Ik heb gelukkig getuigen anders had ik het zelf niet eens geloofd, na Bennie die lang kon draaien zonder tank waarbij Robs het ook niet geloofde hadden we vanavond ook weer een gevalletje eerst zien en dan.............
De sleutel was boven water en werd vaanvond afgeleverd, uiteraard steeg de spanning tot grote hoogten of die een vonk zou geven en of het blok wilde pruttelen, nou de accu had na flink wat maanden buiten stilstand gewoon nog een mooie 11,43V in bezit en de accu ziet er als nieuw uit, verse benzine erin, 1 keer kicken en gelijk een behoorlijke trap terug............hey das mooi die compressie
Na de 2e keer kicken jawel een pruttel te horen en 2 kicken verder hadden we zowaar een dikke blauwe rookpluim en een levend blokje wat best goed klonk............en dat na maanden buiten staan niks te doen, nieuwe benzine, oude 2-takt olie in het tankje en draaien al was het niet keurig regelmatig maar het blokkie loopt
Rustig warm laten worden en ondertussen alle elektra eens controleren, jawel ook dat lijkt gewoon keurig op de bulb voor na want die kent geen dimlicht maar alleen groot en we gaan er dan gemakshalve van uit dat dit te wijten is aan een kapotte 12V bulb.
Na een minut of 5 werd het toch wel behoorlijk blauw in la garage dit terwijl de deur geheel open stond en het blokkie leek aardig te smoren, uiteraard de luchtsproeier even chekken en jawel die stond helemaal dicht, snel terug gezet op de fabrieksopgave en het toerental leek zuiverder te worden en de gasrespons was er ineens
*** Nu komt het*** Ik zag dat er teveel speling zat op de gazzzzzzzhendel en dus gelijk ook maar even bijstellen onder het genot van een heerlijk pruttelend blokkie............ik draai boven op de Bing-carb de stelmoer wat vaster en ineens lijkt de gazzzschuif zich op te trekken met als gevolg een toerental tegen de 10.000 stationair, Freak, Trip en Kleintje leken zich even geen raad maar Kleintje trok de sleutel al snel uit het contaktslot maar helaas het blok draaide als een bezetene~~~~~
Stress~~~~~
in la garage en de oplossing kwam wederom van Kleintje [hij stond immers dichtste bij de werkbank
], met een zaklamp de bougiekap eraf gewipt [had je toch nog wat te wippen vanavond
] maar wederom kregen we het blok niet onder controle, zonder sleutel en bougiekap ramde het blok door
Het beest was los!!!!!!Na een aantal seconden die dan veel langer lijken te duren hield het blok er dan mee op..............de vrees voor een vastgesmolten zuiger was aanwezig en wederom steeg de spanning en gingen harten sneller slaan..............hadden we hier dan echt te maken met een beest..........het beest van de weg alwaar diverse nummers over zijn geschreven..............zou het dan toch waar zijn
Oke het blok even af laten koelen, bougie eruit, kickstarter ff naar beneden en jawel de zuiger is los en alles voelt oke...................ik siteer
Ik geef niet zomaar op , bougie er weer in en voor de zoveelste maal steeg de spanning en met een aantal keer kicken en een juiste afstelling van de gazzzkabel draaide het blok weer keurig, wel is duidelijk de koppakking naar de motorhemel maar dat mag de pret niet drukken, hij deed het immers nog
Ook was de carterdruk ff wat opgelopen en was de MZ klaar gekomen via de carterontluchting, het leek wel koffie verkeerd en dus gezien het warme blok maar gelijk ff de olie aftappen......................noja olie
De MZ etz251 heeft aab vele ontberingen bloot gestaan, sinds 1992 [jonkie] weinig gereden [nog net geen 10.000km] en heeft de laatste tijd lang stilgestaan...................buiten
, het blok heeft wat water gezien, regen, condens, weet ik veel wat maar als je versnellingsbak olie er zo uitziet dan is het niet goed, het smeerd nauwlijks meer, het stinkt en heeft totaal geen functie mee en moet er dus uit, weg ermee en dus gaan we het blok spoelen, goed spoelen, aangezien dat er ,,maar'' 0,9 ltr SAE80/85 W in gaat kost het niet veel om te spoelen dus 4 ltr olie moet genoeg zijn...................2-tackt rulezzzzzzz. Gezien het inderdaad een 2-tackt is lichten we de pet ook maar gelijk even [je ging er toch niks aan doen, althans niet teveel
], branden we de demper geheel uit, ook weer leuk om eens te doen, een demper uitbranden met een varkenspoot , gaan we de carb reinigen, vervangen we hier en daar wat en ik denk dat we er dan een tof brommertje bij hebben, 21 Pk, 24,7 Nm, 130km/h, 18inch voor, 16inch achter, vering als kut maar vast een leuke brommert
. Luchtfilter kwam er als nieuw uit, elektra weinig werk, uiterlijk beetje werk, vel dingen nog te redden of te vervangen en het lijkt de goede kant op te gaan met het beest
Zo staat de MZ er nu bij
En wie zich afvraagd of motorrijden nu echt duur is hier zomaar even een site met prijzen........................................geweldig
, ik wilde de bocht spuiten omdat die behoorlijk geroest is maar voor een 50 euro heb je een complete sportdemper er onder hangen, kijk wat pakkingen kosten en waar vind je nu nog een nieuwe bobine voor 15 euro
of een nieuwe ketting voor 12 euro of een nieuwe koppakking voor 2,50 euro..........................deze brommert mag dan wel een lelijke kop hebben maar betaalbaar is die, de rest gaan we beleven........................
http://www.motorsportteam.nl/ETZ%20onderdelen.htm