* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Het beest v/d weg *MZ etz251*  (gelezen 30476 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2008, 23:34:13 »
Morgen meer maar alvast een slaapmutsje  :018:

Geen ernstige zaken, beetje onderhoud plegen en 2-takt rulezzzzz wat sleutelen betreft  :103:

[attachment deleted by admin]
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2008, 17:56:40 »
Vanavond eens het een en ander opmeten, kijken of de zuiger en cilinder weer zo gebruikt kunnen worden maar wat we tot nu toe kunnen zien is dat er een big-bore kit ooit eens is gemonteerd, 300cc ipv 250  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3504
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #22 Gepost op: 18 september 2008, 18:02:45 »
pfff kan je er nou nooit eens vanaf blijven als iets loopt. dit word je 2e 2takt die je uitelkaar haalt en nooit meer loopt. :037:










                                                                        :+
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2008, 18:25:00 »
Tussen lopen en lopen zit een hoop verschil, als het beter kan moet je beter proberen en die andere loopt anders prima hoor  :042:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3504
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2008, 18:28:36 »
dacht dat die andere ut niet deed, dat je er daarom niet meer mee rijd.
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #25 Gepost op: 18 september 2008, 18:29:54 »
dacht dat die andere ut niet deed, dat je er daarom niet meer mee rijd.
Ik zeg toch...............hij loopt duwt niet te zwaar enzo  :037: nee die komt nog wel, binnenwerk is splinternieuw maar heb er ff nog geen zin an, misschien na deze want dan zitten we toch in de 2-takten  :034:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Motormuis

  • honda crf 1100 dct.
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 3504
  • Geslacht: Man
  • De politie uw vriend.... niet de mijne.....
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #26 Gepost op: 18 september 2008, 18:30:49 »
komt goed ga wel effe kijken bij je vanavond
Veni , Vidi , vagina ..... Ik kwam , Ik zag en het was kut....

hey gast Word tijd dat we weer gaan vlammen..

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #27 Gepost op: 18 september 2008, 18:46:46 »


ach... 25 euro en je hebt een nieuwe zuiger... :070:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #28 Gepost op: 19 september 2008, 00:02:13 »
Vanavond alles opgemeten en in prima staat, de vegen op de zuiger zijn veroorzaakt door de koppakking die iets aan de grote kan was, liep iets te veer door naar het midden, zuiger netjes schoongemaakt en prima waarden, cilinder ook prima en zuigerveren en slorspeling ook goed dus een setje nieuwe pakkingen, lager pistonpen, pistonpen, circlips, olieslangetjes [zijn flink verhard], setje nieuwe voetsteunen, andere gasnaald, ander achterbandje, wat werk en tijd en dan komt het allemaal dik in orde als ik de carb tenminste netjes afgestelt krijg maar valse lucht heeft die getrokken dat is zeker   :022:

Gebleken is inderdaad dat we een 300cc cilinder onder de bips hebben hangen, dit betekent dan ook een hoop meer PK's en een hoger koppel.............is had al getypt dat deze er 24,7 had maar was mis, moest 27,4 zijn en nu nog wat erbij door de big-bore kit...............hij wordt steeds leuker  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #29 Gepost op: 19 september 2008, 22:28:52 »
Ik krijg reakties op de MZ  :054:

IK heb ff het verhaal op die andere site [ZMVC] doorgelezen.Het lijkt wel of er een krukaskeerring lek is.
Verder moet je de carb afstellen met de kleine luchtschroef die achter het witte dopje zit aan de rechterkant...zover je dat nog niet gedaan hebt dan.
Met reinigen moet je ook het hele kanaal van je luchtsproeier naar stelschroef goed checken/reinigen..het gaat vanaf de vlotterkamer haaksom richting stelschroef en er zit vaak troep in.
Verder blijven het klote carbs...je moet toch vaak een beetje geluk hebben..het is dus geen Bing want BVF staat voor BerlinerVergaserfabrik. Een echte Bing (op later types dus wel)schijnt dus echt veeeel beter te lopen.
Misschien is het ook verstandig de condensator te vervangen, als die ook kapot/versleten is kannie ook slecht lopen. Verder is 11,4 volt ook niet veel ,met gasgeven moet het zeker tussen de 13-13,8 volt geven anders is de spanningsregelaar kapot.
Maar check nog ff voor de zekerheid je olie ...als die er weer niet uitziet dan is je carterkeerring kapot.
Maar verder zijn het heel leuke fietsen, lekker eenvoudig en heerlijk lelijk zodat ze redelijk diefstalongevoelig zijn. En voor mijn postuur perfect.
Ik rij al vele jaren MZ van diverse types...met goede preparatie zijn ze behoorlijk betrouwbaar. En de onderdelen zijn idd belachelijk goedkoop 
Veel plezier met je brok Ossie techniek, MZllllsss,Rob.

quote:
roblc schreef op 19 september 2008 @ 21:21:
IK heb ff het verhaal op die andere site doorgelezen.Het lijkt wel of er een krukaskeerring lek is.

De krukaskeerring weet ik niet hoor. De olie is wit van het water dat er in zit van het stilstaan. Het verhaal lezende denk ik dat er flinke koolafzetting op de zuiger/koppakking zat welke is gaan zelfontbranden. De koolafzetting zou ook het slechte lopen verklaren. Zuiger en kop schoonmaken, nieuwe koppakking en dan nog maar eens starten en trachten af te stellen. Daarna pas verder denken.
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #30 Gepost op: 19 september 2008, 22:50:05 »
dat keeringen lekken bij een 2takt komt redelijk vaak voor zeker na een aantal jaren.
en luchtlekken moet je ten alle tijden proberen te voorkomen omdat de kans op vastlopen groot aanwezig is dus bij enige twijfel vervangen.
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #31 Gepost op: 19 september 2008, 23:04:55 »
Het verhaal gaat verder al was het gisteravond een beetje te laat om een verhaaltje in elkaar te flansen  :|

Donderdagavond nog net wat tijd over om het binnenste eens verder te bekijken op eventuele schade maar dit valt mee en wat is het toch heerlijk om eens een keertje een cilinderkop te lichten zonder veel los te halen  :103: De olie uit het blok had ik even bewaard, dan zie je dus het water meer en meer naar boven komen, waarschijnlijk zou je over een jaar een compleet gedeeld goedje zien, onderop olie daarboven wat maar ondertussen ligt deze olie met nog 9 andere liters keurig bij het KCA-depot  :026:



Tij om de pet te lichten en nadat je de trillingsdemper los haalt valt het blok letterlijk een stukje naar beneden, net genoeg om alles onder de framebuis/koker weg te halen, zo gek zijn ze nog niet daar in het Oosten, de pet is eraf en ziet er gewoon goed uit, geen vreemde putten of oneffenheden  :039:



De koppakking lekte overgens behoorlijk en dit mertkje je dan ook goed tijdens het gazzz geven, die vreemde klopgeluiden en wat gesputter.............oorzaak...........het tapeind rechtvoor kon ik gewoon met de hand losdraaien, dat is alweer een puntje valse lucht, ook opvallend is dat de achterste tapeinden met de cilinder gelicht moeten worden want dat gaat anders echt niet  :011:



Cilinder eraf, pasvlakken zien er goed uit en dus de zuiger in het zicht  :022:



Pistonpen zat behoorlijk vast, waarschijnlijk iets warm gelopen maar geen spoorvorming, smallendlager is oke maar uiteraard moeten deze zaken toch uit voorzorg vervangen worden.



De zuiger, ja een redelijk belangrijk onderdeel voor onze hobby  :048: , er zat een behoorlijk breed vlak alu op de zuiger veroorzaakt door een niet goed passende koppakking aan de inlaat zijde, de zuiger heeft dus een stukje pakking meegenomen en uitgesmeerd, gelukkig heeft BA de zuiger nog netjes kunnen krijgen  :054:



Nog een aantal veegjes aan de uitlaatzijde maar geen echt vreetwerk, zuigerveren en slotspeling prima dus weer te gebruiken en dat spaart dan toch weer 3 tientjes uit  :103:



De cilinder is prima en er zijn nog hoonsporen waar te nemen, met een licht schuurpapiertje is deze weer als nieuw en opvallend is dat er wat is gewerkt aan een betere flow, hier en daar zijn de poorten bewerkt en dus spreken we niet alleen over een big-bore kit maar deze is tevens nog gekietelt ook  :026:



Nu is het zaak wat onderdelen zien te vergaren maar dat moet wel gaan lukken denk ik, de oude 2T olie is afgetapt en alles rond de oliepomp ziet er prima uit, de oliepomp zelf moet straks alleen nog even ontlucht worden...................hopelijk is de MZ weer snel op de weg te vinden want wordt ondertussen heel nieuwschierig hoe deze nu stuurt want ik lees toch goede verhalen over deze alles kunner.....................als laatste nog even een foto hoe groot deze zuiger eigenlijk is, ter vergelijking heb ik er een zuiger van een Puch maxi naast gezet  :030:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #32 Gepost op: 19 september 2008, 23:06:00 »
dat keeringen lekken bij een 2takt komt redelijk vaak voor zeker na een aantal jaren.
en luchtlekken moet je ten alle tijden proberen te voorkomen omdat de kans op vastlopen groot aanwezig is dus bij enige twijfel vervangen.
Inderdaad maar ik laat het blok nog even dicht verder, eventueel probeer ik of we er een vacuumtest op los kunnen laten  :054:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #33 Gepost op: 19 september 2008, 23:13:14 »
dat keeringen lekken bij een 2takt komt redelijk vaak voor zeker na een aantal jaren.
en luchtlekken moet je ten alle tijden proberen te voorkomen omdat de kans op vastlopen groot aanwezig is dus bij enige twijfel vervangen.
Inderdaad maar ik laat het blok nog even dicht verder, eventueel probeer ik of we er een vacuumtest op los kunnen laten  :054:

even afpersen word vaak gedaan om tekijken of er luchtlekken zijn.
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #34 Gepost op: 19 september 2008, 23:45:30 »
Zo diverse mails zijn de deur uit  :054:

Hallo ik heb onlangs een MZetz251 overgenomen van iemand die bij u in 1990 nieuw verkocht is [kenteken MJ-50-YN ], nu wilde ik deze wat op gaan knappen en kan nog best wat onderdelen gebruiken maar naar mijn idee is er een andere cilinder en zuiger geplaatst. De zuiger heeft een diameter van 76mm boring x Slag van de cilinder is 76,04 x 66,80 . Op het pasvlak van de cilinder is er +1 ingestanst en ik denk dus dat dit een cinilnder en zuiger van de ETZ301 is, heeft u eventueel een menig hierover en kan ik deze onderdelen eventueel bij u bestellen en kan dit via de post verzonden worden, de cilinder, zuiger en zuigerveren zien er heel goed uit, slotspeling prima en passing zuiger ook goed.
Mvg Louis v/d Broeke
Geersdijk.

Onderdelen die we ongeveer in gedachten hebben  :007:

Lager pistonpen
Pistonpen
Circlips zuiger
Koppakking
Voetpakking
Pakkingen inlaatspruitstuk
Olieslangen
Voetsteunen
Gasnaald carb
Voorbocht, eventueel met sportdemper
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2008, 21:35:47 »
Sratchremover  :036: en dan natuurlijk een laagje was voor het mooiste resultaat, beetje WD-40 op het ijzer en silicone op de plastik en rubberdelen en dan begint de MZ weer ergens op te lijken   :034:





Oude orginele lak weer in ere herstelt  :071:

The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #36 Gepost op: 20 september 2008, 22:03:23 »
Wordt weer veel te mooi voor een pekelfiets..   :016:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline Stealth

  • Modder-eter
  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3446
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #37 Gepost op: 20 september 2008, 22:04:08 »
Vrijdag kwam er nog iemand door souburg tuffen met zown apparaat weet niet of het een etz251 was maar wel een MZ. Wel gaaf geluid uit zown apparaat!
Straight to your face with the truth!

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #38 Gepost op: 20 september 2008, 23:33:32 »
Wordt weer veel te mooi voor een pekelfiets..   :016:
Dacht het niet, moet je straks na een week pekel eens kijken  :070:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #39 Gepost op: 21 september 2008, 16:58:25 »
Verven en spuiten en dan knapt het toch weer keurig op  :054:









En uiteraard doen WD-40 en Silicone ook goed hun werk  8)





En laat het dan een lelijk ding zijn maar onderhuids is bijvoorbeeld de bedrading helemaal orgineel en werkt prima na wat aanpassingen van Freak en alles zit weer keurig op de plaats  :034:





En na wat prutsen staat de MZ er dan toch weer netjes bij, het rijwiel gedeelte en blok moeten nog maar op een paar dingen na is het meeste al gevonden  :054:





Hopelijk snel de juiste onderdelen binnen en dan zullen we het weten, hopelijk krijgen we de carbs goed afgestelt  :)

Hallo Louis,
 
Bij deze een prijsoverzicht voor onderdelen ETZ251/301:

Lager pistonpen ETZ251/301: 5,00 euro
Pistonpen ETZ251/301: 5,00 euro
Circlips zuiger ETZ251/301 (set): 1,00 euro
Koppakking ETZ301 0,2 mm: 3,00 euro
Voetpakking: 1,50 euro
Pakkingen inlaatspruitstuk: 1,00 euro
Olieslangen: Niet leverbaar
Voetsteunen: 8,50 euro per stuk of voetsteunrubbers 6,00 euro per set
Gasnaald carb: 4,50 euro
Uitlaatbocht ETZ251/301: 19,00 euro
Sportuitlaat zwart: 45,00 euro of chroom 55,00 euro
Verzendkosten exclusief uitlaat: 6,20 euro.
Verzendkosten inclusief uitlaat: 10,00 euro
 
Zoudt u uw definitieve bestelling willen doorgeven? Zoudt u me bij bestelling ook uw adres willen laten weten?
 
Alvast bedankt
 
Met vriendelijke groeten Hans Bosman (Motorsportteam.nl)
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
252 Reacties
47965 Gelezen
Laatste bericht 27 april 2009, 23:10:29
door MotorFreak
105 Reacties
24472 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
5 Reacties
2475 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2011, 11:12:49
door Dick
35 Reacties
7072 Gelezen
Laatste bericht 12 december 2011, 21:05:21
door Rider-64
2 Reacties
510 Gelezen
Laatste bericht 26 augustus 2023, 09:53:53
door Ghulst