50:55 »
dat  wordt een harley

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #47 Gepost op: 30 december 2014, 21:55:36 »
dat  wordt een harley
Euhm, nou noem je wel het enige merk waar ik echt niets mee heb en die, volgens mij, ook geen model hebben dat aan mijn lijstje voldoet. Toch?

Offline Arnold

  • Volbloed ZMVCer
  • *****
  • Berichten: 1195
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #48 Gepost op: 30 december 2014, 22:25:49 »
Al jouw wensen vinden in één motor is al niet eenvoudig, maar is wel mogelijk.
Maar om dan óók een betrouwbare motor te vinden en binnen jouw budget te blijven lijkt mij onmogelijk......... :042:

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #49 Gepost op: 30 december 2014, 22:48:52 »
Al jouw wensen vinden in één motor is al niet eenvoudig, maar is wel mogelijk.
Maar om dan óók een betrouwbare motor te vinden en binnen jouw budget te blijven lijkt mij onmogelijk......... :042:
:) Best kans op. Zelf vind ik de XTZ 750 Super Ténéré best in de buurt komen. Maar die zijn er eigenlijk niet binnen mijn budget, behalve die ene met valschade... Eigenlijk zou ik die eens moeten gaan bekijken, maar die staat bij Nijmegen, dus ook niet bij de deur.

Offline 4tm

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #50 Gepost op: 31 december 2014, 00:56:17 »
Héél dicht bij je deur staat er een :052:
Yamaha XTZ 750 '' als nieuw''  in Driewegen op Speurders.
Misschien iets te duur maar je hebt nagenoeg geen reiskosten en door de "als nieuw" staat vast minder grote kosten op langer termijn t.o.v een goedkoper exemplaar met mankementen en/of slecht onderhoud.
Doe gewoon een redelijk bod en wie weet heb je hem  :103:

Ik zie ook een aardige Cagiva Elefant 750 op Speurders staan voor niet al te veel.
In Veenendaal, ietsjes verder weg maar dat valt wel mee.
Misschien ook wel wat.

Je vroeg nog waar wij zoeken?
Ik kijk vaak op www.advertentiezoeker .nl
Trefwoord invoeren bij zoeken en je krijgt een overzicht van enkele sites tegelijk.
Er is vrij veel te koop voor vrij weinig.

Bij een eenpitter of een twin zou ik voor een niet al te hoge kmstand gaan.
En een Pan 1100 met 90.000 km op de teller met onderhoudshistorie durf ik best ongezien te kopen als de prijs ok is en uitlaten en achterbrug in goede staat.
Xbr500 1986 - Xbr500 1988  - Versys 1000 2015

If you want to be happy for a day - Drink !
If you want to be happy for a year - Marry !
If you want to be happy for a lifetime - Ride a motorcycle !

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #51 Gepost op: 31 december 2014, 09:10:34 »
Dat wordt echt een Harley ;-) 
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline 4tm

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #52 Gepost op: 31 december 2014, 09:51:18 »
Kwam dit zojuist nog tegen.
Behoorlijk positief :076:


Na ruim vier jaar en 40.000km met deze fiets te hebben gereden, heb ik de XTZ750 toch maar eens verkocht. Nu de fiets naar een volgende eigenaar is, vind ik het een goed moment om een recensie te schrijven.

Allroad pur sang.
De supertenere heeft van alles meegemaakt. Vakanties, veel woonwerk, maar ook: knallen in de zandafgraving in Landgraaf, trapjes op en af en ook nog een mooie strandrit met andere supertenere's. De suup slikte het allemaal zonder moeite. Het baasje had er vaak meer moeite mee ;)

Natuurlijk, de EXC's en WR's knallen je aan alle kanten voorbij in de zandafgraving, op de snelweg kun je een FJR1300 echt niet de baas en je kont zit vast beter op een K1000 voor woonwerk. Maar het punt van een allroad is dat hij het allemaal wel trekt. En de XTZ750 trekt dat ook echt goed. Een zware enduro met toercapaciteiten. Dat is de beste omschrijving van deze fiets.

Onderhoud
Tja, en ga je offroaden, dan heb je net effe wat meer onderhoud te plegen dan normaal. En dat onderhoud is tijdrovend, maar niet ingewikkeld. Met een WPHB in de hand kun je het heel goed zelf te doen. Als het tupperware en de tank er eenmaal af zijn, kun je namelijk overal redelijk goed bij. Geen moeilijk gereedschap is nodig. Zwakke plekken zijn er bij elke motor. Bij de XTZ750 zijn dat de koppelingskorf, waarvan de veren kunnen breken en de spanningsregelaar, maar dat is bij elke japanner op leeftijd volgens mij. Ik heb er 40.000 km mee gereden en mijn voorganger(s) 50.000. Ik heb zelf geen dol gehad met de spanningsregelaar. Wel met de koppelingskorf, maar dat was met een gereviseerde korf opgelost. Verder het normale onderhoud. Na 20 jaar verstijven, net als bij veel andere motoren, de rubberen aansluitingen van de carburateurs. Eigenlijk niets geks dus.

Het rijden
Ik had mijn suup voorzien van een ophoogsetje voor de achterzijde (kortere dogbondes. Daarmee wordt het stuurgedrag fenomenaal. Kun je de voorvering stijver laten maken door een veringboer in de buurt, doe dat dan! Het komt de wegligging op en van de weg zeer ten goede. De power komt in de hogere toerentallen pas lekker los. De 67 opgegeven paardenkrachten, samen met het koppel dat er redelijk vroeg in komt, zijn ruim voldoende om op de snelweg mee te kunnen. Het feest begint natuurlijk pas van de weg af. De steile balhoofdhoek en het brede stuur laten je de fiets in elke gewenste bocht smijten. Lekker gas geven in de bocht, wat het vermogen is niet van dien aard dat je bang hoeft te zijn voor spontane wheelies. En die vriendelijke eigenschap maakt dat je rondjes draait om pubers met R1's op bochtige weggetjes. Met zweet in de bilnaad zitten die het gas te doseren terwijl je met je suup met twee vingers in de neus de bochten volgt. Dat er een 21" voorwiel aan zit, dat betekent dat je wat moet werken in de bochten. Dat geeft de fiets in mijn optie alleen maar meer charme. Het is een brommer voor mannen.

Van de weg af is de suup goed te rijden. Op minder technische tukken hou je de drz-jes, XT's en XR's prima bij. Op lange stukken redelijk vlakke zandweg knal je er voorbij. Op echt techniche onderdelen en krappe bochtjes, daar moet j het wel afleggen ja. Maar 'vroegah' had de Dakar rally ook geen krappe bochtjes, dus daar is deze fiets niet voor ontworpen. Het leukste om mee te rijden zijn andere allroads en allroadritjes. Al zijn er helden die er gewoon enduro's mee (hebben) gereden.

Kosten
Voor een eurootje of 1600 koop je al snel een heel goed exemplaar. Onderdelen zijn heel goed aan te komen en niet duur. Bij normaal gebruik heb je normale kosten. De blokken lopen makkelijk meer dan een ton voordat ze aan de eerste (kop) revisie toe zijn. Veel mensen gooien er dan een gebruikt TDM850 blok onder, dat gewoon past. (De 3VD dan)
Banden zijn goedkoop, naar gelang het merk dat je neemt. De 520 ketingsets kosten ook de wereld niet en er gaat maar 1 normale bougie in per cilinder. Brandstofverbruik ku je goed in de perken houden door elke 25.000 km voor een paar euro de naalden en naaldbuizen te vervangen. dan rijdt hij 1:16 tot 1:17. Met een zwitserse naaldenset haal je all snel 1:18-1:20.
Xbr500 1986 - Xbr500 1988  - Versys 1000 2015

If you want to be happy for a day - Drink !
If you want to be happy for a year - Marry !
If you want to be happy for a lifetime - Ride a motorcycle !

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #53 Gepost op: 31 december 2014, 09:57:06 »
Ja, die verhalen heb ik ook gehoord. Wat dat betreft staat die ook hoog op mijn lijstje. Heb een keer een slechte gereden en die was al behoorlijk veel fun. Maar die in Driewegen is 2x mijn budget en de Elefant wil een paar tientjes zakken. Meer niet.

Inmiddels ook een 1100GS met veel km's aangeboden gekregen voor de prijs van de Elefant. Maar volgende week misschien nog nieuws over een andere DRBIG en anders nog eens achter een 750 aan.

Offline 4tm

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #54 Gepost op: 31 december 2014, 10:10:36 »
BMW liet ik lekker staan,
Misschien nog even door sparen :076:
Xbr500 1986 - Xbr500 1988  - Versys 1000 2015

If you want to be happy for a day - Drink !
If you want to be happy for a year - Marry !
If you want to be happy for a lifetime - Ride a motorcycle !

Offline Sabel

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 867
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #55 Gepost op: 31 december 2014, 10:13:04 »
en de Elefant wil een paar tientjes zakken. Meer niet.

Maar dan heb je wel een Duc  :034:  8)  Need I say more?  :+  ;)
Mijn andere grote passie: http://www.coverbandbuckle-up.nl/

Offline Ghulst

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf en mijn gedachten
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #56 Gepost op: 31 december 2014, 13:47:12 »
Maar dan heb je wel een Duc  :034:  8)  Need I say more?  :+  ;)
Jij niet hoor.  :007:

Misschien nog even door sparen :076:
Maar dat is dan weer saai... ;)

Offline Veloce

  • Huge ZMVC Fan
  • ***
  • Berichten: 229
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #57 Gepost op: 31 december 2014, 17:25:01 »
Alles wat jij zoekt biedt een BMW 1100/1150 GS.
Lekker met cardan dus op vakanties geen gezeur met kettingspray etc.


Kies je voor kwaliteit dan kies je BMW!!


Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 621
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #58 Gepost op: 31 december 2014, 17:33:46 »
On topic: 'op zoek naar een nieuwe motor'
Ben ook al een tijdje aan het rondkijken. Vorig jaar was mijn zomerfiets eigenlijk al aan inruilen toe qua kilometerstand. Rond gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik hetzelfde model wou, Triumph Bonneville'. Bijbetalen voor dezelfde motor, daar had ik geen zin in.
Nu mijn zinnen gezet op een Trophy. Even slikken, drie keer een glaasje wijn extra drinken, en wennen aan het idee. Wat kost dat ding veel geld.............., en wat hebben we weinig gespaard............, en is dat nu wel nodig om zo vaak uit eten te gaan.........?
Maar wat rijdt die fiets ongelofelijk lekker. Misschien heb ik nu gewoon de leeftijd dat ik aan zoiets toe ben.
Niet meer de dijk over raggen, bergpaadjes kiezen, scheuren met verhitte banden door de Eifel, maar gewoon lekker toeren.

Ach ja,
Over een paar uur beginnen we met een nieuwe lei.

Groet,
Jack

Offline Jack

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 621
  • Geslacht: Man
Re: Op zoek naar een 'nieuwe' motor...
« Reactie #59 Gepost op: 31 december 2014, 17:34:13 »
On topic: 'op zoek naar een nieuwe motor'
Ben ook al een tijdje aan het rondkijken. Vorig jaar was mijn zomerfiets eigenlijk al aan inruilen toe qua kilometerstand. Rond gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik hetzelfde model wou, Triumph Bonneville'. Bijbetalen voor dezelfde motor, daar had ik geen zin in.
Nu mijn zinnen gezet op een Trophy. Even slikken, drie keer een glaasje wijn extra drinken, en wennen aan het idee. Wat kost dat ding veel geld.............., en wat hebben we weinig gespaard............, en is dat nu wel nodig om zo vaak uit eten te gaan.........?
Maar wat rijdt die fiets ongelofelijk lekker. Misschien heb ik nu gewoon de leeftijd dat ik aan zoiets toe ben.
Niet meer de dijk over raggen, bergpaadjes kiezen, scheuren met verhitte banden door de Eifel, maar gewoon lekker toeren.

Ach ja,
Over een paar uur beginnen we met een nieuwe lei.

Groet,
Jack

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
49 Reacties
3825 Gelezen
Laatste bericht 17 oktober 2020, 19:21:50
door Ghulst
11 Reacties
241 Gelezen
Laatste bericht 30 september 2024, 19:09:45
door Ghulst