* Kies jouw thema



Forumstandaard

Permanently

Auteur Topic: [Motorfreak] Het beest v/d weg *MZ etz251*  (gelezen 29105 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
[Motorfreak] Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Gepost op: 14 september 2008, 23:35:54 »
Het is weer een feit dat we er weer iets bij hebben, via onderling overleg, ruilbeurs en wederzijdse liefde kunnen we aan het grote plubliek nu laten zien wie onze nieuwste telg is  :103:



Een heuse MZ etz251 met wel 21 peekaa aan boord, een dikke 1-pitter 2 takt pruttelpot, lelijk van buiten maar een hart van goud...............en dat voor een Oost-Blokker  :007: Het is tevens onze bijna nieuwste motor die we hier hebben, een beest op de weg met een sublieme wegligging, een wolf in schaapskleren..............vandaag hebben ze met de Gp250 niet gereden maar dit beest had het gekunnen  :D



Sunny had er al een gedachte over en die lijkt nog niet veel veranderd te zijn, zelfs Quil lijkt teleurgesteld :018:



Duidelijk dat Kleintje deze motor iets ontgroeid is...............oke kneedowns zijn geen probleem maar als geheel zie ik hem toch liever op een dikke fiets  :021:



Dat Trip duidelijk heeft gemaakt wat je met een Gixxer kan doen laat hij ook gelijk even zien hoe je moet sturen met een MZ................ik zei toch al een sublieme wegligging..........een beest  :062:

Hele toffe foto overgens, orgineel regelen we uiteraard  :054:



De heftafel was vrij, de liefde groeit en zelfs Sunny is op zoek naar meer info over deze schoonheid, tijd om dan toch eens te kijken wat we in huis hebben gehaald  :| ...............oja zonder sleutels vallen sommige dingen tegen zoals starten ..................Kleintje  :048:



Orginele bedrading, alles netjes en dat geeft goede hoop  :074:



En dan haal je de tank weg en dan komt me daar een stukje degelijkheid tevoorschijn.....geen wonder dat ze zulke goede tanks bouwden in wereldoorlog 2  :037:



Afijn we hebben weer wat te prutsen en wie weet blijf ik er wel een poosje op van en naar de baas te rijden.............soortje uitdaging zeg maar  :079:
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2009, 09:58:15 door Sledge HaMMeR »
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Border

  • 5th King Of ZMVC
  • *
  • Berichten: 1819
  • Geslacht: Vrouw
  • bietunakkunaje
    • www.siereveld.eu
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2008, 09:49:11 »
weer veel plezier met je sleutelpraktijken  :071:
SP1 en SP2

Hroeten uut de polder

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2008, 17:41:50 »
Als het goed is hoeven we niet echt te sleutelen, meer wat verbeteren en netjes maken............oke ik ga een poging doen niet veel te sleutelen want wil deze zo snel mogelijk eens proberen................24,7 NM koppel  :103:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2008, 21:05:49 »
Als het goed is hoeven we niet echt te sleutelen, meer wat verbeteren en netjes maken............oke ik ga een poging doen niet veel te sleutelen want wil deze zo snel mogelijk eens proberen................24,7 NM koppel  :103:

Dat wordt dan vette strepen trekken Freak  ;)

Offline Chupra Cabra

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 673
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2008, 21:25:24 »
Als het goed is hoeven we niet echt te sleutelen, meer wat verbeteren en netjes maken............oke ik ga een poging doen niet veel te sleutelen want wil deze zo snel mogelijk eens proberen................24,7 NM koppel  :103:

Dat wordt dan vette strepen trekken Freak  ;)

in zijn broek of op de weg  :048:
RSV 1000 R (MILLE) GRC RRz **37**

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2008, 22:26:10 »
 :+

Het beest loopt en gromt flink, zelfs zonder bougie en contaktsleutel was die niet te stoppen  :037:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2008, 22:57:55 »
:+

Het beest loopt en gromt flink, zelfs zonder bougie en contaktsleutel was die niet te stoppen  :037:

Hè..??? Hè..?? RIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIk, Rik, Rik..... Het kan ook zonder vonken  :070:
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2008, 00:21:30 »
Ik heb gelukkig getuigen anders had ik het zelf niet eens geloofd, na Bennie die lang kon draaien zonder tank waarbij Robs het ook niet geloofde hadden we vanavond ook weer een gevalletje eerst zien en dan.............  :018:

De sleutel was boven water en werd vaanvond afgeleverd, uiteraard steeg de spanning tot grote hoogten of die een vonk zou geven en of het blok wilde pruttelen, nou de accu had na flink wat maanden buiten stilstand gewoon nog een mooie 11,43V in bezit en de accu ziet er als nieuw uit, verse benzine erin, 1 keer kicken en gelijk een behoorlijke trap terug............hey das mooi die compressie  :+ Na de 2e keer kicken jawel een pruttel te horen en 2 kicken verder hadden we zowaar een dikke blauwe rookpluim en een levend blokje wat best goed klonk............en dat na maanden buiten staan niks te doen, nieuwe benzine, oude 2-takt olie in het tankje en draaien al was het niet keurig regelmatig maar het blokkie loopt  :103: Rustig warm laten worden en ondertussen alle elektra eens controleren, jawel ook dat lijkt gewoon keurig op de bulb voor na want die kent geen dimlicht maar alleen groot en we gaan er dan gemakshalve van uit dat dit te wijten is aan een kapotte 12V bulb.

Na een minut of 5 werd het toch wel behoorlijk blauw in la garage dit terwijl de deur geheel open stond en het blokkie leek aardig te smoren, uiteraard de luchtsproeier even chekken en jawel die stond helemaal dicht, snel terug gezet op de fabrieksopgave en het toerental leek zuiverder te worden en de gasrespons was er ineens  :062: *** Nu komt het*** Ik zag dat er teveel speling zat op de gazzzzzzzhendel en dus gelijk ook maar even bijstellen onder het genot van een heerlijk pruttelend blokkie............ik draai boven op de Bing-carb de stelmoer wat vaster en ineens lijkt de gazzzschuif zich op te trekken met als gevolg een toerental tegen de 10.000 stationair, Freak, Trip en Kleintje leken zich even geen raad maar Kleintje trok de sleutel al snel uit het contaktslot maar helaas het blok draaide als een bezetene~~~~~  :032: Stress~~~~~  :031: in la garage en de oplossing kwam wederom van Kleintje [hij stond immers dichtste bij de werkbank  :007: ], met een zaklamp de bougiekap eraf gewipt [had je toch nog wat te wippen vanavond  :037: ] maar wederom kregen we het blok niet onder controle, zonder sleutel en bougiekap ramde het blok door  :011: Het beest was los!!!!!!

Na een aantal seconden die dan veel langer lijken te duren hield het blok er dan mee op..............de vrees voor een vastgesmolten zuiger was aanwezig en wederom steeg de spanning en gingen harten sneller slaan..............hadden we hier dan echt te maken met een beest..........het beest van de weg alwaar diverse nummers over zijn geschreven..............zou het dan toch waar zijn  :105:

Oke het blok even af laten koelen, bougie eruit, kickstarter ff naar beneden en jawel de zuiger is los en alles voelt oke...................ik siteer Ik geef niet zomaar op  :056:, bougie er weer in en voor de zoveelste maal steeg de spanning en met een aantal keer kicken en een juiste afstelling van de gazzzkabel draaide het blok weer keurig, wel is duidelijk de koppakking naar de motorhemel maar dat mag de pret niet drukken, hij deed het immers nog  :036: Ook was de carterdruk ff wat opgelopen en was de MZ klaar gekomen via de carterontluchting, het leek wel koffie verkeerd en dus gezien het warme blok maar gelijk ff de olie aftappen......................noja olie  :X



De MZ etz251 heeft aab vele ontberingen bloot gestaan, sinds 1992 [jonkie] weinig gereden [nog net geen 10.000km] en heeft de laatste tijd lang stilgestaan...................buiten  :068: , het blok heeft wat water gezien, regen, condens, weet ik veel wat maar als je versnellingsbak olie er zo uitziet dan is het niet goed, het smeerd nauwlijks meer, het stinkt en heeft totaal geen functie mee en moet er dus uit, weg ermee en dus gaan we het blok spoelen, goed spoelen, aangezien dat er ,,maar'' 0,9 ltr SAE80/85 W in gaat kost het niet veel om te spoelen dus 4 ltr olie moet genoeg zijn...................2-tackt rulezzzzzzz. Gezien het inderdaad een 2-tackt is lichten we de pet ook maar gelijk even [je ging er toch niks aan doen, althans niet teveel  :093: ], branden we de demper geheel uit, ook weer leuk om eens te doen, een demper uitbranden met een varkenspoot , gaan we de carb reinigen, vervangen we hier en daar wat en ik denk dat we er dan een tof brommertje bij hebben, 21 Pk, 24,7 Nm, 130km/h, 18inch voor, 16inch achter, vering als kut maar vast een leuke brommert  :034:. Luchtfilter kwam er als nieuw uit, elektra weinig werk, uiterlijk beetje werk, vel dingen nog te redden of te vervangen en het lijkt de goede kant op te gaan met het beest  :080:
Zo staat de MZ er nu bij  :026:



En wie zich afvraagd of motorrijden nu echt duur is hier zomaar even een site met prijzen........................................geweldig  :070: , ik wilde de bocht spuiten omdat die behoorlijk geroest is maar voor een 50 euro heb je een complete sportdemper er onder hangen, kijk wat pakkingen kosten en waar vind je nu nog een nieuwe bobine voor 15 euro  :036: of een nieuwe ketting voor 12 euro of een nieuwe koppakking voor 2,50 euro..........................deze brommert mag dan wel een lelijke kop hebben maar betaalbaar is die, de rest gaan we beleven........................

http://www.motorsportteam.nl/ETZ%20onderdelen.htm
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Marcozld

  • Ras ZMVCer
  • ****
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2008, 08:51:17 »
Een kennis rijdt al jaren met MZ en heeft er inmiddels 2. Eén met zijspan en één zonder... het is echt veeeeel lol voor weinig geld en doet me erg denken aan de brommer tijd als je er mee aan't cruisen bent  :D. Leuk om 't zo allemaal te zien en te lezen.
Succes met de aanwinst!  :039:
Grz.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2008, 17:25:36 »
3 ltr van de juiste olie gescoord en een juiste bougie  :022:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline The Mechanic

  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 4561
  • Geslacht: Man
  • Schiet vier, spie assie !!!
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2008, 19:33:50 »
Schitterend verhaal weer Freak   :051:
Ik heb zoiets eens gehad met een motortje in een kajuitjachtje. Dat moest je aanslingeren in het kajuitje, dat deed ik dus, maar het motortje ging ook voor zichzelf beginnen, en dat niet alleen, want het slingertje stak er ook nog in en ik zou er overheen moeten stappen om het brandstofkraantje dicht te kunnen draaien. Ik heb dit niet gedaan, want ik zag in gedachten dat (toch wel solide) slingertje al in mijn kruis vliegen. Gelukkig viel het na een poosje vanzelf stil  :|

robs

  • Gast
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2008, 19:47:26 »
hahaha wat een verhaal freak! wel super gaaf is et! :D

Offline TripleEdged

  • 4th King Of ZMVC
  • **
  • Berichten: 2014
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2008, 22:35:09 »
jah, om heel eerlijk te wezen ben ik stiekem een beetje gecharmeerd geraakt door deze machine..
misschien is het de eenvoud, misschien zijn het de zichtbaar bij elkaar geraapte maar oerdegelijke onderdelen, misschien zijn het de spaken die de accu keurig op zijn plek houden, misschien is het de onberispelijke drang om -desnoods zonder vonk of benzine  ;) - toch te blijven lopen.... ik weet het niet, maar iets in die machine heeft me gecharmeerd...

maar 1 ding is zeker, het uiterlijk kan het niet wezen...  :012:


hij heeft ons toen iig al 1 avond plezier bezorgd  :039:







Offline Allroadtoad

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3042
  • Geslacht: Man
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2008, 22:40:30 »
Ik heb hier zitten janken van het lachen, wat een verhaal  :051: :051: :051: :051:
Allroadtoad

Ervaring is een aaneenschakeling van fouten...

2012 VFR1200XDC Crosstourer

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2008, 23:03:04 »
En ondertussen is de 2e liter olie in het blok en is de carb eens onder handen genomen want die was smerig en ik krijg het stationair maar niet goed..............het blokje draait nu merkbaar beter, de koppelingsplaten zijn ,,los'' en schakelen gaat prima en als ik dat flimpie zo zie dan groeit de zin om er eens een stukje mee te rijden  :039:
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2008, 00:14:51 »
Geweldig!!! :039: Als je hm volgend jaar nog hebt wil ik er wel mee Dragracen..  :037:

Trouwens weet iemand dat..?? Volgens mij heeft de politie in Goes eind jaren '70 ook op MZ gereden..
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

robs

  • Gast
Re
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2008, 09:46:02 »
Eind jaren 70... Das een klein beetje voor mn tijd :018:

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2008, 18:36:12 »
Nog nooit een blauwe in NL op een MZ gezien eigenlijk  :|
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

Offline Paulusssttt

  • 2nd King Of ZMVC
  • ****
  • Berichten: 3347
  • Geslacht: Man
  • Beterweter
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2008, 19:21:19 »
Nog nooit een blauwe in NL op een MZ gezien eigenlijk  :|

Egwel... Een groene, kan ook een Jawa geweest zijn...
Ik heb over alles een mening. Meestal meerdere...

Suzuki VZ-800 Marauder 1998, Honda CBF600 SA5, Honda CB650Z 1982, Honda CBR954RR FireBlade 2002, Honda CB400F super sport café 1977, Sachs Saxonette Luxus 2001.

Offline MotorFreak

  • Hosternokke!
  • The King Of ZMVC
  • *****
  • Berichten: 12456
  • Geslacht: Man
    • Zeeuwse Motor Vrienden Club
Re: Het beest v/d weg *MZ etz251*
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2008, 23:15:43 »
En wat je toch allemaal kan doen met een MZ  :+



The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat"

 

Related Topics

  Onderwerp / Gestart door Reacties Laatste bericht
252 Reacties
45814 Gelezen
Laatste bericht 27 april 2009, 23:10:29
door MotorFreak
105 Reacties
23398 Gelezen
Laatste bericht 05 maart 2009, 20:50:51
door Racegirl
5 Reacties
2308 Gelezen
Laatste bericht 25 maart 2011, 11:12:49
door Dick
35 Reacties
6482 Gelezen
Laatste bericht 12 december 2011, 21:05:21
door Rider-64
2 Reacties
232 Gelezen
Laatste bericht 26 augustus 2023, 09:53:53
door Ghulst